0

4 ویژگی فوق العاده لوله برق نسوز

ثبت شده 1 سال پیش توسط محمد سجاد جمالی ویرایش شده در 1401/11/26

همان‌طور که می دانید لوله‌های برق نقش پر رنگی را در حفاظت و نگهداری طولانی مدت از سیستم‌های برق ساختمان شما ایفا را می‌کنند یا به عبارت ساده‌تر، این محصولات از سیم‌ها و کابل‌های ساختمان در برابر خطرات احتمالی مانند پوسیدگی، پارگی، اتصال و ... محافظت می‌کنند. یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع لوله‌های برق در ساختمان سازی لوله برق نسوز است که اکثر افراد به خوبی با مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنایی ندارند. ما در مجموعه آسمان سمنان متوجه شدیم که بسیاری از مردم با کاربرد این لوله‌ها آشنا نیستند و هیچ راهنمای تشخیص انواع لوله برق نسوز استاندارد را نمی‌دانند؛ بنابراین از طریق اشتراک‌گذاری این مقاله، تلاش کرده‌ایم ویژگی‌ها و کاربردهای انواع لوله نسوز برق را برای شما شرح دهیم.

4 ویژگی فوق العاده لوله برق نسوز در ساختمان سازی

همانطور که گفته شد سیم های برق بسیار آسیب پذیر و در عین حال خطرناک هستند. بنابراین، برای محافظت از آنها، باید بسیار مراقب و مراقب باشید. هر گونه اتصال در سیم های برق می تواند باعث آتش سوزی در ساختمان شود و به همین دلیل استفاده از لوله های برق نسوز گزینه بسیار خوبی است زیرا لوله های نسوز از مواد PVC که پلیمری غیر قابل اشتعال است ساخته شده اند. در زیر ویژگی های شگفت انگیز این لوله ها را توضیح خواهیم داد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

لوله برق مقاوم در برابر آتش، که از مواد پلیمری یا PVC ساخته شده است، در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، گاز HCL را آزاد می کند که سنگین تر از هوای معمولی است. به این ترتیب هوا با شعله مخلوط نمی شود و لوله نمی سوزد. این لوله ها از اکسید آلومینیوم، سیلیکون، اکسید کلسیم، منیزیم و خاک رس ساخته شده اند تا خاصیت نسوز داشته باشند. این مواد اولیه آستانه تحمل دمای لوله ها را افزایش داده و آنها را به لوله های برق مقاوم در برابر آتش تبدیل می کند. لوله های الکتریکی نسوز می توانند سیم ها را در برابر گرمای محیط و عوامل خارجی که دمای آنها را افزایش می دهد محافظت کنند.

مقاومت شیمیایی بالا

این لوله ها علاوه بر ضد حریق بودن، می توانند سیم ها را در برابر انواع مواد شیمیایی، اسیدی، مواد خورنده، حشرات گزنده و به طور کلی هر عاملی که به تاسیسات برقی آسیب می رساند، محافظت کند. مواد مورد استفاده در لوله های برق نسوز از بهترین مواد اولیه هستند و همین ویژگی باعث افزایش مقاومت آنها در برابر مواد شیمیایی و غیره می شود.

عمر مفید بالا

با توجه به دو مورد گفته شده در بالا، همین عوامل سبب شده است که انواع لوله برق نسوز، در مقایسه با دیگر لوله‌های برق مقاوم‌تر بوده و نقش پررنگ‌تری را در حفاظت و نگهداری طولانی مدت از سیستم‌های برق ساختمان را داشته باشد.

کاهش هزینه ها

قطعا یکی از عوامل مهم در ساخت و ساز ساختمان، استفاده از لوله های برق با طول عمر بالا برای جلوگیری از هزینه های جانبی اتصال و پوسیدگی لوله های داخل دیوار است. در نتیجه استفاده از این لوله ها در دراز مدت می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. همچنین می توان گفت وزن سبک این لوله ها نسبت به سایر لوله ها از نظر هزینه های حفاری، حمل و نقل و نصب باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

معرفی انواع برترین لوله برق نسوز

از بهترین انواع این لوله ها می توان به لوله های نسوز پی وی سی و شیلنگ های ضد حریق اشاره کرد که این دو مدل نسبت به سایر لوله های نسوز در بازار کشور رایج ترین بوده و از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. این به دلیل خواص منحصر به فرد این ماده پلاستیکی است که بسیار شگفت انگیز است. در زیر برخی دیگر از ویژگی ها و مشخصات لوله برق PVC نسوز آورده شده است:

خاصیت عایق خوب، ظرفیت ضد جریان بالا، می تواند ولتاژ 25 کیلو ولت را تحمل کند
می تواند در بتن دفن شود و فشار و ضربه را تحمل کند
ارزش اکسیژن بالا، مقاومت خوب در برابر سوختن، خود خاموش شدن
مقاوم در برابر رطوبت، اسیدها، قلیاها و مانند لوله فلزی، احتمال زنگ زدگی آن وجود ندارد
لوله پی وی سی به دلیل نداشتن بو، جوندگان را جذب نمی کند و دچار حملات زیستی نمی شود.

لوله های برق pvc و upvc مقاوم در برابر آتش:

PVC از جمله موادی هستند که با مواد نسوز ترکیب می شوند و لوله های مقاوم در برابر آتش و مقاوم در برابر آتش تولید می شوند. این نوع لوله ها دارای خواص عالی و منحصر به فردی هستند که در سایزها، قطرها و ابعاد مختلف در بازار یافت می شوند. تولیدکنندگان زیادی هستند که این نوع لوله ها را در بازار تولید و عرضه می کنند و هرکدام از مواد مختلفی استفاده می کنند که ممکن است عالی و درجه یک نباشد و به طور کامل خاصیت نسوز بودن نداشته باشد. اصولا این لوله ها طرح نسوز هستند و به عنوان نسوز فروخته می شوند. شرکت آسمان سمنان یکی از تولید کنندگان درجه یک لوله های برق ضد حریق PVC است و این اطمینان را به شما می دهد که بهترین لوله برق نسوز را در اختیار شما قرار دهد.

لوله خرطومی خرطومی برق:

این نوع لوله های برق همانطور که از نامشان پیداست حالت شلنگی دارند و ظاهر زیبایی ندارند به همین دلیل بیشتر در داخل دیوارها و کف سازه سیم کشی استفاده می شوند. شیلنگ ها از مواد نرم و منعطف تولید می شوند که در ترکیب با مواد اولیه نسوز، یک لوله الکتریکی مشابه لوله قبلی اما با خاصیت ضد حریق ایجاد می شود. این امر کاربرد و مزیت لوله های خرطومی را چندین برابر می کند و به شما این امکان را می دهد که از لوله های نسوز در جاده های پر پیچ و خم استفاده کنید و دیگر نگران آتش سوزی نباشید.

کاربرد انواع لوله نسوز برق در مکان های مختلف

  • پایانه های مسافربری، راه آهن و فرودگاه ها
  • تونل ها و ایستگاه های زیرزمینی
  • ساختمان های عمومی شلوغ مانند بازار و سینما
  • نیروگاه های تولید، ذخیره سازی و انتقال برق
  • سدها و نیروگاه های برق آبی
  • ساختمان های فوق امنیتی مانند نیروگاه های هسته ای
  • بیمارستان ها و مطب ها

    نتیجه گیری نهایی

    با در نظر گرفتن موارد فوق باید گفت که استفاده از لوله های مقاوم در برابر حریق در بسیاری از مکان هایی که در معرض آتش سوزی هستند منطقی و مقرون به صرفه به نظر می رسد. اگرچه نصب این لوله ها ممکن است هزینه هایی را به همراه داشته باشد، اما در مقایسه با خسارات مالی و جانی ناشی از آتش سوزی ناچیز است. امیدواریم این مطالب ایده خوبی به شما داده باشد تا بتوانید ویژگی های لوله های برق نسوز را به خوبی بشناسید و از آنها در ساخت و ساز استفاده کنید تا نتیجه نهایی فوق العاده ای داشته باشید.


0 جواب

loader

لطفا شکیبا باشید ...