0

لوله خرطومی چیست

ثبت شده 1 سال پیش توسط محمد سجاد جمالی ویرایش شده در 1401/6/9

آشنایی با لوله خرطومی

لوله خرطومی برق یکی از پرکاربردترین انواع لوله است که برای سیم کشی برق در انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. سیم کشی برق یکی از موارد ضروری در ساخت و ساز ساختمان است که باید طبق استانداردهای ایمنی لازم انجام شود. عدم رعایت اصول اولیه عملکرد و توصیه‌های ایمنی ممکن است منجر به حوادث و عواقب نامطلوب شود. این نوع لوله انعطاف چندانی ندارد و در صورت استفاده در جاده‌های پر پیچ و خم ممکن است بشکند. برای استفاده از این نوع لوله باید اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کرد. لوله خرطومی معمولی از مواد پلی آمید در رنگ‌های مختلف ساخته شده است. برخلاف لوله شلنگ آتش نشانی، این لوله‌ها مقاومت لازم در برابر حرارت و آتش را ندارند.

کاربرد لوله خرطومی برق

لوله‌های خرطومی به طور گسترده در برق کشی انواع ساختمان برای عبور امن سیم‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها برای نصب و راه اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و سیم کشی تابلوهای برق کاربرد دارند. علاوه بر آن از آنها به منظور انتقال سیم‌های برق در آرگ ها و سقف کاذب نیز استفاده می‌شود.

بررسی 2 راهکار محاسبه قیمت لوله خرطومی برق

راهکار شماره یک :

با توجه به اینکه لوله خرطومی برق در سایز و اندازه‌های متفاوت با متر یال های متفاوت در بازار تولید می‌شود، می‌توانید خیلی ساده با استعلام قیمت سایر سایت‌ها و پرسش و بررسی در بازار قیمت لوله برق خرطومی را محاسبه نمایید که این راه دقیق نیست و بهتر است به شما راهکار شماره دو را آموزش دهیم.

راهکار شماره دو :

برای محاسبه لوله خرطومی برق باید وزن یک متر آن را در قیمت هر کیلوگرم مواد اولیه ضرب کرد، البته باید هزینه حمل و نقل و سود ناچیز سازنده و فروشنده را در نظر گرفت.

د: قطر خارجی لوله بر حسب میلی متر مثلاً: لوله 200

P: فشار کاری مجاز برای لوله، به عنوان مثال: 4، 6، 10 یا 16 بار

S.f: ضریب پایایی که می‌تواند 1، 1.25، 1.6 یا 2 باشد اما معمولاً 1.25 در نظر گرفته می‌شود.

MRS: حداقل مقاومت مورد نیاز برای مواد PE80 80 مگا پاسکال و برای PE100 100 مگا پاسکال است.

با دسترسی به اطلاعات فوق می‌توان به راحتی SDR لوله را به‌دست آورد:

اکنون با SDR می‌توان حداقل ضخامت e را به‌دست آورد.

پس از یافتن حداقل ضخامت، وزن در واحد طول لوله W را می‌توان بر حسب کیلوگرم محاسبه کرد.

غالباً مقدار چگالی مطابق جداول استاندارد DIN برابر با 0.95 در نظر گرفته می‌شود. برای محاسبات دقیق‌تر، لازم است از تراکم مواد تولیدی پالایشگاه‌های داخلی استفاده شود

منبع :  روزنامه صمد – https://smtnews.ir/


0 جواب

loader

لطفا شکیبا باشید ...