0

بهترین زمان هرس درخت گردو چه زمانی هست؟

هرس درخت گردو درخت گردو بهترین زمان هرس درخت گردو خوب ترین زمان هرس درخت گردو
ثبت شده 3 سال پیش توسط فرزیاب از سوالات جستجو شده ویرایش شده در 1400/3/15

باسلام من چند درخت گردو کاشته ام میخواستم ببینم چه موقعی بهترین موقع برای هرس کردن آنها است 

اگر سوال بنده را جواب بدهید ممنون میشم.


2 جواب

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

بهترین زمان هرس درخت گردو

20 ژانویه 2021/در  /

بهترین زمان هرس درخت گردو :

هرس کردن درخت گردو اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که موجب رشد و شکل دهی بهتر نهال می شود. شما باید به خوبی در مورد بهترین زمان هرس درخت گردو اطلاعات لازم را داشته باشید، تا رشد میوه ها و درخت را افزایش دهید. اگر در زمان لازم هرس درختان گردو را به خوبی انجام ندهید ، امکان دارد که در آینده شاخه هایی که اضافی هستند مانع رسیدن نور به شاخه های جدید شوند. در این صورت نهال سرد و کیفیت خود را از دست می دهد. بر همین اساس باید با اصول هرس کردن درخت گردو آشنایی داشته باشید تا بتوانید آن را به بهترین روش هرس کنید.

درختان گردو عمر زیادی دارند و میزان رشد و میوه دهی آنها هم قابل توجه می باشد. برای اینکه نهال گردو را به یک درخت تبدیل کنیم باید به خوبی یاد بگیریم که آن را مدیریت نموده و به ویژگی ها و نیازهایش دقت داشته باشیم. تاج درخت گردو باید از فضای کافی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی رشد کند و میوه های بیشتری هم ارائه دهد. اگر شما در مورد زمان هرس درخت گردو اطلاعات زیادی ندارید، لطفا تا انتهای این متن همراه ما باشید :

 زمان هرس درختان گردو و انواع هرس گردو :

به طور کلی شما باید بدانید که هرس گردو؛ یعنی حذف کردن شاخه هایی که خسارت دیده اند و یا دچار آسیب شده اند. نوع عادت باردهی درخت گردو را زمان هرس کردن باید به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن نهال و درخت را هرس کنید. شما برای اینکه بهترین زمان هرس درخت گردو را بدانید بهتر است که به خوبی با انواع هرس کردن این نهال آشنایی داشته باشید. هر یک از آنها بر اساس اصول مشخص شده ای می باشد که عبارت است از :

انواع هرس درختان گردو :

  1. هرس فرم :

این نمونه از هرس را باید در سال های اولیه ای که رشد می کند انجام دهید شیوه هرس کردن گردو؛ در این نمونه به این نحو است که با فاصله یک و نیم متری سربرداری شود. محل بریدگی نهال را در این نمونه از هرس کردن می توانید با استفاده از چسب باغبانی محل بریدگی ها را به خوبی بپوشانید. این امر موجب می شود شاخه های جانبی نهال به خوبی رشد کند. با توجه به نوع این هرس کردن آن دسته از شاخه هایی که از روی تنه حذف می شوند را در سال های بعد اصلا نمی توانید مشاهده کنید. با استفاده از این روش هرس کردن باید بدانید که در سال های اولیه رشد درختان به بهترین نحو ممکن انجام می گیرد. در واقع باید بدانید فرم اصلی نهال در این صورت شکل می گیرد و تاثیر زیادی روی رشد سال های بعد آن دارد.

  1. هرس باردهی :

یکی از دیگر نمونه های هرس کردن درخت گردو این است که آن را هرساله در اواخر زمستان و در برخی از مواقع هم در تابستان به خوبی هرس کنید. برای اینکه از این شیوه استفاده کنید باید به خوبی با اصول و روش های آن آشنایی داشته باشید. این درخت نسبت به هرس کردن و برش دادن نهال حساسیت زیادی دارد و شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد هرس گردو وجود دارد و باید بدانید این است که بعد از ریزش برگ ها اصلا نباید آن را هرس کنید. از ابتدای تیرماه تا پایان شهریور ماه باید بدانید که بهترین زمان هرس گردو؛است.

بهترین زمانی که می توان برای هرس درختان گردو اقدام کرد

نکاتی در مورد هرس درخت گردو و روش ها و اصول هرس :

نکات بسیار زیادی در مورد هرس کردن نهال وجود دارد و شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید. برخی از این نکات که مهم هستند و باید به آنها توجه داشته باشید عبارت است از :

  1. برش مناسب :

به طور کلی باید بدانید برش مناسب برشی می تواند باشد که جوانه های درخت گردو را به خوبی پیرایش کند. اگر شاخه ای زمان Pruning a walnut tree؛ و یا پیش از هرس کردن بریده شود موجب جوانه زدن گیاه زیری آن می گردد. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد برش دادن وجود دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که نه برش خیلی دور باشد  و نه خیلی آن را نزدیک جوانه بزنید. مورب بودن زاویه برش را باید همیشه زمان برش دادن در نظر داشته باشید. شما انواع برش ها را می توانید از کارشناسان بپرسید تا به صورت تصویری نشانتان دهند و راهنمایی تان کنند.

مقدمه:

با یادگیری مراحل هرس درخت گردو به راحتی می توانید هرس درختان خود را انجام دهید. بعد از اینکه درختان گردو شما به مدت 1 الی 2 سال رشد کرد ، آنها را هرس کنید تا شروع به شکل گیری کنند و اندام آنها بالغ شده و رشد کند. هنگامی که درخت گردو در تنه اصلی خود 4 الی 6 شاخه جانبی دارد شروع به قطع کردن شاخه های آویزان ، ضعیف یا آسیب دیده و همچنین شاخه هایی که مزاحم یکدیگر می شوند را هرس کنید. سپس هر 5 سال یکبار، هرس درختان خود را ادامه دهید. با نگهداری منظم می توانید درختان خود را سالم نگه دارید.

 

پرورش نهال های جوان:

هرس درخت گردو

1 ) هرگاه درخت 1-2 ساله در موقعیت رهبر مرکزی قرار گیرد ، درخت را هرس کنید. پس از حدود 1-2 سال از رشد ، درخت گردو شما باید فرم اصلی خود را داشته باشد. برای اینکه درخت فرم بهتری داشته باید مراحل هرس را به دقت طی کنیم. نهال شما باید پس از رشد 1یا 2 ساله دارای چندین شاخه نسبتاً ضخیم می باشد و تقریباً 4-6 فوت (1.2 متر-1.8 متر) قد داشته باشد. در این مرحله ، می توانید شکل دهی به درخت را آغاز کنید.

  • رشد درخت بر روی شاخه اصلی آن متمرکز است که آن را را در معرض نور و گردش هوا قرار می دهد.
  • شاخه اصلی به تأمین مواد مغذی شاخه های بزرگ و دارای میوه کمک می کند تا درخت به اندازه ممکن رشد کند.

 

هرس درخت گردو

2 ) یک شاخه اصلی را در بالای درخت خود انتخاب کنید و بقیه را جدا کنید. شاخه اصلی شما “رهبر مرکزی” درختتان است ، که بالای درخت شما را باز و مطبوع نگه می دارد. اگر می بینید شاخه های اضافی به سمت بالا در حال رشد هستند ، آنها را با قیچی باغ هرس کنید یا با استفاده از اره دستی آنها را دور بیندازید.

  • به این ترتیب ، درخت شما می تواند تمام مواد مغذی خود را به این شاخه برتر هدایت کند.

 

هرس درخت گردو

3 ) هنگام هرس درخت گردو ، “قانون 3 به 1” را رعایت کنید. یعنی شاخه های ضخیم تر از ⅓ ضخامت تنه درخت را هرس کنید و همچنین ضخامت تنه خود را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام شاخه ها باید حذف شوند. اگر شاخه ای بزرگتر از قطر تنه پیدا کردید ، آن را با زاویه 45 درجه قطع کنید. به این ترتیب تمام شاخه های شما مقدار متعادل مواد مغذی دریافت می کنند و سالم و قوی می شوند.

  • اگر درخت شما دارای بیش از 1 شاخه ضخیم باشد ، رشد و تغذیه برای سایر شاخه ها دشوار خواهد بود.اگر شاخه هایی را نگه دارید که در قسمت ضخیم تری قرار دارند ، می توانند به طور یکنواخت مواد مغذی را از درخت جذب کنند.

 

هرس درخت گردو

4 ) شاخه های چنگال را به صورت یک شاخه یا تنه قطع کنید. شاخه چنگال شاخه ای است که باعث رشد 2 شاخه از شاخه اصلی می شود. این شاخه ها به مواد مغذی بیشتری از درخت احتیاج دارند و اغلب همانند زالو از شاخه های دیگر دریافت می کنند که از مواد مغذی حیاتی برخوردار هستند. برای جلوگیری از این امر ، می توانید یک طرف شاخه چنگال را قطع کنید ، یا می توانید شاخه چنگال را به طور کامل قطع کنید.

  • ممکن است بخواهید شاخه چنگال را به طور کامل حذف کنید. در صورتی که چند شاخه پراکنده دارید ، بهتر است قسمت کوچکتر و یا کل شاخه چنگال را برش دهید.

 

هرس درخت گردو

5 ) برای سالم نگه داشتن درخت خود شاخه هایی را که مزاحم یکدیگرند و به هم برخورد می کنند ، جدا کنید. چارچوب درخت خود را بررسی کنید و به دنبال شاخه هایی باشید که به یکدیگر برخورد می کنند و شکل و زیبایی درخت را نامنظم جلوه می دهند و اغلب اسکلت داخلی درخت شما را حجیم و دسترسی به قسمت های شاخه را سخت می کنند. در نتیجه ، درخت شما ممکن است به اندازه مناسبی رشد نکند. برای جلوگیری از این امر ، این شاخه ها را در جایی که با تنه درخت در تداخل اند را قطع کنید.

  • از این طریق ، درخت شما فقط در شاخه های سالم و قسمت های بیرونی رشد می کند
  • این کار درخت شما را قوی نگه می دارد .

 

هرس درخت گردو

6 ) شاخه های آویزان و آسیب دیده را برای شکل دادن به درخت خود قطع کنید. شاخه هایی را که طول آن ها کمتر از (1.2 تا 1.5 متر) هستند را قطع کنید. علاوه بر این، شاخه نازک را نیز هرس کنید. شاخه های کوچک و آسیب دیده مواد مغذی را از درخت شما خارج می کنند. شاخه های خود را با زاویه 45 درجه برش دهید تا به درخت حداقل آسیب را برسانند.

  • شاخه های آویزان از آنجایی که خیلی قوی نیستند ، به احتمال زیاد رشد بهتری نخواهند داشت و بهتر است هرس شوند.

بیشتر بخوانید »» خرید نهال گردو اصلاح شده

 

هرس درختان بالغ:

 

هرس درخت گردو

1 ) درختان بالغ را هر 3-5 سال یک بار برای حفظ شکل شان هرس کنید. هنگام هرس درختان جوان ، برای همیشه شکل و ساختار درخت را تایین می کنید. هرس بعدی شما برای حفظ ساختار و صیقل دادن به ظاهر درخت شما است. برای این کار به دنبال شاخه های جدید و تازه ای باشید و آنها را با قیچی باغ خود برش دهید.

 

هرس درخت گردو

2 ) شاخه های کوتاه یا آسیب دیده را قطع کنید تا شکل شاخه اصلی حفظ شود. درست مانند کاری که در هنگام هرس درختان جوان خود انجام دادید ، درختان خود را برای شاخه های کوتاه تر از (1.2 تا 1.5 متر) بررسی کنید و به دنبال شاخه های آسیب دیده بگردید. اگر شاخه آویزان یا مریضی پیدا کردید ، آنها را با زاویه 45 درجه در نزدیکی تنه قطع کنید.

  • این باعث می شود درخت شما در هنگام رشد و تولید گردو سالم باشد.
  • می توانید از قیچی باغ استفاده کنید ، زیرا این شاخه ها زیاد ضخیم نیستند و می توان آن ها را با قیچی باغ هرس کرد.

هرس درخت گردو

3 ) برای سالم نگه داشتن درخت خود ، هر شاخه چنگال و یا دوشاخه را از بین ببرید. با رشد شاخه های جدید ، ممکن است شاخه چنگال ظاهر شود و یا ممکن است شاخه ها شروع به رشد در یکدیگر کنند. در صورت مشاهده شاخه های چنگال یا دوشاخه ، آنها را با استفاده از قیچی های باغ یا اره دستی قطع کنید. برش خود را تا حد امکان به تنه درخت نزدیک کنید و با زاویه 45 درجه آن ها را هرس کنید.

  • در صورت تمایل می توانید قسمت کوچکتر از شاخه های چنگال را قطع کرده و بخش بزرگتر را نگه دارید. اگر شاخه به سمت وسط و بالای درخت باشد و ظاهر درخت را زشت نکند می توانید این کار را انجام دهید.

استفاده از ابزارهای مناسب:

 

هرس درخت گردو1 ) از قیچی باغ برای برش شاخه های به ضخامت (5 سانتی متر) استفاده کنید. هنگام اصلاح شاخه های نازک ، اگر شاخه در حدود (1.3 الی 5.1 سانتی متر) باشد می توانید به راحتی از یک قیچی باغ استفاده کنید. برای هرس کردن ، به راحتی قیچی خود را در قسمتی از شاخه که نزدیک تنه قرار داده و آن را قطع کنید.

  • قیچی های باغ ابزار کوچک و دستی است که برای قطع شاخه ها یا ساقه ها استفاده می شود.
  • قبل از شروع ، ابزار خود را با محلول رقیق سفیدکننده یا با استفاده از الکل ضد عفونی کنید. این به جلوگیری از شیوع بیماری کمک می کند.

 

هرس درخت گردو

2 ) در صورتی که ضخامت شاخه (5.1 الی 15.2 سانتی متر) بود شاخه ها را با یک اره بردارید. اگر درخت شما بین (5.1 الی 10.2 سانتی متر) ضخامت دارد ، یک اره دستی به خوبی می تواند شاخه های شما را قطع کند. اره را در جایی که شاخه نزدیک تنه درخت قرار دارد قرار دهید و آن را قطع کنید.

  • هنگام استفاده از اره ، تیغ را از بدن خود دور نگه دارید تا از صدمات جلوگیری شود.
  • مراقب سقوط شاخه ها باشید. قبل از ایجاد برش ، برنامه ریزی کنید که چگونه آنها سقوط خواهند کرد ، و مطمئن شوید که به وسایل نقلیه یا وسایل در فضای باز آسیب نمی رسانند. علاوه بر این ، افراد برای جلوگیری از آسیب دیدگی باید در فاصله ای امن قرار بگیرند.

 

هرس درخت گردو

3 ) برای قطع کردن شاخه های بزرگ و ضخیم  با ضخامت بیش از (15 سانتی متر) از اره برقی استفاده کنید. اگربخواهید شاخه های ضخیمی را از درختان بالغ قطع کنید ، ایمن ترین گزینه استفاده از اره برقی است. اره برقی را محکم نگه داشته و آن را به صورت عمودی روی شاخه پایین بیاورید تا برش شما ایجاد شود. مطمئن باشید سقوط شاخه به کسی آسیب نمی رساند.

  • عینک ایمنی بپوشید ، اره برقی را از بدن خود دور نگه دارید و با مراقبت از اره برقی استفاده کنید.
  • از یک فرد بخواهید تا به شما در قطع شاخه ها کمک کند.
  • قبل از شروع برش ، مسیری برای فرار از شاخه در حال سقوط  تایین کنید. باید بتوانید از مسیر فرار کنید.
  • اگر با اره برقی تجربه ندارید ، استخدام یک متخصص ممکن است گزینه ای مطمئن تر باشد.

 

هرس درخت گردو

4 ) از قسمت های مهم هرس درخت گردو هرس شاخه های بلند است. برای رسیدن به شاخه درختان بلند ، از نردبان یا جرثقیل استفاده کنید. اگر شاخه های درختان بالغ را هرس می کنید ، رسیدن به بالای شاخه دشوار است. نردبان با اندازه طویل را در کنار درخت قرار دهید و با ابزار خود از آن بالا بروید تا شاخه ها را هرس کنید. اگر درخت شما بسیار بلند است ، جرثقیل اجاره کنید ، تمام دستورالعمل های مربوط را دنبال کنید و از جرثقیل برای دسترسی به بالای درخت خود استفاده کنید. همیشه فردی با خود همراه داشته باشید تا در صورت آسیب دیدگی شما را به بیمارستان منتقل کند.

  • اگر از ارتفاعات نمی ترسید و در استفاده از ابزار و تجهیزات مشابه تجربه دارید این کار را انجام دهید. اگر با ماشین آلات سنگین یا تجهیزات اینگونه آشنایی ندارید ، استخدام یک متخصص حرفه ای توصیه می شود.

 

هرس درخت گردو

5 ) اگر یک درخت گردو بسیار بزرگ و بلند دارید ، یک حرفه ای را استخدام کنید. هرس درختان بزرگ به ابزار دقیق ، دقت و توانایی رسیدن به ارتفاع بالا نیاز دارد. اگر یک درخت گردوی بزرگ دارید و نمی توانید به بالا درخت بروید ، پیشنهاد ما استخدام یک متخصص باشد.. فرد متخصص می تواند درخت شما را با رعایت موارد ایمنی هرس كند ، بنابراین نیازی نیست نگران صدمه زدن به خود یا آسیب رسیدن به درخت باشید.

  • اگر از هرس درخت گردو آشنا هستید و یا از ارتفاع نمی ترسید ، می توانید خودتان نیز این کار را انجام دهید. در حالی که هرس درختان گردو کار سختی نیست ، اما دسترسی به بالای درخت دشوار است.
  • برای نتیجه گیری بهتر میتوان یک متخصص استخدام کرد.

 

source

بهترین زمان هرس درختان

بهترین زمان هرس درختان گردو

با توجه به اينكه درخت گردو درختي حجيم و گسترده است، اگر به حال خود رها شود پس از چند سال تبديل به درختي با شاخ و برگ متراكم و درهم مي شود هرس درختان گردو از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد.

چگونگی هرس درخت گردو

بطور كلي هرس گردو شامل حذف شـاخه هـاي خـشك شـده و خسارت ديده و بيمار و همچنين شاخه هاي با زاويه حاده كه مانع رسيدن نور و هوا مي شوند، مي گـردد. هرس درختان گردو در مناطق سرد معمولا از اسفند تا فروردين انجام مي گيرد. بطور كلي در هرس گردو 5 – 3 شاخه اصلي بعنوان بازو و با زواياي باز انتخاب مي شوند كه ايـن شـاخه ها بايستي حداقل 30 سانتي متر از همديگر فاصله داشته و در جهات مختلف قرار داشته باشـند براي هـرس درختـان جـوان گـردو نياز به شناخت نوع عادت باردهي ارقام و نحوه رشد مي باشد. ارقام با باردهي انتهايي به شكل جامي كلاسيك و ارقام با باردهي جانبي به شكل محور تغيير شكل يافته هرس مي شوند

انواع هرس گردو

هرس فرم

در سالهای اولیه ی رشد نهال صورت می گیرد بدین صورت است که از فاصله 5/ 1متری نهال سر برداری می شود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود. که این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود. در سالهای بعد نیز تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شوند. با این روش هرس کردن که تدریجی ودر سالهای اولیه رشد درخت صورت می گیرد فرم اصلی درخت شکل می گیرد.

هرس باردهی

این نوع هرس معمولاً در اواخر زمستان و گاهی در تابستان هم انجام می شود.

مراحل هرس باردهی درخت گردو

هرس درخت گردو شامل :

حذف شاخه های مزاحم خشک وناجور میباشد وباید سعی نمود که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شودمنظور از هرس حذف کامل شاخه ها ی زیادی ونرکها یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت میشود.با دقت در انجام هرس میتوان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد واز نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد.این هرس را میتوان هر سال یکبار انجام داد.

هرس درخت گردو کهن سال بیشتر از 30 سال

نمونه دیگر از هرس، هرس کردن درختان کهن سال گردو که بیشتر از 30 سال سن دارند می باشد. که به منظور جوان کردن درخت شاخه های پیر و درهم را هرس کرده و با این کار شاخه های جوان میوه دهی زیادتری خواهند داشت.

نحوه هرس درخت گیلاس 300x224

بهترین زمان هرس درخت گیلاس

زمان هرس درخت گيلاس مهم و قابل توجه و از اواسط بهار تا اوايل تابستان مي باشد. شاخه هاي روييده شده در همان سال هرس مي شوند و شاخه هاي سالهاي قبل قابليت توليد شاخه جانبي را از دست مي دهند. قطع شاخه هاي جديد از بالاي برگ پنجم يا چهارم زير شاخه اجرا مي گردد طول شاخه اي كه هرس مي شود حتما بايستي از ۲۰ سانتي متر بيشتر باشد. اين شاخه ها ممكن است جانبي يا از راس شاخه هاي اصلي روئيده شده باشند.

هرس باردهی

گاهي بعلت نمو فوق العاده درخت ممكن است در سال ۲ مرتبه شاخه ای يا درختی هرس شود واين نوع هرس، هرس باردهي مي باشد. شرط هرس اين است كه طول شاخه بيشتر از ۲۰ سانتي متر باشد .

درسال اول كاشت و سربرداري (طول ساقه حدود يك و نيم متر) چهار تا شش شاخه بفواصل معين نگهداري مي شود و شاخه هاي اصلي مي باشند، ابتداي سال بعد يك سوم طول شاخه ها از بالاي جوانه اي كه در زير شاخه و سمت بيرون درخت قرار گرفته سر برداري مي گردد. جوانه اي كه از بالاي آن سر برداري شده به شاخه مبدل و نمو مي نمايد. وقتي طول شاخه جديد به بيش از ۲۰ سانتي متر رسيد از بالاي برگ پنجم يا چهارم كه در زير شاخه و سمت بيرون درخت قرار دارد قطع مي گردد، چهار يا پنج شاخه جديد بوجود مي آيد كه ۲ يا ۳ عدد آنها كه مناسبتر باشند نگهداري مي شوند هيچ شاخه از درخت گيلاس از بيخ و بن حذف نمي گردد. در چنين وضعي از بالاي محل چين خوردگي (استيپولر) حدود ۲ سانتي متر بالاتر از بيخ و بن قطع مي گردد.

https://zaeemco.com/%D9%87%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D9%86/

 

دیگر مقالات مفید سایت :

 

0
3 سال پیش توسط: مینا سلطانی

 

هرس کردن درختان گردو

  • شهریور ۲۴, ۱۳۹۹
  •  
  • نوشته شده توسط

نهال گردو

۲۴شهریور

هرس کردن درختان گردو

درختان گردو سایه انداز بسیار خوبی هستند که آجیل و میوه های بسیار خوشمزه ای را تولید می کنند و برای خوردن انسانها و پرندگان می باشد.پس درخت گردو بسیار حائز اهمیت بوده و بدلیل خواصی که این درخت دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وقتی تصمیم به برپایی درخت گردویی را می کنید باید از همان ابتدا تمامی شرایط نگهداری و اصول برپایی درخت گردو را بدانید.این اصول شامل آبیاری,خاک مناسب,هوا,کوددهی,گرده افشانی وغیره می شود.

حال یکی از اصول بسیار مهم که در عملکرد درخت نقش مهمی دارد هرس کردن درختان گردو می باشد.

 

برای چی درختان گردو خود را هرس کنیم؟

وقتی شروع به کاشت درختان گردو میکنید تمامی تلاشتان بر این است درختانی پربار باعملکرد بی نظیری به بار بیاید.هرس کردن درختان گردو برای سلامت و بهره وری درخت بسیار مهم است.

اصلاح درست درخت گردو برای سرمایه گذاری که کرده اید بسیار اهمیت دارد.وقتی نهال گردو شروع به رشد می کند و بلند می شود بهتر است چندشاخه را برای تقویت قدرت و نشاط آن هرس نماییم.

وقتی نهال گردو شما به درختی بسیار بزرگ تبدیل شد لازم است بسیار ماهرانه شاخه های کوچک آن را قطع کنید.یعنی بهتر است شاخه های کوچک قبل از اینکه تا ۱.۲اینچ رشد کنند قطع شود.

درخت زخم های هرس را وقتی کوچک هستند بهتر خوب می کند. اصلاح هر درخت درخت گردو همچنین شامل حذف سالانه شاخه های آسیب دیده ، شاخه های ضربدری یا مالش دادن و هر شاخه ای باید به سمت مرکز خم شود و نه به سمت خارج.

برای هرس کردن درختان حتما باید حواسمان باشد بدرستی این امر را انجام دهیم و به شاخه های اصلی آسیبی نرسانیم در این صورت حتما سعی کنید از یک متخصص و باغدار کمک بگیرید.

 

بهترین زمان برای هرس درختان گردو چیست؟

بهترین زمان برای هرس درختان گردو ، اواخر فصلی است که درختان هنوز برگ ندارند. به این ترتیب می توانید شکل درخت را به راحتی ببینید و در عین حال رشد جدیدی را که در بهار ظاهر می شود قطع نکنید. مطمئن شوید که از قبل هرس دستی و اره ای را که با آن هرس  انجام میدهید تمیز و استریل کرده باشید تا بیماری اتفاق نیفتد.وقتی درخت گردو را هرس می کنید نباید شاخه های اصلی را بشکنید.

درختان گردو را به مدت یک تا دو سال شروع به هرس کردن کنید تا شکل و فرم دهی درستی را به خود بگیرد.شاخه هایی که کم آویز هستند,ضعیف شده اند و آسیب دیده اند را قطع کنید.اگر شاخه ای به دیگری ساییده می شود را بگیرید و آنرا هرس کنید.اگر نگهداری درستی از درخت داشته باشید حتما با عملکرد بهتر آن روبه رو خواهید شد.

 

سن هرس کردن درختان گردو

وقتی نهال گردو خود را کاشتید در سن یک و دوسالگی این کار را انجام دهید بهترین موقع است.شکل دادن به درخت را در موقعیت رهبر مرکزی شروع کنید.موقعیت رهبر مرکزی به طور معمول دارای یک صندوق عقب اصلی است که دارای ۵ شاخه در کنار آن می باشد.

موقعیت رهبر مرکزی بر اساس رشد طبیعی درخت استوار است و بر شاخه اصلی رهبر تمرکز دارد که تاج درخت را در برابر نور و گردش هوا باز نگه می دارد. به تأمین مواد مغذی شاخه های بزرگ و میوه دار کمک می کند تا درخت تا آنجا که ممکن است گردو رشد کند.اگر شما به هرس کردن درخت گردو نرسید ممکن است شاخ و برگ ها برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کنند و از این رو هوا و نور کافی به آنها نرسد.

 

چه شاخه هایی را هرس کنم؟

۱-شاخه اصلی که به عنوان رهبر اصلی درخت شماست را در بالای درخت قرار داده وبقیه را بردارید.شاخه های ضخیم تر را از تنه است را جدا کنید.اگر درخت شما بیشتر از یک شاخه ضخیم داشته باشد آنوقت رشد گردو برای دیگر شاخه ها سخت خواهد بود.

۲-یک شاخه ای در درختان وجود دارد به نام شاخه چنگال که این شاخه شکافی در شاخه است که باعث می شود دو شاخه دیگر از شاخه اصلی درخت شما رشد کند این شاخه ها به موادغذایی بیشتری نیازمند هستند از این رو غذای دیگر شاخه هارا دریافت می کنند اصطلاحا به آنها مانند زالو می گویند.که میتوانید کاملا آن شاخه را قطع کنید.تا مواد مغذی بهتر حفظ شود.

اگر شاخه هایی از روی یکدیگر رد می شود یا به هم دیگر مالیده می شوند را قطع کنید اینگونه شاخه ها زیبا نیستند و اسکلت درخت را بزرگ و حجیم نشان می دهد و دسترسی را دشوار می کند.

۳-شاخه هایی را که آسیب دیده اند را از بین ببرید تا درخت شما بدرستی شکل بگیرد. شاخه های کوچک و آسیب دیده مواد مغذی درخت شما را تخلیه می کنند.این شاخه ها را با زاویه۴۵درجه ببرید تا درخت آسیب کمتری ببیند.

سعی کنید درختان بالغ را نیز که به سن رشد رسیده اند و در بلوغ هستند هر۴یا۵ سال هرس کنید تا شکل آنها حفظ شود.آنهایی را که شکل مریض و ناسالمی دارند را جداکنید.می توانید برای این جداسازی هااز قیچی یا اره استفاده کنید. با موارد ذکر شده درخت شما شاخه های سالم را نگه می دارد.این باعث نشاط درخت می شود،بنابراین می تواند انرژی بیشتری را در شاخه های کمتری قرار دهد.

به عنوان مثال نهال گردو چندلر با رشد خوبی که دارد به ۱۵ متر میرسد اما می توانید با هرس کردن آن را به ۵ متر برسانید و عملکرد درخت را افزایش دهید.

 

سوالات و خرید نهال گردو

برای خرید نهال گردو و هرآنچه باید درباره آن بدانید می توانید از طریق سایت نهالستان نوین گردو اقدام نمایید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید و در رابطه با آب و هوای خود و نهال گردو هایی که مناسب منطقه شما هستند و هرس کردو و کوددهی و غیره سوالات خود را مطرح کنید

بهترین زمان هرس درختان گردو

با توجه به اينكه درخت گردو درختي حجيم و گسترده است، اگر به حال خود رها شود پس از چند سال تبديل به درختي با شاخ و برگ متراكم و درهم مي شود هرس درختان گردو از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد.

چگونگی هرس درخت گردو

بطور كلي هرس گردو شامل حذف شـاخه هـاي خـشك شـده و خسارت ديده و بيمار و همچنين شاخه هاي با زاويه حاده كه مانع رسيدن نور و هوا مي شوند، مي گـردد. هرس درختان گردو در مناطق سرد معمولا از اسفند تا فروردين انجام مي گيرد. بطور كلي در هرس گردو 5 – 3 شاخه اصلي بعنوان بازو و با زواياي باز انتخاب مي شوند كه ايـن شـاخه ها بايستي حداقل 30 سانتي متر از همديگر فاصله داشته و در جهات مختلف قرار داشته باشـند براي هـرس درختـان جـوان گـردو نياز به شناخت نوع عادت باردهي ارقام و نحوه رشد مي باشد. ارقام با باردهي انتهايي به شكل جامي كلاسيك و ارقام با باردهي جانبي به شكل محور تغيير شكل يافته هرس مي شوند

انواع هرس گردو

هرس فرم

در سالهای اولیه ی رشد نهال صورت می گیرد بدین صورت است که از فاصله 5/ 1متری نهال سر برداری می شود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود. که این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود. در سالهای بعد نیز تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شوند. با این روش هرس کردن که تدریجی ودر سالهای اولیه رشد درخت صورت می گیرد فرم اصلی درخت شکل می گیرد.

هرس باردهی

این نوع هرس معمولاً در اواخر زمستان و گاهی در تابستان هم انجام می شود.

مراحل هرس باردهی درخت گردو

هرس درخت گردو شامل :

حذف شاخه های مزاحم خشک وناجور میباشد وباید سعی نمود که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شودمنظور از هرس حذف کامل شاخه ها ی زیادی ونرکها یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت میشود.با دقت در انجام هرس میتوان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد واز نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد.این هرس را میتوان هر سال یکبار انجام داد.

هرس درخت گردو کهن سال بیشتر از 30 سال

نمونه دیگر از هرس، هرس کردن درختان کهن سال گردو که بیشتر از 30 سال سن دارند می باشد. که به منظور جوان کردن درخت شاخه های پیر و درهم را هرس کرده و با این کار شاخه های جوان میوه دهی زیادتری خواهند داشت.

نحوه هرس درخت گیلاس 300x224

.https://gerdo.pro/pruning-walnut-trees/

سوال یا مشکل مطرح شده از بخش جستجو توسط مدیر سایت در بخش سوالات درج شده است اگر شما سوالی مشابه با این سوال یا ایرادی چه از لحاظ نوشتاری چه از لحاظ دستور زبان و غیره مشاهده میکنید می توانید این سوال را از اینجا ویرایش کنید

loader

لطفا شکیبا باشید ...