0

سرویس استریم گوگل

سرویس استریم گوگل خرید سرویس استریم گوگل فروش سرویس استریم گوگل بررسی سرویس استریم گوگل نقد سرویس استریم گوگل قیمت سرویس استریم گوگل
ثبت شده 2 سال پیش توسط یوسف کافی ویرایش شده در 1400/3/23

سلام دوستان لطفا  درمورد سرویس استریم گوگل  مطلب ارسال کنید

سرویس استریم گوگل

1 جواب

0
2 سال پیش توسط: یوسف کافی

شاید قبلا هم در این باره مطالبی شنیده باشید که گوگل سال هاست رویای ایجاد یک سیستم عامل مرکزی را دارد. سیستمی که در آن کاربران بدون نیاز به دارا بودن سخت افزار قوی و تنها با استفاده از هندست هایی که توان مخابره و نمایش اطلاعات را دارند ، از حداکثر میزان پردازش و امکانات بهره مند شوند. رویایی که در واقع کروم او اس یکی از گام های این شرکت به سمت آن بود.لیکن این ماجرا به اینجا ختم نمی شود. و گوگل گویی کاملا مصمم است که این رویا را به حقیقت مبدل نماید.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که گوگل قصد دارد سرویس استریم بازی ویدئویی خود را درسال جاری میلادی راه اندازی نماید. این سرویس که Stadia نامیده می شود ، به شما اجازه خواهد داد که گرافیکی ترین بازی ها را روی ساده ترین رایانه ها اجرا کرده و از گرافیک حیرت آور بهره مند شوید. اگر این سرویس جدید گوگل به نظر شما نیز جالب می باشد ، در ادامه این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات بیشتری از آن آشنا نماییم.

پشت سرویس Stadia چه ایده ای نهفته است ؟

تصور کنید زمانی فرا برسد که برای اجرای بازی های سنگین با گرافیک بالا دیگر نیازی به خرید سخت افزارهای گران قیمت گیمینگ نباشد. بلکه شما برای اجرای بازی هایی با گرافیک حیرت آور تنها نیاز باشد که مرورگر کروم را باز کرده و یکی از عناوین بازی دلخواه خود را انتخاب نمایید تا در همان لحظه و بدون نیاز به دانلود کل محتوا یا دریافت وصله هایی با حجم های حیرت انگیز ، بازی با آخرین میزان جزئیات ممکن برای شما اجرا شود.

این همان آینده ایست که گوگل قصد دارد برای گیمر ها بسازد. در بیان ساده در استادیا دقیقا همان سرویسی است که به شما اجازه خواهد داد تا به سادگی مرورگر کروم را باز کرده و طی چند ثانیه بازی دلخواه خود را با رزولوشن 4K و خروجی 60 فریم بر ثانیه اجرا نمایید. بر اساس وعده های گوگل قرار است که قدرت پردازش ابری استادیا مساوی با کنسولی باشد که پردازنده ی گرافیکی آن توان پردازشی ۱۰.۷ ترافلاپس را ارائه می دهد. که در واقع این رقم حتی بالاتر از ترکیب قدرت پردازنده های گرافیکی هر دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X در یک کنسول واحد واحد می باشد.

بنابر این با توجه به خصوصیات شگفت انگیز و حیرت آوری که برای این سرویس جدید عنوان می شود ، می توان ادعا کرد که اگر گوگل بر عهد و پیمان خود پایبند باقی بماند ، شاهد تغییر و تحولی بزرگ در دنیای گیمینگ خواهیم بود.

چرا که به لطف این امکان جدید ایجاد شده توسط استادیا ، ما دیگر نیازی به سخت افزارهای رده بالا برای گیمینگ نخواهیم داشت. و گوگل تمامی بار سنگین این پردازش ها را بر دوش خواهد کشید. به واسطه سرورهایی که قادر است آخرین عناوین بازی های رایانه ای را با رزولوشن های بالا و فریم ریت های شگفت انگیز اجرا کرده ، آن را به صورت محتوای استریم رمزنگاری کرده و این محتوا را بر فراز اینترنت به سیستم شما تحویل دهد ؛ بدون آنکه دراین میان تاخیری در پاسخ گویی قهرمانان بازی خود حس کنید. بعلاوه این که دیگر از شر پچ ها و آپدیت های رنگارنگ خلاص خواهید شد و هر گونه آپدیت و اصلاحی روی سرور به صورت خود کار صورت خواهد گرفت.

معارفه سرویس استادیا

در سال 2018 بود که شاهد اولین معرفی سرویس پردازش ابری استادیا و رونمایی از نسخه ی اولیه ( بتا ) آن تحت عنوان Project Stream بودیم. و سپس در رویداد GDC 2019 در سال جاری میلادی بود ، که گوگل به طور کامل از این سرویس رو نمایی کرد. لازم به اشاره است که کمپانی محبوب گوگل قصد دارد تا در زمان آغاز به کار سرویس استریم بازی خود ، از انواع کامپیوتر های دسکتاپ ، لپ تاپ و تبلت و گوشی های هوشمند پشتیبانی نماید. تا از این طریق شما دیگر نیازی به خرید باکس های سخت افزاری خاصی نباشید. و با سیستم های موجود خود ، قادر باشید که بازی های ارائه شده روی سرورهای مرکز داده گوگل را اجرا کرده و با آخرین کیفیت از آن لذت ببرید.

لازم به اشاره است که هنوز موارد بسیاری وجود دارد که می باید در رابطه با پروژه استادیا آشکار شوند. لیکن بر اساس مشاهدات سال گذشته می توان گفت که پروژه ی تغییر نام یافته ی Project Stream نمونه ای است تحسین برانگیز از شکل و شمایل آینده ی گیمینگ ابری و گسترش و رواج سیستم عامل های مرکز گرا.

پاسخ به برخی سوالات رایج

احتمالا با توجه به مطالب مذکور ، سوالاتی در ذهن شما به وجود آمده است. لذا ما ترجیح می دهیم که قبل از ادامه بحث و آشنایی بیشتر با این سرویس ، به برخی از رایج ترین آن پاسخ دهیم.

استادیا چیست ؟

همان طور که از گفته های پیشین نیز بر می آید ، در واقع استادیا سرویس بزرگ استریم بازی است که توسط کمپانی عظیم گوگل ارائه خواهد گردید. و کاربران را قادر خواهد ساخت که به اجرای بازی روی سرورهای قدرتمند گوگل بپردازند و محتوای گیمینگ بلادرنگ روی شبکه این سرویس ، به آنان ارائه خواهد شد. این سرویس را می توان به نوعی مشابه با شبکه نتفلیکس دانست. ولی تفاوت این دو در این است که استادیا برای استریم بازی ها ارائه خواهد گردید و بی شک آغازگر رقابتی بی محابا ، با کنسول های بازی خواهد بود. در واقع این سرویس را می توان رقیبی بسیار سرسخت برای نسل بعدی کنسول های بازی عنوان کرد. رقیبی که شاید حتی پتانسیل برچیدن صنعت کنسول های بازی را داشته باشد.

استادیا چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

بر اساس اعلام گوگل ، این سرویس طی سال جاری میلادی ( 2019 ) ارائه خواهد شد. منتها گفته شده است که اولین انتشار استادیا تنها محدود به ایالات متحده ، کانادا و انگلستان خواهد بود و اطلاعاتی از زمان انتشار آن در دیگر نقاط دنیا هنوز در دسترس نیست.

هزینه های این سرویس چقدر و به چه شکلی است ؟

در این رابطه نیز هنوز اطلاعی در دسترس قرار نگرفته است. و معلوم نیست که آیا باید هزینه هر بازی به شکلی جداگانه پرداخت شود و یا این که مقداری هزینه برای یک مقطع زمانی و به عنوان حق اشتراک برای برخی عناوین پرداخت گردد. شاید هم گوگل ترکیبی از این دو را به کاربران ارائه نماید. به هر حال روال هر چه باشد ، به زودی مشخص خواهد شد.

سرویس استادیای گوگل چگونه کار می کند ؟

تنها چیز هایی که شما برای استفاده از استادیا به آن ها نیاز خواهید داشت ، برخورداری از یک اتصال سریع و پایدار به شبکه ی اینترنت و استفاده از آخرین نسخه ی دسکتاپ مرورگر کروم است. چرا که اجرای یک بازی روی استادیا به سادگی باز کردن یک سربرگ جدید در مرورگر کروم و مراجعه به صفحه ی خانگی Stadia.com و اجرای عنوان بازی مورد نظر است. این کارحتی ازطریق کلیک روی یک لینک پیوست به ویدئوی یوتیوب در مورد یک عنوان گیم ، ممکن خواهد بود. ( منتها در رابطه با امکان استفاده از این سرویس روی مرورگرهای دیگر هنوز اطلاعی در دست نیست. )

لوگوی رسمی سرویس استادیای گوگل

همچنین در رابطه با محیط استادیا گفته می شود که پس از ورود شما به این صفحه ، گوگل پیشنهاد اجرای یک تست اتصال ، برای بررسی پهنای باند اینترنت شما و نیز زمان تاخیر در پاسخ گویی میان کامپیوتر شما و سرور های این شرکت را می دهد. تا کاربر قادر باشد که پیش از اجرای بازی بررسی کند که بازی مد نظر به صورت مناسب روی رایانه اش اجرا خواهد شد یا خیر.

لازم به اشاره است که استفاده از سرویس استریم بازی گوگل نیازمند یک سرعت استریم حداقل ۱۵Mbps می باشد. که در صورت دارا بودن چنین سرعتی میزان تأخیر یا همان لگ به زمانی کمتر از ۴۰ میلی ثانیه و اتلاف داده‌ی کمتر از ۵ درصد  می رسد. لذا چنان که شبکه شما این الزامات را برآورده کند ، برای بهره مندی از این تجربه شگفت انگیز و فرو رفتن در دریای بازی های استادیا آماده هستید.

گوگل در نسخه اولیه این سرویس تحت عنوان Project Stream و برای نشان دادن قدرت این و قابلیت این سرویس خود ، بازی Assassin’s Creed Odyssey را ارائه داده بود که عنوانی با تقاضای سخت افزاری بالا می باشد. شایان ذکر است که شما زمانی که روی عنوان این بازی در سربرگ کروم کلیک می نمودید ، بازی به صورت تمام صفحه برای شما اجرا می گردید.

و نکته جالب اینجاست که این کار دقیقا مشابه با اجرای همین بازی روی یک رایانه گیمینگ مناسب ، بدون نیاز به هیچ گونه منوی تنظیمات گرافیکی داخلی ، صورت می پذیرفت. کنترل بازی نیز به کمک ماوس و کیبورد یا با اتصال یک گیم پاد مناسب امکان پذیر بود. لیکن فی الحال دیگر زمان این پروژه ی به اتمام رسیده امکان اجرای بازی مذکور در محیط یاد شده دیگر از دسترس خارج شده است.

روند اجرای بازی ها در این سرویس به این صورت است که در حین مشاهده تصاویر ، تمامی ورودی ها از سمت رایانه شما به سرورهای گوگل ارسال شده و در محیط بازی پردازش می شود و هر واکنشی مطابق با آن ورودی به صورت محتوای استریم و در آن واحد به سمت خروجی نمایشگر شما باز می گردد. تا شما نتیجه را رویت نمایید. در واقع این همان علتی است که در این سیستم میزان تاخیر دارای اهمیت بالایی می باشد. چرا که در صورت وجود تاخیر زیاد بین دستورات ورودی کاربر و زمان مشاهده نتیجه آن روی نمایشگر ، تجربه گیمینگ خوش آیند و لذت بخش نخواهد بود. حتی اگر این تاخیر به میزان دو سه ثانیه باشد.

تصاویری از بازی Assassin’s Creed Odyssey

گفتنی است که گوگل هم چنان در حال بررسی و اتخاذ راهکار های متناسب با محدودیت های سرویس Stadia خود می باشد. لیکن این کمپانی اذعان داشته است که سرویس مذکور سرانجام قادر خواهد بود حتی گیم هایی با اسکیل آپی8K و نرخ فریمی تا بیش از ۱۲۰ فریم بر‌ثانیه را اجرا و ارائه نماید. و در اصل اجرای بازی ها با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ای که اکنون شاهد آن هستیم و به نظرمان عالی می رسد ، تنها شروع کار بوده و روالی عادی می باشد.

دیگر مزیت این سیستم سادگی در طراحی آن است. به بایان دیگر ، سیستم یاد شده یک دسکاپ مجازی در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آن قادر خواهید بود نرم افزارهای میزبانی گیم همچون Steam ، Origin ، Battle.net و … را که اکانت بازی خود را از طریق آن ها خریداری کرده اید ، از راه دور اجرا نموده و از امکانات آن ها بهره مند شوید. قابل توجه است که در محیط Project Stream سال قبل ، بازیکنان برای اجرای عنوان Assassin’s Creed Odyssey ، نیاز به ورود به حساب Ubisoft خود داشتند. لیکن آزمایشگران این نسخه ( یعنی همان نسخه ی بتا Project Steam ) نیازی به خریداری این عنوان نداشتند.

قابلیت دیگر یکپارچگی استادیا با کروم کست گوگل است. که به کاربران اجازه می دهد محتوای گیم خود را به طور مستقیم روی هر تلویزیونی که از دانگل استریم کننده محتوای تصویری گوگل برخوردار است ، به اجرا در آمده کاربر بتواند بازی مد نظر خود را اجرا نماید. همچنین در رابطه با ورودی ها جانبی سخت افزاری نیز لازم به ذکر است که این سرویس به شما امکان استفاده از موس و کیبورد یا گیم پد های رایج را می دهد. لیکن گوگل اقدام به ارائه یک برند سخت افزاری جدید تحت عنوان Google’s Stadia کرده است که گیم پدهای اختصاصی این سرویس را تولید نموده و در اختیار شما قرار می دهد. تا بتوانید تجربه بهتری از این محیط داشته باشید.

loader

لطفا شکیبا باشید ...