0

تجارت الكترونیكی از گرایشهاي کدام رشته است؟

تجارت الکترونیکی رشته کامپیوتر گرایش های رشته ی کامپیوتر سود از رشته ی کامپیوتر بهترین و‌پردرامدترین گرایش تجارت الکترونیکی در چه منطقه ایی عالی است
ثبت شده 3 سال پیش توسط ریحانه جان نثاری ویرایش شده در 1400/3/15

میخوام در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت کنم،کسی میدونه چه رشته ایی باید بخونم؟

تجارت الكترونیكی از گرایشهاي کدام رشته است؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی

مجموعه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

شامل معرفی رشته، سرفصل دروس و تعداد واحدهای درسی ، عنوان دانشگاه های پذیرنده ، سایر رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد ، عنوان رشته ها و گرایش های دکتری، مشاغل و بازار کار مرتبط و ...

 




معرفی رشته :

فناوری اطلاعات (IT) همان طور که به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده‌است، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌ها و نرم‌افزار سروکار دارد تا از این طریق تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و ایمن انجام پذیرد. 
دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، هرچند در موارد زیادی نیز با هم اشتراک دارند. به طور خلاصه اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است و این یعنی فناوری اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع‌تر (و پیچیده تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات (IT) معمولاً به کلیه فناوری هائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.

اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. «تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژی های بازرگانی خود قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌ از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است.

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل دروس) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی، معرفی سایر گرایشهای کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارایه می شود.



برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی و تعداد واحدها :

(بر اساس آخرین تغییرات سرفصل دروس وزارت علوم)

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : حداقل 12 واحد
دروس اختیاری : حداکثر 12 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 6 واحد

برنامه درسی این گرایش شامل 24 واحد درسی از گرو 1 و2 می باشد و 8 واحد نیز سمینار و پروژه می باشد.


دروس گروه 1

مهندسی سیستمهای تجارت الكترونيكي

امنیت تجارت الکترونیکی

بازاریابی الکترونیکی

هوش تجاری

سیستمهای پرداخت الكترونيكي

استراتژیهای تجارت الکترونیکی

مدیریت زنجیره عرضه

تجارت الکترونیکی سیار و محاسبات فراگیر

 
 


دروس گروه 2

معماری نرم افزار

مسائل حقوقی و اخلاقی در فناوری اطلاعات

مدیریت تیمهای مجازی

سیستمهای تصمیم یار هوشمند

مدیریت مالی

مدیریت ارتباط با مشتری

برنامه ریزی منابع بنگاه

 مهندسی مجدد فرایندهای تجاری

ذخیره و بازیابی اطلاعات روی وب

بانکداری الکترونیکی

برنامه ریزی استراتژیک پیشرفته

محاسبات نوری

روشهای پیش بینی

مباحث پیشرفته

مباحث ویژه

یک درس از سایر گرایشها

 

 
 
دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95)
 

دانشگاه قم

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه غیر انتفاعی چابهار

دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد


 
 دانشگاههای پذیرنده کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی که همزمان در مقطع دکترای این رشته نیز پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه دکترای 95)
 

دانشگاه قم

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

 
 
 



دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)
 

دانشگاه قم

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه غیر انتفاعی چابهار

 


 

سایر گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 95) : 


گرایش های دکترای مهندسی فناوری اطلاعات (IT) (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):

  • تجارت الکترونیک

  • شبکه های کامپیوتری

  • سیستمهای چند رسانه ای

  • امنیت اطلاعات

  • مدیریت سیستمهای اطلاعات

 

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی :

به طور کلی بازارکار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی را می توان به صورت فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...) و ایجاد و مدیریت سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک تعریف کرد.

در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشته
 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی در قالب  مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

درباره ی رشته تجارت الکترونیکی

تاریخ انتشار ۲۵ آبان ۱۳۹۲

دسته بندی 

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
رشته ی تجارت الکترونیکی در ایران یکی از گرایش های مقطع کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات است اما در سطح بین المللی این رشته بیشتر به عنوان یک گرایش از رشته های بیزینس یا مدیریت مطرح هست و خیلی با رشته فناوری اطلاعات همپوشانی ندارد (حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دروس مربوط به مدیریت و تجارت است).
تمام ابعاد تجارت و فرایند بازار سنتی را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد تجارت الکترونیکی گویند.
تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژیهای بازرگانی خود قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌ از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است. در کل نظام داد و ستد الکترونیکی اولین مشخصه آن سرعت، دقت، صحت، کنترل آمار و ارقام و استفاده صحیح از فرمهای استاندارد مربوطه بسیار حائز اهمیت می‌باشد و برای تصحیح اشتباهات ثبتی فرصت کوتاه است. با این وجود کارشناسان معتقدند که به صرف وجود برخی خطرات نمی توان از کارایی بالا و دستاوردهای مهم اقتصادی تجارت الکترونیکی چشم پوشید و استفاده از آن را برای سود بردن از گردونه تجارت جهانی الزامی می دانند و معتقدند استفاده از این فناوری جدید نیازمند ایجاد بسترهای فکری و فرهنگی برای پذیرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقی و قانونی و تامین پیش نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. تجارت الکترونیکی با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. عبارت تجارت الکترونیکی دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های چندرسانه‌ای مبتنی بر وب برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیکی فارغ التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه‌ای و ایجاد کسب و کارهای جدید الکترونیکی بهره برداری نمایند.
بازار کار رشته تجارت الکترونیک  :
تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست.بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی میتواند فروشگاه اینترتی در Webایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد.علاوه بر این,صاحب این فروشگاه میتواند تامین کنندگان مواد فروشگاه,حسابداری,خدمات بانکی,ادارات دولتی و رقیبهای خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.
    زمینه های اشتغال بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات
۱- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
۲- جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
۳- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی
۴- طراحی و پیادهسازی شبکههای محلی
۵- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
۶- مطالعه و بررسی سیستمهای نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستمهای عامل و سیستمهای بانک اطلاعاتی
۷- مطالعه و شناسایی شیوههای جدید برای اطلاع رسانی
    بازار کار رشته امنیت
۱- تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مانند:
– دیوار آتش ( fire walls )
– سیستمهای کنترل نفوذ ( Honey pots )
– سیستمهای تشخیص نفوذ ( IDS & IPS )
– سیستمهای پالایش ( Filters)
۲- فراهم سازی امنیت لازم برای تراکنشهای مالی بانکها
۳- فعالیت در مراکز داده و شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت برای تامین امنیت سرورها
    بازار کار رشته تجارت الکترونیک
۱- فعالیت در بانکها حول محور پول الکترونیک مانند:
– بانکداری اینترنتی
– بانکداری از طریق موبایل
۲- ایجاد سایتهای ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک
  مکانهایی که در ایران میتوان در آنها مشغول به کار شد:
۱- شرکتهای نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش دادهها
۲- شرکتهای سخت افزاری
۳- شرکتهای ارتباطی و شبکه
۴- شرکتهای مخابراتی
۵- شرکتهای تجاری مانند بانکها و دیگر موسسات مالی و اعتباری

 

معرفی رشته تجارت الکترونیک

 

خرید، فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی، تجارت الکترونیک نامیده میشود. تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، معاملات تجاری را ساده نموده و به آن سرعت می‌بخشد. تجارت الکترونیک دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد.

تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید بسیاری از کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن با تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها، بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژی‌های بازرگانی خود قرار داده‌اند. چراکه درآمدهای ناشی از تجارت الکترونیک مختص به یک جامعه کوچک نمی باشد و سیستم با یک مارکت بزرگ روبرو است.

کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک

 

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

هدف از دوره ارشد تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روش‌های مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است.

فارغ التحصیلان دوره ارشد تجارت الکترونیک مهارت هایی را در زمینه های زیر کسب خواهند نمود:

  • دارای دانش فنی، مهارت های خلاق و توانایی تجاری بوده و می‌توانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.
  • راه اندازی سیستم‌ای تجاری بر مبنای فناوری اطلاعات
  • برنامه ریزی عرضه و تقاضا در زنجیره‌های تجاری
  • پیش بینی بازار
  • راه اندازی سیستم‌های اطلاعات هوشمند

بازار کار رشته تجارت الکترونیک:

  • فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...)
  • ایجاد و مدیریت سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک.
  • تولید نرم افزارهای مدیریت مشتریان (CRM)
  • توسعه نرم افزارهای تحت وب با رویکرد تجارت الکترونیک

دانشگاه های دارای رشته تجارت الکترونیک

دانشگاه‌های زیر دارای گرایش تجارت الکترونیک هستند:

  • دانشگاه امیر کبیر
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه خواجه نصیر
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه قم

تعداد واحد های کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک

دانشجو در رشته کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک باید 32 واحد بگذراند که واحدها به طریق زیر است: 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار، 6 واحد پایان نامه.

دانشجویان گرایش تجارت الکترونیک باید 24 واحد درسی را از جدول درس‌های گروه 1 و 2 انتخاب کنند.

توجه: چنانچه رشته دوره کارشناسی دانشجو با رشته دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک تجانس نداشته باشد و یا به تشخیص گروه کامپیوتر و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، دانشجو نیاز به گذراندن دروسی از دوره کارشناسی را داشته باشد، این دروسی تحت عنوان دروس جبرانی کتبا به دانشجویان ارشد تجارت الکترونیک ابلاغ گردیده و دانشجو موظف به گذراندن این واحدها در مدت زمان مقرر می‌باشد. به ازاء هر 2 واحد درس جبرانی، یک ماه به سقف مدت دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک برای دانشجو اضافه می‌شود..

 

دروس رشته تجارت الکترونیک

برای مشاهده توضیحات تکمیلی در مورد گرايش تجارت الکترونیک در ارشد، پی دی اف زیر را که شامل موارد زیر است، دانلود کنید :

 

♦ تعداد واحدهايي که بايد در ارشـد تجارت الکترونیک برداريد

♦ تعداد واحدهاي اجباري گرایش تجارت الکترونیک در ارشــد

♦ تعداد واحدهاي اختياري گرایش تجارت الکترونیک در ارشـد

♦ معرفي دروس اجباري و اختياري در ارشـد تجارت الکترونیک

 

 1- مقدمه

با توجه به حجم روزافزون اطلاعات و نقش انکارناپذیر آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری فناوری کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، دوره مهندسی فناوری اطلاعات شکل گرفت. این رشته با گرایش تجارت الکترونیکی و با هدف تربیت متخصصانی با قابلیت تدوین استراتژی، طراحی و مدیریت سیستم های تجارت الکترونیکی ایجاد شده و در جهت رفع موانع برای استفاده از پتانسیل موجود در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی تعریف شده است.

2- تعریف و اهداف

دوره مهندسی فناوری اطلاعات مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی - پژوهشی درزمینه های مختلف از جمله مدیریت سیستم های اطلاعاتی ، تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای ، امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری را در بر می گیرد. محور اصلی فعالیت های علمی ، به تناسب موضوع، تحقیق نظری ، تحقیق تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش وسیله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه وصول به اهداف تحقیق است. از جمله اهداف این دوره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

­          احاطه بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی فناوری اطلاعات

­          آشنایی با روش های پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه

­          دستیابی به جدیدترین مبانی علمی ، تحقیقی و فناوری در زمینه کسب و کار و تجارت الکترونیکی

­          دستیابی به جدیدترین فنارویها به منظور بومی کردن آنها

­          نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی

­          کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش

­          تسلط بر تعلیم ، تحقیق ، برنامه ریزی و اجراء ، هدایت ، نظارت و ارزیابی ، تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی و گشودن مشکلات عملی جامعه در یکی از زمینه های مهندسی فناوری اطلاعات

3- مهارتهای دانش آموختگان

  دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود با استفاده از دانش حاصله در این دوره مشاغل جدیدی را در زمینه های طراحی و توسعه کسب و کارهای الکترونیکی، ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعاتی، طراحی و تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی ایجاد نموده و حتی به ارائه مشاوره در زمینه سیستمهای اطلاعاتی و تجارت الکترونیکی برای سایر سازمانهای دولتی و خصوصی بپردازند.

4- برنامه آموزشی:

برنامه آموزشی دوره دکتری شامل سه بخش مرحله آموزشی، آزمون جامع و مرحله پژوهشی به شرح زیر می باشد

الف- مرحله آموزشی:

در مرحله آموزشی دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات-تجارت الکترونیکی، در مجموع گذراندن 15 واحد (پنج درس) مرتبط با زمینه پژوهشی دانشجو به تشخیص استاد راهنما از جدول زمینه رشته (جدول زیر) ضروری است. امتحان جامع برای 3 درس برگزار شود. بعلاوه دانشجویان می توانند تعداد 3 واحد درسی را از سایر رشته گرایشهای مهندسی صنایع، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر با تائید استاد راهنما در ارتباط با زمینه پژوهشی خود اخذ نمایند.

 

ب- آزمون جامع

دانشجویانی که کلیه دروس مرحله آموزشی خود را با موفقیت گذرانده باشند می توانند در آزمون جامع که بصورت کتبی و شفاهی برگزار می گردد شرکت نمایند . این آزمون از محتویات دروس دکتری (حداقل 3 درس) دانشجو انجام شده و دانشجو حداکثر دوبار می تواند در آن شرکت نماید. جزئیات و شرایط برگزاری آزمون مطابق  ضوابط می باشد.

ج- مرحله پژوهش

دانشجویانی که در امتحان جامع پذیرفته می شوند، در مرحله تدوین رساله ثبت نام می کنند. تعداد کل واحدهایی که دانشجو در مرحله تدوین رساله به نام واحد پروژه تحقیقاتی می بایست اخذ کند 21 واحد می باشد. واحدهای رساله لزوما به معنی تصویب و قبول رساله نیست و ارزیابی رساله مطابق با آیین نامه دوره دکتری انجام می شود.

http://www.iust.ac.ir/content/33624/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87

loader

لطفا شکیبا باشید ...