1

چگونه از گل چمچه ای مراقبت کنیم؟

گل گل چمچه ای مراقبت از گل نگهداری گل نگهداری گلهای ضعیف گلهای با ریشه کوچک
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/15

گل چمچه ای که من در خانه داشتم نوک برگهاش قهوه ای شد و داره خراب میشه میخوام بدونم چطور باید ازش مراقبت کنم ممنون میشم جواب بدید


2 جواب

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

آموزش کاشت و نگهداری گل برگ قاشقی یا گل چمچه ای

 

شنبه 24 فروردین 1398

 |  3187

 اشتراک گذاری

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

پرورش گل برگ قاشقی

برگ قاشقی یا گل چمچهای

برگ قاشقی یا گل چمچه ای یک گیاه خانگی است که گل‌های بزرگ سفید و ماندگاری دارد که معمولاً در بهار می‌روید. این گیاه دارای برگ‌های بیضوی براق با نقطه برجسته است که از خاک خارج می‌شود. برگ قاشقی گیاه گرمسیری است و در شرایط استثنائی مناسب در گلدان و داخل خانه رشد می‌کند.
 
گل برگ قاشقی از خانواده Araceae و مربوط به سایر aroidها، از جمله آنتوریوم و باباآدم است. aroidsهای عادی، گل‌های سفید با ساقه که توسط برگ احاطه شده و گل‌آذین سفید فنجانی است که به تدریج از سفید خالص به رنگ سبز یا زرد در طول زمان تغییر می‌کند. میلچه ی مرکزی یا سنبله گل، سفید یا زرد است. شکوفه می‌تواند برای دو ماه یا بیشتر باقی بماند و پس از آن گیاه با گذشت زمان بدون شکوفه می‌ماند. جدای از نام برگ قاشقی، عضو خانواده‌ی سوسن نیستند.

ویژگی گل برگ قاشقی

نام گیاه‌شناسی:  Spathiphyllum

نام عمومی: برگ قاشقی، گل چمچه ای

نوع گیاه: گیاهان گرمسیری

اندازه بالغ: داخل خانه تا ارتفاع 3 فوت؛ بیرون از خانه تا 6 فوت 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: متوسط، نور غیرمستقیم

نوع خاک: گلدان با زغال‌سنگ مخلوط با پرلیت، شن و یا پوست درخت

pH خاک: 5.8 تا 6.5

 زمان شکوفه دهی: بهار

رنگ گل: سفید یا زرد

 منطقه سرسختی: 11 تا 12

مناطق بومی: جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی

 

پرورش برگ قاشقی

برگ قاشقی زمانی که در نمای گسترده استفاده می‌شود، گیاه چشمگیری است. آن‌ها در بهار با گل‌های طولانی‌مدت به گل می‌نشینند. گل‌ها روی برگ‌ها با گل‌آذین نازک ظاهر می‌شوند. برگ قاشقی را می‌توان در پاییز یا زمستان وادار به گل‌دهی کرد. گل چمچه ای به خوبی رشد می‌کند و ممکن است دو بار در سال گلدهی داشته باشد و در چند ماه به گل برسد.
برگ قاشقی، گیاه خانگی فوق‌العاده‌ای است. انواع مختلفی از آن در یک باغ جذاب هستند و ممکن است بزرگ‌ترها بتوانند محل زیادی را روی زمین اشغال کنند. آن‌ها یکی از کارآمدترین گیاهان خانگی برای تصفیه هوا هستند. برگ قاشقی‌ها آلاینده‌های داخلی بیشتری را نسبت به سایر گیاهان فیلتر می‌کنند، بنابراین برای اتاق‌خواب یا سایر اتاق‌ها مناسب هستند. در داخل روزنه‌های گیاهی گرمسیری، گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید را تجزیه و خنثی می‌شوند.
گل چمچه ای فقط در خارج از خانه در زیستگاه‌های گرمسیری مانند فلوریدا یا هاوائی رشد می‌کنند. اگر گیاه برگ قاشقی دارید، آن‌ها را در ماه‌های تابستان بیرون بیاورید، اما هنگامی که درجه حرارت افت کرد، آن‌ها را به داخل برگردانید.

نحوه‌ی کشت، پیوند و قلمه‌زنی برگ قاشقی

از یک خاک با زهکشی مناسب استفاده کنید.
 تعویض گلدان به صورت سالانه در بهار برای برگ قاشقی مناسب است زیرا گیاه خاک تازه را درک می‌کند.
در نهایت، برگ قاشقی ممکن است نسبت به گلدانی که در آن کاشته شده خیلی بزرگ‌تر شود، که در آن صورت می‌تواند قلمه زده شود. گیاه را از گلدان خود جدا کنید و آن را به گیاهان کوچک‌تر تقسیم کنید، مطمئن شوید که چندین برگ را در هر خوشه نگه‌داشته‌اید. گل چمچه ای از طریق ریزوم رشد می‌کند، بنابراین می‌تواند در هنگام قلمه‌زنی، کمی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنید.

نور

برگ قاشقی گیاه سایه دوست در زیستگاه‌های بومی خود است. کاملاً طبیعی، آن‌ها نور را به سایه متوسط در خانه ترجیح می‌دهند. برخی از گونه‌ها می‌توانند نور بیشتری را نسبت به بقیه تحمل کنند. برگ‌های فر و رنگ‌پریده معمولاً نشان می‌دهد که گیاه نور بیش از حد دریافت می‌کند و برگ‌های سوخته نشان می‌دهد که نور مستقیم خورشید بسیار زیاد است. درهرصورت، گیاه باید به محل سایه‌دار منتقل شود.

خاک

برگ قاشقی، خاک غنی و گلدان سُست حاوی مقدار زیادی مواد آلی را دوست دارد. آن‌ها برای زندگی در سایبان‌های گرمسیری استفاده می‌شوند و برای رشد در خاک غنی از پوست درخت استفاده می‌شوند.

آب

در طول تابستان، گیاه اغلب به دلیل آب و اسپری مه با رطوبت بالا مانند جنگل بارانی رشد می‌کنند. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید اما هرگز خاک را خشک نکنید. اگر آب شما به‌شدت کلردار شده باشد، از آب تصفیه‌شده استفاده کنید.

دما و رطوبت

این گیاهان واقعاً گرمای مرطوب را ترجیح می‌دهند. از محیط سرد و درجه حرارت کمتر از 55 درجه فارنهایت دوری کنید، از آنجایی که گل چمچه ای در درجه حرارت سرد از بین می‌رود. محدوده دمای مطلوب 65 تا 80 درجه فارنهایت است.  برگ‌ها را هر هفته با آب نرم یا آب مقطر در فصل تابستان و در حال رشد اسپری کنید.

کود

در فصل تابستان کوددهی به صورت هفتگی یا از قرص‌های رهاساز آهسته در ابتدای فصل استفاده کنید. در زمستان کوددهی نکنید.

کشت در گلدان و تعویض گلدان

گلدان برگ قاشقی به صورت سالانه بهار و یا در مواقع مورد نیاز باید تعویض شود. آن‌ها به راحتی می‌توانند با قلمه‌زنی در خارج از گلدان پرورش یابند. گیاهان بزرگ را می‌توان به دسته‌ها تقسیم کرد، که پس از آن می‌تواند به طور مستقل در گلدان کشت شود. همیشه از خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده کنید.

انواع برگ قاشقی

برگ قاشقی به‌شدت هیبریداسیون شده‌اند و ده‌ها واریته از آن‌ها وجود دارد. آن‌ها از گونه‌های مینیاتوری تا عظیم و از سبز عمیق با گل‌های سفید برفی تا گل‌های طلایی متنوع هستند.
برخی از هیبریدی‌های محبوب برگ قاشقی عبارت‌اند از:

  • S. Mauna Loa: گیاه بزرگ‌تر که تا 2 فوت رشد می‌کند.
  •  S. Mojo: گیاه قابل‌توجه و بزرگ با برگ‌های سبز پرطراوت.
  • S. Golden Delicious: رشد جدید یک رنگ طلایی- سبز که خیره کننده است.
  • S. Starlight: برگ‌های باریک این گیاه دارای حاشیه‌های موجی هستند. همچنین این گونه برای شکوفه‌های سنگین و چندگانه، با تعداد 20 گل در یک گیاه، شناخته شده است.

سمیّت برگ قاشقی

بچه‌ها و حیوانات خانگی خود را از برگ قاشقی دور نگه دارید. اگرچه آن‌ها یک سوسن واقعی و مسموم نیستند، اما در صورت مصرف خوراکی ممکن است معده را تحریک کنند یا باعث ترشح بزاق شدید شوند. گربه‌ها و سگ‌هایی که برگ‌های گل چمچه ای را می‌خورند، شروع به ترشح بزاق زیاد می‌کنند. آن‌ها احتمالاً سر خود را تکان می‌دهند و پنجه‌شان را دردهان خود فرومی‌کنند.

آفات و مشکلات

 در مقایسه با سایر گیاهان خانگی، برگ قاشقی نسبتاً به حشرات و بیماری‌ها ایمن هستند. در حالی که آن‌ها می‌توانند توسط تارتنچه (کرم عنکبوت)، شته‌ها و خستر آردپوش دچار آفت شوند. این آفات معمولاً با اسپری کردن و پاک کردن برگ‌ها تحت کنترل قرار می‌گیرند. اگر آفات حمله کنند، گیاه را با صابون حشره‌کش اسپری کنید.
نوک برگ قهوه‌ای می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از حد، کود بیش از حد و عدم رطوبت باشد. برای جلوگیری از این خسارات، ظاهر گیاه را کنترل کنید. اگر برگ‌ها در انتهای گیاه قهوه‌ای شوند، می‌تواند به این معنی باشد که این برگ‌های بزرگ‌تر نمی‌توانند با برگ‌های جوان‌تر که در حال رشد سریع‌تر هستند، رقابت کنند.
پرورش برگ قاشقی به چهار دلیل آسان است. اول، زمانی که به آب نیاز دارد خم می‌شود و بعد از آبیاری طولانی به سرعت احیا می‌شود. دوم، در شرایط نور کم رشد می‌کند. سوم، گل چمچه ای بسیار انعطاف‌پذیر است. آلودگی حشرات یا چند آبیاری از دست رفته می‌تواند موجب پژمردگی و رنگ‌پریدگی شود، اما به سرعت احیا می‌شود. در نهایت، با توجه به مراقبت کافی و پیرایش گاه‌به‌گاه برگ‌های آن، به نظر نمی‌رسد که یک گیاه جذاب برای حشره باشد که گل رز و دیگر گیاهان خانگی اغلب به آن دچار می‌شوند.

واریته های توصیه شده

انواع بسیاری از برگ قاشقی‌ها در بسیاری از مراکز باغداری وجود ندارند. شما احتمالاً باید آن‌ها را از یک منبع آنلاین سفارش دهید.

  •   Spathiphyllum wallisii یک برگ قاشقی کوچک‌تر است که فقط 12 اینچ طول دارد.
  • "Petite " هم کوچک‌تر است، در حدود 8-10 اینچ.
  • " Sensation" بزرگ‌ترین نوع موجود است، قادر به رشد تا 4-6 فوت در ارتفاع و عرض است.
  • "Domino "، یک نوع متوسط با برگ‌های جذاب و متنوع است.
  • "Mojo Lime"، که دارای شاخ و برگ سبز لیمویی است، یکی دیگر از گیاهان کوچک برگ قاشقی است.
  • آشنایی با گل چمچه ای یا برگ قاشقی و شرایط نگهداری آن

  • 1398-06-13
  •  
  • ارسال توسط author-avatar 
  • 24شهریور

    گل چمچه‌ای یا برگ ‌قاشقی (نام علمی: spathyphylum)

    گل چمچه ای

    گل چمچه ای

    گیاهی همیشه سبز و دائمی از خانواده گل شیپوریان و بومی نواحی حاره در آمریکای جنوبی است. اسپاتی فیلوم  لیلی صلح بومی مناطق گرمسیری آمریکا و در حدود ۴۰ گونه دارد که معروفترین آنان Spathiphyllum wallisii است.
    برگ‌های این گیاه به شکل نیزه و به رنگ سبز براق است و گل‌های کوچک آن روی سنبله‌ای استوانه‌ای و سفید رنگ قرار دارد که با یک برگ تغییر شکل یافته شبیه قاشق (اسپات) پوشیده شده است.
    این جنس دارای ۳۶ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی استثنایی است گونه مورد نظر بومی کلمبیا بوده و ارتفاع آن لبه ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. اسپاتی فیلوم دارای برگهای سبز براق به شکل نیزه‌ای است و گلهای کوچک آن روی سنبله سفید استوانه‌ای، ظاهر می‌شوند. این سنبله توسط اسپات سفید رنگ تخم مرغی شکل پوشیده شده گلهای این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می‌گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارد. حتی ممکن است که در طی سال دو مرتبه شاهد گلدهی این گیاه باشیم.
    اسپات بتدریج از سفید به سبز روشن تغییر رنگ می دهد و به مدت ۶-۵ هفته جذاب باقی می ماند؛ سپس جذابیت خود را از دست می دهند که بهتر است حذف شوند. گلها از مرکز خوشه ها خارج میشود و عمدتا در بهار و اغلب دوباره در اواخر تابستان روی دمگلهای بلند به طول ۲۵-۲۰ سانتی متری تولید می شوند که ارتفاعشان بلندتر از برگها میباشد
    به دلیل تصفیه کننده بودن هوا و مقاوم بودن به نور کم ، مناسب برای اداره جات و بانک ها ، و منازل می باشد. این گیاه ساقه ندارد و یا ساقه آن کوچک است و از این نظر شبیه آنتوریوم است.گاهی دارای ریزوم(پیاز) است. شیره آن با دست باعث ایجاد حساسیت میشود.
    شرایط نگهداری گل چمچه ای:
    1-آبیاری:
    در طی تابستان به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد. خاک گلدان نباید خشک شود و همیشه باید مرطوب نگه داشته شود به محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگها و سپس تمامی برگ و افتادن برگها و گاهی سیاه شدن نوک و حاشیه برگها خواهد شد.
    توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم در محیط های پر نور به آبیاری بیشتر و در محیط هایی با نور کمتر به آبیاری کمتر نیاز دارند . بهترین راه بررسی سطح خاک گلدان است زمانی که سطح خاک تا عمق ۲٫۵ سانتیمتری در حال از دست دادن رطوبت است باید گیاه را آبیاری کرد.
    رسیدن زمستان و کاهش نیاز گیاه به آب باید آبیاری را کاهش داد. در طی فصول گرم فراهم کردن رطوبت محیط به حفظ رشد و شادابی این گیاه کمک می‌کند. کمبود رطوبت محیط از جمله دلایل قهوه ای شدن برگهای این گیاه است.
    برای رفع مشکل رطوبت علاوه بر غبارپاشی روزانه گیاه می‌توان یک عدد زیرگلدانی را (جزیره)از سنگریزه پر کرد سپس تا نیمه دیواره زیرگلدانی در آن آب ریخت و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار داد توجه داشته باشید که کف گلدان گیاه به هیچ عنوان با سنگریزه ها در تماس نباشد. آب داخل زیرگلدانی به تدریج تخلیه شده و رطوبت بیشتری در هوا شکل خواهد گرفت.
    2-دما:
    دمای محیط نگهداری باید همیشه بالای ۱۳ درجه سانتیگراد باشد. دمای ۲۳-۱۵ درجه سانتیگراد برای این گیاه بهترین است و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد البته به شرط آبیاری و غبارپاشی منظم تحمل می‌کند. دمای بیش از اندازه محیط از جمله دلایل پیچش و سوختگی برگها است.
    3-نور:
    اسپاتی فیلوم گیاهی است که به نور مستقیم آفتاب نیازی ندارد حتی مضر است و باید آن را از اشعه مستقیم آفتاب دور نگهداشت، نور مستقیم منجر به سوختن قسمتهایی از پهنه برگ و همچنین گلدهی اندک و پراکنده گیاه وخواهد شد.
    نور کم محیط موجب پیچش ، رنگ پریدگی و نازکی برگها بخصوص برگهای جوان و کاهش گلدهی و همچنین ریز شدن گلها می‌شود. پنجره های رو به شمال و یا غرب در خانه مکانهای مناسبی برای نگهداری اسپاتی فیلوم است.
    4-خاک:
    اسپاتی فیلوم به خاکی با زهکش سبک و مناسب نیاز و می‌توان از ترکیب پیت ماس+ خاک برگ+ پرلیت استفاده کرد و یا آنکه ترکیب کوکوپیت+پرلیت+ خاک برگ را بکار برد.
    5-تعویض گلدان:
    اسپاتی فیلوم بیشتر علاقه مند است تا ریشه های محدودی داشته باشد. این بدان معناست که گلدان شما نباید برای گیاه بسیار بزرگ باشد. زمانی که احساس کردید ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شده و یا جایی برای ساقه های جدید نبود می توانید گلدانی بزرگتر در حد چند سانتی متر برای آن آماده کرده و گیاه را به گلدان جدیدش منتقل کنید.
    6-تغذیه:
    عدم وجود عناصر کافی در بستر کاشت از جمله دلایل کاهش رشد، پریدگی رنگ و کوچک ماندن برگها بخصوص برگهای جوان و عدم شکل گیری گلها است.بهتر است که کود را در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان بکار برد. استفاده از کودهای کامل که حاوی ریز مغذی مانند آهن و منیزیم باشد برای این گیاه بسیار مناسب است زیرا اسپاتی فیلوم به کمبود آهن و منیزیم نیز حساس است و در اثر کمبود این دو عنصر حاشیه برگهای آن زرد خواهد شد.
    7-تکثیر:
    اسپاتی فیلوم به تدریج انبوه و گسترده می‌شود بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود. هنگام قرار دادن گیاه جوان در گلدان مستقل مراقب باشید که آنرا در همان سطحی که قبلا در خاک قرار داشته است بکارید.
    عمیق تر کاشتن گیاه کمکی به رشد بهتر آن نخواهد کرد. این گیاه در صورت شرایط مساعد محیطی بذر نیز تولید می‌کند که برای تکثیر می‌توان از آنان استفاده کرد. بعد از قهوه ای شدن گلها و پوشش بذر ،پوشش ذرها را باید با چاقویی تیز شکافت و بذرها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی کاشت و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی انان قرار داد و دمای محیط را حدود ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد.
    وجود نور جوانه زنی بذرها را تسریع می‌کند بنابراین ظرف محتوی جوانه ها را در محیطی روشن اما به دور از نور آفتاب قرار می‌دهیم. افزایش رطوبت نسبی محیط و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به جوانه زنی آنان کمک خواهد کرد. اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز شاهد جوانه زنی بذرها خواهیم بود.
    8-هرس:
    بعد از خشک شدن گلها می‌توان ساقه آنان را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد همچنین برگهای خشکیده و ضعیف را نیز بهتر است که از نزدیکی سطح خاک قطع کنیم.
    9-آفات و بیماری:
    شته و کنه تارعنکبوتی آفت اسپاتی فیلوم است ، حشرات سپردار نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این حشرات بر روی برگ دمبرگ و یا ساقه تجمع می‌کنند و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی برگها ضعیف شدن گیاهان می‌شوند.
    تریپس نیز از دیگر آفات است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند که در نتیجه فعالیت آنان برگها در هم پیچیده و بدشکل می‌شوند و لکه هایی نقره ای – خاکستری بر روی برگها ایجاد می‌شود. بلایت فیتوفترا از جمله بیماریهای قارچی است که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند.
    پوسیدگی ریشه قارچی که با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium شکل می‌گیرد بیماری دیگری است که موجب زرد شدن برگها بخصوص برگهای پایین گیاه نزدیک به ریشه می‌شود و گاهی با پژمردگی گیاه نیز همراه است.
    ممکن است لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد بخصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید که در این مرحله نشانه از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ حتمی گیاه است.لکه برگی بیماری دیگری است که که بر اثر آن لکه هایی حلقوی به رنگ سیاه تا قهوه ای بر روی حاشیه و پهنه برگ مشاهده می‌شود.
    در لکه ها ممکن است حلقه های متحد المرکز وجود داشته باشند . عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه، استفاده از بسترهای کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماریهای قارچی است. اما اگر بیماری شروع شد و پیشرفت داشت باید از سموم مناسب قارچکش استفاده کرد.
    بیماریهای ویروسی موزاییک موجب ظهور لکه های زرد رنگ بر روی پهنه برگ ، بد شکلی برگها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌شود. بیماری ویروسی راه حل ندارد و تنها باید گیاه آلوده را از بین برد.
    10-سمیت:
    باین گیاه برای انسان، حیوانات سمی است زیرا اکثر بافت های این گیاه اُگزالات (اُکسالات) کلسیم دارند و شیره ی برخی از واریته هایش سوزاننده ی پوست می باشد. آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید و دست ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.

    همه چیز درباره گل اسپاتی

    دلایل مردم برای دوست داشتن این گیاه باید واضح باشد. برای مبتدیان بسیار مناسب است زیرا مراقبت از آنها با رعایت دستورالعمل های مراقبت ساده است. همچنین به فیلتر کردن هوای اطراف سموم مختلف کمک خواهد کرد.

    گل اسپاتی فیلوم، به نام های گل لیلی صلح (لی لی صلح)، گل زنبق صلح، گل سوسن صلح، گل فیلوم و گل چمچه‌ای هم معروف است. این جزء گل و گیاه آپارتمانی با گل سفید می باشد.

     

    هر آنچه در مورد پرورش و مراقبت از گیاهان زنبق صلح در خانه باید بدانید

    گل اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح از گل هایی است که به مراقبت آسان نیاز دارد و برای افراد مبتدی بسیار مناسب است. این گل به خاطر داشتن گل های سفید از گل های زیبای آپارتمانی است.

     

    اگرچه مراقبت از آنها آسان است، اما گل های زنبق صلح در زمینه پرورش، تکثیر، گلدان و شکوفائی در محیط داخلی بهترین روش ها را دارند. ادامه مطلب را بخوانید تا همه چیز را در مورد گل های اسپاتی فیلوم دوست داشتنی و مراقبت از آن بیاموزید.

     

    صلح لیلی ریشه و تاریخچه

    گل اسپاتی فيلوم بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی هستند. گیاهان همیشه سبز استوایی در اواخر قرن نوزدهم وارد اروپا و دیگر مناطق خنک شدند. امروزه گل های اسپاتی فیلوم از گل های مورد علاقه برای هدیه دادن و باغبانی در محیط داخلی در سراسر جهان است.

     

    گیاهانی که معمولاً از آنها به عنوان لیلی صلح یاد می کنیم دارای گل های سفید هستند که تقریبا شبیه گل های شیپوری است. همه گونه های گل لی لی صلح از تیره spathiphyllum از خانواده گیاهان Araceae (شیپوری) هستند. این تیره شامل بیش از 50 گونه طبیعی و هیبریدهای پرورده از گیاهان گلدار چمن مانند است که ما آن را لیلی صلح می نامیم.

     

    خصوصیات لیلی صلح

    گیاه لیلی صلح (اسپاتی فیلوم) نام علمی خود را از واژه های یونانی "spath" (قاشق) و "phyl" (برگ) گرفته است زیرا این گیاهان دارای جوانه های قاشقی شکل یا برگ هایی هستند که خوشه های گلدار گیاه را احاطه کرده اند. بسته به نوع spathiphylla، رنگ اسپاتها از سفید مایل به سبز و کرم گرفته تا سفید خالص و برفی متغیر است. گیاهان لیلی صلح دارای برگ های سبز تیره و برگ های براق و نوک تیز هستند.

     

    انواع گل اسپاتی فیلوم و انواع محبوب

    محبوب ترین زنبق صلح ، Mauna Loa ، گیاهی با اندازه متوسط ​​است، اما با مراقبت مناسب می تواند تا چهار فوت نیز برسد. با بیش از 50 نوع و هیبرید، گونه های زیادی از گل های زنبق صلح وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. آنها از نظر اندازه، رنگ، شکل و الگوهای برگ متفاوت هستند. برخی از گونه ها دارای طرح های جمع و جور هستند و برخی دیگر با راه راه های سفید یا برگ های خالدار خودنمایی می کنند.

     

    برخی از رایج ترین انواع گل لی لی صلح شامل:

     زنبق صلح دومینو

     Spathiphyllum "Mauna Loa"

     زنبق صلح پیکولینو

     Spathiphyllum wallisii

     لیلی صلح جت

     Spathiphyllum Cochlearispathum

     سوسن خط سفید و صلح

     سولیای صلح لیلی

     

    گل های اسپاتی فیلوم به رنگ سفید و سبز است که بعضی افراد گل آنتوریوم قرمز را به عنوان گل اسپاتی فیلوم قرمز می شناسند.

     

    آیا گل های سوسن صلح برای حیوانات خانگی یا افراد سمی هستند؟

    گیاهان سوسن صلح از نظر فنی سمی نیستند. با این حال، تمام قسمت های سوسن صلح - ریشه ها، ساقه ها، گیاهچه ها، سنبله ها، گل ها و برگ ها - دارای بلورهای غیر محلول اگزالات کلسیم هستند که هم برای سگ ها و هم برای گربه ها می توانند خطرناک باشند. این ترکیبات همچنین می توانند برای بزرگسالان آزار دهنده و برای کودکان خطرناک باشند.

     

    بلورهای نامحلول اگزالات کلسیم (که به آنها رافید نیز گفته می شود) بسیار تیز هستند. از آنجا که در مایع حل نمی شوند، در صورت تماس با پوست، بافت های نرم یا هنگام بلع باعث واکنش التهابی شدیدی می شوند. این باعث احساس سوزش و تورم شدید می شود.

     

    هنگام باغبانی گل های اسپاتی فیلوم باید از دستکش استفاده کنید. حتماً آنها را در مکانی که دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی است نگهداری کنید.

     

    گل اسپاتی,گل اسپاتی فیلوم

    شرایط نگهداری گل سوسن صلح

     

    موارد استفاده و مزایای گیاهان سوسن صلح

    گل اسپاتی فیلوم نه تنها زیبا به نظر می رسد، بلکه به شما کمک می کند تا تنفس راحت تری داشته باشید. روند تنفس طبیعی این گیاه، به این صورت است که دی اکسید کربن را از اتمسفر خارج کرده و اکسیژن محیط داخلی را دوباره جبران می کند. به علاوه، یک مطالعه ناسا نشان داد که گل اسپاتی فیلیوم یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا است. این مطالعه نشان داد که گیاهان زنبق صلح علاوه بر از بین بردن اسپورهای کپک، سموم خطرناک موجود در هوای داخل خانه از جمله تری کلرواتیلن، فرمالدئید، بنزن، زایلن و آمونیاک نیز پاک می کنند.

     

    گیاه سوسن معنی و نمادگرایی

    گل سفیدهای سوسن صلح مانند پرچم های سفید، نمادی بین المللی برای آتش بس است. در نتیجه، گیاهان به طور طبیعی نماد صلح هستند. گیاهان سوسن صلح علاوه بر صلح، نمادهای پاکی، آرامش و شکوفایی نیز محسوب می شوند. اسپاتی فیلوم با اسپات سفید خود، هدیه ای مناسب و دلخوشانه را به دست می آورند.

     

    چگونه گیاهان اسپاتی فیلوم را در خانه خود پرورش دهیم

     

    3 کاری که باید انجام دهید قبل از کاشت سوسن صلح

    - گلدان مناسب را انتخاب کنید: اسپاتی فیلوم ها محل های تنگ را ترجیح می دهند. یک گلدانی را انتخاب کنید که بیش از 1/3 بزرگتر از گلدان ریشه گل سوسن شما نباشد.

     

    - مکان مناسبی پیدا کنید: اسپاتی فیلوم ها می توانند تقریباً در هر شرایط داخلی رشد کنند، اما بعضی از مکان ها از مناطق دیگر بهتر هستند. شما می توانید اسپاتی فیلوم را در پستوی خود نگه دارید، اما در مکانی که نور غیر مستقیم زیاد خورشید را دریافت می کنند، از جریان هوای سرد در امانند و بهتر رشد می کنند. اتاقی را انتخاب کنید که دارای پنجره های رو به جنوب باشد. از قرار دادن سوسن آرام خود در مسیر هوای سرد خودداری کنید. پنجره ها، درها یا منافذ تهویه هوا، گیاه را سرد کرده و رشد آن را متوقف می کند. گیاه خود را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید.

     

    - وسایل را آماده کنید: قبل از کاشت گل اسپاتی فیلوم، مطمئن شوید که تمام وسایل لازم (دستکش باغبانی ، ظرف ، خاک و ...) را آماده کرده اید.

     

     WhatsApp  Telegram

منبع

https://www.almanac.com/plant/peace-lilies
https://www.proflowers.com/blog/peace-lily-care
https://www.thespruce.com/grow-peace-lilies-1902767


 

 

0
3 سال پیش توسط: زهره چراغی
گل چمچه‌ای یا برگ ‌قاشقی (نام علمی: spathyphylum)

گل چمچه ای

گل چمچه ای

گیاهی همیشه سبز و دائمی از خانواده گل شیپوریان و بومی نواحی حاره در آمریکای جنوبی است. اسپاتی فیلوم  لیلی صلح بومی مناطق گرمسیری آمریکا و در حدود ۴۰ گونه دارد که معروفترین آنان Spathiphyllum wallisii است.
برگ‌های این گیاه به شکل نیزه و به رنگ سبز براق است و گل‌های کوچک آن روی سنبله‌ای استوانه‌ای و سفید رنگ قرار دارد که با یک برگ تغییر شکل یافته شبیه قاشق (اسپات) پوشیده شده است.
این جنس دارای ۳۶ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی استثنایی است گونه مورد نظر بومی کلمبیا بوده و ارتفاع آن لبه ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. اسپاتی فیلوم دارای برگهای سبز براق به شکل نیزه‌ای است و گلهای کوچک آن روی سنبله سفید استوانه‌ای، ظاهر می‌شوند. این سنبله توسط اسپات سفید رنگ تخم مرغی شکل پوشیده شده گلهای این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می‌گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارد. حتی ممکن است که در طی سال دو مرتبه شاهد گلدهی این گیاه باشیم.
اسپات بتدریج از سفید به سبز روشن تغییر رنگ می دهد و به مدت ۶-۵ هفته جذاب باقی می ماند؛ سپس جذابیت خود را از دست می دهند که بهتر است حذف شوند. گلها از مرکز خوشه ها خارج میشود و عمدتا در بهار و اغلب دوباره در اواخر تابستان روی دمگلهای بلند به طول ۲۵-۲۰ سانتی متری تولید می شوند که ارتفاعشان بلندتر از برگها میباشد
به دلیل تصفیه کننده بودن هوا و مقاوم بودن به نور کم ، مناسب برای اداره جات و بانک ها ، و منازل می باشد. این گیاه ساقه ندارد و یا ساقه آن کوچک است و از این نظر شبیه آنتوریوم است.گاهی دارای ریزوم(پیاز) است. شیره آن با دست باعث ایجاد حساسیت میشود.
شرایط نگهداری گل چمچه ای:
1-آبیاری:
در طی تابستان به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد. خاک گلدان نباید خشک شود و همیشه باید مرطوب نگه داشته شود به محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگها و سپس تمامی برگ و افتادن برگها و گاهی سیاه شدن نوک و حاشیه برگها خواهد شد.
توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم در محیط های پر نور به آبیاری بیشتر و در محیط هایی با نور کمتر به آبیاری کمتر نیاز دارند . بهترین راه بررسی سطح خاک گلدان است زمانی که سطح خاک تا عمق ۲٫۵ سانتیمتری در حال از دست دادن رطوبت است باید گیاه را آبیاری کرد.
رسیدن زمستان و کاهش نیاز گیاه به آب باید آبیاری را کاهش داد. در طی فصول گرم فراهم کردن رطوبت محیط به حفظ رشد و شادابی این گیاه کمک می‌کند. کمبود رطوبت محیط از جمله دلایل قهوه ای شدن برگهای این گیاه است.
برای رفع مشکل رطوبت علاوه بر غبارپاشی روزانه گیاه می‌توان یک عدد زیرگلدانی را (جزیره)از سنگریزه پر کرد سپس تا نیمه دیواره زیرگلدانی در آن آب ریخت و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار داد توجه داشته باشید که کف گلدان گیاه به هیچ عنوان با سنگریزه ها در تماس نباشد. آب داخل زیرگلدانی به تدریج تخلیه شده و رطوبت بیشتری در هوا شکل خواهد گرفت.
2-دما:
دمای محیط نگهداری باید همیشه بالای ۱۳ درجه سانتیگراد باشد. دمای ۲۳-۱۵ درجه سانتیگراد برای این گیاه بهترین است و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد البته به شرط آبیاری و غبارپاشی منظم تحمل می‌کند. دمای بیش از اندازه محیط از جمله دلایل پیچش و سوختگی برگها است.
3-نور:
اسپاتی فیلوم گیاهی است که به نور مستقیم آفتاب نیازی ندارد حتی مضر است و باید آن را از اشعه مستقیم آفتاب دور نگهداشت، نور مستقیم منجر به سوختن قسمتهایی از پهنه برگ و همچنین گلدهی اندک و پراکنده گیاه وخواهد شد.
نور کم محیط موجب پیچش ، رنگ پریدگی و نازکی برگها بخصوص برگهای جوان و کاهش گلدهی و همچنین ریز شدن گلها می‌شود. پنجره های رو به شمال و یا غرب در خانه مکانهای مناسبی برای نگهداری اسپاتی فیلوم است.
4-خاک:
اسپاتی فیلوم به خاکی با زهکش سبک و مناسب نیاز و می‌توان از ترکیب پیت ماس+ خاک برگ+ پرلیت استفاده کرد و یا آنکه ترکیب کوکوپیت+پرلیت+ خاک برگ را بکار برد.
5-تعویض گلدان:
اسپاتی فیلوم بیشتر علاقه مند است تا ریشه های محدودی داشته باشد. این بدان معناست که گلدان شما نباید برای گیاه بسیار بزرگ باشد. زمانی که احساس کردید ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شده و یا جایی برای ساقه های جدید نبود می توانید گلدانی بزرگتر در حد چند سانتی متر برای آن آماده کرده و گیاه را به گلدان جدیدش منتقل کنید.
6-تغذیه:
عدم وجود عناصر کافی در بستر کاشت از جمله دلایل کاهش رشد، پریدگی رنگ و کوچک ماندن برگها بخصوص برگهای جوان و عدم شکل گیری گلها است.بهتر است که کود را در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان بکار برد. استفاده از کودهای کامل که حاوی ریز مغذی مانند آهن و منیزیم باشد برای این گیاه بسیار مناسب است زیرا اسپاتی فیلوم به کمبود آهن و منیزیم نیز حساس است و در اثر کمبود این دو عنصر حاشیه برگهای آن زرد خواهد شد.
7-تکثیر:
اسپاتی فیلوم به تدریج انبوه و گسترده می‌شود بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود. هنگام قرار دادن گیاه جوان در گلدان مستقل مراقب باشید که آنرا در همان سطحی که قبلا در خاک قرار داشته است بکارید.
عمیق تر کاشتن گیاه کمکی به رشد بهتر آن نخواهد کرد. این گیاه در صورت شرایط مساعد محیطی بذر نیز تولید می‌کند که برای تکثیر می‌توان از آنان استفاده کرد. بعد از قهوه ای شدن گلها و پوشش بذر ،پوشش ذرها را باید با چاقویی تیز شکافت و بذرها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی کاشت و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی انان قرار داد و دمای محیط را حدود ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد.
وجود نور جوانه زنی بذرها را تسریع می‌کند بنابراین ظرف محتوی جوانه ها را در محیطی روشن اما به دور از نور آفتاب قرار می‌دهیم. افزایش رطوبت نسبی محیط و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به جوانه زنی آنان کمک خواهد کرد. اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز شاهد جوانه زنی بذرها خواهیم بود.
8-هرس:
بعد از خشک شدن گلها می‌توان ساقه آنان را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد همچنین برگهای خشکیده و ضعیف را نیز بهتر است که از نزدیکی سطح خاک قطع کنیم.
9-آفات و بیماری:
شته و کنه تارعنکبوتی آفت اسپاتی فیلوم است ، حشرات سپردار نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این حشرات بر روی برگ دمبرگ و یا ساقه تجمع می‌کنند و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی برگها ضعیف شدن گیاهان می‌شوند.
تریپس نیز از دیگر آفات است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند که در نتیجه فعالیت آنان برگها در هم پیچیده و بدشکل می‌شوند و لکه هایی نقره ای – خاکستری بر روی برگها ایجاد می‌شود. بلایت فیتوفترا از جمله بیماریهای قارچی است که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند.
پوسیدگی ریشه قارچی که با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium شکل می‌گیرد بیماری دیگری است که موجب زرد شدن برگها بخصوص برگهای پایین گیاه نزدیک به ریشه می‌شود و گاهی با پژمردگی گیاه نیز همراه است.
ممکن است لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد بخصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید که در این مرحله نشانه از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ حتمی گیاه است.لکه برگی بیماری دیگری است که که بر اثر آن لکه هایی حلقوی به رنگ سیاه تا قهوه ای بر روی حاشیه و پهنه برگ مشاهده می‌شود.
در لکه ها ممکن است حلقه های متحد المرکز وجود داشته باشند . عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه، استفاده از بسترهای کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماریهای قارچی است. اما اگر بیماری شروع شد و پیشرفت داشت باید از سموم مناسب قارچکش استفاده کرد.
بیماریهای ویروسی موزاییک موجب ظهور لکه های زرد رنگ بر روی پهنه برگ ، بد شکلی برگها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌شود. بیماری ویروسی راه حل ندارد و تنها باید گیاه آلوده را از بین برد.
10-سمیت:
باین گیاه برای انسان، حیوانات سمی است زیرا اکثر بافت های این گیاه اُگزالات (اُکسالات) کلسیم دارند و شیره ی برخی از واریته هایش سوزاننده ی پوست می باشد. آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید و دست ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.
loader

لطفا شکیبا باشید ...