0

خون کدام جانور به رنگ آبی است؟

حیوان جانور جانوران عجیب خون ابی جاندار خلقت خدا
ثبت شده 2 سال پیش توسط راضیه سادات شریفی ویرایش شده در 1400/3/13

کدوم جانور خونش آبیه؟


1 جواب

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد 

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۰۸:۲۵ 

 شماره خبر: ۳۷۳۷۰۴۸

هدف بخش «سایت‌خوان دنیای اقتصاد» گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

خون کدام حیوانات آبی و کدام سبز است؟ + عکس

باشگاه خبرنگاران جوان : اکثر حیوانات مهره دار خون قرمز در رگ‌هایشان وجود دارد اما در بعضی از حیوانات رنگ خون متفاوت است و قرمز نیست.

خون کدام حیوانات آبی و کدام سبز است؟ + عکس

پروتئین هموگلوبین تا حدی از اتم آهن ساخته شده و از آنجا که تعداد گلبول‌های قرمز به مراتب از تعداد سایر اجزای موجود در خون انسان مانند پلاکت‌ها و گلبول‌های سفیدخون بیشتر است، خون انسان قرمز به نظر می‌رسد.

با این حال، اگرچه بسیاری از موجودات زنده خون قرمز دارند، اما موجودات دیگر دارای خون‌هایی با رنگ‌های عجیب هستند، از آبی تا سبز و گاهی بنفش.

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

خزندگان و مارمولک‌های گرمسیری با خون سبز

گینه نو زیستگاه گونه‌های بسیاری از مارمولک‌ها و خزندگان گرمسیری با خون سبز لیمویی است. به همین دلیل، زبان‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های این مارمولک‌ها همگی در طیف‌های مختلف سبز هستند.

این خزندگان مانند انسان دارای گلبول‌های قرمز غنی از هموگلوبین هستند، اما این گلبول‌ها برای همیشه دوام ندارند و هنگامی که تجزیه می‌شوند ترکیبی به نام بیلیوردین سنتز می‌شود که یک محصول رنگدانه سبز است. مهره داران این ترکیبات را برای اثرات مضر از گردش خارج می‌کنند. در حالی که، مارمولک‌ها مقدار بسیار بالایی از بیلیوردین در رگ‌های خود دارند که بیش از هموگلوبین است و باعث می‌شود خون آن‌ها سبز شود.

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

ماهی تمساح یخی با خون شفاف

ماهی تمساح در آب‌های اقیانوس اطراف قطب جنوب، جایی در دمای زیر نقطه انجماد آب شیرین زندگی می‌کنند و می‌تواند هر مهره دار دیگری را از بین ببرد.

در آب‌های بسیار سرد، خون غنی از هموگلوبین می‌تواند به طور خطرناکی غلیظ شود. به همین دلیل، موجوداتی که در چنین شرایطی زندگی می‌کنند، گلبول قرمز ندارند، مانند ماهی تمساح یخی، که هیچ درصدی از گلبول‌های قرمز ندارند، که باعث می‌شود خون آن‌ها کاملا شفاف و بی رنگ شود!

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

هشت پا و خرچنگ نعل اسب با خون آبی

بسیاری از موجودات خوشه دار از پروتئینی برای جایگزینی هموگلوبین به نام هموسیانین استفاده می‌کنند. هر دو پروتئین قادر به انتقال اکسیژن هستند. برخلاف هموگلوبین، هموسیانین به مس متصل می‌شود و نه آهن و باعث تغییر رنگ خون به جای قرمز به آبی می‌شود.

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

لیست ارگانیسم‌های وابسته به هموسیانین طولانی است و شامل عنکبوت‌ها، عقرب‌ها و برخی از نرم تنان مانند هشت پا است. از آنجا که خرچنگ نعل اسب یک خرچنگ کاملاً پیشرفته نیست، بلکه یک خانواده عنکبوت است، همچنین دارای خون آبی است که سرشار از هموسیانین است.

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

سوسک  با رنگ زرد خون

حشرات کوچک از جمله سوسک‌ها خون زرد دارند. دلیل این که این رنگ مشخص را دارند این است که اکثر حشرات اکسیژن را به شکلی متفاوت از انسان و موجودات مهره دار پردازش می‌کنند. در جایی که حشرات از ماده‌ای به نام همولنف برای انتقال اکسیژن به جای هموگلوبین که ماده‌ای زرد است استفاده می‌کنند.

حیواناتی با خون های رنگارنگ + عکس

کرم‌های خاکی

درست است که رنگ قرمز رنگ طبیعی خون کرم‌ها، مگس‌ها، کک‌ها، لارو‌ها و ... است، اما مشخصه‌ای که آن را از رنگ خون انسان متمایز می‌کند این است که هموگلوبین در داخل گلبول‌های قرمز خون وجود ندارد بلکه در مایعات بدن حل می‌شود.

حیواناتی که خونشون رنگیه ؛ خون هایی که قرمز نیستند

همه حیوانات خون قرمز رنگ ندارند و در حقیقت خون بعضی از حیوانات دارای رنگ هایی مثل آبی، سبز، زرد و بنفش یا حتی سفید است. این رنگ ها به دلیل وجود پروتئین ها و رنگدانه های موجود در خون ایجاد می شوند و هر کدام اهداف متفاوتی برای زنده نگه داشتن حیوانات دارند. در این قسمت از گوناگون نمناک حیواناتی را به شما معرفی می کنیم که خونشان رنگیه.

 

حیواناتی با خون رنگی

کرم peanut

کرم peanut خونی به رنگ بنفش تیره دارند و گاهی اوقات خون آن ها نیز سیاه است و همچنین رنگ بنفش را می توانید در خون آن ها مشاهده کنید زیرا پوستشان نازک است.

خون کرم

بازوپایان

بازوپایان خون بسیار تیره ای دارند. هنگامی که خون حاوی اکسیژن داشته باشد، رنگ بنفش دارد.

عنکبوت

عنکبوت ها رنگ خونشان آبی روشن است. جریان خون هم یکی از اساسی ترین فرایندهای بدن آن ها محسوب می شود.

رنگ خون عنکبوت

خرچنگ نعل اسبی

خرچنگ نعل اسبی خون آبی روشن دارد. مقاومت بدن این خرچنگ نسبت به باکتری بسیار بالا است و می تواند با همین خون آبی رنگ طول عمر زیادی داشته باشد.

عقرب

عقرب ها نیز دارای خون آبی هستند. بزرگترین خانواده عقرب ها به نام امپرور، خون آبی دارند. سطح بالایی از هموسیانین نیز در خون آن ها یافت می شود.

خون عقرب

بعضی از اختاپوس ها

همانطور که پیش تر گفتیم، بعضی از اختاپوس ها رنگ خون آبی دارند که معمولاً در قطب جنوب یافت می شود. علت آن هم غلظت بالای پروتئین مس در خون آن هاست.

سوسمار

بعضی از سوسمار های عجیب و غریب هم هستند که دارای خون سبز می باشند و از هموگلوبین برای حمل اکسیژن در اطراف بدن استفاده می کنند.

رنگ خون سوسمار

زالو

زالو در پلاسمای خون خود، حاوی پروتئین زیادی است و در دریا یافت می شود. زالوها رنگ خون سبز دارند.

رنگ خون زالو

سوسک

خون سوسک رنگی متمایل به زرد دارد و ممکن است که هنگام کشتن سوسک متوجه زرد بودن رنگ خون شده باشید.

خون رنگی حیوانات

خیار دریایی

خیار دریایی یک حیوان عجیب و غریب است و خونش زرد رنگ می باشد. علت آن هم پروتئین های موجود در خون می باشد که غلظت بالایی از ماده وانابین دارند که حاوی رنگدانه زرد است.

حشرات

بعضی از حشرات هستند که خون آن ها به رنگ زرد روشن و گاهی اوقات هم سفید است و می توان از روی پوستشان شاهد خون سفید رنگ آن ها که رنگ شبیه شیر دارد، بود.

موجودات عجیبی که خون‌شان رنگی است جز قرمز

موجودات عجیبی که خون‌شان رنگی است جز قرمز

ایلنا به نقل از تابناک با تو نوشت: همه ما در مدرسه آموخته ایم که خون حاوی چند بخش است: بخش سلولی که شامل گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز است و بخش مایع که پلاسما نام دارد؛ اما این قانون کلی همه موجودات زنده را شامل نمی‌شود. در این گزارش با چهار موجود آشنا خواهید شد که خون آن‌ها ساختار متفاوتی دارد و قرمز نیست.

همه ما در مدرسه آموخته‌ایم که خون حاوی چند بخش است: بخش سلولی که شامل گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز است و بخش مایع که پلاسما نام دارد؛ اما این قانون کلی همه موجودات زنده را شامل نمی‌شود. در این گزارش با چهار موجود آشنا خواهید شد که خون آن‌ها ساختار متفاوتی دارد و قرمز نیست؛

 
۱. مارمولک سبز گینه نو

 

1


 
مارمولک‌هایی در گینه نو زندگی می‌کنند که استخوان، بافت بدن و خون آن‌ها سبز است، زیست شناسان پس از انجام تحقیقات فراوان درباره خون سبز این مارمولک دریافتند که بدن این مارمولک غلظت بالایی از رنگدانه‌های صفراوی موسوم به «بیلی وردین» دارد. در اغلب موجودات هموگلوبین مسئولیت انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد. هموگلوبین باعث قرمزی خون است. زمانی که هموگلوبین شروع به شکستن می‌کند و به پایان عمر خود می‌رسد و به کبد منتقل می‌شود، در آنجا به مولکول‌های «بیلی وردین» تجزیه می‌شود. بیلی وردین رنگ مایل به سبز دارد و سطح بالای این ماده در خون مارمولک گینه‌ای به آن رنگ سبز می‌دهد. اگر این مقدار از «بیلی وردین» در خون انسان باشد ممکن است باعث مرگ او می‌شود.
 
۲. یخ ماهیان تمساحی

 

2


 
این موجود در اقیانوس‌های منجمد پیرامون قطب جنوب زندگی می‌کند. دانشمندان دریافته اند که تعداد گلبول‌های قرمز این موجودات، کمتر از موجودات مشابهی است که در آب‌های گرم زندگی می‌کنند، یخ ماهیان تمساحی خون قرمز یا هموگلوبین ندارند. پس چگونه اکسیژن به باقی اجزای بدن او منتقل می‌شود؟ پاسخ این است که اکسیژن موجود در آب سرد بیشتر از آب گرم است، بنابراین این موجودات اکسیژن را به طور مستقیم از محیط دریافت و سپس به جریان خون ارسال می‌کنند، خون این یخ ماهیان تمساحی رنگ ندارد.
 
۳. اختاپوس

 

3



 
هموگلوبین ساختار اصلی سیستم چرخش خون و ارگانیسم مهره داران است. برخی از مخلوقات از مهره داران و بی مهره ها، به جای هموگلوبین پروتئینی به نام «هموسیانین» دارند، هر دو ماده وظیفه انتقال اکسیژن در خون را دارند، اما هموگلوبین دارای آهن بیشتری است، در حالی که هموسیانین مس بیشتری دارد. تفاوت بین این دو در این است که خون دارای هموگلوبین قرمز و خون دارای هموسیانین آبی رنگ است، به همین دلیل، خون اختاپوس‌ها به ویژه اختاپوس‌های قطبی، آبی می‌باشد.
 
۴. خرچنگ نعل اسبی

 

4


 
این موجود بی مهره دریایی، یک خرچنگ واقعی نیست بلکه بیشتر شبیه عنکبوت است. خرچنگ نعل اسبی مثل اختاپوس‌ها خون آبی دارد، با این تفاوت که خرچنگ‌های نعل اسبی گلبول‌های سفید خون ندارند، به همین دلیل در معرض انواع باکتری‌ها و ویروس‌های مضر قرار می‌گیرند و جانشان به خطر می‌افتد.
 
خرچنگ‌های نعل اسبی در طول صدها سال در معرض صید افسار گسیخته قرار گرفتند، با این حال بسیاری از مناطق برای نگهداری از این خرچنگ‌های در معرض انقراض وجود دارد و همزمان با محافظت از خرچنگ‌ها از خون آبی رنگ کمیاب آن نیز بهره می‌برند. خون خرچنگ نعل اسبی بسیار گرانقیمت و هر لیتر آن ۱۶ هزار دلار است. دلیل این موضوع این است که حاوی موادی است که می‌توان از آن دارو تهیه کرد.

 

 

 

64231

کد خبر 1291939

جاندارانی با خون آبی رنگ

مرداد ۲۹, ۱۳۹۶mostafakzدانستنیهابدون پیغام

جاندارانی با خون آبی رنگ

نظرتون راجع به داشتن خون آبی چیست؟ دوست داشتید بجای خون قرمز ، خون آبی در رگهاتون جاری بود. آیا می دانستید که داشتن خون آبی رنگ به صاحبش توانایی های ویژه ای می دهد.

 این جانداران در هموگلوبین خونشان بجای آهن، مس دارند. ماده ای که باعث آبی رنگ شدن خون می شود مس است. حیواناتی که خون آبی دارند را تئوثیدا می نامند. در خون این موجودات یک نوع پروتیین غنی از مس است که هموسیانین بوده و در پلاسما حل می شود.

اکنون ما چند تا از این جانداران را به شما معرفی می کنیم و علت خارق العاده بودن آنها را هم می گوییم:

  1. خرچنگ نعل اسبی

این موجودات خارق العاده حدود ۴۵۰ میلیون سال قدمت دارند و نوادگان بندپایان هستند.

آنها می توانند تقریبا از هر ماده ی آلی تغذیه کنند.

آنها خرچنگ نیستند، بلکه جزء گروهی به نام Limulidae به شمار می روند.

دانشمندان از خونشان برای تست داروها و کاشت ها برای مواد سمی استفاده می کنند.

خون این خرچنگها را مثل گاو می دوشند و سپس آنها را در طبیعت رها می کنند.

  1. اختاپوس قدرتمند!

این مخلوق جالب دارای قدرت حیرت انگیزی است. خون آبی رنگ آن کمک می کند که در آب های بسیار سرد و یخ زده و هم چنین در آب های گرم زنده بمانند. دانشمندان یافته اند که هموسیانین درگونه های مختلف متفاوت بوده و به آنها کمک می کند در شرایط سخت زنده بمانند.

  1. آرمادیلو

همه ی ما ممکن است این موجود را بشناسیم، ولی آیا می دانستید که این موجود دارای خون آبی رنگ است؟ حالا ویژگی های آنرا بدانیم:

این سخت پوستان (اینها حشره نیستند) ادرار نمی کنند.

آنها قادرند که با مقعدشان آب بنوشند.

وقتی بیمار می شوند رنگشان آبی می شود.

  1. حلزون

حلزون های دوست داشتنی دارای خون آبی رنگ هستند. البته اکثر نرم تنان دارای خون آبی رنگ هستند و حلزون هم ازین قاعده مستثنی نیست. ویژگی های جالب این موجودات:

بعضی حلزون ها تا ۱۵ سال می توانند زنده بمانند.

ماده ی لغزنده بدنشان باعث ایجاد مکش می شود و آنها را قادر می کند که سروته بخزند.

حلزون های باغچه ای تا ۱۴۱۷۵ دندان دارند که روی زبانشان قرار می گیرد.

خون آنها دارای خاصیت آنتی بیوتیک ابتدایی حیرت انگیزی است که برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

د داردارالترجمه-ترجمه رسمی-ترجمه بازرگانی-ترجمه همزمان-مترجم انگلیسی-مترجم زبان-ترجمه قرارداد-ترجمه وب سایت-ترجمه فوری-ترجمه تخصصی-دیکشنری

loader

لطفا شکیبا باشید ...