0

برای جلوگیری از بید زدن لحاف و تشک توی کمد چکار کنم؟

لحاف تشک بید نفتالین بید زدگی رختخواب
ثبت شده 2 سال پیش توسط الهه مقدم نژاد ویرایش شده در 1400/3/13

سلام دوستان تو خونه هر کدوممون تعدادی لحاف تشک اضافه هست که زیاد استفاده نمیشه .شاید سالی یه بار هم نیاز نشه .شما برای اینکه بید نزنه چکار میکنین؟قدیما نفتالین میذاشتیم اما چون هم بوی بدی داره هم برای سلامتی مضره  من دیگه نفتالین نمیذارم .میخوام از تجربیات شما عزیزان استفاده کنم. جنسشون از پشم گوسفند هست .بالشا هم جنسش پر هست
ممنون میشم کمک کنین 

برای جلوگیری از بید زدن لحاف و تشک توی کمد چکار کنم؟

1 جواب

0
2 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

راههای جلوگیری از کپک زدن رختخواب

۰ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد

راه های جلوگیری از کپک رختخواب

تا الان از هوم سرویز خدمات گرفتید؟

از نظافت و اسباب کشی تا تعمیرات و بازسازی

مشاوره و ثبت سفارش رایگان

021-91001332 سفارش با نرم افزار

رختخواب ها هم نیاز به نفس کشیدن دارند! اگر مدت زیادی رختخواب در جای تاریک و نمدار باقی بماند پر از لکه های سیاه می شود. این لکه ها همان کپک رختخواب است. کپک عامل ایجاد بسیاری از بیماری های تنفسی و آلرژی در افراد است. از طرفی شستن و تمیز کردن ملحفه هایی که با کپک، لک شده اند اصلا کار ساده ای نیست. برای جلوگیری از کپک زدن رختخواب باید محل نگهداری لحاف و تشک دارای تهویه مناسب باشد و به خوبی هوا جریان داشته باشد. اگر کمد دیواری نمور باشد نیز دیر یا زود لکه های بد رنگ کپک را در رختخواب های مهمان می بینید. با تعمیر کمد دیواری و رفع نم دیوار کمد این مشکل به سادگی حل می شود. در ادامه راه های ساده برای رفع کپک رختخواب را معرفی می کنیم.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اهمیت جلوگیری از کپک زدن رختخواب

کپک در اثر رشد قارچ ها به وجود می آید. در محیط های مرطوب سر و کله قارچ و کپک پیدا می شود. برای مثال اگر لباس های خیس چند روزی داخل ماشین لباسشویی باقی بماند، پارچه لباس پر از قارچ و کپک می شود. یا وقتی لباس های نمدار را در کمد یا دروار قرار می دهید، رطوبت و تاریکی محیط خوبی را برای رشد قارچ پارچه و کپک به وجود می آورند. همین اتفاق می تواند برای رختخواب ها و لحاف و تشک هم پیش بیاید. به این ترتیب که وقتی محیط دارای رطوبت باشد یا نور کافی در اتاق نباشد می توان انتظار رشد کپک را داشت.

کپک ها روی هر چیزی رشد می کنند حتی مواد غذایی نیز به کپک دچار می شوند. در مورد رختخواب ها همیشه امکان نم و رطوبت وجود دارد. شاید ساخت کمد دیواری و قرار دادن رختخواب ها در آن، بتواند جلوی کثیف شدن ملحفه های رختخواب را بگیرد ولی محیط تاریک کمد رختخواب، جای خوبی برای رشد کپک ها هم می تواند باشد.

نادیده گرفتن این کپک های زشت اصلا ایده خوبی نیست. کپک ها عامل بسیاری از بیماری های تنفسی و عفونی هستند. سوزش گلو، مشکلات بینی یا برخی مشکلات پوستی در اثر تنفس هووای آلوده به قارچ و کپک و یا تماس مستقیم با این موجودات به وجود می آید. به خصوص در کودکان این موضوع می تواند به آلرژی های تنفسی نیز ختم شود.

چگونه بوی بد لباس را از بین ببریم؟

آموزش از بین بردن کپک رختخواب

جلوگیری از کپک زدن رختخواب

ساده ترین راه برای مقابله با کپک اینست که محیط زندگی را برای رشد کپک ها نامساعد کنیم. هوای تازه و نور برای کپک ها سم است. هر از گاهی درب کمد دیواری را باز بگذارید تا لحاف و تشک ها، هوا بخورند. این کار به از بین بردن رطوبت و تبخیر نم نیز کمک می کند. اگر دیوار کمد دیواری در مجاورت حمام باشد، امکان ترکیدگی لوله ها با انتقال نم از سرویس بهداشتی به کمد دیواری هم هست. در این صورت اقدامات لازم را انجام دهید. با کمد ساز تماس بگیرید نا مشکل را بررسی کند.

روزانه پنجره اتاق را باز بگذارید تا رطوبت تبخیر شده و هوای تازه در جریان باشد. اگر رختخواب کپک زده باید همه ملحفه ها و رو بالشی ها را نیز بردارید. اجازه دهید رختخواب چند ساعتی در همین وضعیت باقی بماند. اگر فضای باز در اختیار دارید حتما تشک را زیر نور آفتاب قرار دهید. اشعه مستقیم خورشید تخم و هاگ همه قارچ و کپک ها را از بین می برد و رختخواب ها را ضد عفونی می کند. لازم است تا تشک را پشت و رو کنید به این ترتیب طرف دیگر نیز کاملا خشک و میکروب کشی می شود. نور خورشید یک رطوبت گیر عالی است ولی اگر فضای باز در اختیار ندارید باز گذاشتن پنجره کفایت می کند. روشن کردن هم زمان پنکه و بخاری نیز موجب گردش هوا و خشک شدن رختخواب می شود. این در صورتی است که کپک ایجاد شده باشد.

رفع بوی رطوبت رختخواب

کپک( Mold ) در محیط های مرطوب و نمور رشد می کند پس وقتی رختخواب بوی نم گرفته باشد باید انتظار کپک را هم داشته باشید. برای جلوگیری از کپک زدن رختخواب زمان را از دست ندهید. حتی اگر هنوز کپک ها را نمی بینید دلیلی بر نبودن آن نیست. در مراحل بعدی کپک های سیاه خودشان را نشان می دهند ولی در ابتدای کار تنها بوی نم از رختخواب حس می شود. اگر بعد از باز کردن پنجره ها و تهویه هوا هنوز هم بوی نم را حس می کنید احتمال اینکه یک لایه نازک کپک روی رختخواب باقی مانده باشد، هست. برای از بین بردن کامل قارچ و کپک، ملحفه و روبالشی و رویه تشک را بشویید و خوب خشک کنید.

با استفاده از مکش قوی جارو برقی هر دو طرف تشک را کامل جارو بکشید تا بقایای کپک نیز از بین برود. دقت کنید که حتما کیسه جارو را نیز خالی کنید زیرا هنوز امکان دارد قارچ یا کپک از کیسه به مناطق دیگر سرایت کند.

از بین بردن بید و حشرات موذی: ۱۷ روش خلاصی از شر بید زدگی

ناقص

نویسنده :‌ سارا فیضی

دفع حشرات

خواه در انباری باشد و خواه در کمد لباس‌تان، شایع‌ترین مزاحم در همه‌ی خانه‌ها بید است. این حشره معمولا در ظروف ذخیره‌سازی مواد غذایی یا در کمد لباس‌هایی است که در آن لباس‌های پشمی و خزدار نگهداری می‌شوند. علائم آلودگی بید عبارتند از: سوراخ های کوچک روی لباس؛ لایه‌های شبکه مانند در گوشه‌ی قفسه‌ها، گریل، لایه‌های کمد لباس؛ یک ظاهر گرد و خاکی روی لباس‌هایی که به ندرت استفاده می‌شوند.، عوض شدن رنگ لباس‌ها، ظاهر کف مانند در گوشه‌ای از ظروف مواد غذایی؛ استشمام بوی بد در قفسه‌ی لباس‌ها. اگر شما متوجه وجود چنین علائمی شدید، احتمالا در این فکر خواهید بود که چه‌طور از شر بید خلاص شوید. خوب ما مشکل شما را حل خواهیم کرد! داروهای خانگی ما برای از بین بردن بید و حشرات موذی ، طبیعی، غیر سمی و موثر هستند.

از بین بردن بید و حشرات موذی

علائم آلودگی بید

اگر در این فکر هستید که چه چیزی سبب آلودگی بید می‌شود، شاید کمی خیال‌تان راحت شود اگر بدانید که هیچ ارتباطی با بهداشت ضعیف یا کثیف بودن خانه ندارد.

آلودگی بید در خانه زمانی شروع می‌شود که یک بید ماده وارد خانه شود و در آن‌جا تخم‌گذاری کند. با توجه به اندازه‌ی کوچک بید لباس، این مشکل می‌تواند برای هر کسی رخ بدهد.

آن‌چه باعث می‌شود بیدها در خانه شیوع پیدا کنند، یک ورود تصادفی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک فرش آلوده، لباس‌های قرضی یا در واقع هر چیزی که آلوده به بید است توسط میهمانان یا یکی از اعضای خانواده وارد خانه شود.

اولین نشانه‌های آلودگی بید این است که یا خودتان متوجه حرکت یک حشره‌ی واحد در خانه می‌شوید یا سوراخ‌های کوچکی در لباس پیدا می‌کنید. متاسفانه بسیار نادر است که فقط و فقط همان یک حشره که دیده‌اید در خانه باشد و قطعا اولین سوراخی که پیدا می‌کنید، آخرین نخواهد بود.

لاروهای بیدِ روی لباس ترجیح می‌دهند که از الیاف مبتنی بر پروتئین تغذیه کنند. این الیاف لباس‌های پشمی، فرش و خز را شامل می‌شوند. محصولات مبتنی بر پنبه نیز می‌توانند مورد حمله قرار گیرند. اگر کم کم سوراخ‌هایی روی لباس‌های الیاف طبیعی شما پدیدار شوند، ممکن است که بیدها در آن‌ها جا خوش کرده باشند.

لاروهای لباس بیش از ۱ میلی‌متر طول ندارند و مانند کرم‌های خیلی ریز و سفید دیده می‌شوند. شما اغلب می‌توانید لارو را که در سوراخ در حال جویدن پارچه است، ببینید.

سوراخ بید در لباس بسیار کوچک است و معمولا آن قدر بزرگ نیست که یک انگشت از آن عبور کند. اگر سوراخ ها بزرگ‌تر از این باشند، ممکن است سوسک فرش به خانه‌تان حمله کرده باشد که آن هم درمان دیگری دارد.

از بین بردن بید و حشرات موذی

۱. استفاده از تله

اگر در فکر از بین بردن بید و حشرات موذی هستید، تله‌های بید اولین چیزی هستند که باید امتحان کنید. این تله‌ها با دو هدف به کار می‌روند: برای کشتن بیدها و همین‌طور برای ارزیابی این‌که آیا هنوز هم آلودگی بید ادامه دارد یا خیر.

تله‌های بید در انواع مختلف ظاهر می‌شوند، اما همه از هورمون فرومون استفاده می‌کنند. این هورمون را بیدهای ماده آزاد می‌کنند تا برای خودشان جفت پیدا کنند و بیدهای نر به طرف آن کشیده می‌شوند.

تله‌های تجاری موجود با لایه‌ای از فرومون و مواد چسبنده پوشیده شده‌اند. بیدها به طرف تله کشیده می‌شوند و در تله گیر می‌افتند. این تله‌ها را می‌توان در کمد لباس یا در هر جایی که بیدها شیوع پیدا کرده‌اند، آویزان کرد.

تله‌ها به راحتی صدها بید را جذب می‌کنند و زمانی که هیچ بیدی دیگر در آن‌ها گرفتار نشد، متوجه خواهید شد که از شر این حشره‌ی موذی به طور کامل خلاص شده‌اید!

اگر فرومون در دسترس‌تان نیست، می‌توانید با استفاده از روغن ماهی، یک تله‌ برای گیر انداختن بید لباس بسازید. خیلی ساده یک تکه مقوا را به روغن ماهی آغشته کنید تا بیدها جذب قسمت چسبناک آن شوند.

۲. جارو برقی

جارو کشیدن خانه با قدرت بالا می‌تواند کمک زیادی به از بین بردن بید کند. بید لباس در فرش‌ها هم به همان اندازه حضور دارند جارو برقی کشیدن با قدرت بالا و به طور مکرر می‌تواند به کم شدن یا از بین رفتن لاروها و تخم‌های این حشرات موذی کمک کند.

البته فقط با جارو برقی کشیدن از شر بیدها خلاص نخواهید شد، اما جمعیت آن‌ها را تحت کنترل نگه خواهید داشت.

استفاده از جاروی بخار بهترین گزینه است زیرا دمای بالای بخار می‌تواند بیدهایی را که توسط جارو مکیده نشده‌اند از بین ببرد.

۳. سشوار

تخم و لاروهای این حشرات موذی به درجه حرارت بالا حساس هستند. اگر در این فکر هستید که چه دمایی بیدها را می‌کشد، باید بدانید که دمای بالاتر از ۵۰ درجه‌ی سانتیگراد (۱۲۰ درجه‌ی فارنهایت) می‌تواند کافی باشد.

این روش درمانی با استفاده از حرارت هم بیدها و هم تخم آن‌ها را از بین می‌برد و استفاده از سشوار یک روش هدفمند برای استفاده از گرما روی لباس‌های آلوده است.

شما همچنین می‌توانید لباس‌های آلوده را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در دمای بالاتر از ۱۲۰ درجه‌ی فارنهایت در فر قرار دهید تا بیدها کشته شوند. یادتان باشد که بسیاری از الیاف طبیعی در این دما آسیب می‌بینند بنابراین مراقب لباس‌های‌تان باشید.

۴. گلوله‌های نفتالین

گلوله‌های نفتالین بهترین مواد دفع‌کننده‌ی بید هستند. به همین دلیل به آن‌ها توپ بید نیز گفته می‌شود. توپ بید حاوی یک حشره‌کش سمی به نام نفتالین است که به طور موثری بیدها را می‌کشد.

دو توپ نفتالین را در یک کیسه پارچه‌ای کوچک از جنس پنبه قرار بدهید و آن را در گوشه‌ای از کمد لباس قرار دهید.

بوی تند این توپ‌ها، بیدها را از بین می‌برد. توپ‌های بید فقط در فضاهای محصور مانند کمد لباس یا قفسه‌های محصور که هوا به ندرست در آن جریان دارد، به طور موثر عمل می‌کنند.

* نکته: محصولاتی که در معرض این توپ‌های نفتالین قرار می‌گیرند باید قبل از استفاده در معرض هوا قرار داده شوند.

۵. برش‌های چوب سدر

برش‌های چوب سدر دافع خوبی برای بیدها است، زیرا این حشرات موذی از چوب سدر متنفر هستند. این چوب یک ماده‌ی دفع‌کننده‌ی طبیعی برای حشرات است.

بنابراین برای جلوگیری از آلودگی بید، یک کیسه از تراشه‌های چوب سدر را در کمد یا گنجه نگه دارید و به این ترتیب از لباس‌های داخل آن‌ها به خوبی محافظت کنید.

تراشه‌ها و برش‌های چوب سدر که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به تازگی برش خورده باشند. آن‌ها را در یک ظرف دردار قرار بدهید و  کلی سوراخ روی آن‌ها ایجاد کنید.

روش دیگر این است که، از قفسه‌های تولیدشده از جنس چوب سدر برای نگهداری وسایل استفاده کنید.

۶. بالشتک‌های حاوی گیاهان دارویی

اسطوخودوس یک ماده‌ی دافع حشرات طبیعی است. گیاهان مرتبط با این گیاه مثل آویشن و رزماری نیز همین کار را انجام می‌دهند.

برای انجام این روش می‌توانید رزماری، اسطوخدوس و آویشن را در کیسه‌های پارچه‌ای کوچک قرار بدهید و آن را در چاهایی که مستعد شیوع بید هستند بگذارید.

۷. اسپری از بین بردن بید

استفاده از روغن‌های معطر برای از بین بردن بید روشی است که از قدیم‌الایام به کار می‌رود. دستورالعمل آماده کردن دافع حشرات اسطوخودوس، خیلی ساده این است که چند قطره از آن را به مقداری آب اضافه کنید.

ترکیب حاصل را در بطری اسپری بریزید و آن را به عنوان یک اسپری از بین بردن بید با اسپری کردن یک لایه‌ی نازک از آن در کمد لباس و روی لباس‌ها استفاده کنید.

بسیاری از روغن‌های معطر دیگر ضد بید وجود دارند که شما می‌توانید امتحان کنید.

استفاده از روغن نعناع فلفلی برای دفع بید یکی دیگر از راه‌های طبیعی و موثر جهت خلاص شدن از شر این حشره‌ی موذی است که می‌توانید امتحان کنید.

برای ساخت یک اسپری دافع بید خانگی، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چند قطره از این روغن را به مقداری آب اضافه کنید و ترکیب حاصل را داخل یک بطری اسپری بریزید. بعد ترکیب را روی لباس‌ها و جاهایی که لازم است اسپری کنید.

۸. کیسه‌ی میخک

تعداد کمی از موجودات زنده میخک را دوست دارند. انسان‌ها تنها در دوزهای کوچک می‌توانند آن را استفاده کنند. عطر و بوی میخک برای بسیاری غیرقابل تحمل است.

بیدها نیز در این میان مستثنی نیستند و نمی‌توانند در برابر “اژنول”، نوعی حشره‌کش طبیعی که در میخک و روغن معطر آن یافت می‌شود، دوام بیاورند.

برای دور کردن بید لباس، مقداری میخک را لای یک دستمال کاغذی یا تکه‌ای پارچه بپیچید. سپس آن را داخل کمد یا قسمت‌های دارای بید قرار بدهید.

روش دیگر از بین بردن بید  این است که می‌توانید رزماری، میخک، آویشن، نعناع و جینسنگ را با هم مخلوط کنید و بعد ترکیب حاصل را به عنوان دافع بید و حشرات موذی به کار ببرید.

۹. برگ بو

برگ بو بوی قوی و تندی دارد که بیدها از آن متنفر هستند. برگ بو یک درمان خانگی عالی برای از بین بردن بید محسوب می‌شود. شما می‌توانید برگ بو را به ترکیب گل‌های خشکی که در خانه دارید اضافه کنید تا به این ترتیب بیدها به طور کلی از بین بروند. برگ خشک بو را خرد کنید و آن را در قسمت کف کمدها بپاشید تا از آلوده شدن آن به شپش پیشگیری کنید.

۱۰. روغن معطر

چند روغن معطر را مانند روغن اسطوخودوس، روغن چریش و روغن میخک را برای تهیه‌ی اسپری از بین بردن بید و حشرات موذی با هم مخلوط کنید.

چند قطره روغن را به نصف گالن آب اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را روی لباس و پارچه اسپری کنید.

روش دیگر این است که می‌توانید یک اسفنج را درون این ترکیب خیس کنید و با فشار آب آن را خالی کنید

این اسفنج را روی گوشه‌ی قفسه‌ها یا کمدهای مستعد شیوع بید بمالید تا از شر بید و تخم آن و بسیاری دیگر از حشرات موذی خلاص شوید.

۱۱. چریش

چریش یک ماده‌ی عالی برای دفع کردن و از بین بردن حشرات است. شما می‌توانید برگ‌های تازه‌ی این گیاه دارویی را در گوشه‌ای از قفسه‌ی آشپزخانه نگه دارید تا به این ترتیب بیدها از بین بروند.

روش دیگر این است که می‌توانید یک تکه پنبه را در روغن چریش خیس کنید و آن را در قفسه قرار دهید.

برای کمد لباس‌ها، خیلی ساده مقداری از پودر چریش خشک را در فضا پخش کنید.

۱۲. سرکه

سرکه سفید را می‌توانید با آب مقطر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به عنوان یک اسپری کنترل آفات برای جلوگیری از شیوع بید به کار ببرید.

اما، استفاده از سرکه سیب در مناطق خاصی ممکن است لکه‌هایی ایجاد کند، بنابراین آن را با دقت در آشپزخانه یا روی لباس‌های ظریف استفاده کنید.

روش دیگر این است که می‌توانید از مخلوطی از ۱ فنجان ملاس و ۲ فنجان سرکه استفاده کنید. بید، جذب بوی سرکه می‌شود و خیلی ساده در این ترکیب چسبناک گیر می‌افتد!

۱۵. چوب دارچین

خیلی ساده مقداری دارچین در کمد لباس، کابینت‌ها و چمدان‌های لباس قرار بدهید تا از شیوع بید جلوگیری کنید.

متاسفانه، رایحه‌ی دارچین ممکن است برای مدت طولانی روی لباس‌ها باقی بماند، بنابراین آن‌ها را لای دستمال کاغذی قرار دهید.

پس از خلاص شدن از شر بید و حشرات موذی ، سعی کنید خانه را به طور مرتب با صابون‌های ملایم، اسپری کردن روغن‌های معطر متفاوت یا سرکه ضدعفونی کنید تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها باز نمی‌گردند.

۱۶. فریزر

اگر تمایل دارید از شر بید روی لباس مورد علاقه‌تان خلاص شوید، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های خانگی، استفاده از فریزر است.

لباس‌های آلوده را داخل فریزر در دمای ۵ درجه‌ی فارنهایت قرار دهید و به این ترتیب نه تنها لاروهای بید، بلکه تخم آن‌ها را نیز از بین ببرید.

اجازه بدهید لباس مورد نظرتان به مدت چهار تا هفت روز داخل فریزر بماند. آیتم‌های آلوده را در کیسه‌های پلاستیکی قرار بدهید تا از آن‌ها در برابر یخ‌زدگی و آسیب محافظت کنید.

* نکته: همیشه قبل از قرار دادن لباس داخل فریزر، هوای داخل کیسه‌ی پلاستیکی را تا جایی که امکان دارد خارج کنید.

۱۷. خشک‌شویی

تخم‌های بید واقعا بسیار مقاوم هستند و بهتر است لباس‌های آلوده را با استفاده از آب داغ پاکسازی کنید تا آب سرد. با این حال، خشک‌شویی تمام بیدها را از بین می‌برد.

حلال‌های مورد استفاده در فرایند خشک‌شویی برای لاروهای بید سمی است.

در واقع، لباس‌های ساخته شده از الیاف مبتنی بر پروتئین طبیعی باید غذای کاملی برای لاروهای بید باشند.

با این حال، اگر شما به طور مرتب این لباس‌ها را خشک‌شویی کنید، شیوع بید هرگز ادامه نخواهد یافت.

* بایدها

– لباس‌های خود را بشویید تا تخم‌های موجود در آن‌ها از بین بروند.

– بسیار خوب است که لباس‌های تهیه شده از پشم و خز را در معرض نور خورشید قرار بدهید و گاهی آن‌ها را برس بکشید.

– پرده‌های پنجره‌ها، رویه‌ی مبل‌ها و لابه‌لای آن‌ها را خوب تمیز کنید.

– چمدان‌ها، ظروف ذخیره‌سازی و قفسه‌های آشپزخانه را بشویید.

– مواد غذایی آلوده را دور بریزید.

– کمدها را با استفاده از آب و صابون تمیز کنید.

– گوشه‌های خانه و کمدها را هر روز جارو برقی بکشید تا از جمع شدن بید و سایر حشرات موذی در آن‌ها پیشگیری کنید.

* نبایدها

– برای از بین بردن بید ها هرگز الکل را داخل کمد لباس‌ها اسپری نکنید. این کار ممکن است لکه‌هایی را روی لباس‌های شما ایجاد کند.

– پس از شستن چمدان‌ها، ظروف و کیسه‌های نگهداری مواد غذایی، اجازه ندهید که آن‌ها مرطوب بمانند زیرا به این ترتیب ممکن است قارچ بگیرند.

– کاغذ جذب‌کننده‌ی بید را در داخل قفسه‌های آشپزخانه یا درون کمد لباس‌ها شب تا صبح قرار ندهید زیرا با این کار سایر حشرات کوچک و موذی را نیز جذب خواهید کرد.

https://bazdeh.org/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AD%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B0%DB%8C/

loader

لطفا شکیبا باشید ...