1

چطور تشخیص دهیم ک یک فرد درونگرا یا برونگرا است؟

درونگرا برونگرا میانگرا درونگرا و برونگرا ویژگی فرد برونگرا ویژگی فرد درونگرا
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/13

من ب تازگی ازدواج کرده ام و برای اینکه رابطه خوبی با همسرم داشته باشم باید بدانم او چطور شخصیتی دارد لطفا ب من کمک کنید


1 جواب

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

شخصیت شناسی به زبان ساده؛ درونگرا هستید یا برونگرا ؟ (قسمت اول)

توسط پشتیبانی سوخت جت تاریخ انتشار ۱۵ اسفند ۱۳۹۵  31

همه ی ما دوست داریم که خودمان را بهتر بشناسیم. خودشناسی از یک طرف به ما کمک می کند که تصور درستی از تمایلات و گرایش های خود بدست آوریم و تصمیماتی هماهنگ با ویژگی های فردی و شخصیتی خود بگیریم و از سویی دیگر در شناختن دیگران و تعامل سازنده با آنها راه را برای ما هموار می کند.

یکی از بهترین روش ها برای شناخت خود و دیگران این است که تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم.

یکی از مشهورترین آزمون هایی که برای شناختن تیپ شخصیتی شما وجود دارد آزمون مایر-بریگز نام دارد که انسان ها را به 16 تیپ شخصیتی دسته بندی می کند.

برای اینکه بدانیم در چه تیپی قرار داریم ابتدا باید 4 بعد اساسی از شخصیت مان را تشخیص دهیم.

اگر میخواهید میتوانید در عرض 5 دقیقه این آزمون را به صورت دیداری از ایـن ایـنـجا انجام دهید و برگردید به این مقاله؛
میخواهیم بررسی کنیم ویژگی های شخصیتی شما کدامند و چطور آنها را مدیریت کنید…

 

برای شروع، نخستین بُعد شخصیتی این است که بدانیم برون گرا هستیم یا درون گرا هستیم؟

اگر می خواهید جواب این سؤال را پیدا کنید اول از همه باید به انرژی افراد توجه کنید. باید بدانید که این افراد انرژی شان را از کجا کسب می‌کنند و در چه جهتی هدایت می‌کنند؟

مهمترین سوالات در شناخت درون گرایی و برون گرایی اینها هستند :

  • چه چیزی بیشتر به من نیرو می دهد، تعامل با دیگران یا تنها بودن ؟
  • دوست دارم انرژی ام را کجا متمرکز کنم، در دنیای بیرونی آدم ها و چیزها؟ و یا در دنیای درونی افکار واندیشه ها ؟

 

 

ویژگی شخصیتی برون گراها

بهتر است با برون‌ گراها شروع کنیم، برون‌گراها انرژی خود را از افراد و چیزهای بیرونی میگیرند و این انرژی را به همان سمت هم متمرکز می‌کنند. برون‌گراها انسان هایی هستند که از نوعی رادار برخوردارند که آن را به سمت بیرون می چرخانند تا محیط اطراف خود را پیوسته رصد کنند و از آن انرژی بگیرند.

این افراد از بودن در کنار دیگران انرژی می گیرند و بطور کلی بیشتر جوینده و خواهان دیگران هستند. به همین دلیل است که برون‌ گراها معمولاً دوستان و معاشران زیادی دارند.

این افراد توجه شایانی را به ماجراهای دنیای پیرامون معطوف می‌کنند.
از این‌ رو تمام تلاش شان را می‌کنند تا روی یک کار تمرکز نکنند ! این کار آن‌ها البته ریشه در حواس پرتی آن‌ها ندارد، بلکه آن‌ها نیاز دارند تا با محرک های خارجی بیشتری در ارتباط باشند و انرژی بیشتری دریافت کنند.

در محل کار برون‌گراها تمایل بیشتری برای بازگذاردن درب اتاق خود دارند زیرا می خواهند ناظر اتفاقات بیرون باشند و هیچ رخدادی را از دست ندهند.

اگر از فرد برون گرایی بپرسید که همین الان تلفن همراهش را بیرون بیاورد و با یک نفر تماس بگیرد بسرعت این کار را انجام می‌دهند.

شاید به همین دلیل باشد که افراد برون گرا معمولا از این موضوع گله مند هستند که چرا برخی دوستان شان به ندرت با آن‌ها تماس میگیرند.

اگر به کودکی برون‌ گراها نگاه کنیم می‌توانیم گرایشات آن‌ها را حتی در آن زمان تشخیص دهیم. بچه های برون گرا معمولاً با بی قیدی تمام به درون موقعیت های جدید اجتماعی شیرجه می روند. آن‌ها داوطلبانه در فعالیت ها و اجتماعات متعددی نام نویسی و شرکت می‌کنند.

نحوه ی کار برون‌گراها نیز می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد اینگونه افراد به ما بدهد؛
برون‌گراها معمولاً ترجیح می‌دهند سریع کار کنند و بسرعت از کاری به کار دیگر بروند. آن‌ها به واقع عملگرا هستند و نیروی محرکه ی آن‌ها اقدام و عمل است.

این سؤال می‌تواند گرایش شما را تا حد زیادی مشخص کند :

آیا ترجیح می دهید همزمان روی چند پروژه کار کنید؟
یا دوست دارید روی یک پروژه متمرکز باشید؟

جالب است که برون‌ گراها بیشترین سهم را در پیشرفت و آبادانی جهان ایفا کرده و می‌کنند. آن‌ها به وسعت و توسعه تمایل فراوانی دارند و دوست دارند که در مورد هر چیزی کمی بدانند.

این تمایل اگر پرورش یابد می‌تواند آن‌ها را به افراد جامع الاطرافی تبدیل کند. زمانی که صحبت از پیشرفت و توسعه است بطور قطع دنیا به انسان هایی نیاز دارد که کاملا با دنیای اطراف شان آشنا باشند و بتوانند اتفاقات آینده را درک کنند.

نقطه ضعف اکثر برونگراها سطح دانش و آگاهی شان است چون بسیاری از مسائلی که در ذهن شان وجود دارد آنچنان عمیق و تخصصی نیست.

نحوه ی فکر کردن برون‌گراها نیز بسیار جالب است، آن‌ها عادت دارند با صحبت کردن فکر کنند. به بیانی دیگر آن‌ها افکارشان را با صدای بلند بیان می‌کنند. این افراد تمایل زیادی دارند که ابتدا صحبت کنند و سپس به صحبت‌هایشان فکر کنند.

این تمایل است که باعث می شود افراد برون گرا معمولاً به نسنجیدگی و پرحرفی متهم شوند.

موضوع مهم دیگری که شما را در شناخت از خود و البته سایر افراد در زمینه ی برونگرایی راهنمایی می کند این است تا چه حد اجازه می دهید دیگران شما را بشناسند ؟

برون‌گراها معمولاً اطلاعات و منابع بیشتری از خود را با دنیای بیرون در میان می گذارند و برای شناختن آن‌ها لازم نیست سوالات سخت و پیچیده ای را از آن‌ها بپرسید. در واقع برون گرایان بواسطه ی هم صحبت شدن با شما خودشان را به شما می شناسانند.

حال که اطلاعاتی کلی را در مورد برون گرا ها بدست آوردید بهتر است به سراغ دنیای درون‌گرایان برویم.

رون‌گرایان را می‌توان نقطه ی مقابل برون گرایان دانست و از این رو شناخت ویژگی هر دسته به شناخت دسته ی دوم کمک می کند…

 

ویژگی شخصیتی درونگرا ها

اگر به سؤال ابتدای متن بازگردید و به پاسخ خود نگاه کنید متوجه می شوید که درون‌ گراها بیشترین انرژی شان را از خودشان و در واقع از افکارشان و در تنهایی کسب می‌کنند. درون‌گراها رادار خود را به سوی فرکانس های درونی می چرخانند زیرا بیشتر علاقه دارند در هر موقعیت دریافت ها و تجربه های خود را به کار بگیرند.

آن‌ها بسیار کمتر از برون گرایان به دنیای بیرونی توجه می‌کنند. با این تعریف سوالی که همه ی درون‌گرایان بشکل ناخودآگاه از خود می پرسند این است :

افراد و چیزها چه ارتباطی با من دارند؟

ازاین‌ رو درون‌گرایان بیشتر خودمحور هستند. خودمحوری در اینجا به معنای خودخواهی نیست بلکه به معنای خودکفا و خوداتکا بودن است.

درون‌ گرایان برخلاف برون‌ گراها توجه زیادی را به دنیای بیرون معطوف نمی‌کنند و بیشتر دوست دارند خودشان را غرق کاری کنند که به آن علاقه دارند. استقلال ذاتی آن‌ها باعث می شود رویکردی منزوی مآبانه داشته باشند و با تمرکز و ثبات قدم به کارها یا فعالیت های مورد علاقه شان بپردازند.

به همین دلیل ممکن است از رویدادهایی که در اطرافشان در جریان است بکلی غافل شوند.

درون‌گراها تعاملات کمتر و مفید تر را ترجیح می‌دهند و در انتخاب دوستان خود گزینشی تر عمل می‌کنند. علاوه بر این شیوه های مدیریتی درون‌گرایان هوشمندانه تر، دقیق تر و غیرمتداول تر است.

در مورد تعاملات برون‌گراها و درون‌گراها شاید مثال باتری اتومبیل مثال گویایی باشد.
برای برون گرایان بودن در کنار دیگران بمنزله ی  شارژ شدن باتری شان است ولی تعاملات زیاد و مداوم با دیگران باعث خالی شدن باتری درون‌گرایان می شود و آن‌ها برای شارژ مجدد باید مدتی تنها باشند.

واقعیت این است که فعالیتی که به یک برون گرا نیرو می دهد احتمالا بر فرد درون گرا تاثیری وارونه دارد.

یکی از داستان هایی که در کتاب «هنر سریع شناختن مردم» نوشته ی پل دی تیگر و باربارا بارون از آن یاد شده است اینگونه است :

زوجی را در نظر بگیرید که یکی برون گرا و دیگری درون گراست.
آن‌ها به یک مکانی دعوت می شوند. فرد برون گرا که پیش بینی می کند در مهمانی با افراد زیادی تعامل خواهد داشت، بسیار مشتاق است تا در آن شرکت کند اما فرد درون گرا ترجیح می دهد در خانه بماند و یا شب را احتمالا با تعدادی از،دوستان نزدیکش سپری کند.

جالب است که اکثر افراد تمایلات اینگونه را به جنسیت نسبت می‌دهند ولی در حقیقت این تمایلات افراد است که در رفتارهای آنان تأثیر می گذارند و نه جنسیت آن‌ ها.

درون‌ گراها همانطور که قبلا اشاره شد در توسعه و پیشرفت جهان سهم کمتری را نسبت به برون گرایان ایفا کرده و می‌کنند. آن‌ها ذاتاً به موضوعات کمتری علاقه مند هستند اما نگرش و دانش آن‌ها نسبت به آن موضوعات عمیق و موشکافانه است.

شیوه ی کارکردن درون‌گرایان نیز بسیار متفاوت است.
آن‌ها با ریتم کندتر و یکنواخت تری کار می‌کنند و قبل از شروع به کار تمام جوانب و عواقب آن را می سنجند.

درون‌گراها تمایل چندانی به بازگذاشتن درب اتاق خود ندارند و به اتفاقاتی که در محیط کارشان می افتد اغلب بی اعتنا هستند.

درون‌گراها به دلیل تمایل شان به درون، کمتر در مورد افکارشان صحبت می‌کنند و زمانی می‌توان آن‌ها را به‌ درستی شناخت که به آن‌ها نزدیک شوید و از آن‌ها سؤال بپرسید. از این‌ رو درون‌ گرایان کم‌ حرف‌ تر و سنجیده‌ تر به نظر می‌رسند.

اگر به صحبت‌های درون‌ گرایان دقت کنید، درمیابید که آن‌ها کم‌حرفی‌شان را با ویژگی دیگری جبران می‌کنند. آن‌ها معمولاً از کلمات و واژه‌های غیر متداول‌ تری استفاده می‌کنند و کیفیت صحبت شان بالاتر از کیفیت صحبت برون‌گرایان است.

درونگراها معمولاً در جلسات و گردهمایی‌ها ترجیح می‌دهند در ساعات یا دقایق انتهایی صحبت کنند و گرچه زمان کمتری را به این کار اختصاص می‌دهند اما تأثیرگذاری حرف‌هایشان به‌مراتب بیشتر است.

آن‌ها عادت دارند ابتدا حرف‌ هایشان را در ذهنشان بپزند و سپس آن را با دیگران در میان بگذارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های درون‌گرایان این است که تمایل چندانی به شناساندن خود به دیگران ندارند و به‌زحمت می‌توان از آن‌ها حرف کشید. درون‌گرایان ذاتاً سخت‌گیرتر از برون‌گراها هستند و به همین دلیل ارزش بیشتری به زندگی خصوصی خود قائل‌اند.

از این‌ جهت است که یکی از شکوه‌های مداوم برون‌گراها از درون‌گراها این است که آن‌ها تودار، مرموز و پنهان‌ کار هستند و در یک کلمه شناختن آن‌ها دشوار است.

ما انسان ها همانند یک طیف، به هرطرف متمایل میشویم و این ویژگی «صفر یا یک»-ی نیست.
ممکن است شما 90% درونگرا و 10% برونگرا باشید و یا برعکس. در مقاله ی بعدی به بُعد دیگری از شناخت شخصیت می پردازیم تا دریابید فردی حسی هستید یا شهودی

خب، تا اینجا باید تصور روشن تری از از درون گرا یا برون گرا بودن خود پیدا کرده باشید.
ممکن است در مورد آن مطمئن باشید یا شاید هم هنوز مقداری شک داشته باشید. این کاملا طبیعی است. نکته ی مهم این است که دریابید تمایل شما بیشتر به کدام جهت است.

شما برون گرا هستید یا درون گرا ؟
دیدگاه خودتان را زیر همین مقاله برای ما بنویسید

 

ما انسان‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی مختلفی هستیم، تفاوت این ویژگی‌ها در افراد موجب می‌شود که مادر موقعیتی یکسان رفتارهای متفاوتی از دیگران داشته باشیم....

 

یکی از این خصوصیات شخصیتی که به دلیل تاثیر بر همه جنبه‌های زندگی ما توجه زیادی را به خود جلب کرده است، «درون‌گرایی» و بعد دیگر آن «برون‌گرایی» است. برای آگاهی از چگونگی تاثیر این ویژگی بر زندگی در آغاز بهتر است با تعریف این مفاهیم آشنا شویم.

 

«درون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه درونی، ذهنی همراه است. فرد «درون‌گرا» آمادگی بیشتری برای خودداری و تسلط بر نفس از خود نشان می دهد. این افراد کمتر تمایل به حضور درجمع دارند و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت‌های ذهنی انفرادی می‌گذرانند.

 

«برون‌گرایی» رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد «برون‌گرا» از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. معمولا نسبت به افراد درونگرا اعتماد به نفس بالاتری دارند بودن در جمع و فعالیت های گروهی را بر فعالیت های انفرادی ترجیح می دهند.

 

در گذشته تصور می شد که یکی از دو بعد «درون‌گرایی» بر دیگری از ارجحیت دارد. اما مطالعات اخیر نشان داده اند که چنین فرضی صحت نداشته و هر از این ویژگی ها دارای نقاط ضعف و قوتی است. در جدول زیر مهمترین تفاوت های افراد «برون‌گرا» و «درون‌گرا» در حیطه های مختلف که سبب تفاوت خواسته ها، نیازها، علایق و در نتیجه احساسات و رفتارهای آنها می شود، مطرح شده است.

 

«برون‌گرایی»

 

حل مساله: تمایل به با صدای بلند فکر کردن، خطور کردن بهترین راه حل ها به ذهن در هنگام حرف زدن، نادیده گرفتن نظرات دیگران، علاقه به شرکت در بحث های گروهی به منظور حل مشکل

 

ارتباطات: ترجیح ارتباط رو در رو در صورت امکان، تمایل به دیدن واکنش ها و رفتارهای غیرکلامی، نیاز به بازخورد فوری، عدم علاقه به نوشتن خاطرات روزانه یا ایمیل های طولانی، جستجو برای یافتن فرصت هایی جهت گفتگو و فعالیت های اجتماعی

 

تصمیم گیری: دریافت اطلاعات از دیگران قبل از تصمیم گیری تمایل به سریع عمل کردن در موقع بحرانی

 

تعاملات بین فردی: انرژی گرفتن از تعامل با دیگران و احساس تخلیه انرژی به واسطه تحمل تنهایی به مدت طولانی، داشتن دوستان و آشنایان زیاد

 

توجه و تمرکز: تمرکز زیاد روی افراد و اشیا دور و بر، ناتوانی در تمرکز به هنگام سکوت، خسته شدن از اجبار به نشستن و توجه طولانی مدت به یک شی یا موضوع، اهمیت ندادن به عوامل مزاحم

 

نقاط قوت طبیعی: انرژی دادن به افراد و گروه ها، توانایی سریع عکس العمل نشان دادن، به وجود آمدن احساس شور و هیجان، آشنا کردن افراد به یکدیگر

 

نقاط ضعف طبیعی: ندادن فضا به دیگران برای صحبت کردن، توجه نکردن به اطلاعات دیگران، ننوشتن درباره مشکلات، واکنش نشان دادن قبل از فکر کردن

 

چگونه باعث آزار دیگران می شوند: با صحبت کردن و جلب توجه زیاد و اجازه ندادن به دیگران برای مطرح کردن خود در جمع

 

سوء تعبیر دیگران در مورد آنها: شاید دیگران انها را افرادی خودخواه که برای دیگران ارزشی قائل نیستند تصور کنند.

 

«درون‌گرایی»

 

حل مسئله: تمایل به پردازش درونی اطلاعات، خطور کردن بهترین راه حل ها به هنگام سکوت و تنهایی، نیاز به افزایش دانش و آگاهی قبل از بحث درباره مشکل مورد نظر

 

ارتباطات: ترجیح دادن ایمیل و پیام های صوتی، اجتناب از تعاملات غیرضروری، عدم علاقه به هدر دادن وقت با بحث و گفت و گو، تمایل به فکر کردن قبل از عمل، عدم علاقه به جلسات و ملاقات های طولانی مدت، جستجو برای یافتن فرصت هایی جهت تنهایی و سکوت

 

تصمیم گیری: تصمیم گیری مستقل دو بدون دخالت دیگران برایشان خوشایندتر است، نیاز داشتن به زمان قبل از شروع فعالیت

 

تعاملات بین فردی: احساس تخلیه انرژی به واسطه تعاملات زیادی، اجتماعی و نیاز به تنهایی برای نیرو گرفتن دوباره، بودجه بندی دقیق" زمان مخصوص به دیگران"

خرید مانتو تابستانی سرژه Serge از دستش نده

فیلمی در دوران دهه 60! این سریال جذاب را قانونی و با قیمتی باورنکردنی بخرید

 

توجه و تمرکز: تمرکز زیاد روی افکار و نظرات درونی، اغلب مشغول گفتگوی درونی بودن، لذت بردن از تمرکز در سکوت بر یک موضوع، ناراحت شدن از عوامل مزاحم

 

نقاط قوت طبیعی: آرام کردن افراد و گروه ها، ارزیابی موقعیت قبل از عمل کردن، گوش دادن به نظرات دیگران، مستقل عمل کردن

 

نقاط ضعف طبیعی: ناتوانی از در میان گذاشتن افکارشان با دیگران، مشورت نگرفتن از دیگران، تاکید بیش از حد بر نوشتن، فکر کردن خیلی زیاد قبل از اقدام به عمل

 

چگونه باعث آزار دیگران می شوند: با ناتوانی در ابراز عقاید، شرکت نکردن در بحث ها یا واکنش نشان ندادن نسبت به حرف های دیگران

 

سوء تعبیر دیگران در مورد آنها: ممکن است دیگران به اشتباه آنها را افرادی کناره گیر، خجالتی و غیرصمیمی تلقی کنند.

 

آشنایی ما با ویژگی های شخصیتی خود و اطرافیان مان باعث می شود که با پذیرش این تفاوت ها و احترام گذاشتن به آنها در برخورد با دیگران رفتار معقولانه تری داشته باشیم.

 

آزمون «برون‌گرایی»

 

آزمون زیر به شما کمک می‌کند تا حدس و گمان‌هایی را که در مورد این جنبه از شخصیت‌تان دارید به یقین تبدیل کرده و با توجه به شناخت و آگاهی که در مورد خودتان به دست آورده‌اید، در انتخاب شریک زندگی معقولانه تر عمل کنید.

 

عبارات زیر را با دقت خوانده و با انتخاب یکی از گزینه های بلی یا خیر به آنها پاسخ دهید.

 

عبارت

 

1.آیا شمار سرگرمی های متنوعی دارید؟

2.آیا فرد پرحرفی هستید؟

3.آیا نسبتا با نشاط و سرزنده هستید؟

4.آیا می توانید در یک مهمانی شاد شرکت کرده و لذت ببرید؟

5.آیا از ملاقات با افراد جدید لذت می برید؟

6.آیا معمولا در موقعیت های اجتماعی، حضور غیرفعال دارید؟

7.آیا علاقه زیادی به گردش کردن دارید؟

8.آیا مطالعه را به ملاقات با مردم ترجیح می دهید؟

9.آیا دوستان زیادی دارید؟

10.آیا خود را فرد بی قیدی می دانید؟

11.آیا معمولا در پیدا کردن دوستان تازه پیشقدم می شوید؟

12. آیا وقتی با دیگران هستید، اغلب ساکت می مانید؟

13. آیا می توانید به آسانی به یک مهمانی نسبتا کسل کننده، جان ببخشید؟

14. آیا دوست دارید برای دوستان خود لطیفه و داستان های خنده دار تعریف کنید؟

15.آیا معاشرت با مردم را دوست دارید؟

 

 

 

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که درون‌گرایی و خجالتی‌بودن به یک معنی است، ولی این تصور به‌هیچ‌وجه درست نیست. شاید در تمام زندگی‌تان به شما گفته شده که خجالتی هستید و شما هم باور کرده باشید. ولی باید بدانید که خجالتی‌بودن یعنی ترس از ارتباط با دیگران به‌دلیل وجود احساس ناامنی یا اضطراب اجتماعی. درواقع افراد درون‌گرا از دیگران ترسی ندارند، ولی اگر برای مدتی طولانی کنار افراد زیادی باشند، احساس می‌کنند خسته شده‌اند و انرژی‌شان تخلیه شده است. این افراد همیشه به زمان‌های تنهایی نیاز دارند تا بتوانند انرژی‌شان را بازیابی کنند. افراد درون‌گرا عقیده ندارند که رابطه داشتن با دیگران به‌خودی‌خود ارزشمند است و همیشه برای هر رابطه‌ای دلیلی دارند. اگر شما هم همیشه فکر می‌کردید خجالتی هستید، ولی از بودن در کنار دیگران ترسی ندارید، به فهرست ۲۴ نشانه‌ی زیر نگاهی بیندازید. داشتن این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که درواقع شما فردی درون‌گرا هستید، نه خجالتی.

حتما بخوانید:

آیا می‌توان به نتایج آزمون تیپ های شخصیتی MBTI اعتماد کرد؟ صفات شخصیتی؛ ۵ بعدی که شخصیت شما را می‌سازد ۱۰ شخصیت دردسرساز در محیط کار و راهکارهایی برای ارتباط با آنها

۸. قلب‌تان را فقط به روی خاص‌ترین افراد باز می‌کنید

افراد درون‌گرا به‌سختی اجازه می‌دهند کسی درون آنها را ببیند و در این مورد به‌شدت مراقب هستند. بدون شک، آشکار کردن افکار و احساسات و آسیب‌پذیر بودن برای آنها بسیار هراس‌آور است، ولی گاهی به این نتیجه می‌رسند که دریافت‌کننده‌ی توجه و مهربانی آنها ارزش این ریسک را دارد. ولی وقتی احساس تهدید یا آسیب کنند، به‌سرعت از ورود دیگران به حریم خصوصی خود جلوگیری می‌کنند.

https://sookhtejet.com/%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7/

۱. از حرف‌های بیهوده لذت نمی‌برید

افراد درون‌گرا گفت‌وگوهایی را ترجیح می‌دهند که معنا و مفهومی دارند و به حرف‌های پوچ و بی‌ارزش علاقه‌ای ندارند. این افراد، بسیار متفکر هستند و می‌خواهند با گفت‌وگوهای پربارتری درمورد زندگی، عقاید، نظریه‌ها و اهداف بزرگ، رشد کنند. ولی وقتی شرکت در گفت‌وگویی پوچ و بی‌اهمیت اجتناب‌ناپذیر باشد، سعی می‌کنند طوری رفتار کنند که حس ناخوشایندی را در طرف‌ مقابل ایجاد نکنند. افراد درون‌گرا شنونده‌های خوبی هستند و به‌طور طبیعی خود را با احساسات فردی که درحال گفت‌وگو با او هستند، هماهنگ می‌کنند. معمولا آنها کاری می‌کنند که این گپ‌های خودمانی و غیرجدی به گفت‌وگوهایی عمیق‌تر و معنی‌دارتر تبدیل شود.

۲. رابطه‌ی شما با تلفن، ترکیبی از عشق و تنفر است

افراد درون‌گرا در مکالمات تلفنی بهترین نیستند. البته این مسئله اصلا شخصی نیست. آنها حتی با خانواده و صمیمی‌ترین دوستان‌شان هم زیاد تلفنی صحبت نمی‌کنند. گاهی حتی از تلفن متنفرند، چون حس می‌کنند مزاحم است و ذهن آنها را از چیزی که عمیقا روی آن تمرکز کرده‌اند منحرف می‌کند. ولی وقتی بخواهند با کسی تلفنی صحبت کنند، مکالمات تلفنی ماهیانه یا سالیانه‌ی آنها به گفت‌وگوهای صمیمی‌ای تبدیل می‌شود که معمولا ساعت‌ها طول می‌کشد!

۳. برای جواب دادن به پیام‌ها صبر می‌کنید

وقتی متوجه می‌شوند که از اعضای خانواده یا دوستان‌شان پیامی دریافت کرده‌اند، تا زمانی‌ که بتوانند با توجه کامل آن را بخوانند و جواب درست و فکرشده‌ای به آن بدهند، صبر می‌کنند.

۴. در میان جمع بودن برای شما استرس‌زاست

آنها روابط دونفره‌ای را که صمیمانه‌تر است، ترجیح می‌دهند. اگر مجبور شوند زمانی را کنار افراد زیادی سپری کنند، بی‌صبرانه انتظار می‌کشند که آن مناسبت به پایان برسد و به خانه برگردند و انرژی ازدست‌رفته‌شان را دوباره بازیابی کنند.

۵. از اجتماع فراری نیستید، ولی فقط زمانی که خودتان بخواهید اجتماعی می‌شوید

برای افراد درون‌گرا به‌ندرت پیش می‌آید که از کسی خوش‌شان بیاید و با او احساس راحتی کنند. آنها از افرادی که در اطراف‌شان هستند انرژی نمی‌گیرند و در بیشتر موارد کمی زمان می‌برد تا با کسی صمیمی شوند. آنها انرژی خود را صرف کسانی نمی‌کنند که برای ارتباط با آنها اشتیاقی ندارند. بنابراین ترجیح می‌دهند پیش از اینکه خیلی به کسی نزدیک شوند، ابتدا او را بهتر بشناسند. یعنی اینکه کسی را پیدا کنند که از ارتباط داشتن با او لذت می‌برند یا علاقه‌مندند که او را بهتر بشناسند؛ این اتفاق نیز به‌ندرت رخ می‌دهد و اتفاق بسیار خاص و ویژه‌ای است!

۶. از تفریح‌های گروهی در زمان‌های کوتاه و دفعات کم لذت می‌برید

بیرون رفتن با دوستان

آنها هرازگاهی دوست دارند با گروهی از افراد بیرون بروند و اوقات خوشی داشته باشند، مثلا در مهمانی، رویداد شبکه‌سازی (networking event) یا کنسرتی بزرگ شرکت کنند. ولی وقتی به خانه برمی‌گردند، شاید روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا باتری‌هایشان را دوباره شارژ کنند و آمادگی انجام دوباره‌ی این کار را به‌دست آورند.

۷. نسبت‌به اتفاقات اطراف خود به‌شدت هوشیار و مراقب هستید

آنها از اینکه بفهمند افرادی که در اطراف‌شان هستند، قصد انجام چه کاری را دارند، لذت می‌برند. افراد درون‌گرا درمورد جزئیات و آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد، بسیار مراقب و هوشیار هستند. بنابراین دیگران از بودن در کنار آنها لذت می‌برند و به‌سرعت و به‌راحتی می‌توانند درمورد افکار و احساسات‌شان با آنها صحبت کنند.

 

loader

لطفا شکیبا باشید ...