0

کانفینگ سوییچ شبکهHRUI؟

کانفینگ سوییچ کانفینگ سوییچ شبکه کانفینگ سوییچ شبکه چیست کاربرد کانفینگ سوییچ اسنفاده از کانفینگ سوییچ در شبکه HRUI کانفینگ سوییچ شبکهHRUI
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/13

لطفا به من جواب بدید میخوام بدنم کانفینگ سوییچ چیه و چه کاربردهایی داده ممنون

کانفینگ سوییچ شبکهHRUI؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI 

در این سری از مقالات در ارتباط با کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI،  یکی از اصلی ترین موضوعات این روزهای شبکه،  توضیحاتی را بیان می­کنیم. دراین مقاله قصد داریم تنظیمات POE را خدمت شما بیان کنیم.

این مقاله دوم ما در  زمینه کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI است. مقاله قبلی در ارتباط با روش ارتباط با سوئیچ و تخصیص IP و یک سری تنظیمات اولیه  سوئیچ شبکه HRUI بود. پیشنهاد  می کنیم  این مقاله را هم حتما مطالعه بفرمایید.

تنظیمات POE در سوئیچ شبکه HRUI

۱- قسمت “POE Settings”

اگر استقرار تجهیزات شبکه انعطاف پذیر است و نیاز به سیم کشی در محیط های پیچیده مختلف دارد ، یکی از بهترین کارها استفاده   از عملکرد PoE سوئیچ برای حل این مشکل است.
۱. منوی “PoE Configuration> PoE Settings” را در نوار پیمایش کلیک کنید ، وارد گزینه ” “PoE Settings شوید.

تنظیمات POE Settings در سوئیچ شبکه HRUI

تنظیمات POE Settings در سوئیچ شبکه HRUI

۲. موارد مربوط به تنظیمات را کامل کنید.
همانطور که در شکل مشخص است برای هر پورت در ابتدا وضعیت (state) اصلی که فعال و غیر فعال بودن ( (Enabled/Disabled پورت مورد نظر است)  را مشخص میکنیم. بعد طبق نیاز دستگاه PD که قرار است به این پورت متصل شود ، نوع استاندارد POE لازم AF/AT را در قسمت mode وارد می کنیم.

نوع استاندارد POE هر دستگاه PD که به هر پورت متصل می شود ، بر اساس نیاز برق آن دستگاه است. میزان توان هر پورت هم در کادر Budget وارد می کنیم.

۳. برای تکمیل تنظیمات “Apply” را کلیک کنید.

۲- قسمت “POE AutoCheck ”

۱. منوی “PoE Configuration> PoE AutoCheck” را در نوار پیمایش انتخاب کنید ، رابط “PoE AutoCheck” را وارد کنید.

تنظیمات POE AutoCheck در سوئیچ شبکه HRUI

تنظیمات POE AutoCheck در سوئیچ شبکه HRUI

۲. موارد مربوط به تنظیمات را پر کنید.

در کادر check every فاصله زمانی که باید اتصال برق از طریق POE به پورت چک شود را مشخص می کنیم. در کادر wake up after مدت زمانی که اتصال مورد بررسی قرار می گیرد.، وارد می شود. در وارد کردن اطلاعات دقت کنید.
به این صورت که همانطور که در شکل مشخص است برای هر پورت ابتدا وضعیت (state) اصلی که فعال و غیر فعال بودن (Enabled/Disabled ) پورت مورد نظر است را مشخص میکنیم. بعد IP دستگاهی که به این پورت وصل می شود را در قسمت IP of device to check” “وارد می کنیم.

۳. برای تکمیل تنظیمات “Apply” را کلیک کنید.

در ادامه مقاله برنامه ریزی سوئیچ شبکه HRUI به PoE Power Delay می پردازیم.

۳- قسمت “PoE Power Delay ”

یکی از سوالاتی که همواره از متخصصین شبکه پرسیده میشود این است که آیا راهی برای پیکربندی سوئیچ  شبکه HRUI برای تأخیر در مصرف انرژی POE به پورت برای یک دوره زمانی بعد از شروع بکار سوئیچ وجود دارد؟

بله با تنظیم ویژگی PoE Power Delayدر سوئیچ شبکه HRUI به صورت زیر این کار انجام پذیر است:

۱. منوی “”POE Configuration> PoE Power Delay را در نوار پیمایش کلیک کنید، رابط “PoE Power Delay” وارد کنید. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است:

تنظیمات POE Power Delay در سوئیچ شبکه HRUI

تنظیمات POE Power Delay در سوئیچ شبکه HRUI

۲. موارد مربوط به تنظیمات را پر کنید.

به این صورت که همانطور که در شکل مشخص است برای هر پورت ابتدا وضعیت (state) اصلی که فعال و غیر فعال بودن  (Enabled/Disabled) پورت مورد نظر است را مشخص میکنیم. بعد مدت زمان تاخیرشروع بکار دستگاهی که به این پورت وصل می شود را در قسمتDelay” “وارد می کنیم.

۳. برای تکمیل تنظیمات “Apply” را کلیک کنید.

۴- قسمت “PoE Scheduling ”

Scheduling به معنی برنامه ریزی PoE یک ویژگی است که به شما  این امکان را  می دهد مقدار زمان برقرای نیرو برق توسط تکنولوژی POE را برای هر پورت مشخص کنید. این ویژگی بسیار کاربردی است.

این ویژگی برای پورت های PoE کاربرد مختلفی دارد از جمله این که می تواند موجب صرفه جویی در مصرف برق سوئیچ شبکه مورد نظر شود . که در بلند مدت  این میزان صرفه جویی قابل توجه است.

از کاربردهای دیگر این ویژگی می توان به جنبه امنیتی آن اشاره کرد. به عنوان مثال برای جلوگیری از دسترسی بی سیم در خارج از ساعات کاری این ویژگی بسیار مفید خواهد بود.  البته در سوئیچ شبکه HRUI این ویژگی را براساس روزهای هفته می توان انجام داد.
برای مشاهده پنجره زیر ، روی پیوند PoE Scheduling در منوی پیمایش کلیک کنید:

۱. منوی “POE Configuration > PoE Scheduling” را در نوار پیمایش کلیک کنید ، رابط “PoE Scheduling” وارد کنید. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است:

جهت مطالعه کامل مقاله به وبسایت ما در لیمانت مراجعه کنید

عزیزان همراه در این سری از مقالات در ارتباط با کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI توضیحاتی را بیان می­ کنیم. این قسمت سوم مقاله­­ با عنوان کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI بخش سوم در این زمینه است. مقاله قبلی در ارتباط با روش ارتباط با سوئیچ و تخصیص IP و یک سری تنظیمات اولیه سوئیچ شبکه HRUI بود.

در مقاله­  قسمت دوم تنظیمات POE را خدمت شما بیان کردیم. حال در این مقاله در مورد گزینه تنظیمات پایه (Basic Configuration ) توضیح می­ دهیم.

تنظیمات پایه(Basic Configuration) در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI

منوی تنظیمات سوئیچ شبکهHRUI

منوی تنظیمات سوئیچ شبکهHRUI

۱- قسمت “Port Link State”در کانفیگ سوئیچ شبکهHRUI

در این قسمت کاربران می­توانند وضیعت  لینک هر پورت سوئیچ شبکه HRUI را بررسی و در صورت نیاز تغییر دهند.

  1. منوی “Basic Configuration > Port Link State ” را در نوار پیمایش کلیک کنید . سپس پنجره زیر برای کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI برای شما نمایان می­شود.

تنظیمات Port Link State در سوئیچ شبکه HRUI

تنظیمات Port Link State در سوئیچ شبکه HRUI

  1. موارد مربوط به تنظیمات را کامل کنید.به این صورت که همانطور که در شکل مشخص است، برای هر پورت ابتدا وضعیت (state) اصلی که فعال و غیر فعال  بودن (   (Enabled/Disabled پورت مورد نظر است را) مشخص می­کنیم. سپس طبق نیاز سرعت مورد نیاز پورت را تعیین می کنیم. در کادر بعدی که Auto Negotiation این گزینه را فعال یا غیر فعال می­کنیم ( در ادامه مفهوم Auto Negotiation را توضیح  خواهیم داد.)
    درادامه  در کادر بعدی که  Flow Control است این گزینه را فعال یا غیر فعال می­کنیم ( در ادامه مفهوم Flow Control را توضیح  خواهیم داد.) در کادر Address Learning در صورتی که بخواهیم به پورت مورد نظر IP دستگاهی که به آن متصل میکنیم را دهیم، این گزینه را فعال کرده در غیر این صورت آن را غیر فعال می­کنیم.  در کادر آخر هم یک اسم برای پورت مورد نظر میتوانیم وارد کنیم . توصیه می کنیم اسم مناسبی را انتخاب کنید تا در آینده درچار مشکل نشوید. و در آخر گزینهApply  را فعال میکنیم. برای هر پورت سوئیچ شبکه این تنظیمات را انجام می­دهیم.
  2. برای تکمیل تنظیمات بعد از انجام تنظیمات تمام پورت ها گزینه “Refresh” را کلیک کنید.

Atuo Negotiation در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI بخش سوم به چه معنی است؟

Atuo Negotiation  را می توان یک روش مذاکره خودکار در اترنت توصیف کرد که دو دستگاه متصل را قادر می سازد پارامترهای انتقال رایج شامل حالت دوبل ، سرعت و کنترل جریان را از طریق مذاکره با هم انتخاب کنند.

این اولین بار در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک ویژگی اختیاری برای سیستم های رسانه ای اترنت ۱۰ و ۱۰۰ Mbps تعریف شده است. اولین قدم در این فرآیند به اشتراک گذاری قابلیت هایی توسط دستگاه های متصل و انتخاب بالاترین حالت انتقال عملکرد پشتیبانی شده توسط دستگاه ها است.

مذاکره خودکار در مدل OSI در لایه فیزیکی قرار دارد. در ابتدا به عنوان یک مؤلفه اختیاری در استاندارد سریع اترنت تعریف شده بود و با ۱۰BASE-T سازگار با عقب است. بعداً پروتکل در استاندارد گیگابیت اترنت نیز تمدید شد که برای ۱۰۰۰BASE-T گیگابیت اترنت ضروری است.

Flow control  در کانفیگ سوئیچ شبکه به چه معنی است؟

Flow control یا کنترل جریان اترنت مکانیسمی برای متوقف کردن موقت انتقال دیتا در شبکه های رایانه ای خانواده اترنت است. هدف از این مکانیزم اطمینان از از دست رفتن هیچ بسته در حضور تراکم شبکه است.

۲- قسمت “Port Mirror Function”در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI بخش سوم

در ابتدا کمی در مورد این که اصلا ویژگی Port Mirror Function  در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI  به چه معنا است و چه کاربردی دارد ،  صحبت میکنیم.

ویژگی Port Mirror Function در سوئیچ شبکه به چه معنی است؟

Port Mirror Function از طریق سوئیچ شبکه برای ارسال یک کپی از بسته های شبکه که در یک درگاه سوئیچ (یا کل VLAN) مشاهده می شود، به یک اتصال نظارت شبکه در پورت سوئیچ دیگر مورد  استفاده قرار می گیرد. این معمولاً برای وسایل شبکه مورد استفاده قرار می گیرد که به نظارت بر ترافیک شبکه مانند سیستم تشخیص نفوذ ، کاوشگر غیرفعال یا فناوری نظارت بر کاربر واقعی (RUM) که برای پشتیبانی از مدیریت عملکرد برنامه (APM) استفاده می شود.

مهندسان  و متخصصلن شبکه یا سرپرست شبکه،  ازPort Mirror Function، عمدتا برای تحلیل و اشکال زدایی داده یا تشخیص خطاها در شبکه استفاده می کنند. این به مدیران کمک می کند تا از نزدیک مراقب عملکرد شبکه باشند و در صورت بروز مشکلات به آنها هشدار می دهند.

برای کانفیگ این قسمت سوئیچ شبکه HRUI مراحل زیر را انجام میدهیم:

  1. منوی ” “basic Configuration> Port Mirror Function را در نوار پیمایش کلیک کنید

تنظیمات Port Mirror Function در سوئیچ شبکه HRUI

 

کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI بخش چهارم (تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه)

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم

17ارد

در این سری از مقالات  آموزشی سایت لیمانت،  در ارتباط با کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI، تا به الان 3 مقاله را ارائه کرده ایم. . این قسمت چهارم  مقاله­­ های ما در این زمینه است. که در مورد تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه HRUI است. مقاله قبلی در ارتباط با تنظیمات پایه­ ی سوئیچ شبکه HRUI بود که  پیشنهاد می کنیم حتما مورد مطالعه قرار دهید. در ابتدا به مفهوم VLAN می ­پردازیم.

مفهوم VLAN در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI

VLAN یک فناوری است که با استفاده از ایجاد گروه های مجازی و یا ایجاد چندین سوئیچ مجازی در یک سوئیچ ،  برای بخش بندی شبکه ها ، استفاده می شود.

Virtual Local Area Network مخفف شبکه محلی مجازی است و اغلب برای ایجاد گروه های مجازی از سوئیچ های شبکه استفاده می شود.

تا امکان کنترل ترافیک پخش شده و همچنین افزایش سطح دسترسی امنیتی و  در نتیجه جلوگیری از دسترسی غیرمجاز را به بهترین شکل ممکن  فراهم شود.

سناریو عملی در کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI

برای این که کاملا به صورت عملی تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه  را بیان کنیم ، یک سناریو کامل و کوچک از VLAN بندی سوئیچ شبکه را برای بیان می­کنیم.

سناریو طبق شکل زیر، به این صورت است که که دوVLAN1 و VLAN2 داریم و چهار کاربر که به چهار پورت از دو سوئیچ متصل شده اند . بنابر مفهوم VLAN بعد از تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه ، کاربر۲ (PC2 ) با کاربر۴ (PC4 ) باید دارای ارتباط باشد. یا به اصطلاح همدیگر را ping کنند، و کاربر۳(PC3 ) با کاربر۱ (PC1 ) باید دارای ارتباط باشد.

مقاله مرتبط:  فایروال سیسکو چیست

نکته حائز اهمیت در این سناریو،  وجود دو سوئیچ در آن است. برای اینکه ارتباط بین Sw1 و Sw2 امکان پشتیبانی از ارتباطات کاربر در VLAN 1 و ارتباط کاربر با VLAN 2 را داشته باشد، باید پیوند اتصال بین دو سوئیچ  را پیکربندی کنید تا به طور همزمان به دو VLAN بپیوندیم.

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم -1

سناریو آموزش تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

مراحل اجرای سناریو فوق در تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

در ادامه مقاله کانفیگ سوئیچ شبکهHRUI، به تنظیمات VLAN می پردازیم. در اجرای تنظیمات سناریو فوق ما تنها تنظیمات سوئیچ ۱ (SW1) را بیان می کنیم. زیرا همانطور که از شکل بالا کاملا مشخص است، تنظیمات VLAN در دو سوئیچ تنها با تفاوت نام کاربران کاملا یکسان است. پس با یادگیری یک مورد هم می توانید مورد دوم را دقیقا مانند آن، کانفیگ کنید.

1- تعیین نوع VLAN

طبق شکل زیر وارد قسمت VLAN configuration>VLAN mode  می­شویم و  در قسمت VLAN mode گزینه tag VLAN را انتخاب می­کنیم (زیرا این سوئیچ لازم است در ارتباط VLAN های خود با سوئیچ دیگری که در این جا SW2 است از طریق TAG ارتباط برقرار کند.)

.در قسمت Tag method گزینهby Tag  را انتخاب می­کنیم .  حال این گزینه را بنابر انتخاب گزینه قبلی انتخاب می کنیم. به این صورت که اگر در گزینه قبلی یعنی Tag method گزینه Group VLAN را انتخاب کنیم لازم است در قسمت Tag method گزینهby port  را انتخاب کنیم.

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم -2

تعیین نوع method VLAN در تظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

۲-  ایجاد VLAN2 در SW1

از آنجا که در قسمت قبل نوع VLAN را VLAN Tag انتخاب کردیم، در ادامه ایجاد VLAN  طبق شکل زیر وارد قسمت VLAN Tag-based Entry config می شویم . پنجره  ای همانند شکل زیر برای ما باز می­شود در این پنجره یک سری VLAN بصورت پیشفرش یا default وجود دارد که  نیازی به تغییر در آنها نیست .

مقاله مرتبط:  تاریخچه پیدایش شرکت سیسکو- قسمت اول

VLAN مورد نظر خود را در ادامه آن ها با زدن کلید Add ایجاد میکنیم و در کادر های مربوطه نام VLAN و VID ( در این جا هر دو را ما ۲ وارد میکنیم ) وارد میکنیمو در نهایت در کادر Remove Tag شماره پورتی که قرار است با پورت های دیگزی در سوئیچ دیگر در این VLAN در ارتباط باشد را وارد می کنیم (که در این سناریو پورت ۳ می باشد.).

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم -3

تعیین پورتی که با پورت های سوئیچ دیگر در VLAN در ارتباط اند در تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

در ادامه باید کل پورت VLAN ایجاد شده را مشخص کنیم. که برای این منظور طبق شکل زیر گزینه VLAN port config را انتخاب کرده. سپس  وارد پنجره شکل زیر می­ شویم. در این پنجره هر پورت که در VLAN مورد نظر است را انتخاب می کنیم. و در ادامه بنابر کاربرد هر پورت در سوئیچ، گزینه های مربوط به هر پورت را وارد می کنیم.

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم -5

تخصیص پورت های سوئیچ به VLAN  در تنظیمات VLANسوئیچ شبکه

۳- تعیین یک پورت برای ارتباط دو سوئیچ  در تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

در ادامه مقاله کانفیگ سوئیچ شبکهHRUI،  به کانفیگ سناریو ارتباط دو پورت می پردازیم. در این قسمت برای این که ارتباط دو سوئیچ بهتر  مدیریت شود. و پاکت های VLAN1 با پاکت های VLAN2 اشباه نشود، لازم است این پاکت ها Tag مربوط به VLAN خود را داشته باشند. و از سوئیچ مبدا به سمت  مقصد روند. برای این منظور یک پورت خاص روی سوئیچ به این منظور در نظر گرفته می­شود. که مثلا در این سناریو طبق شکل زیر ما پورت ۱۰  را در نظر گرفته ایم.

مقاله مرتبط:  آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم

کانفیگ سوئیچ شبکهHRUIبخش چهارم -4

تعیین یک پورت برای اتصال دو سوئیچ با Tag  در تنظیمات VLAN در سوئیچ شبکه

۴- نتایج پیکربندی را تأیید کنید

در پایان نتایچ پیکربندی را تأیید می کنیم. و لازم به ذکر است در موقع تخصیص IP به پورت ها توجه می کنیم.  که PC1 و PC3 را در یک بخش شبکه مانند ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰۰٫۰/۲۴ پیکربندی  شوند.

PC2 و PC4 را در یک بخش شبکه مانند ۱۹۲٫۱۶۸٫۲۰۰٫۰/۲۴ پیکربندی کنید. با این تنظیمات به هدف خود در تنظیمات VLAN سوئیچ شبکه دست می یابید. به این صورت که PC1 و PC3 می توانند یکدیگر را ping کنند. اما نمی توانند PC2 و PC4 را پینگ کنند. PC2 و PC4 می توانند یکدیگر را پینگ کنند. اما نمی توانند PC1 و PC3 را پینگ کنند.

در اینجا تنظیمات VLAN سوئیچ شبکه به عنوان یک قسمت مهم از کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI به پایان می رسد.

همکاران ما در مجموعه لیمانت آماده کمک به شما مشتریان است. لذا در صورت نیاز برای خرید و مشاوره با همکاران ما در تماس  باشید ، یکی از اهداف مجموعه لیمانت راهنمایی شما عزیزان برای خرید بهتر   در حوزه تجهیزات شبکه است. منتظر مقالات بعدی ما باشید.

آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو

آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو

18ارد

در این مقاله قصد داریم که در مورد آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو   به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات در حوزه کانفیگ و استقرار تجهیزات شبکه بصحبت کنیم. پس در لیمانت ، فروشگاه اینترننتی عرضه تجهیزات شبکه همراه ما باشید. کانفیگ سوئیچ سیسکو برای راه اندازی و استفاده، کار چندان سختی نیست!  فقط نیاز است که اطلاعات ان را از سایت معتبری مانند لیمانت دریافت کنید. پس بیایید با هم شروع کنیم.

برای مثال فرض کنید یک سوئیچ سیسکو 2960 خریداری کرده اید. و نیاز دارید که ابتدا یک user   روی آن بسازید. و بتوانید با تعریف یک IP به آن تلنت کنید. یا مثلا هر پورت سوئیچ سیسکو 2960 را عضو یک VLAN کنید. یا یک پورت را جهت اتصال به یک سوئیچ سیسکو دیگر و یا روتر سیسکو ترانک trunk کنید. یا برای مثال سوئیچ شما از POE پشتیبانی می کند. و میخواهید IPPhone یا IP Cam یا Wireless Radio را با آن روشن کنید.

آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو -1

برای شروع ابتدا سوئیچ سیسکو را با کابل کنسول سیسکو به یک PC با پورت سریال متصل و با یک برنامه ترمینال مثل Putty به آن متصل شوید. شما م یتوانید این نرم افزارها را بهراحتی از سایت های معتبر دانلود نرم افزار دانلود کنید.

۱- ساخت username و password و ایجاد سطح دسترسی:

مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

switch>enable ” ورود به محیط privilage “

switch#conf t “وارد شدن به محیط کانفیگ “

switch(config)#aaa new-model

switch(config)#username shabake password 0 shabake

switch(config)#enable secret shabake

۲ – اختصاص دادن یک IP و default gateway به سوئیچ برای دسترسی IP:

switch(config)#int vlan 1 ( کانفیگ وی لن ۱ )

switch(config-if)#ip add 192.168.1.1 255.255.255.0 ( اختصاص آدرس )

switch(config-if)#no sh

switch(config-if)#exit

مقاله مرتبط:  کانفیگ سوییچ شبکه HRUI بخش پنجم ( QoS در سوئیچ شبکه)

switch#vlan database

switch(vlan)#vlan 1 name shabake (ساخت وی لن ۱ )

switch(vlan)#exit

switch#conf t

switch(config)#ip default-gateway 192.168.1.2 ( آدرس روتر )

با این روش که ملاحظه کردید به راحتی میتوانید یک vlan بسازید و به آن IP اختصاص دهید. توجه کنید که vlan 1 به شکل پیشفرض ساخته شده است و تمامی پورت ها عضو vlan 1 هستند.

۳ – اختصاص هر پورت به vlan خاص در آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو

براس مثال میخواهید چند پورت عضو Vlan خاصی باشند( متخصصین شبکه این کار را معمولا انجام میدهند). ابتدا با روش بالا vlan ها را بسازید ( Vlan database )، نیازی هم به اختصاص IP به هر vlan نیست، سپس، با روش زیر هر پورت را عضو vlan مورد نظر کنید:

switch(config)#int fas 0/1

switch(config-if)#description “connected to cisco router”

switch(config-if)#switchport access vlan 10

switch(config-if)#exit

switch(config)#int fas 0/2

switch(config-if)#description “web Server”

switch(config-if)#switchport access vlan 20

switch(config-if)#exit

توجه داشته باشید در هر لحظه میتوانید با دستور زیر تغییرات را ذخیره کنید. در غیر این صورت بعد از خاموش روشن کردن سوئیچ، کانفیگی وجود نخواهد داشت! از این رو حتما ذخیره تنظیمات را مد نظر داشته باشید.

switch#write mem

آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو -2

۴- کانفیگ پورت سوئیچ سیسکو برای مود ترانک:

همانطور که می دانید، ترانک نوعی ارتباط است که حامل vlan ها ا ست.  برای مثال شما  فرض کنید ۲ سوئیچ سیسکو دارید. و روی هر سوئیچ 3 عدد vlan به شماره های 10-20-30  قرار دارد. ، حال میخواهید nod هایی از هر سوئیچ امکان دسترسی به nod های سوئیچ دیگر که در همان vlan هستند داشته باشند.

switch-a(config)#int gi 0/1

switch-a(config-if)#description “Trunk to switch B”

switch-a(config-if)#switchport mode trunk

مشابه همین تنظیمات را در سمت دیگر نیز انجام داده و سوئیچ ها را توسط این پورت به هم متصل کنید. به همین سادگی…

مقاله مرتبط:  کانفیگ سوئیچ شبکه HRUI (قسمت دوم)

۵ – استفاده از امکان POE در آموزش ابتدایی کانفیگ سوئیچ سیسکو

یکی از قابلیت های سوئیچ های سیسکو، امکان پشتیبانی از POE یا همان استاندارد 802.3af که برق را با ولتاژ 48v به نود ارسال کرده و امکان روشن کردن  دستگاه هایی که از poe پشتیبانی میکنند را دارد. مثل IP Phone – IP Cam – Wireless radio و … را دارد.

switch(config)#int fas 0/1

switch(config-if)#power inline auto

دستور فوق باعث میشود. در صورتی که دستگاه متصل شده به سوئیچ سیسکو قابلیت POE را دارا بود، ولتاژ به آن ارسال شود.

خوب چند نکته که ذکر انها ضروری است.، سوئیچ های سیسکو یک Vlan Database دارند که اطلاعات هر Vlan در آن ذخیره و می توان آنرا توسط VTP با سایر سوئیچ های سیسکو به اشتراک گذاشت. برای ایجاد هر Vlan حتما باید آن Vlan در vlan database موجود باشد.

سوئیچ های لایه ۲ سیسکو قابلیت IP Routing نداشته و برای Routing میبایست از یک روتر برای inter vlan routing استفاده کرد.

سوئیچ های سیسکو به صورت پیشفرض به صورت یک سوئیچ معمولی عمل می کنند. و تمامی پورت های آنها در حالت فعال و به صورت پیشفرض عضو vlan 1 هستند. پس میتوانید از box خارج کنید. و به برق بزنید و استفاده کنید.

این اموزش ها می تواند شما را آماده فراگیری آموزش هایی کند که به طور تخصصی توسط مجموعه لیمانت عرضه خواهد شد. پس می توانید کانفیگ روتر و سوئیچ سیسکو را در قسمت مقالات لیمانت یاد گرفته و دنبال کنید.

در باره شرکت لیمانت

شرکت لیمانت به عنوان عرضه کننده و ارائه دهنده تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند. تجهیزات شبکه امروزه برای اغلب کسب و کارها بسیار مهم است. کسب و کارها برای ارتباط بهتر با مشتری و درون سازمان نیاز به تجهیزات شبکه دارند. امروزه شرکتها با توجه به ارتباطات بسیار زیادی که لازم دارند. باید تجهیزات شبکه را به بهترین شکل و با کیفیت ترین حالت به دست آورند.

مقاله مرتبط:  راهنمای خرید حرفه ای لپ تاپ- قسمت اول

مادر لیمانت عرضه کننده این تجهیزات شبکه هستیم. و سعی می‌کنیم با تخفیف های بسیار شگفت انگیز خود همواره در بازار رقابتی فروش تجهیزات شبکه به بهترین نحو عمل کنیم. شما همواره می توانید به سایت ما مراجعه کنید. به قسمت فروشگاه بروید. از محصولات ما دیدن کنید. محصولات ما را در حوزه شبکه دیگر تجهیزات مانند دوربین های مدار بسته به همراه کاتالوگ و بررسی مشخصات ملاحظه بفرمایید.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فروش محصولات و تخفیفات به واتساپ ما مراجعه بفرمایید. تا کارشناسان لیمانت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ ها مشابه خود را در اختیار شما قرار دهند. همچنین با مراجعه به قسمت تبلیغات سایت می توانید همواره جدیدترین اخبار را در زمینه فناوری و تکنولوژی شبکه و شرکت‌های ارائه دهنده آنها در اختیار داشته باشید.

همچنین اگر نیاز به مشاوره در زمینه خرید محصولات لیمانت دارید میتوانید با همکاران ما در قسمت فروش ارتباط برقرار کنید. همکاران ما در قسمت فروش در روز هفته و از طریق ایمیل فضای مجازی شبکه های اجتماعی کلینک آنها در برگه شبکه‌های اجتماعی ما است. همواره پاسخگوی سوالات نظرات پیشنهادات و انتقادات شما هستند. بسیار خوشحال خواهیم شد. اگر بتوانیم در هنگام خرید تجهیزات شبکه مشاوره های لازم را به شما بدهیم. تا بهترین محصولات و تجهیزات را برای شبکه مورد نظر خود در کسب و کارتان ایجاد کنید.

https://limanet.ir/hrui-network-switch-configuration-part-iv/

loader

لطفا شکیبا باشید ...