0

معرفی توییتر و نکته های تولید محتوا در آن؟

توییتر معرفی توییتر اشنایی با توییتر توییت گذاشتن تولید محتوا در توییتر درامد از طریق توییتر
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/11

می خوام بدونم تویتر چطوریه و اینکه تولید محتوا در توییتر چه فایده هایی داره

معرفی توییتر و نکته های تولید محتوا در آن؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

 

 

 

 

 

سایت های اجتماعی, توییتر چیست

توییتر چیست؟

 

توییتر چیست؟ بنیان گذاران آن چه کسانی هستند؟ هدف از راه اندازی این شبکه اجتماعی چه بوده است؟ نقش توییتر در سازمان دهی انقلاب ها و اعتراضات داخلی چیست؟ آیا توییتر به ابزار جاسوسی سرویس های اطلاعاتی تبدیل شده است؟

پس از فیس بوک که به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی شناخته می شود و با افزایش کارکردهای اطلاعاتی، جاسوسی، هک و ... امروزه کاربرد اجتماعی و ارتباطی آن به کارکردی فرعی تبدیل شده است، از توییتر به عنوان دومین شبکه اجتماعی شناخته شده و پرطرفدار در جهان نام برده می شود.

 

توییتر نوعی سرویس شبکه اجتماعی و میکروبلاگینگ آنلاین است که به کاربرانش امکان می‌دهد پست‌هایی متن محور تا ۱۴۰ کاراکتر را، معروف به "توییت"، بفرستند و بخوانند. توییتر را "جک دورسی" در مارس ۲۰۰۶ ابداع و در ژوئیه همان سال راه‌اندازی کرد. این سرویس به سرعت محبوبیتی جهانی پیدا کرد، با بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر فعال از سال ۲۰۱۲، که روزانه بیش از ۳۴۰ میلیون توییت پست و بیش از ۶ میلیون مورد جستار می‌کنند. توییتر را "پیامک اینترنتی" توصیف کرده‌اند.

 

شرکت توییتر واقع در سان فرانسیسکو است و سرورها و دفاتر دیگری نیز در نیویورک دارد. سایت توییتر به عنوان یکی از ده سایت‌ پربیننده‌ جهان معرفی شده است.

ابداع توییتر به یک "جلسه طوفان فکری یک‌روزه" میان اعضای هیئت مدیره شرکت "پادکستینگ اودِئو" بازمی‌گردد. در آن جلسه، دورسی طرح ارتباط هر فرد با یک گروه کوچک با استفاده از یک سرویس پیام کوتاه را مطرح کرد. اسم رمز اصلی پروژه برای این سرویس "twttr" بود. طراحان در ابتدا "۱۰۹۸۵" را برای شماره پیامک انتخاب کردند اما مدتی بعد برای "استفاده و به خاطر سپاری آسان‌تر" آن را به "۴۰۴۰۴" تغییر دادند. کار بر روی این پروژه در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۶، زمانی که دورسی هنگام راه‌اندازی twttr خود نخستین پیام توییتری را در ساعت ۹:۵۰ شب فرستاد، آغاز گردید.

 

 

 

جک دورسی می‌گوید: "خیلی تصادفی واژه توییتر (twitter) به ذهنمان خطور کرد که انتخاب خیلی خوبی هم بود. این واژه به معنای "زنجیره کوتاهی از اطلاعات نامرتبط "و صدای پرنده‌ است. و محصول ما هم دقیقاً همین است."

 

طرح ابتدایی جک دورسی برای راه اندازی توییتر

نمونه اولیه توییتر یک سرویس داخلی برای کارکنان اودئو بود. نسخه کامل در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر شد. در اکتبر ۲۰۰۶، بیز استون، اوان ویلیامز، دورسی و دیگر اعضای اودئو شرکت "آبویس" ((Obvious را راه‌اندازی کردند و ادئو و تمام دارایی‌هایش را ، از جمله Odeao.com و Twitter.com، از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران آن خریدند. توییتر در آوریل ۲۰۰۷ به شرکتی مستقل تبدیل شد.

 

پیشرفت توییتر

پیشرفت این شرکت بسیار پرشتاب بوده است. در سال ۲۰۰۷ در هر ۱۵ دقیقه ۴۰۰ هزار توییت پست می‌شد. این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون رسید. در فوریه ۲۰۱۰، کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون توییت می‌فرستادند. تا مارس ۲۰۱۰، آمار application ثبت‌شده این شرکت به بیش از ۷۰ هزار رسید. تا ژوئن ۲۰۱۰، روزانه حدود ۶۵ میلیون توییت پست می‌شد، یعنی حدود ۷۵۰ توییت در ثانیه. تا مارس ۲۰۱۱ تعداد توییت‌ها به ۱۴۰ میلیون در روز رسید. به نقل از سایت compete.com توییتر در ژانویه ۲۰۰۹ به مقام سوم شبکه‌های اجتماعی رسید، حال آن که رتبه پیشینش مقام بیست و دوم بود.

 

 

 

منابع مالی توییتر

سرمایه‌ اولیه برای راه‌اندازی توییتر براساس منابع غیررسمی رقمی بین ۱ تا ۵ میلیون دلار بوده است. پس از راه اندازی توییتر، شماری از سازمان‌ها و نهادهای مالی، صنعتی و فناوری، رقمی در حدود ۵۷ میلیون دلار در توییتر سرمایه‌گذاری کردند. یونیون اسکوئر ونچرز (UnionSquare Ventures)، اسپارک کپیتال (spark capital)، اینسایت ونچر پارتنرز (Insight Venture Partners) از جمله سرمایه‌گذاران در توییتر هستند.

 

ویژگی‌های توییتر

توییتر در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت تر و سریع تری دارد و کاربران توییتر در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند با ارسال توییت، آن را میلیون ها کاربر دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

 

برخی از ویژگی های توییتر:

۱. توییتر به کاربران امکان می‌دهد تا در زمانی کوتاه توییت های جدید بفرستند و آخرین توییت های کاربران دیگر را نیز بخوانند.

 

۲. هریک از پیام‌های توییتر (توییت) محدود به ۱۴۰ کاراکتر است که به سرعت بر روی سایت توییتر یا تلفن های همراه قابل دریافت است.

 

۳. کاربران می‌توانند به‌روزرسانی توییت‌ها را از طریق سایت توییتر، پیامک، RSS، ایمیل یا نرم افزار‌های کاربردی ارتباطی بفرستند و دریافت کنند.

 

۴. امکان ارسال انبوه پیامک با اهداف سیاسی، سازماندهی اعتراضات داخلی و ایجاد آشوب در کشورهای هدف

 

۵. امکان ایجاد هویت های مجازی برای پرمخاطب نشان دادن یک موضوع خاص با هدف الغای فضای ذهنی مورد نظر به کاربران

راهنمای نام‌نویسی

قبل از هر چیز باید گفت که سایت توییتر ده‌ها زبان مختلف را پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید پیش از نام‌نویسی، زبان فارسی را از گزینه‌های منوی بازشوی بالا انتخاب کنید.

عضویت در توییتر بسیار ساده است. در صفحه اول توییتر، دو فرم وجود دارد. فرم اول برای کسانی است که پیشتر عضو شده‌اند و می‌خواهند در سایت وارد شود.

اما فرم دوم برای کسانی است که می‌خواهند برای اولین بار عضو سایت شوند. کافی است با پر کردن این فرم، نام‌نویسی را شروع کنید. برای این کار نام خود را در نخستین خط، ایمیل خود را در دومین خط و گذرواژه یا پسورد را در خط سوم وارد کنید و دکمه نام‌نویسی را بزنید.

وارد صفحه‌ای به شکل زیر خواهید شد که مشخصات بیشتری از شما می‌خواهد. اینجا باید شناسه‌ای را برای توییتر خود انتخاب کنید (بخشی که با پبکان قرمز در تصویر زیر مشخص شده است).

این شناسه مهم است. چرا که از این پس در توییتر، شما را با این شناسه می‌توانند پیدا کنند یا به آن رونوشت بفرستند.

این شناسه یکتا است. یعنی دو کاربر این سایت نمی‌توانند شناسه‌ای یکسان داشته باشند. پس ممکن است شناسه‌ای که می‌خواهید برای خود داشته باشید، پیشتر توسط کاربر دیگری اشغال شده باشد. شما باید موارد مختلفی را امتحان کنید تا به شناسه‌ای برسید که تا کنون استفاده نشده است.

اصطلاحات ضروری

پیش از ورود به بحث اصلی اجازه بدهید با دو اصطلاح آشنا شویم.

دنبال کردن یا Follow: فلسفه استفاده از توییتر علاوه بر انتشار محتوا، دریافت محتوای منتشرشده توسط دیگران است. برای این کار باید کاربران دیگر را دنبال کنید. به این کار به اصطلاح «فالو» یا دنبال کردن می‌گویند.

دنبال‌کننده یا Follower: افرادی که شما را دنبال می‌کنند، دنبال‌کننده یا "فالُوِر" نامیده می‌شوند. در صورتی که شما افرادی را دنبال کنید، دنبال‌کننده یا فالور او شمرده خواهید شد.

کاربر تاییدشده یا Verified: در کنار برخی از شناسه‌های یک علامت تیک آبی‌رنگ وجود دارد که در شکل زیر با علامت فلش قرمز مشخص شده است. همان‌طور که در شکل بالا می‌بینید، دو شناسه با نام BBC Persian وجود دارد. از بین این دو شناسه، آن که علامت تیک آبی در جلویش قرار گرفته است، شناسه اصلی است و شرکت توییتر طی مراحلی مشخص، اصلیت آن را تایید کرده است. آن دیگری اما شناسه‌ای جعلی است.

نداشتن تیک آبی البته همواره به آن معنا نیست که دارنده آن شناسه یک فرد یا سازمان حقیقی نیست. عدم وجود آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است وی علاقه‌ای به تایید شناسه خود نداشته باشد، ممکن است دسترسی او به شرکت توییتر و طی مراحل تایید مقدور نباشد و علل دیگر.

اما با وجود آن علامت همواره می‌توانید از اصل بودن آن مطمئن شوید و بدانید که آن شناسه واقعا توسط آن فرد، سازمان، شرکت یا نهاد به‌روزرسانی می‌شود.

افزودن افراد

برای کار با توییتر، بهتر است شناسه افراد، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها بر مبنای علاقمندی‌های خود دنبال کنید. توییتر به شما شناسه‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که با کلیک روی دکمه Follow می‌توانید دنبالشان کنید. در عین حال می‌توانید شناسه‌ها را جست‌وجو کرده و افرادی را که قصد دنبال کردنشان را دارید از این راه بیابید. اگر شناسه مورد نظر را می‌دانید آن را جست‌وجو کنید ولی می‌توانید با درج نام مورد نظر هم آن را بیابید. جست‌وجوی شناسه‌ها بر حسب موضوع نیز ممکن است.

در شکل زیر در جعبه جست‌وجو bbc persian را وارد کرده‌ایم تا شناسه‌های مرتبط با آن را بیابیم.

شناسه‌هایی که روی دکمه روبرویشان Following درج شده است، آنهایی هستند که پیشتر برای دنبال کردن انتخابشان کرده‌اید. هر چه افراد بیشتری را دنبال کنید، ستون تایم‌لاین شما طولانی‌تر خواهد شد.

توصیه و ترفند

- از بخش تنظیمات می‌توانید برای پروفایل خود عکس انتخاب کنید و یک شرح کوتاه از کار یا علاقمندی‌های خود بنویسید. این موضوع کمک می‌کند تا افرادی که علاقمند به دنبال‌کردن شما و نوشته‌هایتان هستند، بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

- ظاهر صفحه خود را می‌توانید با رنگ‌آمیزی و انتخاب تصاویر و پس‌زمینه‌های متعدد تغییر دهید.

- می‌توانید دنبال‌شوندگان را در فهرست‌های مختلف دسته‌بندی کنید. برای مثال شناسه‌هایی را که مربوط به روزنامه‌نگاران یا خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها است را در فهرستی به نام Media قرار دهید تا بتوانید به صورت موضوعی از به‌روزرسانی‌ها آگاه شوید.

- اگر درباره موضوع خاصی توییت می‌کنید یا دیدگاه خاصی درباره موضوع مورد بحث روز دارید، آن را با "هشتگ" مشخص کنید یا به اصطلاح تَگ بزنید. به علامت # هَش می‌گویند.

برای مثال توییت شما درباره انتخابات اگر با هشتگ همراه شود، پیگیری این موضوع برای دیگران آسان‌تر خواهد شد:

من در #انتخابات امروز شرکت کردم

در مثال بالا واژه انتخابات وقتی با علامت # همراه می‌شود، به صورت لینک در خواهد آمد. در این صورت هر کسی می‌تواند روی آن کلیک کند. آن‌گاه توییت‌های همه کاربرانی که این واژه را با همین علامت هشتگ زده‌اند برایتان فهرست خواهد شد و می‌توانید نظرات همه افراد، حتی کسانی را که دنبال نمی‌کنید، در این باره ببینید.

اگر عبارتی که به عنوان هشتگ استفاده می‌کنید بیش از یک کلمه است، حتما همه کلمات را با زیر خط ( _ ) یا نیم‌فاصله به هم بچسبانید، وگرنه، فقط کلمه اول به عنوان هشتگ شناخته می‌شود و به صورت لینک در می‌آید. مثلا:

ایران به #جام_جهانی راه یافت

- اگر درباره فرد یا سازمانی توییت می‌کنید که در توییتر شناسه دارد، می‌توانید در توییت خود به او رونوشت بدهید یا به اصطلاح او را Mention کنید. برای این کار کافی است توییت خود را با علامت @ و به دنبالش شناسه او همراه کنید.

مثال: ویژه‌برنامه کلیک این هفته از کابل را دیدم. فکر نمی‌کردم که کسی با استفاده از موبایل بتواند باسواد شود. ‌ PersianClick@

- با استفاده از علامت پاسخ یا Reply که زیر هر توییت واقع شده است، می‌توانید به توییت دیگران پاسخ دهید و گفت‌وگو کنید.

- بخش پیام‌های خصوصی یا Direct Message برای فرستادن پیام خصوصی به شناسه‌ها و کاربران دیگر است. این کار فقط در صورتی ممکن است که هر دو یکدیگر را دنبال کرده باشید.

- توییت دیگران را می‌توانید با استفاده از علامت فلش دایره‌ای شکل زیرِ هر توییت، بازتوییت یا Retweet کنید. با این کار توییت افراد دیگر را برای دنبال‌کنندگان خود تکثیر می‌کنید.

- با کلیک روی علامت ستاره زیرِ هر توییت آن را برگزیده یا Favorite می‌کنید که همان کاربرد لایک در فیسبوک را دارد.

- در توییتر کلیدهای میان‌بر فراوانی وجود دارد که کار را برایتان ساده‌تر می‌کند. برای آشنایی با این کلیدهای میان‌بر کافیست کلید سؤال «؟» را بفشارید.

https://www.beytoote.com/computer/sundries-web/know-anything-twitter.html?m=1

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/persian/institutional/2014/04/140220_na_twitter_guide.amp

loader

لطفا شکیبا باشید ...