0

واژه نامه کسب و کار یا اصطلاحات شبکه سازی؟

شبکه سازی واژه نامه شبکه سازی اصطلاحات شبکه سازی شبکه سازی و کسب و کار معرفی اصطلاحات شبکه سازی اشنایی با واژه های شبکه سازی
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/11

می خواهم همه چیز را درباره کسب و کار و اصطلاحات شبکه سازی بدانم لطفاً من را راهنمایی کنید


1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

 

شبکه چیست؟

شبکه در لغت به گروهی از افراد یا اشیاء گفته می شود که می توانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با هم در ارتباط باشند. اما در زمینه ی فناوری اطلاعات منظور از شبکه چیست. شبکه های کامپیوتری و یا اصطلاحاً Network، مجموعه ای متشکل از سیستم های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار های مربوط به شبکه و تجهیزات ارتباطی نظیر کابل های شبکه و یا تجهیزات بی سیم است. شبکه به طور کلی به دو بخش سخت افزار (Passive) و نرم افزار (Active) تقسیم می شود.

برخی از تجهیزات پسیو عبارتند از: انواع کابل، کانکتور، سوکت شبکه، رک و…

 

 

تاریخچه شبکه

اگر بخواهیم به تاریخچه شبکه های کامپیوتری نگاهی بیاندازیم می‌توانیم به اواخر سال ۱۹۶۰ اشاره کنیم، در این سال‌ها، وزارت دفاع امریکا آژانس تحقیقاتی پیشرفته خود را در رقابت با فعالیت های ماهواره‌ای اتحاد جماهیر شوروی راه اندازی کرد. نام این آژانس تحقیقاتی آرپا(Arpa) بود. این آژانس پروژه‌های تحقیقاتی بسیار مهمی را در زمینه‌های استراتژیک و دفاعی انجام می‌داد، یکی از این پروژه ها ایجاد ارتباطات قوی در زمان جنگ های احتمالی بود. برای همین منظور اولین شبکه کامپیوتری بین چهار کامپیوتر راه اندازی شد که دوتای آنها در دانشگاه MIT و یکی از آنها در دانشگاه کالیفرنیا و دیگری در مرکز تحقیقاتی استنفورد قرار داشت. این همان شبکه آرپانت بود.

کاربرد شبکه چیست؟

کار شبکه چیست؟ شبکه کامپیوتری وظیفه دارد تا ارتباطات بین سیستم‌ها را برقرار کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده‌ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری  و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.

واژه نامه اصطلاحات شبکه

مفهوم کلمه شبکه پر از اصطلاحات و اختصارات پیچیده است. در این واژه نامه شبکه، به تعاریف مربوط به اصطلاحات شبکه و دیتا سنتر می‌پردازیم:

Access Control List (ACL)

لیست اکسس کنترل قوانینی را برای سوئیچ پورت ها یا آدرس های IP (پروتکل اینترنت) موجود در یک میزبان یا سوئیچ اعمال می‌کند. این قوانین تعیین می‌کند که آیا بسته ها می‌توانند از طریق آن پورت ها یا IP ها عبور کنند یا خیر.

Address Resolution Protocol (ARP)

ARP یک پروتکل ارتباطی که توسط IPv4 برای ترسیم آدرس IP به آدرس ماشین فیزیکی استفاده می‌شود.

Any Source Multicast (ASM)

چندپخشی که میزبان ها می‌توانند بدون محدودیت در گیرنده‌ها به گروه ها منتقل شوند.

Application-Specific Integrated Circuit (ASIC)

مدار مجتمع سفارشی برای استفاده خاص.

Bare-Metal Switch

سوئیچ شبکه فیزیکی بدون سیستم عامل اختصاصی. به عنوان مثال، یک سوئیچ مستقیماً از Lenovo خریداری شده است که می‌توانید آن را روی NVIDIA® Cumulus Linux ™ یا یک سیستم عامل دیگر باز (OS) نصب کنید.

Broadcast, Unknown Unicast, Multicast (BUM)

سه نوع ترافیک شبکه. Unicast شامل برقراری ارتباط از یک نقطه واحد به یک نقطه واحد دیگر است. Broadcast زمانی است که اطلاعات از یک نقطه به چند نقطه ارسال می‌شود. Multicast ارتباط اطلاعات از چند نقطه به نقاط دیگر است.

NVIDIA Cumulus Multichassis Aggregation Group (MLAG)

یک سرور یا سوئیچ را با اتصال دو پورت (مانند یک گروه [LAG] ، EtherChannel) فعال می‌کند تا این پورت ها را به سوئیچ های مختلف متصل کند و مانند اینکه به یک منطق متصل هستند، کار کند.

NVIDIA Cumulus Virtual Experience (VX)

NVIDIA Cumulus VX ™ یک وسیله مجازی است که برای نظارت در پیش نمایش فناوری NVIDIA با استفاده از بسیاری از نظارت کنندگان محبوب اجرا می‌شود.

Domain Name Service (DNS)

دی ان اس پروتکلی است که نام دامنه  را به آدرس IP  ترجمه می‌کند

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)

پروتکلی که آدرس های IP  را به طور اتوماتیک به وسیله ها اختصاص می‌‌دهد

Equal-Cost Multi-Path (ECMP) Routing

یک استراتژی مسیریابی تقسیم بار که در آن بسته‌ای که در مسیر رسیدن به مقصد به هاپ بعدی هدایت می‌شود می‌تواند از طریق چندین مسیر بهتر حرکت کند.

Ethernet Virtual Private Networks (EVPN)

یک صفحه کنترل مبتنی بر استانداردها برای شبکه محلی قابل توسعه داخلی (VXLAN) که امکان ساخت VXLAN در مقیاس را فراهم می کند. EVPN به برنامه های قدیمی لایه 2 اجازه می‌دهد تا در شبکه های لایه 3نسل بعدی کار کنند.

Explicit Congestion Notification (ECN)

افزونه ای به IP و پروتکل کنترل انتقال (TCP) که اجازه می‌دهد بدون انداختن بسته‌ها ، اخطار شبکه از پایان به پایان را انجام دهید.

Hardware Compatibility List (HCL)

لیستی از تمام سخت افزارهایی که با سیستم عامل NVIDIA Cumulus Linux سازگار هستند.

Head End Replication (HER)

برای تولید ترافیک، Unicast و چندپخشی (BUM) در سخت افزار به چندین مقصد VXLAN، که نقاط انتهایی تونل مجازی (VTEP) نیز نامیده می‌شوند، استفاده می‌شود.

Internet Group Management Protocol (IGMP)

یک پروتکل ارتباطی که یک رایانه را قادر می‌سازد تا عضویت گروه چندپخشی خود را به روترهای مجاور گزارش دهد.

Lightweight Directory Access Protocol (LDAP)

یک پروتکل برنامه باز و استاندارد صنعت برای دسترسی و حفظ خدمات اطلاعاتی دایرکتوری توزیع شده از طریق شبکه IP

Maximum Transmission Unit (MTU)

بزرگترین بسته یا قاب اندازه ای که می‌تواند در یک معامله شبکه برقرار شود.

Network Access Control (NAC)

مجموعه ای از پروتکل ها برای تعریف و پیاده سازی خط مشی ای که چگونگی ایمن سازی دسترسی به گره های شبکه توسط دستگاه ها را در ابتدای تلاش برای دسترسی به شبکه توصیف می‌کند.

Open Network Install Environment (ONIE)

یک پروژه منبع باز پروژه محاسبه آزاد که توسط Cumulus Networks (NVIDIA کنونی) ارائه شده است و یک محیط نصب باز برای سوئیچ های شبکه فلزی را تعریف می‌کند. ONIE یک بوت لودر برای NOSes است.

Out of Band (OOB)

به داده هایی اشاره دارد که به خارج از شبکه صفحه داده منتقل می‌شوند و برای مدیریت ترافیک استفاده می‌شوند.

Protocol Independent Multicast (PIM)

یک پروتکل کنترل چندپخشی که منابع و گیرنده های چندپخشی را از طریق شبکه لایه 3 مسیریابی تبلیغ می‌کند. دارای حالت عملکرد پراکنده و متراکم است.

RDMA over Converged Ethernet (RoCE)

یک پروتکل برای نوشتن برای محاسبه یا ذخیره عناصر با استفاده از دسترسی حافظه مستقیم از راه دور (RDMA) به جای استفاده از CPU های میزبان از طریق شبکه اترنت.

Simple Network Management Protocol (SNMP)

ابزاری برای عیب یابی برای نظارت بر شبکه های رایانه ای.

Terminal Access Controller Access Control System (TACACS)

پروتکل احراز هویت که برای احراز هویت از راه دور و خدمات مربوط به آن برای کنترل دسترسی شبکه از طریق یک سرور متمرکز استفاده می‌شود.

Virtual Extensible LAN (VXLAN)

یک پروتکل همپوشانی استاندارد که شبکه های مجازی منطقی را از شبکه فیزیکی موجود جدا می‌کند. می‌توانید در حالیکه بخش‌های لایه 2 را روی شبکه 3 لایه گسترش داده‌اید، معماری‌های ساده و مقیاس پذیر 3-Clos را پیاده کنید.

Virtual Router Redundancy (VRR)

میزبان را قادر می‌سازد بدون تغییر تنظیمات، اجرای پروتکل های روتر پویا یا اجرای پروتکل های افزونه روتر، با هر روتر اضافی ارتباط برقرار کند. بنابراین، روترها به درخواست های ARP از میزبان پاسخ خواهند داد.

Web-scale networking

رویکرد معماری مدرن که شبکه ها را قادر می‌سازد تا به سطح AWS برسند. سازه های کلیدی برای این معماری شامل باز و ماژولار، هوش در نرم افزار، مقیاس پذیر و کارآمد است.

White box switch

همان سوئیچ فلزی: یک سوئیچ شبکه فیزیکی بدون سیستم عامل. به عنوان مثال، یک سوئیچ مستقیماً از Edge Core و بدون Cumulus Linux خریداری شده است.

https://sabadit.com/%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87/

https://falnic.com/blog/what-is-network.html

loader

لطفا شکیبا باشید ...