0

ملاک های انتخاب همسر مناسب

ازدواج ملاک های ازدواج مهم ترین معیار های تشخیص همسر ازدواج موفق تفاهم با همسر انتخاب همسر شایسته
ثبت شده 3 سال پیش توسط فهیمه مقدم نژاد ویرایش شده در 1400/3/15

مهم ترین ملاک ها و معیار ها برای انتخاب و تشخیص همسر مناسب چه هستند؟

ملاک های انتخاب همسر مناسب

2 جواب

0
3 سال پیش توسط: زهره چراغی


ملاک های انتخاب همسر کدام‌اند؟
 معیارهای انتخاب همسر مناسب و ازدواج یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی افراد است. ازدواج موفق به تفکرات منطقی و تلاش و کوشش فراوانی نیاز دارد تا شما بتوانید بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید. اما در این راه سوالات زیادی برای افراد به وجود می‌آید. با چه کسی ازدواج کنم؟ معیارهای لازم برای انتخاب همسر آینده چیست؟ آگاهی از معیارهای ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای انتخاب همسر مناسب خود قدم‌هایی مطمئن‌تر بردارید. هر کدام از شما ممکن است معیارهای خاص خودتان را برای ازدواج داشته باشید، اما این معیارها بر چه اساس و چگونه تعریف شده‌اند؟ در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین ملاک های انتخاب همسر آینده خود را بیابید.
ازدواج و تشکیل زندگی از حساس‌ترین فصول زندگی انسان است. ازدواج پیوند مشترک دو فرد با حفظ استقلال خود است که در تکامل رسیدن به یکدیگر کمک می‌کنند. وقتی شما فردی را برای ازدواج انتخاب می‌کنید، او را همسر آینده خود، شریک تمام عمر و مادر یا پدر فرزندانتان می‌دانید؛ بنابراین انتخاب همسر آینده، باید از روی آگاهی و با توجه به معیارهای صحیح صورت گیرد. آمادگی برای ازدواج اولین شرط برای ورود به زندگی مشترک می‌باشد، سپس دیگر ویژگی‌ها را باید مد نظر قرار داد. علاوه بر این لازم است معیارهای اشتباه در این رابطه را شناسایی کرده و از انتخاب آن‌ها بپرهیزید.

برای انتخاب همسر و یک ازدواج خوب چه باید کرد؟
اولین گام برای ازدواج، شناخت خود، ویژگی‌های شخصیتی و خواسته‌های خود از زندگی است. اول باید متوجه شوید که چرا می‌خواهید ازدواج کنید و چه قصدی دارید. به طور مثال در ازدواج به دنبال مال و ثروت هستید و یا به دنبال همراهی برای رسیدن به کمال می‌گردید؟ سپس باید هدف‌ها و نقشه آینده خود را مشخص کنید. این که می‌خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و چه آرزوهایی دارید. سپس بر حسب خواسته‌ها و اهداف آینده خود به انتخاب معیارهای همسر ایده آل خود بپردازید.البته باید توجه داشته باشید که ایده آل نگری محض و رویا پردازی در مورد انتخاب همسر، شما را از ازدواج موفق دور نگه می‌دارد؛ چرا که هیچ انسانی کامل نیست. باید به این نکته توجه کنید که شما برای طرف مقابل خود تا چه حد ایده آل هستید و چه ویژگی‌هایی دارید. هر ترازویی دو کفه دارد پس باید توازن بین کفه‌های ترازو را رعایت کنید.

10 مورد از معیار‌های اصلی انتخاب همسر
همان طور که پیش‌تر گفتیم هرکسی معیار‌های خاص خود را برای انتخاب همسر دارد، همسر مناسب برای هر کس معنی خاصی دارد. اما معیار‌های اولیه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدودی خوشبختی و موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید. بعضی از این معیارهای اصلی و اولیه به شرح زیرند:

1- فاصله سنی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر
اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبی است، اگرچه این فاصله حکم محض نیست. اگر همه معیارهای دیگر مورد تأیید بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ‌تر بودن نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. ولی در موارد همسن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت گیرد. در کل سن ازدواج ملاکی برای تأیید دیگر ملاک های ازدواج قرار می‌گیرد. 

2- وضعیت ظاهری از جمله ملاک های انتخاب همسر
وضعیت ظاهری

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند. وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل باید مورد تدیید شما قرار گیرد. زیرا شما قرار است با همچین فردی برای مدت طولانی زندگی کنید و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد. 

3- اخلاق و رفتار از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر
ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب است، چرا که ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق و خود زوجین می‌باشد. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق نیکو و ویژگی‌هایی مانند صداقت (از مهم‌ترین معیارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و ... باشد. 

علاوه بر این رفتارهای همسر آینده اهمیت بسیار زیادی دارد و نوع روابط زوجین را شکل می‌دهد. قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته‌باشید. بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج، از اشتباهات او چشم پوشی می‌کنند. به یاد داشته‌باشید که افراد به سختی تغییر می‌کنند و نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید. 

4- تناسب عقایدی
فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید.

5- تناسب فرهنگی و اجتماعی از معیارهای انتخاب همسر
توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود.

6- تناسب تحصیلی از معیارهای انتخاب همسر
اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت افراد تحصیل کرده از لحاظ تفکر و منش کمی متفاوت از سایرین هستند. تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. بهترین حالت از دیدگاه روانشناسان، بالاتر بودن تحصیلات آقا از خانم و یا برابر بودن سطح تحصیلات است. توجه داشته‌باشید که تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می‌کند و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نیز یکی از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر به حساب می‌آید. 

7- تناسب اقتصادی از جمله ملاک های انتخاب همسر
پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.

8- سلامت جسمانی از معیارهای مهم انتخاب همسر

گروهی از مشکلات جسمانی و بیماری‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضی از امراض و مشکلات بر زندگی تأثیر می‌گذارند. قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

9- اهمیت سلامت روانی در انتخاب همسر
بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسایی است. سلامت روان از جمله پارامترهایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خواهد بود. 

شاید با گذر زمان و بودن در موقعیت‌های مختلف به برخی از مشکلات روانی طرف مقابلتان پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شده و یا حتی ازدواج کرده باشید. روانشناسان بالینی با دانشی خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسر از جلسات مشاوره قبل از ازدواج بهره‌مند شوید.

10- مشابه بودن روحیات و خلقیات
افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوت‌اند. گروهی درون گرا و گروهی دیگر برون گرا هستند. بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات مشابه شما باشد. برای این که متوجه شوید تا چه قدر روحیات شما با یکدیگر سازگاری دارد، پرسیدن علایق و سرگرمی‌ها و مشاهده ویژگی رفتاری برای ازدواج (مانند شوخ بودن و معاشرتی بودن) به شما برای انتخاب همسر کمک می‌کند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است. 

معیار‌های اصلی ذکر شده، نکاتی برای راهنمایی و آگاهی شما هستند و گاهی در شرایط خاص می‌توان ازاین معیارها نیز چشم پوشی کرد. مسئله‌ای که مهم است انتخاب آگاهانه و عقلانی شما و به دور از احساس است،
با این معیارها افراد نامناسب برای ازدواج را بهتر خواهید شناخت. امروزه ازدواج‌ها از حالت سنتی به شکل مدرن سوق پیدا کرده است. 

عشق و علاقه پیش از ازدواج برای جوانان بیشتر از پیش اهمیت یافته است. اما زمانی که انتخاب شما تنها بر اساس احساسات و تنها بر اساس عشق در یک نگاه باشد، در طولانی مدت متوجه می‌شوید ازدواج تان آن طور که انتظارش را داشتید مناسب نبوده است. آشنایی و دوستی‌های قبل از ازدواج به شناخت طرفین از یکدیگر کمک می‌کند.اما موانعی مثل نرسیدن به بلوغ عاطفی، عدم خودشناسی، عدم آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای خود باعث می‌شود افراد حتی در صورت داشتن صداقت به شناخت درستی نرسند. اما روانشناسان با پرداختن به جزئی‌ترین ابعاد شخصیتی به شما برای انتخاب همسر مناسبتان کمک می‌کنند.

0
3 سال پیش توسط: علی عرب بالاجلینی

مهم‌ترین ملاک در یک ازدواج موفق، داشتن توافق اخلاقی و روانی است. صداقت، صمیمیت، مهربانی و ثبات اخلاقی از مواردی‌ است که بودن آنها می‌تواند نوید یک زندگی همراه با آرامش را بدهد. 

 

حس مسئولیت پذیری

از دیگر موارد اخلاقی مهم در ازدواج حس مسئولیت پذیری، تعهد، سخاوت و سازگاری است. خصوصیات اخلاقی‌ای که هر چند نمی‌توان همه‌ی آنها را در بهترین و بالاترین میزان در یک فرد دید ولی بودن آنها هر چند به اندازه‌ای که جایی برای رشد بیشتر داشته باشد، ضروری است. 

 

شباهت خانواده ها 

درست است که شما دونفر ازدواج می کنید، اما هم ریشه در خانواده دارید هم بسیاریتان ساقه و شاخه و برگ در خانواده دارید.نگاه کنید که ترکیب خانواده ها به هم بخورد.

  

برخی از خانواده ها به هم نمی خورند با وجودی که میتوانند ایرانی باشند، و با وجودی که می‌توانند در بسیاری از زمینه ها مانند هم باشند. مهم این است که این دو خانواده در یک اصولی شباهت هایی با هم دارند.  

  

راستگویی و صداقت

"عشق بدترین راست ها را بازگو می کند" اگر در زندگیتون نمی توانید راست بگویید و راست بشنوید کارتون تمام است! عشق بدترین راست ها را می گیرد، هضم میکند، جذب میکند و دفع میکند! یادتان باشد ما به دو دلیل اصلی دروغ می گوییم.

 

 

دانستنیهای قبل از ازدواج



بیشتر »

فروشگاه تخصصی لوازم زناشویی

لیزر هموروئید و بواسیر

معیارهای انتخاب همسر مناسب

مجموعه: دانستنیهای قبل از ازدواج



ملاک های انتخاب همسر,انتخاب همسر,معیارهای انتخاب همسر

معیارهای مهم برای انتخاب همسر

 

برای انتخاب همسر مناسب معیارهایی وجود دارد که هنگام ازدواج باید آنها را درنظر داشت در این مقاله از بیتوته ما به بررسی این ملاک‌ها پرداخته‌ایم.

اخلاق خوب

مهم‌ترین ملاک در یک ازدواج موفق، داشتن توافق اخلاقی و روانی است. صداقت، صمیمیت، مهربانی و ثبات اخلاقی از مواردی‌ است که بودن آنها می‌تواند نوید یک زندگی همراه با آرامش را بدهد. 

 

حس مسئولیت پذیری

از دیگر موارد اخلاقی مهم در ازدواج حس مسئولیت پذیری، تعهد، سخاوت و سازگاری است. خصوصیات اخلاقی‌ای که هر چند نمی‌توان همه‌ی آنها را در بهترین و بالاترین میزان در یک فرد دید ولی بودن آنها هر چند به اندازه‌ای که جایی برای رشد بیشتر داشته باشد، ضروری است. 

 

شباهت خانواده ها 

درست است که شما دونفر ازدواج می کنید، اما هم ریشه در خانواده دارید هم بسیاریتان ساقه و شاخه و برگ در خانواده دارید.نگاه کنید که ترکیب خانواده ها به هم بخورد.

  

برخی از خانواده ها به هم نمی خورند با وجودی که میتوانند ایرانی باشند، و با وجودی که می‌توانند در بسیاری از زمینه ها مانند هم باشند. مهم این است که این دو خانواده در یک اصولی شباهت هایی با هم دارند.  

  

راستگویی و صداقت

"عشق بدترین راست ها را بازگو می کند" اگر در زندگیتون نمی توانید راست بگویید و راست بشنوید کارتون تمام است! عشق بدترین راست ها را می گیرد، هضم میکند، جذب میکند و دفع میکند! یادتان باشد ما به دو دلیل اصلی دروغ می گوییم.

بدون جراحی و تزریق، آرتروز زانوی خود را درمان کنید! (مشاوره رایگان بگیرید)

لک های صورت شما با این روش جدید کامل از بین میرود!! (مشاوره بگیرید)

 

  

یکی اینکه آسیب کودکی خوردیم و به این نتیجه رسیدیم هر وقت از ما چیزی می پرسند باید فکر کنیم که چه باید بگوییم نه اینکه چه هست و دوم اینکه وحشت از تنبیه است یعنی علتش ترس است.

 

هر کسی که بترسد می تواند دروغ بگوید. و بنابراین، اگر شکل راستگویی دارید و فکر می کنید باید پنهان کنید و سیاست داشته باشید تو زندگیتون از پا در می آیید.در نتیجه، مواظب مساله راست گویی باشید.

  

فاصله سنی زوجین

در بعضی از نظریه‌ها فاصله سنی مناسب برای ازدواج را ۳ تا ۸ سال که مردان باید بزرگتر باشند تعریف کرده، اما نظریات امروزی سن عقلی را به عنوان معیار مناسب برای ازدواج در نظر دارد البته این موضوع را زیر سئوال نمی برد که خانم‌ها باید کوچک‌تر باشند.

  

درآمد فرد

یک تناسب که باید بین ایده آل فرد و آنچه وجود دارد دیده شود درآمد فرداست همچنین شغل از دیگر معیار‌های ازدواج است به عنوان مثال بعضی از آقایان با شاغل بودن همسر حود مخالف اند و یا بعضی از خانم‌ها به دنبال مردی هستند که شغل همسرشان از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

  

جذابیت ظاهری

امروزه روانشناسان به این مسئله رسیده اند این مسئله می‌تواند در تداوم زندگی و رضایتمندی زوجین تاثیر داشته باشد.

 

 

تحصیلات از دیگر عامل‌های مناسب برای ازدواج است تحصیلات طرفین باید برابر باشد که نوعی مکمل بودن مثبت به آن می‌گویند تحصیلات خانم‌ها اگر از آقایان بالا‌تر باشد در زندگی مشترک تاثیرات منفی می‌گذارد چرا که تحصیلات فرد را قدرتمند می‌کند این قدرت در نگاه بنیادی باید در اختیار مرد باشد و اگر خلاف این باشد می‌تواند رضایتمندی زناشویی را پایین آورد.

 

تفاوت‌های فرهنگی

تفاوت‌های فرهنگی اگر بین زوجین زیاد باشد می‌تواند در زندگی مشترک تاثیرات منفی گذارد و زوجین باید پیش از ازدواج به این تفاوت‌های موجود توجه کنند.

  

سلامت روان طرفین 

به طور مثال بدبینی، وسواس، افسردگی، استرس‌های بالا و... که این مشکلات روانی تاثیرات منفی در زندگی مشترک دارد که باید پیش از ازدواج بررسی شود و از نبود این مشکلات در طرفین مطمئن شد.

 

سلامت جسمی

سلامت جسمی از دیگر معیار‌های ازدواج است به این معنا که یکی از طرفین بیماری خاصی نداشته باشند چرا که این مسئله بعد از ازدواج می‌تواند در میزان رضایمندی زوجین تاثیر داشته باشد و زندگی زوجین را تحت الشعاع قرار دهد.

آیا می دانید ملاک ها و معیار های انتخاب همسر مناسب چیست؟ در حقیقت معیار های انتخاب همسر مناسب و ازدواج یکی از سخت ترین و مهم ترین تصمیم های زندگی هر کس می باشد. یک ازدواج موفق به فکر های منطقی و تلاش های بسیاری نیاز دارد تا بتواند به یک ازدواج موفق تبدیل شود. اما در این راه چالش ها و سوال های زیادی برای داشتن یک ازدواج موفق وجود دارد. برای مثال با چه کسی ازدواج کنم؟ معیار های لازم برای انتخاب همسر آینده چیست؟

در حقیقت آگاهی از معیار های ازدواج و همسر مناسب به شما کمک می ‌کند تا بتوانید برای انتخاب همسر مناسب خود قدم‌ های مطمئنی بردارید. هر فردی با توجه به جنسیت خود معیار های خاصی برای ازدواج و انتخاب همسر آینده خود دارد اما همگی این معیار ها خوب هستند؟ می توانند ازدواج شما را به یک ازدواج موفق و ایده آل تبدیل کنند؟ در ادامه قصد داریم به تمامی سوال های شما در رابطه با معیار های انتخاب همسر مناسب پاسخ دهیم. به عبارتی دیگر در ادامه می خواهیم با بهترین ملاک های همسر مناسب و یک ازدواج موفق آشنا شوید.

ازدواج و تشکیل زندگی

ازدواج کردن و تشکیل زندگی دادن یکی از حساس ترین و سخت ترین راه های زندگی هر دختر و پسری است. زیرا ازدواج کردن یک پیوند مشترک دو نفره با حفظ استقلال خود است که در تکامل رسیدن به یکدیگر کمک می کند. در حقیقت وقتی یک دختر یا یک پسر فردی را برای ازدواج و تشکیل زندگی دادن انتخاب می کند او را همسر آینده خود، شریک تمام لحظات و مادر و پدر فرزندش در آینده می داند.

به همین دلیل انتخاب درست همسر آینده باید از روی آگاهی و با توجه به معیار های صحیح و اصولی صورت گیرد. در اصل آمادگی برای ازدواج اولین و اصلی ترین شرط برای ورود به یک زندگی مشترک ایده آل می باشد. علاوه بر این لازم است معیار های اشتباه در رابطه را شناسایی کنید و از انتخاب آن ‌ها بپرهیزید.

برای انتخاب همسر و یک ازدواج خوب چه باید کرد؟

اولین و ابتدایی ترین قدم برای ازدواج کردن در دختران و پسران شناخت خود، ویژگی های شخصیتی و خواسته های خود از زندگی مشترک می باشد. به عبارتی دیگر یک دختر یا پسر اماده ازدواج باید بداند از ازدواج کردن چه می خواهد و چه قصدی دارد. برای مثال باید بدانید در ازدواج به دنبال مال و ثروت هستید و یا به دنبال همراهی برای رسیدن به کمال می ‌گردید؟ پس از اگاهی در این مورد باید هدف ‌ها و نقشه آینده خود را مشخص کنید.

برای مثال این که می‌ خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و چه آرزوهایی دارید. سپس بر حسب خواسته ‌ها و اهداف آینده خود به انتخاب معیار های همسر مناسب خود بپردازید. البته باید به این نکته توجه کنید که ایده آل نگری محض و رویا پردازی در مورد انتخاب همسر شما را از ازدواج موفق دور نگه می ‌دارد چرا که هیچ انسانی کامل نیست. در اصل باید به این نکته توجه کنید که شما برای طرف مقابل خود تا چه حد ایده آل هستید و چه ویژگی‌ هایی دارید.

فاصله سنی

یکی از معیار های انتخاب همسر مناسب فاصله سنی زوجین می باشد. اختلاف سنی بین ۳ تا ۷ سال بهترین فاصله سنی برای دختران و پسران می باشد. همچنین باید بدانید که اگر همه معیار های انتخاب همسر مناسب مورد تایید بود و ایرادی نداشت هم سن بودن یا حتی یکی دو سال بزرگ ‌تر بودن نمی ‌تواند در ازدواج تان مشکل ایجاد کند. اما در مورد هم سن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت بگیرد. در اصل سن ازدواج ملاکی برای تایید دیگر ملاک های ازدواج قرار می ‌گیرد.

وضعیت ظاهری

در مرحله اول ازدواج و بررسی معیار های انتخاب همسر مناسب چه دختر و چه پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند. در حقیقت حالات چهره و ویژگی‌ های ظاهری طرف مقابل باید مورد تایید شما قرار بگیرد. زیرا شما قرار است با همچین فردی برای مدت های طولانی یا به عبارتی دیگر سالیان سال زندگی کنید و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد.

اخلاق و رفتار از مهم ‌ترین معیار های انتخاب همسر مناسب

ویژگی ‌های اخلاقی از مهم‌ ترین معیار های انتخاب همسر مناسب می باشد. زیرا ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق و خود زوجین می ‌باشد. در حقیقت طرف مقابل شما باید دارای اخلاق خوب و ویژگی‌ هایی مانند صداقت ، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و … باشد تا بتواند به یک همسر ایده آل تبدیل شود.

برای برخوردار شدن از یک ازدواج موفق قبل از ازدواج رفتار های فرد مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته ‌باشید. بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج از اشتباهات او چشم پوشی می‌ کنند. به یاد داشته ‌باشید که افراد به سختی تغییر می ‌کنند و نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید.

تناسب عقایدی

یکی دیگر از معیار های انتخاب همسر مناسب تناسب در عقاید می باشد. به عبارتی دیگر فردی که با او می خواهید ازدواج کنید باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی با شما در تناسب باشد تا بتوانید در زندگی مشترک به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. در اصل پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکل استقلال خود را در زندگی مشترک نیز حفظ کنید.

تناسب فرهنگی و اجتماعی از معیار های انتخاب همسر مناسب

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. زیرا در معیار های انتخاب همسر مناسب تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده ‌ها باعث بروز مشکلات زیادی می ‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین باید ها و نباید هایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف ‌های عظیمی در رابطه و زندگی مشترک دو فرد می ‌شود.

تناسب تحصیلی از معیار های انتخاب همسر

درست است که مدرک تحصیلی و دانش فرد تعیین کننده شخصیت او نیست اما باید بدانید که افراد تحصیل کرده دارای تفکرات متفاوتی نسبت به یک فرد تحصیل نکرده می باشند. از طرفی دیگر تناسب تحصیلی تاثیرات مهمی در زندگی مشترک و رابطه دو نفر دارد. حتی بسیاری از متخصصین گفته اند که بالاتر بودن تحصیلات مرد از زن و یا برابر بودن سطح تحصیلاتی در زندگی مشترک مناسب است. همچنین در معیار های انتخاب همسر مناسب باید توجه داشته ‌باشید که تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می ‌کند و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نیز یکی از مهم ‌ترین ملاک های انتخاب همسر به حساب می ‌آید.

تناسب اقتصادی از جمله ملاک های انتخاب همسر

همه ما می دانیم که پول تا چه حد در زندگی اهمیت دارد و به عبارتی دیگر افراد با پول می توانند یک زندگی راحت و بی دغدغه داشته باشند. از این رو پول و وضعیت مالی همسر انتخابی تان در ازدواج بسیار مهم و حیاتی است حتی بسیازی از افراد به خصوص خانم ها در آرزوی ازدواج با یک مرد پول دار هستند. همچنین باید بدانید که اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می ‌تواند بسیار مشکل ساز در زندگی باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین ‌تر شود. به همین دلیل در بررسی معیار های انتخاب همسر مناسب بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف نزدیک به هم باشد.

سلامت جسمانی از معیار های انتخاب همسر مناسب

سلامت جسمانی همسر انتخابی تان یکی دیگر از معیار های انتخاب همسر مناسب می باشد. درست است که بعضی از مشکلات جسمانی و بیماری ها مانند بینایی کم بسیار ساده هستند اما در مقابل بعضی از بیماری ها و مشکلات جسمانی بر زندگی فرد تاثیرات زیادی می‌ گذارد. به همین دلیل اگر خواهان یک ازدواج موفق و سالم هستید باید قبل از ازدواج از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر او دارای مشکلات جسمانی خاصی هست در مورد آن بیماری و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند بهتر است تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

 اهمیت سلامت روانی در انتخاب همسر

یکی دیگر از مهم ترین و اساسی ترین معیار های انتخاب همسر مناسب سلامت روانی او می باشد. برای آگاهی از سلامت روانی طرف مقابل تان در وهله ی اول می توانید از اطرافیان او یا از طریق مشاوره ازدواج کمک بگیرید. به عبارتی دیگر سلامت روان از جمله مورد هایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خواهد بود.

حتی شاید با گذر زمان و بودن در موقعیت‌ های مختلف به برخی از مشکلات روانی طرف مقابلتان پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شود و یا حتی ازدواج کرده باشید که آن زمان بسیار دیر است. روانشناسان بالینی با دانش های خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم قبل از تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسر از جلسات مشاوره قبل از ازدواج غافل نشوید.

مشابه بودن روحیات و خلقیات

همان طور که می دانیم همه دختران یا پسران مانند یکدیگر نیستند و دارای خلق و خو های متفاوتی می باشند. به عبارتی دقیق تر گروهی از افراد درون گرا و گروهی دیگر برون گرا هستند. به همین دلیل بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات همانند شما باشد.

اکنون می پرسید چگونه ار روحیات طرف مقابل مان آگاه شویم؟ برای این که متوجه شوید تا چه قدر روحیات شما با طرف مقابلتان سازگاری دارد پرسیدن علایق و سرگرمی ‌ها و مشاهده ویژگی رفتاری برای ازدواج به شما برای انتخاب همسر کمک می‌ کند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست ‌های شخصیت نیز خالی از لطف نیست.

انتخاب همسر در یک نگاه

معیار های انتخاب همسر مناسب که در مطالب فوق گفته شده است تنها نکته هایی برای راهنمایی و آگاهی هر چه بیشتر شما از طرف مقابلتان قبل از ازدواج می باشد. حتی در بسیاری از شرایط می توانید از معیار های انتخاب همسر مناسب ذکر شده چشم پوشی کنید. مسئله ای که در اینجا مهم است انتخاب منطقی و عقلانی شما به دور از احساساتتان می باشد. در اصل با معیار های انتخاب همسر مناسب که ذکر شده است بهتر می توانید افرادی که برای ازدواج با شما نیستند را بشناسید.

همچنین امروزه مشاهده می کنیم که تمامی ازدواج ها از حالت سنتی قدیم به حالت مدرن تبدیل شده اند. به عبارتی دیگر عشق و علاقه پیش از ازدواج برای جوانان بیشتر از پیش اهمیت یافته است. اما زمانی که انتخاب شما تنها بر اساس احساسات و تنها بر اساس عشق در یک نگاه باشد در طولانی مدت متوجه می ‌شوید ازدواج تان آن طور که انتظارش را داشتید مناسب نبوده است.

به همین دلیل آشنایی و دوستی‌ های قبل از ازدواج به شناخت طرفین از یکدیگر کمک های شایانی می ‌کند. اما موانعی مانند نرسیدن به بلوغ عاطفی، عدم خودشناسی، عدم آگاهی از خواسته‌ ها و نیازهای خود باعث می‌ شود افراد حتی در صورت داشتن صداقت به شناخت درستی نرسند. در این حین کمک گرفتن از روان شناسان بهترین گزینه و راهنمایی قبل از ازدواج می باشد.

نکات مهم در مورد معیار های انتخاب همسر مناسب و ازدواج

پس از بررسی های فوق در مورد معیار های انتخاب همسر مناسب باید توجه کنید که انتخاب کردن همسر برای تشکیل زندگی باید با دقت و منطق باشد. حتی بسیاری از افراد به خاطر ترس از تنها ماندن و یا فرار از محیط خانواده عجولانه تصمیم به ازدواج می ‌گیرند و بدون شناخت کافی وارد زندگی مشترک با فردی می‌ شوند که هیچ تفاهمی با او ندارند. نکته ‌ی دیگری که لازم است به آن توجه کنید سنجش افراد بر اساس پیش بینی رفتار های آینده آن‌ ها است. همسری که برای خود انتخاب می‌ کنید بعد ها پدر و یا مادر فرزند شما می‌ شود. بنابراین ویژگی‌ های شخصیتی فرد مورد نظر خود را برای والد خوب بودن نیز حتما پیش از ازدواج در نظر بگیرید.

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مقاله به طور کلی با تمام معیار های انتخاب همسر مناسب آشنا شدید. همچنین دریافتید برای ازدواج کردن نباید به هیچ وجه عجله کنید بلکه باید آهسته و با منطق خود برای تشکیل زندگی پیش بروید. در سخن اخر این مقاله امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن یک ازدواج موفق را برای خود رقم بزنید

 

 

 

https://www.beytoote.com/wedlock/danestani/widow7-selection-criteria.html?m=1

loader

لطفا شکیبا باشید ...