0

برای پاجوش زدن گل سانسوریا چکار کنیم؟

گل سانسوریا پاجوش تکثیر گل پاجوش سانسویا مراقبت از سانسوریا
ثبت شده 3 سال پیش توسط الهام مقدم ویرایش شده در 1400/3/10

گل سانسوریام پاجوش نمیزنه باید چکار کنم؟

برای پاجوش زدن گل سانسوریا چکار کنیم؟

2 جواب

0
3 سال پیش توسط: علی عرب بالاجلینی

یکی از بیشترین سوال هایی که همیشه در ذهن علاقه مندان به گیاه سانسوریا شکل می‌گیرد این است که چگونه می‌توان پاجوش های این گیاه را افزایش داد و یا رشد آن را سرعت بخشید !؟ درواقع باید گفت که هیچ راه حل قطعی ای در این زمینه وجود ندارد اما راه هایی هستند که انجام دادن آنها علاوه بر حفظ سلامت گیاه، می‌تواند سبب پاجوش زدن سانسوریا و افزایش رشد آن نیز بشود. در این مقاله همراه ما باشید تا با این راه های ساده اما کاربردی آشنا شوید.

افزایش پاچوش سانسوریا 
افزایش پاچوش سانسوریا

سانسوریا تا چه اندازه می‌تواند رشد کند ؟!
قبل از هر اقدامی باید بدانید که سانسوریا به طور کلی گیاهی است که رشد کندی دارد اما در طی سالها می‌تواند حتی تا 152 سانتی متر نیز رشد کند و بالا برود. سانسوریا به نور متوسط داخل علاقه دارد و در آنجا به آهستگی به رشد خود ادامه می‌دهد. نور آفتاب، تقویت کننده ها و شرایط نگهداری ایده آل همگی در رشد سانسوریا تاثیر مهمی دارند اما سایز نهایی آن در واقع به نوع سانسوریای شما و سایز ابتدایی آن بسیار وابسته است. 

گونه هایی از سانسوریا مانند سانسوریا پاکوتاه، سانسوریا کرواتی و … وجود دارند که برگ آنها خیلی مرتفع نمی‌شود و نمی‌توان توقع 1 متر ارتفاع را از آنها داشت.

افزایش پاچوش سانسوریا 

 

چرا پاجوش سانسوریا مهم است ؟!

یکی از بهترین تجربه های کسیانی که از گیاهان نگهداری می‌کنند، دیدن برگهای تازه و یا پاجوش های کوچک آنهاست. بسیاری از گیاهان با برگهای جدید خود را نشان می‌دهند و بعضی دیگر مانند سانسوریا به تولید مثل می‌پردازند و همنوعان کوچکی را از کنار خود تولید می‌کنند.

این پاجوش های کوچک می‌توانند سریعترین و بهترین راه برای تکثیر گیاهان باشند و ازدیاد آنها برای باغبانان و یا پرورش دهندگان گیاهان آپارتمانی بسیار اهمیت دارد. شاید بگویید که قلمه زدن برگ نیز تکثیر مناسبی برای سانسوریا است اما تنها راهی که می‌توان از طریق آن نوار های زردرنگ برگ یک سانسوریا ابلق را حفظ کرد، تکثیر آن از طریق پاجوش است. علاوه بر تکثیر، رشد یک پاجوش از یک گیاه نشان از سلامتی و شرایط مناسب نگهداری آن است. 

پاجوش سانسوریا

پاجوش سانسوریا

چکار کنیم تا سانسوریا پاجوش بزند ؟!

سانسوریا یکی از گیاهانی است که پاجوش های زیادی تولید می‌کند و می‌تواند در یک دوره یک ساله یک گلدان را کاملا پر کند. زیبایی یک گلدان به پر بودن گیاه درون آن است بنابراین هرچه تعداد پاجوش های گیاه بیشتر شود، گلدان زیباتر می‌شود. اماا یکی از مشکلاتی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که با وجود سلامت گیاه مادر، ممکن است تا مدت ها ما را از دیدن پاجوش های کوچک و زیبایش محروم کند. در این موارد ما باید چکار کنیم ؟! در ادامه همراه ما باشید تا با مهم ترین مواردی که باید درباره این گیاه رعایت کنید تا پاجوش بزند و رشد خوبی داشته باشد آشنا شوید.

1. آبیاری :

یکی از مهمترین موارد در مورد سانسوریا، رعایت کردن میزان دقیق و فواصل زمانی مناسب برای آبیاری است. سانسوریا به آبیاری حساس است و در بعضی موراد ممکن است که پاجوش بزند اما به دلیل همین آبیاری نادرست، آن را از دست بدهد. بنابر این این گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و بعد از خشک شدن کامل خاک به آبیاری مجدد اقدام کنید تا علاوه بر سلامت گیاه، شاهد پاجوش های کوچک و فراوان آن باشید.

2. نور :

سانسوریا یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری است و این امری درست است اما مقاومت این گیاه در نور کم به این معناست که  می‌تواند در این حجم از نور نیز زنده بماند و نباید انتظر رشد زیاد و یا پاجوش های فراوان داشت. توجه کنید که در صورتی که مکان نگهداری گیاه سانسوریا دارای نور کم باشد، رشد این گیاه کم و یا متوقف می‌شود و نمی‌تواند پاجوش تولید کند. نور مستقیم و زیاد خورشید نیز سبب سوختن برگها و از بین رفتن گیاه می‌شود. بنابراین سانسوریا را پشت پنجره های نور گیر قرار دهید تا هم رشد خوبی داشته باشد هم بتواند پاجوش های زیادی تولید کند.

3. سایز گلدان :

خیلی وقت ها پیش می‌آید که گیاه ما در یک گلدان بسیار بزرگ قرار دارد و ما توقع داریم که رشد سریع و خوبی داشته باشد و پاجوش های زیادی بزند. اما باید بدانید که گلدان بزرگ باعث می‌شود که گیاه در ابتدا تمام انرژی و وقت خود را برای ریشه گستراندن در داخل فضای بزرگ گلدان بکند و رشد خود را متوق کند و بعد از مدت ها که ریشه در همه جای گلدان پر شود شروع به ادامه رشد خود بکند. بنابراین این باور اشتباهی است که هر چه گلدان بزرگتر شود، رشد گیاه بیشتر می‌شود. بنابراین سانسوریای خود را در یک گلدان نسبتا کوچکتر قرار دهید تا ریشه ها با سرعت بیشتری در آن پراکنده شوند و انرژی گیاه به جای ریشه زایی صرف رشد و تولید پاجوش شود.

ریشه های قوی سانسوریا

ریشه های قوی سانسوریا

4. دما :

یکی از عوامل مهم در تولید پاجوش، دمای متعادل است. بهتر است در روزهای گرم تابستان گیاه را از نزدیک پنجره کمی دور کنید چرا که رشد این گیاه در دماهای بالاتر از 25 درجه متوقف می‌شود و پاجوش نمی‌زند. در دماهای پایینتر نیز به همین شکل است و پایین تر از 18 درجه سانتی گراد برای این گیاه به معنی توقف در رشد است و پایین تر از 18 درجه سبب از بین رفتن آن می‌شود.

5. کوددهی :

سانسوریا زمانی که خیالش از بابت پر شدن و قوی شدن ریشه هایش مطمئن شود، شروع به تولید پاجوش می‌کند. پس بهتر است با استفاده از تقویت کننده ها این عمل را سرعت بخشید. عنصر فسفر برای رشد ریشه ها مناسب است و در بسیاری از کود ها یافت می‌شوند. کود های N-P-K حاوی مقدار زیادی فسفات هستند و می‌توانید از آنها برای تولید ریشه استفاده کنید.

پاجوش سانسوریا

رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره بوده و در عرض، رگه‌های نوار مانند خاکستری رنگی دارد. برگ‌های این گیاه در نوع ابلق خود مخلوطی از سبز در متن و زرد در کناره‌ها است. گیاه سانسوریا در شرایط مناسب گل می‌دهد. در این مطلب شما را بیشتر با گیاه سانسوریا، ترکیب خاک مناسب سانسوریا، سانسوریا ابلق، سانسوریا مهتابی، خواص گل سانسوریا، پاجوش سانسوریا، بیماریهای گل سانسوریا، قیمت گل سانسوریا، علت رشد نکردن سانسوریا و ... آشنا می‌کنیم.

بهترین متخصصین نقاشی ساختمان و نقاشی ساختمان تهران را در "خدمت از ما" پیدا کنید.

گل سانسوریا

سانسوریا رشد بسیار آرام و کمی دارد. گیاه سانسوریا در همه فصل‌ها سبز است و برای سال‌های طولانی سبز و شاداب باقی می‌ماند و به همین خاطر نگهداری از آن هزینه کمی داشته و به صرفه است. سانسوریا از محبوب ترین گل‌های آپارتمانی است. 

ویژگی‌های ظاهری گل سانسوریا

سانسوریا دارای برگ‌های شمشیری شکل و مستقیم است و به همین خاطر در فارسی به آن گیاه نیزه‌ای یا شمشیری نیز گفته می‌شود. رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره با رگه‌های خاکستری رنگ است. یکی از نمونه‌های سانسوریا، سانسوریا پا کوتاه است که در این گونه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج می‌شوند.

سانسوریا مهتابی ابلق

فیلم تکثیر سانسوریا چقدر طول میکشه سانسوریا پاجوش بزنه سانسوریا سانسوریا مهتابی ابلق علت باریک شدن سانسوریا

متخصصین اسباب کشی و اسباب کشی تهران را در "خدمت از ما" پیدا کنید.

انواع گل سانسوریا

گل سانسوریا

پاجوش سانسوریا گل سانسوریا ترکیب خاک مناسب سانسوریا

خواص گل سانسوریا

از خواص گل سانسوریا در خانه می‌توان به تاثیر بسیار زیاد این گیاه در پاکسازی محیط اطرافش اشاره کرد و به همین علت است که این گیاه یک گزینه مناسب و ایده‌آل برای آپارتمان محسوب می‌شود. سانسوریا می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند فرمالدهید و تولوئن را تصفیه کند. به همین خاطر بسیار توصیه می‌شود که برای تصفیه هوایی که هنگام خواب تنفس می‌کنید در اتاق خوابتان سانسوریا قرار دهید. خواص دارویی گیاه سانسوریا چندان قابل توجه نیستند.

آیا گیاه سانسوریا سمی است؟

سانسوریا تنها در مواردی سمی است که بلعیده شود. این گیاه درجه مسموم کنندگی پایینی برای انسان دارد و می‌تواند باعث بروز نشانه‌های کوتاه مدتی مانند درد دهان، بزاق آوری و حالت تهوع شود. همچنین ممکن است این گیاه در موارد بسیار نادری باعث حساسیت پوستی شود.

ترکیب خاک مناسب سانسوریا

قیمت گل سانسوریا خواص گل سانسوریا گیاه سانسوریا

نیازهای محیطی گل سانسوریا

خواص گل سانسوریا

علت رشد نکردن سانسوریا علت رشد نکردن سانسوریا قیمت گل سانسوریا قیمت گل سانسوریا شمشیری

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ مشکلات گیاه سانسوریا و بیماری‌های گل سانسوریا

باریک شدن برگ‌ سانسوریا می‌تواند چند دلیل داشته باشد:

فیلم تکثیر سانسوریا تکثیر سانسوریا سانسوریا سیلور فیلم بیماریهای گیاه سانسوریا

تکثیر گیاه سانسوریا

گل سانسوریا را می‌توان از روش‌های متفاوتی تکثیر کرد.

پاجوش سانسوریا

بهترین روش برای تکثیر سانسوریا، پاجوش است. این گیاه اواخر بهار تا اواسط تابستان نسبت به جا به جایی مقاوم است و بهترین زمان برای تکثیر آن، همین موقع است.

چگونه پاجوش سانسوریا را جدا کنیم؟ چقدر طول میکشه سانسوریا پاجوش بزنه؟

برای این کار گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و پاجوش‌هایی که بلندی آنان تقریبا به 20 سانتی متر می‌رسد را با دقت جدا کنید و آنان را در گلدان جداگانه‌ای با ترکیب خاک مناسب سانسوریا بکارید. روش تکثیر از طریق پاجوش نسبت به قلمه برگ آسان‌تر است و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. بهتر است برای تکثیر بهتر چند پاجوش را در یک گلدان بکارید.

گیاه سانسوریا

پاجوش سانسوریا قیمت سانسوریا نیزه ای رنگی نحوه قلمه زدن سانسوریا ابلق علت رشد نکردن سانسوریا پاکوتاه

تکثیر از طریق قلمه

یکی از روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا، تکثیر از طریق قلمه است. یک برگ سالم از گیاه را جدا کنید. برگ را به قطعات 7 الی 10 سانتی متری تقسیم کنید. قلمه‌ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر خاک بکارید. توجه داشته باشید که بستر خاک و هوای اطراف قلمه‌ها را به صورت دائم مرطوب نگه دارید. گلدان را در دمای حدود 21 الی 23 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. ریشه‌دهی قلمه‌ها به 3 الی 4 هفته زمان نیاز دارد و رشد برگ جدید به 3 الی 4 ماه زمان نیاز دارد. برای رشد سریع‌تر می‌توانید از هورمون‌های ریشه زایی موجود درد بازار استفاده کنید.

تکثیر از طریق ریزوم

یکی دیگر از روش‌های تکثیر این گیاه، که به خصوص برای نمونه‌های ابلق مورد استفاده قرار می‌گیرد تکثیر از طریق ریزوم است.

علت رشد نکردن سانسوریا

سانسوریا ابلق علت خم شدن سانسوریا قلمه زدن سانسوریا

سانسوریا ابلق

گل سانسوریا ابلق دارای نوارهای طلایی رنگ حاشیه‌ای است. درباره سانسوریا ابلق بیشتر بدانید:

روش تکثیر سانسوریا ابلق به روش قلمه برگ

برای قلمه زدن باید برگ‌هایی را انتخاب کنید که تازه و بلند باشند زیرا برگ‌های کوچک سبز نمی‌توانند جوانه بزنند(برگ‌ها باید حدود 30 سانت به بالا باشند). در ابتدا برگ‌ها را، 8 سانت به 8 سانت ببرید و آن‌ها تا 2 الی 3 روز کنار گذاشته تا آماده کاشت شوند. حتما دقت کنید که نباید برگ‌ها را سر و ته بکارید و برای اینکه سانسوریا شما ابلق(با نوارهای حاشیه طلایی رنگ) بماند، باید پایین برگ‌ها را به صورت هشتی برش دهید، یعنی یک مثلث از پایین برگ(قلمه 8 سانتی) جدا کنید. سپس برگ‌ها را در گلدان مناسبی بکارید. در هنگام انجام این کار توجه داشته باشید که قسمت هشت شکل برگ حتما کاملا زیر خاک برود. پس از گذشت 3 هفته برگ‌ها، شروع به ریشه زدن می‌کنند و در هفته چهارم جوانه می‌زنند.

پاجوش زدن سانسوریا ابلق

بهترین روش برای تکثیر سانسوریا ابلق، تکثیر از طریق پا جوش زدن است.

قیمت گل سانسوریا

سانسوریا شمشیری مهتابی رشد گیاه علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه علت باریک شدن برگ سانسوریا

سانسوریا شمشیری

برای قلمه زدن سانسوریا شمشیری، می‌توانید از همان روشی که برای قلمه زدن سانسوریا ابلق آموزش داده شد، استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که برای سانسوریا شمشیری باید اندازه‌ی قطعات بین 4 الی 10 سانتی‌متر باشد.

قیمت گل سانسوریا شمشیری

بسته به تعداد و سن گل تعیین می‌شود.

سانسوریا مهتابی علت چروکیده شدن برگهای سانسوریا خاک مناسب سانسوریا ابلق تکثیر سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی دارای برگ‌های پهن و عمودی و رنگ سبز خاکستری با نوارهای نرم نقره‌ای است. این نوع از سانسوریا به گیاه ماری معروف است. برای خاک سانسوریا مهتابی، خاک برگ و ماسه یا همان خاک باغچه مناسب است. سانسوریا مهتابی را می‌توان با روش قلمه زدن یا پا جوش تکثیر کرد.

ترکیب خاک مناسب سانسوریا خواص سانسوریا قیمت گل سانسوریا رنگی تکثیر سانسوریا پاجوش

سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی، گیاهی برگ زینتی است. این گیاه نوعی از از سانسوریاست که دارای ریزوم از خانواده لاله است.

تکثیر سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی را می‌توانید از طریق بذر یا پاجوش تکثیر کنید. پاجوش سانسوریا رنگی را می‌توانید طبق روش آموزش داده در بالا تهیه کنید.

قیمت گل سانسوریا شمشیری قیمت گیاه سانسوریا قیمت سانسوریا رنگی

قیمت گل سانسوریا

قیمت گیاه سانسوریا بسته به نوع و نمونه آن تعیین می‌شود. و قیمت این گیاه طیف وسیع قیمتی دارد.https://iranderakht.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C/

0
3 سال پیش توسط: پریسا قلی زاده

راه های رشد سریع و افزایش پاجوش سانسوریا + کود مورد نیاز

افزایش پاچوش سانسوریا

۲۰دی

یکی از بیشترین سوال هایی که همیشه در ذهن علاقه مندان به گیاه سانسوریا شکل می‌گیرد این است که چگونه می‌توان پاجوش های این گیاه را افزایش داد و یا رشد آن را سرعت بخشید !؟ درواقع باید گفت که هیچ راه حل قطعی ای در این زمینه وجود ندارد اما راه هایی هستند که انجام دادن آنها علاوه بر حفظ سلامت گیاه، می‌تواند سبب پاجوش زدن سانسوریا و افزایش رشد آن نیز بشود. در این مقاله همراه ما باشید تا با این راه های ساده اما کاربردی آشنا شوید.

افزایش پاچوش سانسوریا

افزایش پاچوش سانسوریا

سانسوریا تا چه اندازه می‌تواند رشد کند ؟!

قبل از هر اقدامی باید بدانید که سانسوریا به طور کلی گیاهی است که رشد کندی دارد اما در طی سالها می‌تواند حتی تا 152 سانتی متر نیز رشد کند و بالا برود. سانسوریا به نور متوسط داخل علاقه دارد و در آنجا به آهستگی به رشد خود ادامه می‌دهد. نور آفتاب، تقویت کننده ها و شرایط نگهداری ایده آل همگی در رشد سانسوریا تاثیر مهمی دارند اما سایز نهایی آن در واقع به نوع سانسوریای شما و سایز ابتدایی آن بسیار وابسته است. 

گونه هایی از سانسوریا مانند سانسوریا پاکوتاه، سانسوریا کرواتی و … وجود دارند که برگ آنها خیلی مرتفع نمی‌شود و نمی‌توان توقع 1 متر ارتفاع را از آنها داشت.

افزایش پاچوش سانسوریا

افزایش پاچوش سانسوریا

چرا پاجوش سانسوریا مهم است ؟!

یکی از بهترین تجربه های کسیانی که از گیاهان نگهداری می‌کنند، دیدن برگهای تازه و یا پاجوش های کوچک آنهاست. بسیاری از گیاهان با برگهای جدید خود را نشان می‌دهند و بعضی دیگر مانند سانسوریا به تولید مثل می‌پردازند و همنوعان کوچکی را از کنار خود تولید می‌کنند.

این پاجوش های کوچک می‌توانند سریعترین و بهترین راه برای تکثیر گیاهان باشند و ازدیاد آنها برای باغبانان و یا پرورش دهندگان گیاهان آپارتمانی بسیار اهمیت دارد. شاید بگویید که قلمه زدن برگ نیز تکثیر مناسبی برای سانسوریا است اما تنها راهی که می‌توان از طریق آن نوار های زردرنگ برگ یک سانسوریا ابلق را حفظ کرد، تکثیر آن از طریق پاجوش است. علاوه بر تکثیر، رشد یک پاجوش از یک گیاه نشان از سلامتی و شرایط مناسب نگهداری آن است. 

پاجوش سانسوریا

پاجوش سانسوریا

چکار کنیم تا سانسوریا پاجوش بزند ؟!

سانسوریا یکی از گیاهانی است که پاجوش های زیادی تولید می‌کند و می‌تواند در یک دوره یک ساله یک گلدان را کاملا پر کند. زیبایی یک گلدان به پر بودن گیاه درون آن است بنابراین هرچه تعداد پاجوش های گیاه بیشتر شود، گلدان زیباتر می‌شود. اماا یکی از مشکلاتی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که با وجود سلامت گیاه مادر، ممکن است تا مدت ها ما را از دیدن پاجوش های کوچک و زیبایش محروم کند. در این موارد ما باید چکار کنیم ؟! در ادامه همراه ما باشید تا با مهم ترین مواردی که باید درباره این گیاه رعایت کنید تا پاجوش بزند و رشد خوبی داشته باشد آشنا شوید.

1. آبیاری :

یکی از مهمترین موارد در مورد سانسوریا، رعایت کردن میزان دقیق و فواصل زمانی مناسب برای آبیاری است. سانسوریا به آبیاری حساس است و در بعضی موراد ممکن است که پاجوش بزند اما به دلیل همین آبیاری نادرست، آن را از دست بدهد. بنابر این این گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و بعد از خشک شدن کامل خاک به آبیاری مجدد اقدام کنید تا علاوه بر سلامت گیاه، شاهد پاجوش های کوچک و فراوان آن باشید.

2. نور :

سانسوریا یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری است و این امری درست است اما مقاومت این گیاه در نور کم به این معناست که  می‌تواند در این حجم از نور نیز زنده بماند و نباید انتظر رشد زیاد و یا پاجوش های فراوان داشت. توجه کنید که در صورتی که مکان نگهداری گیاه سانسوریا دارای نور کم باشد، رشد این گیاه کم و یا متوقف می‌شود و نمی‌تواند پاجوش تولید کند. نور مستقیم و زیاد خورشید نیز سبب سوختن برگها و از بین رفتن گیاه می‌شود. بنابراین سانسوریا را پشت پنجره های نور گیر قرار دهید تا هم رشد خوبی داشته باشد هم بتواند پاجوش های زیادی تولید کند.

3. سایز گلدان :

خیلی وقت ها پیش می‌آید که گیاه ما در یک گلدان بسیار بزرگ قرار دارد و ما توقع داریم که رشد سریع و خوبی داشته باشد و پاجوش های زیادی بزند. اما باید بدانید که گلدان بزرگ باعث می‌شود که گیاه در ابتدا تمام انرژی و وقت خود را برای ریشه گستراندن در داخل فضای بزرگ گلدان بکند و رشد خود را متوق کند و بعد از مدت ها که ریشه در همه جای گلدان پر شود شروع به ادامه رشد خود بکند. بنابراین این باور اشتباهی است که هر چه گلدان بزرگتر شود، رشد گیاه بیشتر می‌شود. بنابراین سانسوریای خود را در یک گلدان نسبتا کوچکتر قرار دهید تا ریشه ها با سرعت بیشتری در آن پراکنده شوند و انرژی گیاه به جای ریشه زایی صرف رشد و تولید پاجوش شود.

ریشه های قوی سانسوریا

ریشه های قوی سانسوریا

4. دما :

یکی از عوامل مهم در تولید پاجوش، دمای متعادل است. بهتر است در روزهای گرم تابستان گیاه را از نزدیک پنجره کمی دور کنید چرا که رشد این گیاه در دماهای بالاتر از 25 درجه متوقف می‌شود و پاجوش نمی‌زند. در دماهای پایینتر نیز به همین شکل است و پایین تر از 18 درجه سانتی گراد برای این گیاه به معنی توقف در رشد است و پایین تر از 18 درجه سبب از بین رفتن آن می‌شود.

5. کوددهی :

سانسوریا زمانی که خیالش از بابت پر شدن و قوی شدن ریشه هایش مطمئن شود، شروع به تولید پاجوش می‌کند. پس بهتر است با استفاده از تقویت کننده ها این عمل را سرعت بخشید. عنصر فسفر برای رشد ریشه ها مناسب است و در بسیاری از کود ها یافت می‌شوند. کود های N-P-K حاوی مقدار زیادی فسفات هستند و می‌توانید از آنها برای تولید ریشه استفاده کنید.

پاجوش سانسوریا

پاجوش سانسوریا

عوامل پاجوش زدن سانسوریا چیست؟ همیشه در اینستاگرام و سایت گل من و تو سوالات متعددی از سانسوریا میشه که اصلی ترین اون اینه که علت پاجوش ندادن سانسوریا چیست؟ در پاسخ باید گفت که عوامل مختلفی میتونه در رشد و پاجوش زدن این گیاه دخیل باشه شما ابتدا باید شرایط خوب برای گیاه فراهم کنید و به نیازهای اون جواب مثبت بدید تا اون هم کم کم شما رو خوشحال کنه و شروع به پاجوش زدن کنه. در یک مطلب کامل و جامع شرایط درست نگهداری و نیازهای سانسوریا (sansevieria) رو بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

با من در ادامه این مطلب همراه باشید تا به شما ۶ نکته اصلی رو بگم که باعث پاجوش زدن سانسوریا های شما خواهد شد.

خلاصه وار بگو ببینیم این گیاه چه نیازی داره؟

این گیاه رو در گروه گیاهان مقاوم قرار دادن هم به کم آبی و هم به نور کم ولی در این شرایط فقط میتونه خودشو زنده نگهداره و رشد خوبی نخواهد داشت پس شما باید براش نور خوب ولی فیلتر شده، آبیاری متوسط (خاک رو بررسی کنید هر زمان خاک تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری خشک شد بهش آب بدید) خاک غنی با زهکشی بالا (خاک سانسوریا میتونه کمی هم سنگین باشه) و بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد هست.

شرایط نگهداری سانسوریا

شرایط نگهداری سانسوریا

اگر شرایط خوبی برای این گیاه فراهم کنید تا ۱۵۰ الی ۱۶۰ سانتی متر هم میتونه قد بکشه و پاجوش بزنه البته گونه سانسوریا پاکوتاه همانطور که از اسمش پیداس خیلی قد نمیکشه ولی به خوبی پاجوش میزنه

چرا اصلا اصرار دارید که سانسوریا پاجوش بزنه؟

یکی از بهترین و راحت ترین روش های تکثیر این گیاه و پرپشت شدن اون در گلدان پاجوش هست، پاجوش بچه های گیاه شماست بعد از اینکه گیاه پاجوش میزنه شما میتونید پاجوش رو جدا کنید یا با تقسیم بوته یک گلدان جدید داشته باشید.

حسی که جوانه زدن و پاجوش در گیاهان به انسان میده مثل تولد فرزند هست که حتما باید تجربه کنید، راستی اگر گونه ابلق داشته باشید بهترین روش تکثیری که به شما گیاه های ابلق میده همین پاجوش هست پس میبینید که میتونه خیلی به صرفه باشه، براتون در انتهای مطلب یک ویدیو از نحوه تکثیر سانسوریا با پاجوش رو قرار دادم که حتما ببنید.

علت پاجوش نزدن سانسوریا چیست؟

پاجوش دادن یا ندان سانسوریا میتونه ۶ علت عمده مانند : نور، دما،آبیاری، گلدان، آفت و تغذیه داشته باشه که همگی به شرایط نگهداری شما بستگی داره پس بریم مورد به مورد بررسی کنیم:

نور برای پاجوش زدن سانسوریا

نور برای پاجوش زدن سانسوریا

پاجوش دادن سانسوریا نور مناسب میخواد

این نوری که میگم نه زیاد و نه خیلی کم باشه هر دو میتونه مانع اصلی پاجوش ندادن سانسوریا شما باشه، اگر نو کم باشه گیاه رشد کمی خواهد داشت و رنگ برگها رو به سبزی میزنه و اگر نور زیاد و مستقیم باشه مخصوصا در تابستان (اگر در معرض نور مستقیم خورشید باشه) مانع از رشد گیاه میشه، خب پس چه نوری برای سانسوریا خوبه؟ شما براش نور زیاد ولی فیلتر شده فراهم کنید. این گیاه باید حداقل روزانه ۶ ساعت نور خوب دریافت کند تا رشد خوبی داشته باشد.

بهترین محل برای نگهداری از اون پشت پنجره مات یا دارای پرده است، البته اگر در آپارتمان زندگی میکنید و نور خوب ندارید میتونید از لامپ های رشد هم استفاده کنید.

آبیاری نامناسب مانع پاجوش زدن سانسوریا

این گیاه به آبیاری کم مقاوم هست و آبیاری زیاد رو به هیچ وجه دوست نداره و اگر میزان آبیاری زیاد باشه به مرور از بین خواهد رفت همچنین آبیاری زیاد باعث به وجود اومدن بیماری های قارچی در گیاه میشه، اگر آبیاری رو درست و به موقع انجام بدید گیاه رشد خوبی خواهد داشت. بهتره خاک رو بررسی کنید و هر زمان خشک شد بهش آب بدید.

ابیاری رو به نحوی انجام بدید که گیاه کاملا سیراب بشه و آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در ضمن زهکشی رو هر ماه چک کنید چون تجمع آب زیر گلدان باعث پوسیدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد. ما در مطلبی کامل به آبیاری سانسوریا و نکات کلیدی اون پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

علت پاجوش نزدن سانسوریا و سایز گلدان

علت پاجوش نزدن سانسوریا و سایز گلدان

سایز گیاه باید متناسب با سایز گلدان باشه

انتخاب گلدان مناسب با گیاه در رشد و پاجوش زدن سانسوریا و حتی تمامی گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است، سانسوریا ابتدا اقدام به رشد ریشه میکند و زمانی که گلدان پر از ریشه شد شروع به پاجوش زدن میکند پس انتخاب گلدانی متناسب با ساز گیاه برای پاجوش زدن بسیار مهم است.

دمای و تاثیر آن بر پاجوش نزدن سانسوریا

اگر دمای محل نگهداری بالاتر از ۲۵ یا پایین تر از ۱۸ درجه سانتی گراد برسد احتمال ایجاد پاجوش پایین خواهد امد، این گیاه میتونه تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل کنه ولی باید میزان آبیاری و رطوبت رو براش به خوبی فراهم کنید. همچنین نباید اجازه بدید دمای محل نگهداری پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد برسه چون گیاه اگر مدت طولانی در این دما بماند موجب مرگ آن خواهد شد.

استفاده از کودهای فسفر بالا

همانطور که در بخش قبل گفتیم بعد از رشد ریشه گیاهان شروع به رشد ساقه و پاجوش زدن میکنند، زمانی که شما گیاه را با کودهای فسفر بالا تغذیه میکنید عملا رشد ریشه را افزایش میدهید و این به گیاه کمک میکند که زودتر پاجوش بزند.

برای این کار میتونید از کودهای NPK (کود کریستالون) فسفر بالا استفاده کنید.

آفت علت پاجوش نزدن سانسوریا

آفت علت پاجوش نزدن سانسوریا

گیاه شما نباید بیمار باشه

تمامی گیاهان آپارتمانی زمانی که دچار بیماری یا مشکل میشوند تمام توان و انرژی خود را برای رفع مشکل و مبارزه با آن هدر میدهند پس در نتیجه به هیچ وجه به فکر پاجوش زدن نیستند. (آیا انسانی که با بیماری سختی دست و پنجه نرم میکند میتواند به فرزند آوری فکر کند؟)

پس سعی کنید در سریعترین زمان ممکن بیماری را از بین ببرید و سپس شرایط خوبی برای گیاه فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه

ویدیو نحوه تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

 

ما در این مطلب به شما نکاتی رو گفتیم که با رعایت اونها پاجوش سانسوریا را خواهید دید، ایا پاسخ سوال چکار کنیم سانسوریا پاجوش بزنه؟ رو گرفتید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خودتون رو در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :
  • شرایط نگهداری سانسوریا رنگی
  • آشنایی با انواع سانسوریا
  • نحوه درست تکثیر سانسوریا
  • علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا: یکی از آسان‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا(sansevieria)، تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش‌ها است. تکثیر از طریق تقسیم بوته برای سانسوریا ابلق بهترین راه است تا نوارهای زرد رنگ کناری آن حفظ شود و از بین نرود.

     

    گیاه سانسوریا یکی از گیاهانی است که پاجوش‌های زیادی تولید می‌کند و گلدان را پر کرده و در نتیجه هرچه گلدان پرتر شود گیاهمان زیباتر می‌شود.بسیاری از دوستان سؤال می‌کنند که چرا گیاه سانسوریای ما مانند دیگران پاجوش تولید نمی‌کند و یا رشد آن متوقف شده است؟ در این مقاله قصد داریم چند تا از دلایل اصلی که روی پاجوش ندادن این گیاه تأثیر دارد را بازگو کنیم.

     

    ۱_ نور:
    اولین و مهم‌ترین فاکتور وجود نور مناسب برای گیاه است. اگر نور دریافتی گیاه کم باشد، هم رشد آن کند شده یا متوقف می‌شود و هم از تولید پاجوش جلوگیری می‌شود. گیاه سانسوریا به نور مستقیم خورشید بخصوص در فصل تابستان احتیاج ندارد و در صورت قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب از بین می‌رود، اما به نور فیلتر شده که از پشت شیشه به گیاه بتابد لازم دارد تا رشد مطلوبی داشته و پاجوش تولید کند. سانسوریا خود را پشت پنجره‌های نورگیر قرار دهید تا روزانه حداقل ۶ ساعت نور کامل خورشید را دریافت کند.

     

    ۲_ دمای مناسب:
    متعادل بودن دما بر روی رشد گیاه و تولید پاجوش تأثیر فراوانی دارد. در فصل گرم و تابستان دمای محیط ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد. سانسوریا تا دمای ۳۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می‌کند اما رشد آن در دماهای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد متوقف شده و از تولید پاجوش جلوگیری می‌کند. همچنین سانسوریا به سرما بسیار حساس بوده و در دمای پایین‌تر از ۱۸ درجه رشد آن متوقف می‌شود. هرگز گیاهتان را در دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید چون برای این گیاه مضر بوده و به راحتی در این دما از بین می‌رود.

     

    ۳_ آبیاری مناسب و به موقع:
    گیاه سانسوریا به افراط در آبیاری بسیار حساس بوده و خیلی زود از بین می‌رود. آبیاری زیاد باعث بیماری قارچی و گندیدگی ریشه شده و به این علت از پاجوش دادن جلوگیری می‌کند. آبیاری را به موقع و منظم انجام دهید تا هم گیاهی سالم و هم گیاهی با پاجوش‌های فراوان داشته باشید.

     

    ۴_عدم وجود آفات و بیماری:
    یک گیاه زمانی که دچار آفات شده باشد یا به هر علتی دچار بیماری شده باشد رشد آن متوقف شده و همچنین تولید پاجوش نمی‌کند، پس یکی دیگر از شرایط تولید پاجوش فراوان و رشد مطلوب، گیاهی بدون آفات و بیماری است. برای آموزش درمان بیماری های سانسوریا اینجا کلیک کنید.

     

    ۵_ سایز گلدان:
    گیاه سانسوریا زمانی که ریشه‌هایش پر شود شروع به تولید پاجوش می‌کند. گلدانی را برای گیاهتان انتخاب کنید که متناسب با سایز آن باشد. استفاده از گلدان‌های بزرگ عدم تولید پاجوش را به همراه دارد.

     

    ۶_استفاده از کود فسفر:
    همان‌طور که گفتیم گیاه سانسوریا زمانی که ریشه‌هایش پر شود و ریشه‌های قوی تولید کند، پاجوش می‌دهد. کود فسفر گیاه را به گسترش ریشه تشویق می‌کند و ریشه‌های گیاه را قوی می‌کند و استفاده از این کود بخصوص در گیاهان جوان باعث پاجوش دادن سانسوریا می‌شود.

    علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریاعلت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا

    برای خرید سم قارچ‌کش مخصوص خاک و اندام‌های هوایی گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

    برای خرید کود مخصوص سانسوریا اینجا کلیک کنید.

    نویسنده: محمد نورعلی
    منبع: میهن کاکتوس

    کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

loader

لطفا شکیبا باشید ...