0

معجزه خاکشیر در درمان کبد چرب

کبد چرب درمان کبد چرب خاکشیر مصرف خاکشیر و درمان کبد چرب پاکسازی کبد خواص خاکشیر
ثبت شده 3 سال پیش توسط الهام مقدم ویرایش شده در 1400/3/11

یکی از عوامل پاکسازی کبد چرب استفاده از خاکشیر است. خواص خاکشیر متعدد بوده از جمله رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد.

 

درمان کبد چرب با خاکشیر

پاکسازی کبد با خاکشیر از جمله مهمترین خواص دارویی گیاه خاکشیر است. در این مطلب با نحوه پاکسازی کبد با خاکشیر و درمان گیاهی کبد چرب آشنا می شوید.

کبد چرب که بیماری اختلال در کارکرد کبد است را می‌توان به روش‌های سنتی و داروهای گیاهی کنترل و درمان کرد. کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه نادرست ایجاد می‌شود، در واقع به اختلال مزمن و بدون علت در کبد گفته می‌شود که به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد است. شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، داشتن استرس، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست‌فودی مثل سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا است. چنانچه به بیماری کبد چرب مبتلا شده‌اید اما اطلاعات کافی درباره علایم و یا روش‌های درمانی آن ندارید پیشنهاد می‌کنیم لینک‌های زیر را در این زمینه مطالعه کنید.

 

عوامل ایجاد کننده کبد چرب 

کبد به‌ طور طبیعی مزاج گرم و تر دارد، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها کم کند و موجب انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود. بنابراین مصرف ترشی‌ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی‌های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو هم باعث سرد شدن کبد می‌َشود که باید محدود گردند.

همچنین کاهش وزن ناگهانی، تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات به همراه گرسنگی طولانی مدت به ایجاد کبد چرب می‌انجامد.

درمان گیاهی کبد چرب و پاکسازی کبد با خاکشیر
كبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش بوده، با توجه به این اصل کلی که پیشگیری مهم‌تر از درمان است، توصیه پزشکان طب سنتی علاوه بر استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، قاصدک، زردچوبه، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره، رژیم غذایی مناسب، ورزش و كنترل وزن است. به توصیه پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید، همچنین استفاده از این گیاهان در دوره های معین و سالی یکبار با توجه به شرایط زندگی امروز را توصیه می‌کنند.


پاکسازی کبد با خاکشیر

خواص خاکشیر متعدد بوده برخی خواص دارویی آن عبارتند از رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد.
علاوه بر خاکشیر داروهای گیاهی دیگری هم وجود دارند که در درمان کبد چرب می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.


خاکشیر و درمان کبد چرب

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.

استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی نمی تواند این حالت را تحمل کند.

معجزه خاکشیر در درمان کبد چرب

3 جواب

0
3 سال پیش توسط: فاطمه حمیداوی

 

 

درمان کبد چرب با خاکشیر به روش خانگی

درمان کبد چرب با خاکشیر یکی از روش های بسیار موثر و مفید خانگی می باشد و به علت خواص ادرار آوری می تواند در مدت زمان کمی کبد را پاکسازی و سم زدایی کند.

خاکشیر گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های کبد مورد استفاده قرار می گیرد و نقش موثری در درمان کبد چرب دارد.

خاکشیر قاتل کبد چرب است و به علت خواص ادرار آوری که دارد می تواند به سرعت کبد را پاکسازی و سم زدایی کند. بهتر است از این دانه ریز در صبح ناشتا استفاده شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد.

مخلوط های مختلفی با خاکشیر وجود دارند که می تواند برای پاکسازی و سم زدایی کبد چرب مفید باشد. خاکشیر با مخلوط شاطره و کاسنی می تواند یک معجون مناسب برای سم زدایی کبد باشد.

داروها و گیاهان دارویی زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد، اما خاکشیر  یکی از مفیدترین گیاه دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب می باشد و بسیار موثر می باشد.

​​​خاکشیر چه خواصی دارد

خاکشیر یک گیاه خودرو یک تا دو ساله است که بیشتر در دشت ها و کوهستان ها می روید و تخم آن با نام خاکشیر نیز شناخه می شود طعم آن کمی تلخ است.این دانه های ریز سرشار از منابع مفیدی از اسید های چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک و پالمتیک می باشد.

این دانه های ریز دارای در طب سنتی در درمان بیماری های مختلفی از جمله گوارش و مسمومیت های غذایی کابرد زیادی دارد. خاکشیر برای پاکسازی و سم زدایی کبد بسیار مناسب است و می تواند گرمی و خشکی معده را به راحتی درمان کند.

خاکشیر دارای خواص برای درمان بیماری ها می باشد که برخی از درمان های خاکشیر شامل موارد زیر است:

درمان کبد چرب

برطرف کننده یبوست

کنترل سطح فشار خون

برطرف کننده عطش و تشنگی

دفع سنگ کلیه و مجرای ادرار

تقویت کننده معده

همچنین از خاکشیر برای از بین بردن خارش پوست، کاهش الرژی و درمان واریس و بواسیر نیز استفاده می شود.

خاکشیر می تواند به راحتی در شادابی و طراوت پوست نقش داشته باشد و به عنوان یک رطوبت رسان طبیعی برای پوست های خشک محسوب شود. خاکشیر علاوه بر شادابی پوست می تواند برای درمان جوش صورت، لکه و آکنه مفید باشد.

برخی از متخصصان طب سنتی خاکشیر را به عنوان یک درمانگر و تسکین دهنده التهاب مجاری ادراری معرفی می کنند و مصرف روزانه 4 لیوان خاکشیر را درمان توصیه می کنند.

خاکشیر خواص لاغری و کاهش وزن نیز دارد و با مصرف روزانه ناشتا یک قاشق غذا خوری خاکشیر با یک لیوان آب ولرم می تواند باعث دفع چربی از بدن شود.

کبد چرب چه علائمی دارد

کبد چرب زمانی که در سلول های کبد، چربی رسوب کند که تا 5 درصد چربی طبیعی است، اما رسوب بیشتر از این مقدار می تواند باعث کبد چرب در افراد شود. در موارد شدید ممکن است دچار زخم در کبد شود.

عواملی که می توانند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند، چاقی، عدم فعالیت جسمی، مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک می باشد. همچنین سیگاری ها، افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

از علائم شایع کبد چرب می توان به احساس خستگی مداوم، درد یا ناراحتی در قسمت سمت راست بالای شکم می باشد. همچنین ممکن است در برخی موارد علائم دیگری نیز داشته باشد که شامل:

سوزن سوزن شدن دست و پا

ریزش شدید مو

طعم تلخ در دهان و رفلاکس معده

عصبانیت و پرخاشگری زیاد

زرد بودن روی زبان

کبد چرب در زنان به دلیل اینکه در بدنشان تغییرات هورمونی زیاد اتفاق می افتد که علائمی چون خستگی و بی حالی مداوم، کاهش وزن و اشتها، همچنین درد در سمت راست بالای شکم ایجاد می شود. همچنین در برخی موارد باعث خونریزی شدید در دوران قاعدگی زنان می شود.

مضرات خاکشیر برای کبد

همانطور که مصرف خاکشیر برای درمان بسیاری از بیماری ها به خصوص کبد چرب مفید است ، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند برای بدن مضر باشد.

برخی از افراد که دچار زخم معده هستند، می بایست در مصرف این ماده زیاده روی نکنند و بهتر است قبل از مصرف خاکشیر با پزشک خود مشورت کنند تا مقدار مجاز مصرف خاکشیر را مشخص کنند.

به گفته متخصصان طب سنتی افرادی که دچار بیماری های روماتیسم یا ارتروز هستند بهتر است خاکشیر را با کمی عسل میل کنند، زیرا خاکشیر طبع سرد و تر دارد.

افرادی که مبتلا به مشکلات صفراوی هستند می بایست  خاکشیر با ترنجبین را با احتیاط مصرف کنند و حتما باید توسط پزشک مقدار مصرف آن مشخص شود. زیرا این دو ماده گرم و تر هستند و ممکن است باعث بیرون ریزی شود، افرادی که مبتلا به مشکلات صفراوی هستند نمی توانند این حالت را تحمل کنند.

اگر خاکشیر را نشورید و استفاده کنید ممکن است دچار سنگ کلیه شوید، بهتر است خاکشیر را قبل از مصرف چند بار بشویید و به مدت 12 ساعت آن را خیس کنید.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب مختلف است که هر یک از روش های مصرف، علاوه بر پاکسازی و سم زدایی کبد می توانند برای درمان موارد دیگری نیز مفید باشند.

خاکشیر با عرق کاسنی

خاکشیر به همراه عرق کاسنی می تواند یک درمانگر مفید برای کبد چرب باشد، به همین منظور می توانید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را به عرق کاسنی اضافه کرده و میل کنید.

خاکشیر با ترنجبین

مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین یک ترکیب عالی برای درمان کبد چرب است که علاوه بر آن می تواند درمان کننده سودا و بلغم نیز باشد. همچنین مصرف خاکشیر به همران آب پنیر علاوه بر خواص سم زدایی کبدی دارای خواص ضد صودا و صفرا نیز می باشد.

نکته ای که باید رعایت کنید این است که مصرف داروهای گیاهی می بایست با تجویز پزشک باشد و در موارد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج ها بایستی با احتیاط مصرف شود. این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده اند و چون کبد را سریع پاکسازی ی کند در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می کند که بیمار مبتلا به صفرا نمی تواند این حالت را تحمل کند.

درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده

مصرف خاکشیر برای پاکسازی کبد یکی از توصیه های طب سنتی می باشد که برای دریافت خواص درمانی خاکشیر برای کبد چرب می توانید 2 قاشق غذا خوری خاکشیر را در 2 لیوان آب بجوشانید.این جوشانده را می بایست ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت پس از مصرف آن چیزی نخورید. این یک روش مناسب برای کبد چرب می باشد.

روش شستن خاکشیر

شستن خاکشیر ضروری است، زیرا دارای مقدار زیادی شن و برگ است و برای اینکه دچار سنگ کلیه نشوید می بایست خاکشیر را 12 ساعت قبل از مصرف بشورید و در آب بخیسانید.

اولین کاری که برای شستن خاکشیر باید انجام دهید این است که خاکشیر را در یک کاسه بزرگ ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس خاکشیر را درون آب هم بزنید تا دانه های آن جدا شوند.

سپس کمی صبر کنید تا دانه های خاکشیر ته نشین شوند و برگ های داخل آن به سطح آب بیایند، سپس آب را به آرامی خالی کنید و مجددا در کاسه آب بریزید تا پر شود.این کار را تا زمانی که سطح خاکشیر زلال شود تکرار کنید.

سپس مقداری آب به خاکشیر اضافه کرده و آن را در یک ظرف دیگر به آرامی بریزید. با این کار شن های خاکشیر در ته ظرف اول باقی میماند. اینکار را نیز چند بار تکرار کنید تا زمانی که هیچ شنی در کف ظرف باقی نماند.

منبع

https://www-shafamag-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.shafamag.com/amp/4844/?amp_js_v=a6&_gsa=1&usqp=mq331AQHKAFQArABIA%3D%3D#aoh=16224917778530&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Fwww.shafamag.com%2Fview%2F4844%2F%25D8%25AF%25D8%25B1%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25AE%25D8%25A7%25D9%2586%25DA%25AF%25DB%258C-%25DA%25A9%25D8%25A8%25D8%25AF-%25DA%2586%25D8%25B1%25D8%25A8-%25D8%25A8%25D8%25A7-%25D8%25AE%25D8%25A7%25DA%25A9%25D8%25B4%25DB%258C%25D8%25B1%2F

0
3 سال پیش توسط: نیلوفر موسوی

درمان کبد چرب با خاکشیر

درمان کبد چرب با استفاده از طب سنتی یا داروهای شیمیایی

درباره بیماری کبد چرب و دلایل به وجود آمدن این بیماری چه چیزهایی میدانید؟ در روش های درمان کبدچرب با طب سنتی راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است، اما در این میان درمان کبد چرب با خاکشیر، یکی از پرطرفدارترین روش های درمانی کبد چرب است .
آیا می خواهید بدانید خاکشیر واقعا باعث درمان کبد چرب می شود ؟
آیا نحوه درمان کبد چرب با خاکشیر را می دانید ؟
اگربه دنبال آشنایی با این روش درمان کبد چرب هستید این مطلب را بخوانید .

درمان کبد چرب با استفاده از طب سنتی یا داروهای شیمیایی

دلایل ایجاد کبد چرب

در مقالات علمی دنیا به این مطلب اشاره شده است که ، کبد به‌ طور طبیعی مزاج گرم و تر دارد ، هنگامی که کبد بر اثر عوامل مختلف سرد می شود ، می‌تواند عاملی باشد برای کم کردن توانایی کبد ، برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها و موجبات انباشته شدن چربی در بافت های کبد را فراهم می کند و منجر به بروز بیماری کبد چرب می شود .
از جمله مواردی که منجر به تسریع بیماری کبد چرب می شوند را در ذیل بیان می کنیم :
1- باید از مصرف بیش از اندازه ترشی‌ها به ویژه سرکه و آبغوره جلوگیری شود .
2- خوراکی‌های سرد مثل ماست ، دوغ ترش ، خیار و کدو کم تر مصرف شوند ، زیرا تمام این مواد غذایی باعث سرد شدن کبد می‌َشوند ، که باید با یک برنامه غذایی مناسب مصرف آن ها را محدود کرد .
3- رژیم های نامناسب که باعث کاهش وزن ناگهانی می شوند نیز می توانند توانایی کبد برای چرب شدن را بالا ببرند .
4- تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات از جمله برنج سفید ، سیب زمینی و انواع نان ها که با آرد سفید تهیه و پخت می شوند .
5- گرسنگی طولانی مدت منجر به ایجاد بیماری کبد چرب می شوند .

  فلفل سیاه و لاغری

آیا مصرف عرقیجات تاثیر مثبت بر بیماری کبد چرب دارند؟

آیا مصرف عرقیجات تاثیر مثبت بر بیماری کبد چرب دارند؟

زیاده روی در مصرف و آشامیدن عرقیجات سرد باعث می شوند بیماری کبد چرب تشدید شود . از نظرطب سنتی طبیعت کبد گرم و تر است و زمانی که افراد در مصرف عرقیجات با طبیعت سرد زیاده روی و افراط می نمایند ، طبع کبد تغییر پیدا می کند .
و این تغییر طبع کبد منجر به تنبل و چرب شدن کبد می شود .
با کمال تاسف باید بگویم که برخی از عطاری ها و افرادی که اطلاعات ناقص و اندکی از درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی دارند به افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند ، عرق شاه تره یا کاسنی می دهند و این تجویز ، منجر به تشدید بیماری کبد چرب می شود ، در حالی که زمانی بهتر است ، کاسنی یا شاه تره مصرف شود که کبد بیش از اندازه داغ شده باشد .
و آن هم با مشورت پزشک متخصص ، مجاز به مصرف آن هستید .

چه گیاهانی برای پاکسازی کبد چرب مناسب هستند ؟

امروزه به خاطر مصرف غذاهای سرد بیش از اندازه ، نوشابه ها ، فست فود ها و کم شدن تحرک افراد ، بدن تمام افراد آمادگی ابتلا به بیماری کبد چرب را دارد و این بیماری به شدت فراگیر و روبه افزایش است .
بنا به اصل کلی ، پیشگیری مهم‌تر از درمان است ، پزشکان طب سنتی توصیه می کنند ، استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر خاکشیر ، قاصدک ، زردچوبه ، کاسنی ، عرق خارشتر ، عرق بید و عرق شاه‌تره در رژیم های غذایی روزانه گنجانده شوند .
همچنین خود را مجبور کنیم به رعایت رژیم غذایی مناسب ، ورزش روزانه و کنترل وزن تا بتوانیم سلامتی خود را هرچه بیشتر تضمین کنیم و از بیمارهای ناگهانی و پیش بینی نشده کبد چرب رهایی یابیم .
به توصیه پزشکان طب سنتی و متخصصانی که با مواد غذایی و عناصر موجود در طبیعت ، درصدد درمان انواع بیماری ها بر می آیند ، می توانید با خوردن چند گیاه ساده ، کبد خودتان را از هر نوع سم و مواد اضافی پاک کنید .
شما می توانید از این گیاهان در دوره های معینی از سال و همچنین سالی یکبار با توجه به شرایط زندگی خودتان ، استفاده از آنها را در برنامه غذایی تان بگنجانید .
خواص عمومی خاکشیر و معجزات این گیاه در درمان انواع بیماری ها قابل چشم پوشی نیست و اگر روزانه هزاران مقاله در این رابطه نوشته شود باید در تمام آنها این موارد به خوبی گنجانده شود تا همگان با تاثیرات شگرف این گیاه در درمان انواع بیماری ها آشنا شوند .

  درمان بیماری های معده با تخم شربتی

خواص خاکشیر از جمله درمان بیماری های گوارشی، رفع یبوست ، درمان اسهال سخت ، از بین بردن جوش‌های صورت ، کنترل فشار خون ، رفع عطش ، ضد عفونی کننده ، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار ، تقویت معده ، درمان لاغری ، خارش پوست ، کاهش آلرژی ، کند کردن سلول‌های سرطانی ، رفع بواسیر ، برطرف نمودن واریس و از بین برنده چربی کبد می باشد و برای همین موارد است که طب سنتی مصرف این گیاه را به صورت روزانه در برنامه غذایی هر شخص توصیه می نماید .

خواص خاکشیر و تاثیرات باور نکردنی آن در درمان کبد چرب

خواص خاکشیر و تاثیرات باور نکردنی آن در درمان کبد چرب

تحقیقات علمی و همچنین توصیه های طب سنتی نشان داده است که خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب می باشد .
نحوه مصرف این گیاه در درمان بیماری کبد چرب به این گونه است که بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید و بعد آن را مصرف نمایید .
ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص برای درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد .
هم چنین این مخلوط ، بهترین داروی نرم کننده مزاج های خشک ( صفرا و سودا ) می‌باشد.
و عامل مهمی برای رطوبت دادن به بدن است .

  گیاه آویشن | خواص غذایی و دارویی آن

مصرف خاکشیر با آب پنیر یا همان (ماء الجبن) ، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد می باشد .
همچنین بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد .
استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر ، اسفرزه ، بارهنگ ، تخم ریحان ، تخم شربتی ، بالنگو ، شیر خشت و ترنجبین ، بهترین و مفید ترین داروهای گیاهی جهت پاکسازی سموم کبدی هستند .
با تمام این تفاسیر در مصرف انواع گیاهان دارویی و توصیه های طب سنتی ذکر این نکته نیز ضروری و الزامی است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی زیر نظر پزشک و با تجویز ایشان صورت گیرد .
در درمان و پاکسازی کبد نیز مخصوصا با خاکشیر و ترنجبین برای افرادی که مزاج آن ها صفراوی می باشد باید در میزان مصرف آن دقت شود .
این ترکیب گیاهی از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده است و چون کبد را به سرعت پاکسازی می نماید ، برای مقابله با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک شخص که دچار بیماری های صفراوی می باشد نمی تواند این حالت را تحمل کند و ممکن است دچار مشکل شود ، پس قبل از آن باید با پزشک متخصص مشورت نماید .

اطبا و حکمای طب سنتی مصرف خاکشیر را برای پاکسازی کبد توصیه می نمایند ، مقدار مصرف آن نیز بنابه توصیه پزشکان ، هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر در 2 لیوان آب جوشیده و به صورت ناشتا میل شود و تا نیم ساعت بعد آن نیز نباید چیزی خورده شود .

0
3 سال پیش توسط: زهره چراغی

خاکشیر یکی از گیاهانی بسیار مفید است که می توانید از آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده کنید. همچنین مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است

کبد چرب یکی از بیماری های رو به افزایش است که به سبب عادت های بد غذایی، کاهش تحرک و ایجاد می شود. در واقع تجمع چربی و التهاب در کبد سبب چرب شدن کبد می شود. یکی از عوامل پاکسازی کبد چرب استفاده از خاکشیر است
کبد چرب که بیماری اختلال در کارکرد کبد است را می‌توان به روش‌های سنتی و داروهای گیاهی کنترل و درمان کرد. کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه نادرست ایجاد می‌شود، در واقع به اختلال مزمن و بدون علت در کبد گفته می‌شود که به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد است.

شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، داشتن استرس، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست‌فودی مثل سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا است.

کبد به‌ طور طبیعی مزاج گرم و تر دارد، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها کم کند و موجب انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود. بنابراین مصرف ترشی‌ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی‌های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو هم باعث سرد شدن کبد می‌َشود که باید محدود گردند.

همچنین کاهش وزن ناگهانی، تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات به همراه گرسنگی طولانی مدت به ایجاد کبد چرب می‌انجامد.
كبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش بوده، با توجه به این اصل کلی که پیشگیری مهم‌تر از درمان است، توصیه پزشکان طب سنتی علاوه بر استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، قاصدک، زردچوبه، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره، رژیم غذایی مناسب، ورزش و كنترل وزن است. به توصیه پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید، همچنین استفاده از این گیاهان در دوره های معین و سالی یکبار با توجه به شرایط زندگی امروز را توصیه می‌کنند.

خواص خاکشیر متعدد بوده برخی خواص دارویی آن عبارتند از رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد.علاوه بر خاکشیر داروهای گیاهی دیگری هم وجود دارند که در درمان کبد چرب می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.
خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

ذکر این نکته ضروری است که به طور کلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی نمی تواند این حالت را تحمل کند.

علائم کبد چرب
علائم و نشانه‌های زیر می‌تواند نشان‌دهنده کبد چرب در بدن شما باشد:
• خستگی و ضعف
• سطح انسولین بالا در بدن
• از دست رفتن اشتها
• حالت تهوع و استفراغ
• در برخی مواد درد شکم حتی شدید
• زرد شدن چشم
• زرد شدن پوست بدن

طرز مصرف خاکشیر برای کبد چرب
یکی از راه‌های استفاده از خاکشیر، ترکیب آن با ترنجبین است. این ترکیب هم طعم خوبی دارد و هم می‌تواند برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار بگیرد.

مضرات خاکشیر برای کبد
دانه‌های روغنی خاکشیر همانقدر که می‌تواند مفید باشد، در صورت استفاده بیش از اندازه می‌تواند مضراتی نیز برای کبد داشته باشد. برای مثال؛ افرادی که از بیماری زخم معده رنج می‌برند نباید به مقدار زیاد از این دانه‌های روغنی استفاده کنند. بهترین کار برای این افراد مشورت با پزشک است، پزشک حد استفاده از دانه‌های روغنی خاکشیر را برای آن‌ها مشخص می‌کند. از طرفی افرادی که دارای مشکلات کیسه صفرا هستند حتما باید قبل از استفاده، خاکشیر را با ترنجبین ترکیب کنند و از طرفی؛ از آنجایی که این دو ماده هر دو گرم هستند و باعث بیرون‌ریزی غیرطبیعی می‌شود مقدار مصرف باید حتما از طرف پزشک مشخص شود، چرا که این مشکل برای بیماری صفراوی غیرقابل تحمل است. و اما کسانی که بیماری روماتیسم یا آرتروز دارند؛ این افراد باید حتما خاکشیر را با مقدار کمی عسل مصرف کنند. در نهایت لازم است بگوئیم برای اینکه از بروز بیماری‌های دیگر مثل ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کنید حتما قبل از استفاده خاکشیر را به مدت 12 ساعت در آب بخیسانید و چند مرتبه آن را بشوئید، سپس استفاده کنید.
مصرف خاکشیر قبل از خواب
تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف شربت خاکشیر در دو شب قبل از خواب و صبح به صورت ناشتا در ماه می‌تواند فشار خون شما را کنترل کند.

خواص خاکشیر جوشیده
مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر و نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است، به خصوص جوشاندن خاکشیر برای یبوست و برای افرادی که شکم‌شان سخت کار می‌کند خیلی خوب است.

از مهمترین نشانه های غالب شدن مزاج سرد، خشکی دهان، کم میلی به آب، بد طعمی طعام، بی ‏اشتهایی، نفخ شکم، بروز برخی دردها در معده، ضعف و لاغری که روز به روز زیاد شود، است. استفاده از خاکشیر همراه با آب جوش برای برطرف شدن این مشکل مفید خواهد بود.

برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید.

برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، جوشانده خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب نموده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید.

در طب سنتی از خواص خاکشیر جوشیده برای درمان اسهال، ادرارآور، تب بر، رفع التهاب کلیه، دفع کرم و درمان آب آوردن انساج استفاده میشده است.

یک خاصیت خاکشیر جوشانده شده درمان سنگ کلیه است؛ برای دفع سنگ کلیه، باید جوشانده خاکشیر همراه با خارشتر و ترنجبین صبح ناشتا مصرف شود.
جوشاندن خاکشیر برای کبد چرب در طب سنتی بسیار تجویز می‌شود؛
طرز تهیه جوشانده خاکشیر برای کبد چرب به این صورت است که دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در دو لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.

برای اثر بخشی بهتر خاکشیر می توانید آن را با مقداری ترنجبین مخلوط کنید، همچنین برای باز کردن مسیر‌های کبدی می‌توانید از ترکیب خاکشیر با آب پنیر نیز استفاده کنید.

جوشانده خاکشیر زیان خاصی ندارد مگر در افرادی که حساسیت دارند و یا مصرف بیش از حد می کنند.

خاکشیر برای یبوست
برای درمان یبوست کودکان کافی است که یک قاشق چای خوری خاکشیر را بکوبید و آب ولرم مخلوط کنید و به او بدهید تا مشکلش حل شود.

برای درمان افراد مسن نیز می توانید از ترکیب خاکشیر کوبیده و عسل و آب ولرم استفاده کنید چرا که مصرف قرص های مفید برای یبوست در آنها خطرناک است.

خاکشیر به عنوان یک ملیون کننده طبیعی شناخته می شود که باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان یبوست کمک می‌کند. شما می‌توانید شربت خاکشیر را با آب گرم تهیه کنید تا یبوست درمان شود.

استفاده از عسل هم در این شربت برای درمان یبوست مرسوم است.

نوزادان و کودکان
یکی از شایع ترین مشکلات کودکان یبوست است که می توانید آنرا با خاکشیر درمان کنید. خاکشیر به جهت اینکه یک ملین طبیعی محسوب می شود ، هضم غذا را آسان تر کرده و در نتیجه از برزو یبوست در کودکان و نوزادان جلوگیری می کند.

علاوه بر این خاکشیر به دلیل اینکه دارای خواص ضد باکتریایی می باشد برای کودکان در حال رشد بسیار مناسب است. یکی از مشکلات شایع کودکان در سنین کم ابتلا به اسهال می باشد که خکشیر می تواند باعث کاهش خطر این بیماری در کودکان شود

loader

لطفا شکیبا باشید ...