0

آیا میوه خشک برای افراد دیابتی ضرر دارد؟

میوه خشک دیابت کالری میوه خشک قند میوه خشک میوه خشک برای دیابت میوه خشک قند دارد میوه خشک برای دیابتی ها
ثبت شده 3 سال پیش توسط سمیه هشجین ویرایش شده در 1400/3/15

افرادی که دیابت دارن می تونن از میوه خشک استفاده کنن؟

آیا میوه خشک برای افراد دیابتی ضرر دارد؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: fsddff766

همه چیز در موردمصرف میوه خشک  برای افراد دیابتی

امروزه به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی، تعداد افراد مبتلا به دیابت غیرژنتیکی افزایش یافته است. چاقی، عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، استرس بالا و خواب ناکافی از عوامل ایجاد دیابت نوع ‌۲ می باشند. تنها با تغییر سبک زندگی می‌توانیم از دیابت اکتسابی پیشگیری نمایید.دشواری و حساسیت این بیماری سبب اضطراب و ناراحتی افراد مبتلا و اطرافیان آن‌ها می‌گردد.

 

دیابت خطرات بسیاری دارد که می‌تواند تقریبا به تمام ارگان‌های بدن آسیب برساند؛ آسیب به کلیه، اعصاب، سیستم بینایی و سیستم ایمنی از مهم‌ترین خطرات این بیماری می باشد.برخی از افراد دیابتی به دلیل وجود قند میوه، از مصرف میوه تازه و میوه خشک امتناع می‌کنند. اما در این مقاله می‌خواهیم میوه خشک‌هایی را به شما معرفی کنیم که بدون نگرانی می‌توانید میل کنید. البته بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و حتما میزان مصرف روزانه آن‌ها را رعایت نمایید.

 

آیا میوه خشک برای دیابت نوع 1 و نوع 2 مضر است ؟

 

اگر شما فکر می کنید میوه خشک برای افرادی که بیماری دیابت دارند خطرناک است باید بدانید که هیچ خطری برای سلامتی آنها ندارد. در واقع مزیت هایی که انواع میوه های خشک برای بیماری دیابت دارند توسط پزشکان ثابت شده است و آن را قبول دارند.

 

قند و کالری زیادی که بیماران دیابتی مصرف می کنند موجب می شود سلامتی آنها در خطر بیفتد و به همین دلیل باید از انواع میوه ها خشک شده استفاده کنند که در بسته بندی ها تهیه می شوند. بنابراین افرادی که دچار بیماری دیابت می شوند می توانند از میوه خشک همراه با نوشیدنی خود مصرف کنند و یا رد میان وعده این خوراکی را میل کنند.

 

میوه های خشک در دسته موادغذایی هستند که می توان به عنوان رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار گیرند،اما قبل از خوردن آنها لازم است مسائلی را در رابطه با آن ها بدانید. این حقایق را در مورد همه ی انواع مواد غذایی می توان گفت، اما میوه های خشک کمی فریبنده می باشند. به طور کلی مشخص است در میوه های خشک آب میوه از دست رفته است، آنچه که پس از فرآیند از دست دادن آب می ماند میوه ای است که نه تنها عطر و طعم آن بلکه ویتامین ها، مواد معدنی، مواد شیمیایی گیاهی (آنتی اکسیدان) و فیبرهای درون آن تغلیظ گردیده است.

 

چرا باید میوه خشک بخوریم؟!

 

افراد دیابتی بسیاری هستند که نگران قند موجود در میوه‌ها هستند و این سبب شده از خوردن آن‌ها پرهیز کنند در صورتی که لذت خودن میوه تازه و میوه خشک در کنار خواص دیگر آن را نمی‌توان نادیده گرفت.  مصرف میوه تازه به دلیل عدم دسترسی به میوه فصل و یا سختی میل کردن میوه تازه در بیرون از منزل و به عنوان میان‌وعده دم دستی، سبب شده افراد تمایل به مصرف میوه خشک پیدا کنند که خواص آن مشابه میوه تازه است.

 

تکرر ادرار در افراد دیابتی یکی از عواملی‌ست که مصرف میوه تازه را، مخصوصا در خارج از محیط منزل، برای این اشخاص دشوار می‌نماید. به همین دلیل ما مصرف میوه خشک را پیشنهاد می‌کنیم. البته هر میوه خشکی را نمی‌توان سالم و مناسب دانست. زیرا برخی از میوه‌ خشک ها مواد افزودنی و شیرین‌کننده دارند که برای افراد دیابتی خطرناک است. اما میوه خشک هیچگونه مواد افزودنی و شیرین‌کننده اضافی ندارد؛ به همین دلیل برای مصرف افراد دیابتی مناسب است.

 

آیا خوردن میوه های خشک امکان پذیر است؟ کدام میوه خشک برای افراد دیابتی مناسب است؟

ابتدا باید بدانید که شاخص گلیسمی محصولات و تأثیر آن بر قند خون چیست.سیب خشک شده و آلوها در شاخه ی کم ضررترین میوه های دیابت نوع 2 می باشند ، شاخص گلیسمی آنها تنها 29 امتیاز هست. سیب ها سبزبه دلیل استفاده در تهیه کمپوت بدون قند مفیدترین نوع میوه می باشند.همچنین  از نظر مفید بودن زردآلوهای خشک ، شاخص گلیسمی آن 35 می باشداین محصول حاوی کربوهیدرات زیادی است.اما افراد دیابتی باید کشمش را با دقت در رژیم غذایی استفاده کنند زیرا یک شاخص گلیسمی 65 است که به دلیل نقض متابولیسم کربوهیدرات قابل قبول نمی باشد.

 

مزیت های میوه خشک برای افرادی که بیماری دیابت دارند :

 

هر یک از انواع میوه خشک برای سلامت مزیت های بسیار زیادی دارد و برخی از این میوه ها و فوایدی که برای دیابت دارند عبارت می باشد از :

 

1. سیب :

 

به طور کلی باید بدانید سیب هایی که آبدار و شیرین هستند برای بیماری دیابت مفید می باشند. سیب ها سرشار از فیبرهای محلول می باشد و ویتامین های زیادی را دارد. ساختارهای ژلاتینی که در این میوه وجود دارد موجب می شود قند و کالری بدن از بین برود.

 

شما با استفاده از این میوه و خشک شده آن می توانید بسیاری از نیازهای بدن به انسولین را کاهش دهید. علاوه بر این باید بدانید که میوه خشک سیب تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن حمله های قلبی دارد و همچنین خطر مبتلا شدن را به بیماری سرطان را هم کاهش می دهد.شما می توانید با استفاده از این میوه بیماری دیابت خود را تحت کنترل درآورید و آن را کاهش دهید. به طور روزانه اگر مقداری از این میوه استفاده کنید می توانید بیماری خود را درمان کنید.

 

2. کیوی :

 

کیوی یکی از انواع میوه خشک می باشد که سطح قند خون را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. ویتامین های زیادی درون این میوه وجود دارد که برای ایمنی بدن بسیار ضروری می باشد. سلامتی بدن با استفاده از این میوه تامین می گرد و همچنین رادیکال های موجود در این میوه آزاد است.فیبر و کربوهیدرات موجود در این میوه بسیار زیاد است و به همین دلیل می تواند سطح زیادی از کلسترول بدن را کاهش دهد.

 

شاخص گلوکز که در این میوه وجود دارد بین 47 تا 58 درصد می باشد. اگر شما روزانه یک عدد از این میوه خشک شده را میل کنید می توانید بیماری قند خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. این نوع از میوه های خشک شده یکی از بهترین میان وعده هایی می باشد که با چربی و قند خون مبارزه می کند، به همین دلیل بهتر است آن را جایگزین خوراکی های ناسالم دیگر نمایید.

 

3.توت‌فرنگی

 

توت‌فرنگی‌ها از جمله مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین و محتوای فیبر بالا هستند، که به تنظیم قند خون و ثابت نگه داشتن آن کمک می‌کنند. توت‌فرنگی‌ها سرشار از ترکیب خاصی به نام فیستین هستند. پژوهشگران دریافتند که فیستین به تنظیم هورمون سروتونین که مسئول خلق و خوی خوب است، کمک کرده و از این رو خواص ضد افسردگی طبیعی خود را ارائه می‌کند.

 

4. گلابی :

 

گلابی از آن دسته میوه خشک شده هایی می باشد که ویتامین ها و فیبرهای زیادی دارد. به همین دلیل قند خون شما با استفاده از این میوه و خشک شده آن تنظیم می شود. کلسترول بدن شما با استفاده از این میوه کاهش پیدا می کند و همچنین سیستم ایمنی بدن هم تا حد بسیار زیادی تقویت می شود.دستگاه گوارش بدن یکی از مهمترین بخش های بدن می باشد که باید به سیستم و عملکرد صحیح آن توجه بسیاری شود.

 

شما می توانید با استفاده از از این میوه درصد کالری و قند بدن تان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. این میوه و خشک شده آن بیشتر برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند مفید می باشد و همچنین باید بدانید افراد یکه به انسولین حساسیت دارند از این میوه می توانند استفاده کنند.افرادی که دیابت دارند زمانی که می خواهند یک میوه شیرین را میل کنند، بهتر است میوه خشک شده گلابی را مورد مصرف قرار دهند.

5. پرتقال :

 

بدون شک همه شما به خوبی می دانید که پرتقال یکی از سالم ترین میوه ها می باشد و در رژیم غذایی افرادی که دیابت دارند می توانید از آن استفاده کنید. میوه پرتقال قند زیادی ندارد و از آنجایی که مقادیر بسیاری از ویتامین و فیبر درون آن وجود دارد افراد دیابتی بهتر است از میوه خشک شده پرتقال استفاده کنند.

 

گلوکز موجود در این میوه پایین می باشد و همین امر کمک می کند که همان مقدار گلوکز هم بسیار آرام وارد خون شود. اگر شما می خواهید وزن خود را کاهش دهید بهتر است از این میوه و خشک شده آن کمک بگیرید که بهترین و عالی ترین میوه برای کنترل وزن و درمان دیابت به شمار می رود.دقت داشته باشید که آب پرتقال مزیت زیادی برای بدن تان ندارد و بهتر است از خشک شده این میوه استفاده کنید.

 

6. گریپ فروت :

 

از دیگر میوه هایی که شما می توانید به عنوان میوه خشک از آن برای درمان بیماری دیابت خود استفاده کنید گریپ فروت می باشد. ویتامین های زیادی درون این میوه وجود دارد و گلوکز موجود در آن تنها 25 درصد است.زردینه ای که در این میوه وجود دارد موجب می شود که حساسیت بدن به انسولین به طور کلی از بین برود و وزن افراد هم تا حد بسیار زیادی به مدت مرور زمان کاهش پیدا کند. بسیاری از افرادی که به دنبال بهترین خوراکی و میان وعده برای کاهش وزن خود هستند می توانند میوه خشک گریپ فروت را انتخاب کنند.

 

اگر شما می خواهید فواید بیشتری از این میوه را به بدن خود برسانید، بهتر است آن را به صورت خشک شده میل کنید. اگر می خواهید سطح قند خون را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید بهتر است خشک شده این میوه را مورد مصرف قرار دهید.

 

7. لیموترش

 

لیمو ترش دارای قند و فیبرمی‌باشد . فیبر موجود در لیموترش باعث کندی جذب قند و چربی در بدن شده بنابراین مصرف آن از ابتلا به دیابت و چربی خون پیشگیری می‌کند. مصرف لیمو ترش قند افراد دیابتی را کاهش می‌دهد. به گفته‌ی محققان، قندی که در لیمو ترش وجود دارد بسیار ناچیز است. قند موجود در میوه‌ها به ویژه مرکباتی که حاوی ویتامینC هستند اگر به اندازه مصرف شوند، برای افراد دیابتی مانعی ندارند زیرا قند خون را به آرامی تغییر می‌دهند و لذا سطح ترشح انسولین برای مبتلایان دیابت نوع دو که انسولینشان کم و یا به طور نامناسبی ترشح می‌شود افزایش می یابد.

 

نحوه استفاده از میوه های خشک

 

پس از تصمیم گیری در مورد میوه های خشک شده با دیابت نوع 2 ، باید بدانید که چگونه آنها را به طور صحیح بخورید تا به بدن آسیب نرساند.قبل از تهیه کمپوت لازم است میوه های خشک شده را کاملا بشویید و آنها را به مدت هشت ساعت با آب تمیز خیس کنید. پس از این ، محصول خیس شده باید دو بار جوشانده شود ، هر بار که آب آن را به آب تازه تغییر دهد. فقط پس از این کار می توانید آشپزی کمپوت را شروع کنید. در این حالت می توان مقدار کمی دارچین و شیرین کننده را به آب اضافه کرد.

 

اگر یک فرد دیابتی ترجیح می دهد میوه های خشک را به شکل خالص خود بخورد ، ابتدا باید محصول را کاملاً خیس کنید. برای این کار می توانید میوه های خشک شده از قبل شسته شده را با آب داغ بریزید و این کار را چندین بار انجام دهید ، هر بار آب را تغییر دهید تا میوه ها نرم شوند.

 

علاوه بر کمپوت ، می توانید با افزودن پوست خشک از سیب سبز به برگهای چای ، چای دم کنید. این محصول خشک حاوی مواد مفید و لازم برای دیابت نوع 2 مانند آهن و پتاسیم است.اگر بیمار به طور همزمان از آنتی بیوتیک استفاده می کند ، باید احتیاط شدید انجام شود ، زیرا برخی از انواع غذاهای خشک می توانند اثر داروهای بدن را تقویت کنند.خربزه خشک را می توان فقط از هر غذای دیگر جداگانه میل کرد.آلوها نه تنها برای پخت و پز کمپوت ها و ژله ها مورد استفاده قرار می گیرند ، بلکه به سالادها ، جو دوسر ، آرد و سایر غذاهایی که برای دیابت نوع دوم مجاز هستند نیز اضافه می شوند.

 

سخن پایانی

 

هر یک از انواع میوه خشک که معرفی کردیم دارای خواص بسیار زیادی می باشد و به همین دلیل شما می توانید هر یک از آنها را که در بسته بندی های متنوع قرار گرفته شده است را مورد استفاده قرار دهید. برای وزن سالم تر و کنترل سطح خون می توانید میوه های خشک را جایگزین خوراکی های دیگر کنید.

 

http://www.bellgroup.ir/fa/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AE%D8%B4%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B9-1-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%B9-2-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-

loader

لطفا شکیبا باشید ...