0

میوه تازه بهتر است یا میوه خشک؟

خواص میوه خشک ارزش غذایی میوه کالری میوه خشک فرق میوه خشک و تازه میوه خشک شده فواید میوه خشک
ثبت شده 3 سال پیش توسط سمیه هشجین ویرایش شده در 1400/3/10

میخواستم ببینم میوه تازه خاصیت بیشتری داره یا میوه خشک؟

میوه تازه بهتر است یا میوه خشک؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: زهره چراغی


چیپس میوه یکی از بهترین تنقلاتی است که امروزه میتوانیم از آن برای خود استفاده بکنیم چیپس میوه تمامی ویتامین های موجود در میوه را در خود دارد
کشور ما ایران به دلیل وجود باغ های میوه کشوری کاملا مناسب برای صادرات چیپس میوه میباشد و توانایی تولید روزانه بیش از ده ها تن چیپس میوه را دارد می‌توان از این سرمایه به عنوان یکی از سرمایه های یا درآمدهای دلاری برای کشور ارزآوری کرد
 می‌توان از چیبس میوه  به عنوان یکی از سالم‌ترین خوشمزه ترین تنقلات نام برد در قدیم برای اینکه بتوانند میوه را و یا سبزیجات را به مدت طولانی نگهداری کنند از چیپس میوه استفاده می‌کردند البته ساخت چیپس میوه در قدیم کاملاً متفاوت با دنیای امروز بود مثلاً در قدیم برای ساخت چیپس میوه میوه ها را جلوی آفتاب پهن می کردند اما امروزه از دستگاههای صنعتی برای ساخت چیپس میوه استفاده می شود که در ادامه مقاله نحوه ساخت چیپس میوه را بیشتر توضیح خواهیم داد ما امروزه چیپس میوه های متفاوتی داریم مثلاً چیپس میوه زردآلو چیپس هلو چیپس میوه انبه چیپس میوه موز چیپس میوه شفتالو چیپس میوه خربزه چیپس میوه انگور که هر کدام طعم متفاوت‌ تری را نسبت به بقیه دارد. 

ویتامین های چیپس میوه:
چیپس میوه ویتامینهای بسیار زیادی را در خود دارد مثلاً چیپس میوه هلو حاوی ویتامین E می باشد و شما می توانید از این نوع چیپس میوه برای میان وعده کودک تان در مدرسه یا منزل استفاده بکنید و چیپس میوه را جایگزینی برای تنقلات غیر استاندارد مانند چیپس سیب زمینی پفک کیک بکنید معمولاً چیپس های سیب زمینی از روغن‌های غیر استاندارد و غیر بهداشتی تولید می شود و می توانند سلامت کودکان شما عزیزان را به خطر می‌اندازند و ارزش غذایی این تنقلات کاملا پایین می باشد و جز ضرر برای بدن چیز دیگری ندارم اما شما با چیپس میوه میتوانید تنقلاتی با ارزش غذایی بالا برای کودکانتان به وجود بیاورید همچنین چیپس های میوه تنقلات مناسب برای خانم‌های باردار می باشد عکس خانم های باردار دوست دارند تنقلات مصرف کنند اما تنقلات دیگر مثل پفک چیپس سیب زمینی میتواند سلامتی این عزیزان را به خطر بیاندازد اما با جایگزین کردن چیپس میوه میتوانید خطرات ناشی از تنقلات غیر استاندارد را برای خود پایین بیاورید و همچنین تمامی ویتامین‌هایی که باید از غذاها کس کنی درا برای خود داشته باشید پس دانستیم که چیپس میوه برای خانم های باردار نیز مفید خواهد بود.

طرز تهیه چیپس میوه:
مرحلۀ اول :

در بخش اول ابتدا باید تمامی میوه‌هایی را که انتخاب کرده اید به خوبی شسته و به صورت ورقه‌های نه چندان نازک یا قطور برش بزنید. بهتر است تمامی میوه‌ها را با مواد ضدعفونی شسته و بعد از آن برای دقیق برش دادن میوه‌ها از یک کارد بسیار تیز استفاده کنید. میوه‌ها را به صورت جدا گانه بعد از برش دادن داخلی یک بشقاب بزرگ قرار دهید.

مرحله دوم:

در این مرحله برای کیفیت بهتر و خشک شدن مناسب میوه‌ها باید محلولی از عسل و آبلیمو را تهیه کرده و تک تک میوه‌های برش داده را یک بار داخل این محلول قرار داده و بعد از چند ثانیه خارج کنید. این کار باعث می‌شود میوه‌های مانند سیب و موز که امکان سیاه شدن آن‌ها در فضای باز هست، سیاه نشده و براق بمانند. در مورد میوه‌های دیگر مانند پرتقال و توت ‌فرنگی هم این محلول باعث شفافیت و خوش طعم شدن میوه‌ها می‌شود. سعی کنید این محلول را داخل یک ظرف عمیق مانند کاسه یا یک لیوان ریخته تا بتوانید به راحتی میوه‌ها را به مادۀ گفته شده آغشته کنید.

مرحلۀ سوم:

در این بخش فر خانه را روشن کرده و در دمای پایین قرار می‌دهیم. سینی فر را با ورقه‌ های روغنی می‌ پوشانیم و بعد میوه‌ ها را به ترتیب داخل آن قرار می ‌دهیم. دقت داشته باشید که میوه ‌ها را به صورت مخلوط داخل سینی قرار ندهید. زیرا زمان خشک شدن هر میوه با دیگری کاملاً متفاوت است.

مرحلۀ چهارم:

در این مرحله باید به صورت مداوم سینی فر را چک کرده و میوه‌ها خشک شده را هر ۵ دقیقه خارج کنید. شما می‌توانید میوه‌های خشک شده را بعد از تمام شدن مراحل خشک کردن داخل یک ظرف در بستۀ شیشه‌ای قرار داده و از زیبایی آن هم برای دکور آشپزخانۀ خود استفاده کنید.

طرز تهیه چیپس میوۀ بدون فر
مرحلۀ اول :
شما در این مرحله باید اول تمامی میوه‌های را که دوست دارید انتخاب کرده و بعد از شستشوی مناسب آن ‌ها را کاملاً خشک کنید. بعد محلولی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم را درست کرده و تمامی میوه ‌ها را به آن آغشته می‌کنیم.

مرحلۀ دوم:

در این مرحله باید میوه‌ ها را با قطری مساوی و نه خیلی زخیم برش بزنید. روی یک شوفاژ یا بخاری خانگی یک سینی یا یک ورقۀ فویل زخیم قرار دهید. بعد از این کار میوه‎‌های انتخاب شده را روی صفحۀ سینی یا فول قرار داده و بعد از هر ۵ دقیقه باید تمامی میوه‌ها را چک کنید. بعد از حدود ۲ ساعت تمامی میوه‌ها کاملاً خشک شده و آمادۀ استفاده است.

چه میوه‌هایی را خشک کنیم؟ 
انتخاب بهترین میوه‌ها برای خشک کردن میوه
شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که تقریبا همه میوه‌ها را می‌توان خشک کرد. نکته مهم در خشک کردن میوه‌ها انتخاب روشی مناسب برای خشک کردن آن‌ها است. توت، آلو، زردآلو، هلو، سیب، گوجه سبز، گوجه فرنگی، انگو، گیلاس و آلبالو، سیب و آناناس از محبوب‌ترین میوه‌های بازار برای فرآیند خشک کردن میوه هستند.

بهتر است پوست میوه برای خشک کردن نازک باشد تا میوه به طور کامل خشک شود. برای خشک کردن سیب بهتر است پوست میوه را کاملا جدا کنید. اما در تهیه میوه خشک از میوه‌های پوست نازک و کوچک مانند گوجه خشک، نیازی به جداسازی پوست میوه نخواهید داشت.
فرق میوه خشک و چیپس میوه در چیست؟
در واقع تفاوتی میان چیپس میوه و میوه خشک وجود ندارد. اغلب به میوه‌های دانه‌دار میوه خشک و به برگ میوه خشک شده چیپس میوه می‌گویند و تفاوتی میان این دو وجود ندارد. چیپس میوه کاملا نازک است و از لایه‌های نازک و ورقه‌ای میوه تولید می‌شود و شبیه به چیپس خوراکی است. چیپس توت فرنگی، چیپس آناناس و چیپس سیب از جمله میوه‌خشک‌های نازک و پرطرفدار بازار هستند. شیوه تهیه میوه خشک و چیپس میوه کاملا شبیه به هم است. از میوه‌های یکسان در هر دو استفاده می‌شود و خواص آن‌ها کاملا به یکدیگر شبیه هستند. بنابراین گفتن این جمله که چیپس میوه و میوه خشک با یکدیگر تفاوت دارند کاملا اشتباه است
 
چیبس های میوه منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی مانند ویتامین‌های B6 ، A ، B ، C ، E ، K و عناصر کلسیم و پتاسیم به شمار می‌روند؛ در واقع چیپس میوه از نظر کلسیم و فسفر غنی بوده و به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن به عنوان میان‌وعده توصیه می‌شود. اما این به آن معنا نیست که افراد هر روز مقدار زیادی از این میوه‌های خشک استفاده کنند، با خشک شدن میوه از مقدار آب و رطوبت آن کاسته شده و معده می‌تواند حجم بیشتری از آن را بپذیرد. بر این اساس باید توجه داشت که مصرف بیش از حد میوه‌های خشک در یک وعده با وجود محتوای قند طبیعی فروکتوز و گلوکز به لحاظ آن‌که منجر به افزایش سریع قند خون و در نتیجه اضافه وزن و افزایش بافت چربی بدن می‌شود، به خصوص برای کسانی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

loader

لطفا شکیبا باشید ...