0

دوچرخه بانوان دارای چه ویژگی است؟

دوچرخه دوچرخه بانوان دوچرخه بزرگ تغمیر دوچرخه دوچرخه ارزان دوچرخه خوب
ثبت شده 3 سال پیش توسط فاطمه حمیداوی ویرایش شده در 1400/3/10

حالا اگر بانوان بخواهند دوچرخه سواری کنند چه دوچرخه مناسب آنهااست.ممنون میشم راهنمایی کنید

دوچرخه بانوان دارای چه ویژگی است؟

2 جواب

0
3 سال پیش توسط: مینا سلطانی

چه دوچرخه هایی برای بانوان مناسب هستند

دوچرخهگزارش

تاریخ: ۷ خرداد ۱۳۹۸

قطعه نیوز: اگر شما جزء آن دسته از بانوانی هستید که پس از شنیدن خبر” استفاده از دوچرخه برای بانوان منع قانونی ندارد” علاقه مند به استفاده از این وسیله نقلیه شده اید، بهتر است قبل از خرید هر دوچرخه ای کمی اطلاعات کسب کنید و پیشنهاد می شود که این مطلب را حتما بخوانید.

اندازه دوچرخه‌ها معمولا توسط لوله زین (Seat Tube) تعریف می‌شود. لوله زین به لوله‌ای گفته می‌شود که مانند تصویر یک طرف آن به زین و طرف دیگر آن به طبق قامه متصل است. این سایزبندی معمولا برای دوچرخه‌های جاده بر حسب سانتی متر و برای دوچرخه‌های کوهستان بر حسب اینچ بیان می‌شود. گروه دیگری از دوچرخه‌ها نیز در سایزبندی کوچک ( S )، متوسط ( M ) و بزرگ ( L ) به بازار عرضه می‌شوند.

دوچرخه مخصوص بانوان

چرخه مخصوص بانوان

به طور میانگین، بانوان در مقایسه با آقایان، پاهای کشیده تر و بالاتنه کوتاهتری دارند  به همین دلیل دوچرخه بانوان لوله بالایی کوتاه تر، فرمان باریک تر و زین مخصوص بانوان دارد.

از آنجایی که همه انسان ها دارای توده بدنی یکسانی نیستند، دوچرخه مناسب دوچرخه ای است که متناسب با توده بدنی شما باشد و با آن احساس راحتی کنید، حال دوچرخه مخصوص بانوان باشد یا خیر.

به عنوان یک قانون عمومی می توان گفت اگر قد شما کوتاهتر از ۱۶۵ سانتی متر است و یا اگر پاهای شما خیلی کشیده نیستند، استفاده از دوچرخه های مخصوص بانوان برای شما راحتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

معیارهای اندازه‌ گیری درست برای انتخاب دوچرخه

در اینجا به بررسی سه مولفه مهم برای انتخاب درست سایزبندی دوچرخه می‌پردازیم: قد دوچرخه سوار، ارتفاع داخلی پا و کشیدگی دست‌ها.

قد در حالت ایستاده: ارتفاع داخلی پای شما می‌تواند مشخص کننده قد شما در حالت ایستاده باشد. ارتفاع داخلی پا، در واقع همان فاصله “بین پا” تا “کف پا” است. در انتخاب دوچرخه توصیه می‌شود فاصله لوله بالایی دوچرخه تا بین پای شما ۵/۰۸ سانتی متر(معادل ۲ اینچ) باشد تا امکان سوار شدن راحت بر روی دوچرخه برای شما فراهم شود.

کشیدگی دست ها: اگر از نظر معیارهای قدی و ارتفاع داخلی پا، دوچرخه مناسب شما بین دو سایز استاندارد قرار دارد، قدم نهایی، بالا تنه شما است که مشخص کننده نهایی است. میزان کشیدگی دست های شما نیز بر انتخاب سایز دوچرخه تاثیر مستقیم می گذارد.

میزان کشیدگی دست های شما نیز بر انتخاب سایز دوچرخه تاثیر مستقیم می گذارد. برای بررسی این موضوع و برای مشخص شدن میزان کشیدگی دست هایتان باید ape index بدنتان را به دست بیاورید.

ape index همان حاصل تفریق اندازه دست های شما (در حالتی که در راستای شانه به طرفین کشیده شده اند) از قد شما در حالت ایستاده است.

نتیجه Ape index یکی از دو حالت زیر خواهد بود:

۱- اگر ape index شما عددی مثبت باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما بلندتر است.)، بنابراین بهتر است شما سایز بزرگتر را انتخاب کنید.

۲- اگر ape index شما عددی منفی باشد (به این معناست که طول دست های شما از قد شما کوتاهتر است.)، بنابراین به نظر میرسد اگر سایز کوچکتر را انتخاب کنید، راحت تر خواهید بود.

برای مثال شخصی را با قد 183سانتی متر و طول دست ها معادل 172سانتی متر در نظر بگیرید  Ape index شخص مذکور برابر ۱۱ =۱8۳-۱7۲ خواهد بود و چون عدد به دست آمده مثبت است بهتر است این شخص بین دو سایز، سایز بزرگتر را انتخاب کند.

دوچرخه سواری از کودکی تا به امروز جزو تفریحات لذت بخش مفید ما بوده است و همیشه ما از داشتن یک دو چرخه زیبا خوشحال بودیم که می توانیم لذت کافی را با دوچرخه سواری برای خود به ارمغان بیاوریم. اما یک نکته وجود دارد که آیا بانوان هم می توانند دوچرخه سواری کنند یا فقط محدود به سنین کودکی آنها می شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آیا بانوان اجازه دوچرخه سواری در ایران را دارند یا خیر؟

چند روز پیش در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر این که دادستانی اصفهان طی حکمی دوچرخه سواری بانوان را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این حکم دادستانی اصفهان به نیروی انتظامی دستور داده است با دوچرخه سواری زنان برخورد جدی کند و مدارک شناسایی آنان را جلب کند و در صورتی که مدرک شناسایی نداشته باشند، دوچرخه آنان را توقیف و به پارکینگ منتقل نماید.

بازتاب این موضوع در فضا‌های مجازی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد تا جایی که دیروز معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده،درباره این موضوع می‌گوید: دوچرخه سواری بانوان محدودیت قانونی ندارد و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.

حال که خیالمان از این موضوع راحت شده بهتر است به انتخاب یکدوچرخه مناسب برای بانوان بپردازیم.

مشاهده محصولات برند جاینت

دوچرخه مناسب برای بانوان چیست؟

همانطور که در مقالات قبل گفته ایم دوچرخه ها دارای انواع متفاوتی هستند که هر یک از آنها مناسب یک مکان یا موقعیتی می باشد. دوچرخه سواری برای بانوان یک تفریح بسیار سالم به حساب می آید. انواع دوچرخه ها عبارتند از:

  • دوچرخه‌های شهری
  • دوچرخه‌های کوهستان
  • دوچرخه‌های هیبرید
  • دوچرخه‌های جاده‌ای
  • دوچرخه‌های کورسی
  • دوچرخه‌های Time Trial

۱ – وزن

وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت اکثر دوچرخه‌ها از آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن استفاده می‌شود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

۲ – سایز دوچرخه

هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه‌ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی‌های فیزیکی گوناگون قابل‌استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله‌ی زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله‌ی زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آن‌ها دوچرخه‌ی‌ مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه‌های موردنیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایز‌بندی دوچرخه‌های مورد نیازتان است.

دوچرخه بانوان

با توجه به تفاوت ‌های فیزیکی، استخوان بندی و فرم بدن بانوان با آقایان بسیاری از شرکت های سازنده دوچرخه تصمیم گرفتن دوچرخه مخصوص بانوان را بسازند. این کار باعث راحتی هر چه بیشتر بانوان و استقبال آن‌ها از ورزش مفرح دوچرخه ‌سواری می‌شود.

به همین دلیل بود که دوچرخه بانوان در شرکت های معتبر طراحی و ساخته شدند؛ بنابراین اگر خانم ها و دختر ها قصد داشته باشند به صورت جدی و حرفه ای به این ورزش روی بیاورند این مدل از دوچرخه های بانوان که در رشته‌ های مختلف دوچرخه‌سواری طراحی شده اند هیچ تفاوتی با دوچرخه های حرفه ای ندارند؛ اما تفاوت ‌های این مدل دوچرخه با دوچرخه آقایان در چیست؟ در ادامه به بررسی این تفاوت‌ ها می‌پردازیم.

تفاوت دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان

اولین تفاوت هندسه طراحی

یکی از بزرگ‌ترین و اسا سی‌ترین تفاوت دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان تفاوت در هندسه طراحی دوچرخه است. مهندسان و طراحان با در نظر گرفتن تفاوت‌های فیزیکی خانم ها و آقایان اقدام به طراحی انواع دوچرخه کرده‌اند. یکی از این تفاوت ‌ها قد است که معمولاً خانم ها کوتاه‌تر از آقایان هستند و این مسئله در طراحی دوچرخه لحاظ شده است.

با توجه به اینکه خانم ها ستون فقرات کوتاه ‌تری دارند و کمرشان کوتاه‌تر از آقایان است، طول دوچرخه نیز برای خانم ها کوتاه در نظر گرفته شده است تا دسترسی به فرمان برای خانم ها آسان تر شود.

کرپی فرمان

اتصال دهنده فرمان و دو شاخ دوچرخه را کرپی می گویند. ارتفاع و وضعیت کرپی در وضعیت نشستن و در کیفیت دوچرخه تاثیر زیادی دارد. معمولا کرپی ها در دو مدل ثابت و قابل تغییر طراحی می شوند و در دوچرخه بانوان از کرپی متغیر استفاده می شود.

زین دوچرخه مخصوص بانوان

زین نیز برای دوچرخه بانوان تفاوت هایی با دوچرخه های آقایان دارد. در مدل های لیدی یا بانوان معمولا زین دارای پهنای بیشتری بوده و در ارتفاع پایین تری تنظیم می شود.

دستگیره دوچرخه مخصوص بانوان

یکی از مشکلاتی که دوچرخه های معمولی برای خانم ها ایجاد می کند درد شانه است. به همین دلیل دستگیره دوچرخه بانوان را در قسمت نزدیک تری به مرکز فرمان قرار می دهند تا خانم ها در هنگام استفاده از دوچرخه کمتر دچار مشکل شوند.

علت هم این است که خانم ها نسبت به آقایان شانه های باریک تری دارند و این مسئله در هنگام دوچرخه سواری نیز تاثیر گذار است. اهرم ترمز نیز متناسب با سایز دست بانوان معمولا کوچک تر طراحی شده است. از دیگر ویژگی های دوچرخه بانوان وزن کمتر و محل قرار گیری پدال است که در طراحی نیز لحاظ می شود.

برندهای مطرح دوچرخه بانوان

 از بین برندهای سازنده دوچرخه بسیاری به تفاوت های بین خانم ها و آقایان توجهی ندارند و دوچرخه ای را تولید می کنند که هر دو گروه از آن استفاده کنند؛ اما برخی از برندها نیز به این تفاوت ها توجه کرده و دوچرخه مخصوص خانم ها تولید می کنند. قبل از انتخاب دوچرخه باید به نوع دوچرخه و فعالیتی که می خواهید انجام دهید نوع دوچرخه را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید با دوچرخه سفر توریستی انجام دهید باید دوچرخه توریستی تهیه کنید و اگر قصد شرکت در تور طبیعت گردی را دارید، انتخاب دوچرخه کوهستان مناسب تر است. همچنین دوچرخه سواری در شهر نیز دوچرخه مخصوص خود را دارد. بعد از انتخاب نوع دوچرخه می توانید دوچرخه مخصوص بانوان در آن رشته را انتخاب کنید تا در هنگام دوچرخه سواری راحت باشید و از دوچرخه سواری لذت ببرید.

برخی از برندهای معروف دوچرخه بانوان: Boardman - Liv -Trek - Cannondale – Canyon هستند که برخی از مدل های تولیدی آنها در ایران برای خرید موجود است.

دوچرخه-بانوان

وزن مناسب دوچرخه مخصوص بانوان

یکی دیگر از معیارهای اصلی برای طراحی دوچرخه بانوان وزن کمتر دوچرخه های آنها است. دوچرخه با وزن کمتر کمک می کند تا ورزشکار بتواند زودتر به شتاب بالاتری برسد. امروزه با به کارگیری مواد خاصی فریم دوچرخه را بسیار سبک و مقاوم می سازند. بیشتر سازندگان برای ساخت بدنه دوچرخه از کرومولی، کربن و یا آلومینیوم استفاده می کند که آلومینیوم با قیمت مناسب، وزن کم و مقاومتی که در برابر فرسایش دارد برای ساخت قطعات دوچرخه مناسب است. دوچرخه بانوان باید وزن مناسبی داشته باشد تا حمل آن نیز برای خانم ها راحت باشد.

انتخاب سایز مناسب دوچرخه برای خانم ها

سایز دوچرخه مخصوص بانوان با سایز دوچرخه های معمولی متفاوت است. معمولا برای انتخاب یک سایز مناسب باید به وزن و قد راکب دقت شود؛ اما بهترین کار امتحان کردن دوچرخه است تا مطمئن شویم سایز آن برای ما مناسب است. راحتی زین، رسیدن پا به رکاب و فاصله مناسب دستگیره ها تا زین همه از نکاتی است که در هنگام خرید دوچرخه بانوان باید به آن توجه کرد.

موانع بانوان ایرانی برای دوچرخه سواری

معمولا در ایران دوچرخه سواری بانوان محدود به سن خردسالی و کودکی می شود. هنوز مسئله دوچرخه سواری بانوان در کشور ما محدود به همین دوران است و از لحاظ قانونی و عرفی و پذیرش اجتماع خانم های ایرانی با موانع زیادی رو به رو هستند.

هر چند وقت یک‌ بار خبر برخورد قانون با زنان دوچرخه ‌سوار در نقاط مختلف ایران به گوش می‌رسد و نشان از مسیر سخت دستیابی بانوان ایرانی به دوچرخه سواری را می دهد. متاسفانه امکانات ورزشی و زمین های اختصاصی بانوان در کشور ما با محدودیت های زیادی رو به رو است و باعث محروم شدن بانوان ایرانی از این ورزش مفرح و سلامت بخش شده است. هر چند که مراجع قانونی در رسانه ها اعلام کرده اند که برای دوچرخه سواری بانوان منع قانونی وجود ندارد اما در عمل شاهد سختگیری های زیادی در این مقوله هستیم.

انواع دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های شهری، هیبرید، دوچرخه های جاده و کورسی به صورت حرفه ای و مخصوص بانوان ساخته می شود و در بازار موجود است. امید است در آینده نزدیک شاهد حضور پررنگ تر بانوان ایرانی در ورزش دوچرخه سواری باشیم.

https://www.ghatenews.com/1930/%DA%86%D9%87-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

0
3 سال پیش توسط: فاطمه حمیداوی

هر آنچه درباره دوچرخه باید بدانید:

تاریخچه پیدایش دوچرخه مربوط به 2300 سال قبل از میلاد مسیح به دوران مصر باستان ، چین و هند باز می گردد .ابتدایی ترین طرح آن از دو طوقه چوبی ساخته شده بود که از پاها برای جلو رفتن استفاده می شد و به اسم سله ریفر و بعدها به نام اسب چوبی نامگذاری شد.  پس از مدتی این اسب های چوبی در فرانسه تکامل پیدا کردند و دارای دو چرخ شدند که با نوار مرکزی به هم متصل می شدند. شکل ظاهری دوچرخه های اولیه با ظاهر فعلی آن ها بسیار متفاوت بود و آن ها بدون رکاب تولید می شدند یعنی راننده برای پیدا کردن سرعت باید راه میرفت یا می دوید و پس از آن که سرعت مطلوب را بدست می آورد پای خود را بالا می گرفت تا دوچرخه حرکت کند.

در سال 1873 چیزی شبیه به زنجیرهای امروزی ساخته شد و در سال 1892 دوچرخه ها تقریبا ظاهر تکامل یافته ای پیدا کردند و هر سال تکنولوژی های زیادی به آن ها اضافه شد تا دوچرخه امروزی با تنوع زیاد پدیدار شدند. اختراع دوچرخه تاثیر بسزایی بر فرهنگ و پیشرفت صنعتی جوامع بشری گذاشت تا جایی که تولید آن نقش کلیدی در توسعه خودرو ایفا کرد.

امروزه دوچرخه ها جز پرطرفدارترین ، کم هزینه ترین و سازگار ترین وسایل نقلیه با محیط زیست در سراسر جهان به حساب می آیند که برای حمل و نقل یا به صورت ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند و مورد علاقه بسیاری از افراد در رده های سنی مختلف می باشند.

 

 

تاریخچه دوچرخه در ایران:

در دوران قاجاریه اولین دوچرخه توسط سفارت انگلیس وارد ایران شد اما مردم ذهنیتی در مورد این وسیله نداشتند و حتی عامل حرکت آن را  جن و پری می دانستند. اما کم کم به این وسیله علاقه پیدا کردند و در سال1324 اولین باشگاه دوچرخه سواری شکل گرفت و به تدریج در سال های بعدی انجمن دوچرخه سواری نیز تاسیس شد.

با توجه به این که تنوع در مدل های دوچرخه بسیار زیاد است و هر دوچرخه برای هر فرد و هر مسیری نمی تواند مناسب باشد پس با جدیت می توان گفت که انتخاب دوچرخه به دلیل برخورداری از ویژگی های فنی متعدد و تنوع محصولات در دسته بندی های مختلف ، کار بسیار سختی به حساب می آید و خرید شما نیازمند دانش فنی در این زمینه می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات جامعی را گرداوری کنیم تا شما بتوانید قبل از خریدتان بهترین و آگاهانه ترین انتخاب را برحسب نیاز و توان مالی خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا با اجزا و ویژگی های دوچرخه به خوبی آشنا شوید.

 

آیا بانوان اجازه دوچرخه سواری در ایران را دارند یا خیر؟

چند روز پیش در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر این که دادستانی اصفهان طی حکمی دوچرخه سواری بانوان را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این حکم دادستانی اصفهان به نیروی انتظامی دستور داده است با دوچرخه سواری زنان برخورد جدی کند و مدارک شناسایی آنان را جلب کند و در صورتی که مدرک شناسایی نداشته باشند، دوچرخه آنان را توقیف و به پارکینگ منتقل نماید.

بازتاب این موضوع در فضا‌های مجازی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد تا جایی که دیروز معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده،درباره این موضوع می‌گوید: دوچرخه سواری بانوان محدودیت قانونی ندارد و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.

حال که خیالمان از این موضوع راحت شده بهتر است به انتخاب یک دوچرخه مناسب برای بانوان بپردازیم.

 

نکات مهم در انتخاب دوچرخه:

  • انتخاب دو چرخه بر حسب مسیر

  • اجزا و ویژگی های دوچرخه

  • سایز مناسب

در قسمت زیر هرکدام را به صورت جدا گانه به طور کامل توضیح داده ایم. قبل از خواندن توضیحات بهتر است ویدیویی که در این قسمت قرار دادیم زا به دقت ببینید به شما برای درک بهتر موضوع بسیار کمک میکند. 

 

اولین و مهمترین سوال در انتخاب و خرید دوچرخه ، نوع آن می باشد. شما به هر فروشگاه دوچرخه ای که وارد شوید اولین سوالی که هر فروشنده از شما می پرسد این است که چه نوع دوچرخه ای نیاز دارید؟ پس قبل از خرید حتما هدفتان و محیط هایی که قرار است در آن دوچرخه سواری کنید را بشناسید و بعد تصمیم گیری نمایید.

همانطور که خوب می دانید مسیری که شما در آن دوچرخه سواری می کنید در انتخاب نوع دوچرخه تان بسیار تاثیر گذار است به طور مثال دوچرخه سواری در مسیرهای خاکی (پارک جنگلی و ...)، غیر خاکی (سنگ فرش ، آسفالت و ...) ، کوهستانی و ...  مستلزم دوچرخه های مناسب خود می باشد که هرکدام از آن ها دارای امکانات و ویژگی های جداگانه ای هستند. برخی از این دوچرخه ها به صورت اختصاصی برای محیط ها و یا کاربردهای خاص ساخته شده اند که این اختصاصی بودن  ممکن است تنوع شما را در انتخاب کم کند پس اولین و مهمترین گام در انتخاب دوچرخه ، شناسایی هدف خودتان است.

دوچرخه مناسب برای بانوان چیست؟

همانطور که در مقالات قبل گفته ایم دوچرخه ها دارای انواع متفاوتی هستند که هر یک از آنها مناسب یک مکان یا موقعیتی می باشد. دوچرخه سواری برای بانوان یک تفریح بسیار سالم به حساب می آید. انواع دوچرخه ها عبارتند از:

  • دوچرخه‌های شهری
  • دوچرخه‌های کوهستان
  • دوچرخه‌های هیبرید
  • دوچرخه‌های جاده‌ای
  • دوچرخه‌های کورسی
  • دوچرخه‌های Time Trial

۱ – وزن

وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت اکثر دوچرخه‌ها از آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن استفاده می‌شود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

۲ – سایز دوچرخه

هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه‌ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی‌های فیزیکی گوناگون قابل‌استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله‌ی زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله‌ی زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آن‌ها دوچرخه‌ی‌ مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه‌های موردنیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایز‌بندی دوچرخه‌های مورد نیازتان است.

دوچرخه بانوان:

باتوجه به اینکه آناتومی فیزیکی بدن بانوان با مردان متفاوت است یقینا دوچرخه های انتخابی نیز باید متفاوت باشد. حالا به توضیح ویژگی های دوچرخه بانوان و تفاوت آن ها با دوچرخه های مردان می پردازیم. دوچرخه های بانوان از نظر مدل دوچرخه ها نظیر شهری ، جاده ای ، کوهستانی و ... تفاوتی ندارند تنها تفاوت آن ها در مدل خاص طراحی فریم ،زین و فرمان آن ها می باشد به طور مثال ارتفاع دوچرخه بانوان حدود 3 سانتی متر کوتاه تر از مردان می باشد یا فاصله فرمان تا زین به علت کوتاه بودن بالا تنه بانوان کمتر می باشد.همچنین در طراحی آن ها اصولا از رنگ های شاد و جذاب استفاده می شود. در بسیاری از طرح ها برای راحتی بیشتر میله میانی وجود ندارد یا به نسبت دوچرخه های مردان انحنای تندتری دارند و میله بالایی کوتاه تر می باشد. در طراحی بسیاری از کمپانی ها فرمان کوچکتر و ترمزها متناسب به دستان بانوان ظریف تر و کوچک تر ساخته  شده اند. در دوچرخه های تخصصی تر زین بانوان پهن تر می باشد تا استخوان لگن در طولانی مدت راحتی بیشتری داشته باشد اما زین در دوچرخه های مردانه اصولا باریک و کشیده است.

تفاوت دوچرخه های بانوان و مردانه:

  • فرمان کوچکتر
  • ترمزهای ظریف تر
  • زین یا صندلی پهن تر
  • ارتفاع کمتر
  • فاصله فرمان تا زین کوتاهتر
  • میله بالایی کوتاهتر و میله میانی با شیب تندتر

 

منبع

 

https://offroadbazar.com/mag/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87

loader

لطفا شکیبا باشید ...