0

مشاوره استعدادیابی و شغلی؟

استعداد یابی استعداد شغلی کاریابی اشتغال در زمینه ی مستعد استعداد و اشتغال استعداد یابی نوجوانان
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/7

می‌خواهم استعداد خودم را کشف کنند تا بدانم چه شغلی را باید انتخاب کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

مشاوره استعدادیابی و شغلی؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

در چه شغلی استعداد دارم؟

در چه رشته‌ای استعداد دارم؟ در چه شغلی موفق می‌شوم؟ چه مسیر شغلی با شخصیت من همخوان و هماهنگ است؟ شغل مورد علاقه‌ام کدام است؟ برای چه شغلی ساخته شده‌ام؟ چطور استعداد و علاقه خود را بشناسم؟ چطور باید مسیر ایده‌آل موفقیت شغلی و حرفه‌ای خود را پیدا کرد؟ از کجا بفهمم رشته اشتباه را در دانشگاه نخوانده‌ام؟ و...

آیا شما هم در ذهن خود به دنبال پاسخ این سؤالات هستید؟

و یا اینکه...

  • آیا بین چند رشته، شغل یا علاقه گیر کرده‌اید؟
  • آیا گاهی راجع به آینده شغلی خود سردرگم هستید؟
  • آیا گاهی به تغییر رشته یا شغل فکر می‌کنید؟

این‌ها سؤالاتی است که در هر یک از موارد زیر می‌تواند ذهن شما را درگیر کند:

  • اگر دانش آموز دوره متوسطه هستید و برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و انتخاب رشته دانشگاهی سردرگم هستید...
  • یا فارغ التحصیل دانشگاه هستید و به دنبال شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود هستید...
  • یا صرفاً به دنبال ورود به بازار کار بدون داشتن تحصیلات آکادمیک یا تجربه کاری هستید...
  • یا فردی با تجربه کاری و حرفه‌ای هستید ولی احساس می‌کنید از شغل فعلی خود راضی نیستید...

ولی نگران نباشید. شما تنها نیستید و این مسئله، مسئله تمامی بشر در تمامی ادوار بوده است. تنها تفاوت در میزان جدی گرفتن سؤال‌ها و اهمیت دادن به پاسخ آن‌هاست.

برای اینکه کمی خیالتان از این بابت راحت شود، کافیست بدانید که بیش از ۸۰٪‌ افراد در رشته‌های دانشگاهی تحصیل کرده یا در مشاغلی کار می‌کنند که اصلاً دوست نداشته و نهایتاً در آن به موفقیت حرفه‌ای یا مالی نمی‌رسند.

حالا راه‌حل چیست؟

علوم روانشناسی، ریاضیات و منابع انسانی در این زمینه دست به دست هم داده‌اند تا راهکاری معقول و قابل‌اطمینان برای حل این معضل پیدا کنند. واقعیت این است که هیچ دو فردی در دنیا مثل هم نیستند و به‌سادگی نمی‌توان نسخه واحدی برای سنجش استعداد و توانایی افراد در مشاغل مختلف پیچید، ولی این امر باعث نشده که دانشمندان دست روی دست بگذارند، بلکه در پاسخ به این نیاز، راهکاری علمی برای سنجش میزان سازگاری و استعداد افراد در مشاغل مختلف طراحی کرده‌اند.

پروفایل سنتر با بهره‌گیری از این راهکار که مبتنی بر علوم روانشناسی، منابع انسانی و ریاضی است و با بهره‌گیری از ابزارهای نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت، اولین سامانه تخصصی استعدادیابی شغلی را در قالبی کاملاً آنلاین و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی طراحی و در اختیار شما قرار داده است.

این ابزار که در چند نسخه متفاوت (متناسب با نیاز گروه‌های مختلف) ارائه گردیده است، قادر است با سنجش تیپ شخصیتی (تست شخصیت MBTI)، تمایلات شغلی (تست هالند)، سبک‌کار و ارزش‌های کاری (بر اساس تست‌های روانشناسی معتبر) و سنجش میزان تبحر شما در مهارت‌های کاربردی، دانش و اطلاعات عمومی، توانایی‌های جسمی و ذهنی و مهارت شما در انجام فعالیت‌های عمومی کاری (با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد) به درکی صحیح از وضعیت شما در هر یک از موارد فوق دست یافته و با تطبیق شرایط و ویژگی‌های شما با ویژگی‌های مشاغل (با استفاده از بانک اطلاعات غنی مشاغل)، میزان هماهنگی و سازگاری شما با مشاغل را محاسبه و در قالب گزارش حرفه‌ای سازگاری شغلی به شما ارائه دهد.

تست استعدادیابی شغلی پروفایل سنتر

بسته‌های سنجش سازگاری شغلی به شما نشان می‌دهند کدام یک از مسیرهای تحصیلی یا شغلی که بین آن‌ها شک دارید برای شما مناسب‌ترین هستند. شما می‌توانید پیش از خرید، نمونه گزارش استعدادیابی شغلی پروفایل سنتر را مشاهده و بررسی نمایید.

 

گزارش تست استعدادیابی شما در 3 فرمت زیر در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

  1. گزارش اختصاصی سازگاری شغلی: ارائه فهرست کامل مشاغل به ترتیب سازگاری و ناسازگاری با قابلیت‌های پیشرفته فیلترینگ، جستجو و مشاهده جزییات
  2. نسخه چاپی گزارش: شامل نتایج تمامی آزمون و تست‌های شما، به‌علاوه فهرست 125 شغل سازگار و 125 شغل ناسازگار با شما را به تفکیک سطح تحصیلات، جهت چاپ و ارائه به مشاوران تحصیلی و انتخاب رشته
  3. نسخه قابل اشتراک‌گذاری در وب: شامل نتایج تمامی آزمون و تست‌های شما، به‌علاوه فهرست 125 شغل سازگار و 125 شغل ناسازگار با شما را به تفکیک سطح تحصیلات، جهت اشتراک‌گذاری در اینترنت، ارسال به دوستان یا کارفرمایان و استخدام‌کنندگان

https://virgool.io/@profile/%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%85-jcrmwspqvo6y

این روزها استعدادیابی شغلی فقط مخصوص به ورزش‌ کاران و ستاره ‌های فیلم  ها نیست. توجه داشته باشید که پیدا کردن یک شریک کاری بااستعداد و مناسب می‌تواند؛ حرکت شغلی بعدی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. به طور متوسط، احتمالا شما ۲۰ و یا حداقل سه تغییر شغل در زندگی حرفه‌ای خود داشته اید. در هر کدام از این شغل ها که مشغول باشید؛ باید بدانید که بهتر می توانید در مدیریت حرفه خود عمل کرده؛ تا اینکه به دنبال اهداف و نکات شغلی بهتری در استعدادیابی شغلی پیش بروید.

وقتی به حرفه خود نگاه می‌کنید، ممکن است درک کنید که چقدر زمان و انرژی صرف بررسی موقعیت ‌های مناسب، ارسال رزومه های مختلف در کنار صدها رزومه دیگر، و کنار آمدن با پاسخ نه نموده اید. گشتن به دنبال شغل جدید می‌تواند یک فرآیند واقعا خرد کننده برای روح باشد. استعدادیابی شغلی حتی می تواند برای خودتان هم کمی سخت تر از حد ممکن باشد.

عمدتا استخدام کنندگان می توانند نقش موثری در استعدادیابی شغلی یک نفر داشته باشند. آن‌ها اغلب به عنوان یک شریک استعداد عمل کرده و بررسی می کنند؛ که آیا شما مهارت ‌های لازم را دارید یا خیر. زیرا آنان از نیاز های یک شرکت و همچنین راه های ممکن برای استعدادیابی شغلی افراد در روابط استفاده می کنند.

استعدادیابی شغلی

استخدام کنندگان برای استعدادیابی شغلی می‌توانند بینش قوی تری فراهم کنند.

امروزه نرخ بیکاری بسیار پایین است، اما هنوز سطح بالایی از ناامیدی های ممکن در روند استعدادیابی افراد در هنگام استخدام وجود دارد. چرا که شرکت‌ها، مثل استعدادیابی شغلی، مدام در حال تغییر هستند. و با این حال، شرکت‌ها چندین جایگاه خالی را دارند که نیازمند افراد متخصص است، اما هنوز پر نشده است.

عمدتا در استعدادیابی شغلی مصاحبه کنندگان به دنبال بالاترین سطح نیستند. در عوض به دنبال یک فرد پخته و کاربلد می گردند. اما اگر آن‌ها یاد بگیرند چطور با ریسک و افراد با استعداد مصاحبه کنند، می‌توانند این شکاف  یا جای خالی را با افرادی هوشمند پر کنند.

سعی کنید که با متخصصان حوزه خود ارتباط برقرار کنید.

هر حوزه ای جذب کننده ‌ی خاص خودش را دارد؛ که بر روی موقعیت مناسب و خاص مهارت تمرکز دارند. و از این طریق استعدادیابی شغلی انجام می پذیرد. عمدتا وظیفه آن‌ها این است؛ که بازار مورد نظر را با یک نوع استعداد  مشخص در نظر بگیرند. این کار به شما کمک می‌کند که متخصصان استخدام در رشته خود را بشناسید.

استعدادیابی شغلی

خودتان را به یک جذب‌کننده برای یافتن استعداد شغلی محدود نکنید.

به طور کلی، شما باید دو تا سه شریک در این راه داشته باشید که قابل اعتماد نیز باشند. چرا که این یک رابطه طولانی مدت حساب می شود. آن‌ها ممکن است امروز وظیفه مشخص و معینی برای شما نداشته باشند. استعداد شغلی شما شاید بتواند بیشتر از یک مورد باشد. با این حال پیدا کردن بهتر گزینه ی ممکن به واسطه ی کسب تجربه ممکن خواهد شد. با این حال اگر در یک شغل خاص تجربه ی مشخصی نداشته باشید؛ بهتر است تا استخدام را تجربه نمایید.

استعدادیابی شغلی یک فرایند مهم می باشد.

استخدام‌کننده می‌تواند جزئیات کار کلیدی که در پست شغلی آگهی نشده است را با یک آزمون کشف کند. هر شغلی بسته به رشته مورد نظر دشواری های خاص خود را دارد. هرکس می تواند در یک شغل خاص استخدام شود. اما مشکل از آنجایی شروع می شود که شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شوید تا چه حد کیفیت دارد. برخی از شرکت ها می توانند از حد کیفی پایینتر بوده؛ و برخی دیگر ممکن است بسیار سطح بالا باشند.

این استعدادیابی شغلی آنجایی اهمیت بیشتری می یابد که برای استخدام در یک شغل خاص، تا چه میزان از کیفیت و توانایی های لازم در اختیارتان قرار می گیرد؟ آیا به همان میزانی که گفته می شود سطح شرکت یا سازمان بالا است یا خیر! یک شرکت پیشرفته می تواند با انتخاب تکنیک ها و استراتژی های خاص خود از پس این مرحله به خوبی گذر کند. این مرحله نیازمند صبر و کمی تحقیق است.  البته تعداد کمتری از شرکت های موجود یا حتی استخدام شوندگان به این نکته توجه می کنند.

به دنبال شغل بهتر، و به دنبال شرکت های برتر باشید.

۱۰ شرکت برتر را فهرست کنید که بر این باورند که شما می‌توانید تاثیر بزرگی بر آن ها داشته باشید؛ و همچنین بیش از نیازتان به شما احتیاج دارند. و سوال رایج بعدی که در این رابطه پیش می آید این است که، چرا باید به سراغ چنین شرکتی برای آغاز کار بروید؟

پاسخ این سوال را می توان بر اساس آموختن بیشتر و کسب تجربه های لازم در این رابطه ارائه کرد. در کشف استعداد شغلی خود باید بتوانید نیاز های شرکت های موجود را شناسایی کرده و بر همان اساس به سراغ سازمانی بروید که بیشترین نیازمندی را به شما داشته باشند. بر همین اساس می توانید اطمینان داشته باشید که آنان از هرگونه پیشنهاد خوب و خلاقانه استقبال می کنند. و به زبان ساده تر ارزش شما را بهتر درک می کنند.

استعدادیابی شغلی

استخدام کننده ها در کشف استعداد افراد و روند استخدام نقش بسزایی را ایفا می کنند.

آیا تا به حال در توصیفات شغلی که توسط یک شرکت ارائه می شود دقت کرده اید؟ بطور مثال به یک مدیر ارشد با سه سال تجربه نیازمندیم. شخص استخدام کننده در این حالت می‌تواند از یک کارمند با هر میزان دانش و تجربه حمایت کند. تا وی اطمینان حاصل کند که نقش میزان دانش و تجربه کاری با یکدیگر تطبیق می‌کند. بنابراین شما، به عنوان کارمند آینده، لازم نیست تا از این بابت نگرانی خاصی داشته باشید. هر روند استخدامی دست کم پنجاه درصد به شما بستگی دارد و نیمه ی دیگر بسته به افرادیست که در استعدادیابی شغلی تان دخیل هستند.

همچنین استخدام کنندگان می‌توانند فرآیند مصاحبه را در هنگام استعدادیابی شغلی تسریع کنند.یک فرآیند استخدام برای کشف استعداد شغلی کند، یا پویا تا حد زیادی به برگزار کنندگان آن بستگی دارد. یک شرکت فعال و مشتاق می تواند افراد مصاحبه کننده را تشویق به شرکت در جلساتی برای یادگیری روند استخدام ملزم نماید. البته این مورد هم بسته به هر شرکت متفاوت است؛ و همین تفاوت باعث تغییر کیفیت روند انجام مصاحبه در موقعیت های مختلف کاری خواهد شد.

https://khaneamozesh.com/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C/

loader

لطفا شکیبا باشید ...