0

شروع کسب و کار در دوره جوانی و سختی ان؟

کسب و کار دوران جوانی کسب و کار در جوانی شروع کسب و کار درامد زایی در جوانی اغاز فعالیت کاری در جوانی
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/7

من یک جوان هستم که باید کسب و کاری برای خودم راه اندازی کنم تا بتونم امورات زندگی رو بگذرونم لطفا راهنمایی کنید که چطور باید یک کسب و کار خوب در این دوران داشته باشیم 

شروع کسب و کار در دوره جوانی و سختی ان؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان از وضع اشتغال گزارش می‌دهد. بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

درحالی‌که براساس آمارهای رسمی، ایران از سال ۱۳۸۰ در وضعیت «پنجره جمعیتی» قرار گرفته و بیش از دوسوم جمعیت کشور در سن کار و فعالیت یعنی ١٥ تا ٦٤ سال قرار گرفته‌اند و درنتیجه فرصت طلایی و منحصربه‌فردی فراروی اقتصاد ایران فراهم‌ شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم از این وضعیت برای توسعه اقتصادی کشور، کاهش بار تکفل نیرو و همچنین بهبود معیشت خانوارها استفاده کنیم.

کاهش یک میلیونی تعداد شاغلان جوان

براساس آمارهای مرکز آمار ایران و مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در تابستان سال جاری تعداد ۵۷۴هزار و ۷۰۵ نفر از جوانان در سن ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور بیکار بوده‌اند. این تعداد بیکار جوان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال حکایت از نرخ بیکاری ۲۳درصدی این گروه دارد. البته این نرخ در سال‌های گذشته بین ۲۶ تا ۲۹ درصد بوده است. همچنین تعداد بیکاران در سن مذکور از یک‌میلیون نفر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به ۷۱۳هزار نفر در سال ۹۸ و درنهایت به ۵۷۴هزار و ۷۰۵ نفر در تابستان سال جاری رسیده است.

روند نرخ بیکاری و تعداد بیکاران در سن ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور طی سال‌های اخیر در ظاهر گویای وضعیت مطلوبی است، چراکه هم از نرخ بیکاری و هم از تعداد بیکاران کاسته شده است. اما اگر سایر ابعاد جمعیت در سن ۱۵ تا ۲۴ سال را در نظر بگیریم، تازه مساله نه‌تنها گواه وضعیت مطلوب نخواهد بود، بلکه از یک بحران گریزناپذیر هم خبر می‌دهد.

 

درحالی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا تابستان سال جاری تعداد بیکاران در سن ۱۵ تا ۲۴ سال کاهش ۴۹۷هزار نفری داشته که طی این مدت از تعداد شاغلان در این سن حدود یک‌میلیون نفر کاسته شده و از تعداد جمعیت فعال (شاغل یا در جست‌وجوی کار) نیز یک‌میلیون و ۵۵۴ هزار نفر کم شده است. 

این نکته نیز قابل‌ذکر است که در نگاه اول ممکن است کاهش تعداد شاغلان و بیکاران را ناشی از کاهش تعداد جمعیت در سن ۱۵ تا ۲۴ سال تصور کنیم، اما زمانی که تعداد جمعیت غیرفعال در این سن را برای مثال با سال ۹۷ هم مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌شود به تعداد جمعیت غیرفعال بیش از ۱.۷ میلیون افزوده شده است. همچنین در تابستان سال جاری در مقایسه با تابستان سال گذشته این تعداد ۴۱۸هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

مرور این آمارها نشان می‌دهد همانند دیگر سنین نیروی کار در ایران، یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری جوانان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال، خروج برخی بیکاران از بازار کار و پیوستن به خیل ناامیدان یا افراد دلسرد از یافتن کار بوده است.

نرخ بیکاری جوانان ایرانی ۲ برابر میانگین جهانی 

گفته شد که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ایران بدون درنظر گرفتن شرایط دوره کرونایی که به‌طور قابل توجهی موجب بیکار شدن بخشی از نیروی کار به‌ویژه در بخش‌های خدماتی (گردشگری، مشاغل پذیرایی، آموزشی و...) شده، طی ۱۰ سال اخیر بین ۲۶ تا ۲۹ درصد بوده است. اما بررسی آمارهای سازمان بین‌المللی کار (ILO) نشان می‌دهد میانگین این نرخ در جهان طی سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳.۶ درصد بوده است. برآورد ILO این است که تعداد بیکاران جوان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال در کل جهان تا سال گذشته به ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

جمعیت NEET‌ها به ۳/۳ میلیون نفر رسید

 یکی از ویژگی‌های جمعیت جوان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال، قرار داشتن آنها در یک شرایط گذار است. از یک سو با پایان تحصیلات دوره قبل از دانشگاه، برخی از محصلان تصمیم به ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه می‌گیرند، برخی‌ها تحصیل را کنار گذاشته و وارد بازار کار می‌شوند، اما بخشی از این جمعیت هم نه ادامه تحصیل می‌دهند، نه وارد مهارت‌آموزی در مشاغل فنی و غیرفنی می‌شوند و نه اشتیاق یا مهارت ورود به بازار کار را دارند. این گروه آخری در سطح جهان به‌عنوان NEETها شناخته می‌شوند.

https://www.google.com/amp/s/www.mashreghnews.ir/amp/1133039/

کسب و کار

کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که می‌تواند به شخص و حتی تمام جامعه منفعت برساند. به زبان ساده‌تر، هر فعالیتی که در آن تولید محصول، خرید کالا و ارائه خدمات – با هدف فروش و کسب سود – جریان داشته باشد را کسب و کار می‌گویند. این نوع فعالیت همواره در دوره‌های مختلف زندگی انسان و به اشکال مختلف وجود داشته است. ایجاد کسب و کار را می‌توان در شمار نخستین کارهای اجتماعی انسان به حساب آورد. در گذشته، اکثر فعالیت‌های تجاری بر پایه داد و ستد یا مبادله کالا به کالا بوده‌اند. اکنون آن شیوه‌ها به گونه‌ای جدیدتر و تکامل‌ یافته‌تر در حال انجام هستند.

زمان، بحث برانگیزترین موضوع در مورد هر کسب و کاری است. بسیاری از صاحبان کسب و کار نمی‌دانند که چه زمانی برای شروع کارشان مناسب است؟ در گذشته، افراد نوع کارشان را با توجه به زمانی که در آن بودند، تنظیم می‌کردند. مثلا اگر در فصل زمستان بودند، به فروختن خرمالو و پرتقال روی می‌آوردند و اگر در بهار بودند، نوباری‌های این فصل را در حجره خود می‌گذاشتند. اکنون هم عده زیادی با توجه به زمان و فصل‌ها، نوع کسب و کارشان را تغییر می‌دهند. تشخیص نیازهای مشتریان و تامین آن مهم‌ترین اقدامی است که باید به هنگام شروع کسب و کارتان انجام دهید. شاید مجبور شوید برای جمع آوری این اطلاعات، چندین ماه زمان بگذارید اما به قول معروف، جنگ اول، به از صلح آخر است. کسب درآمد مهم است اما آگاهی از نیازهای مردم از آن نیز مهم‌تر است.

در مقابل تغییرات مقاومت نکنید

عوامل زیادی می‌توانند باعث تغییر یک کسب و کار شوند اما در میان آنها تکنولوژی، بازار و جامعه بیشترین تاثیر را می‌گذارند. با ورود تکنولوژی جدید، کالاهای قدیمی بازار خود را از دست می‌دهند. چیزی شبیه به ضرب‌المثل «نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار» بر سر محصول‌های جامانده از تکنولوژی می‌آید. چون کمتر کسی می‌تواند در برابر وسوسه خرید جدیدترین محصول‌ها، مقاومت کند. در چنین شرایطی، کسب و کارها برای باقی ماندن در بازار، چاره‌ای جز پیروی از جدیدترین تغییرات تکنولوژی ندارند.

 

اما جامعه به شیوه دیگری روی کسب و کارها تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، خواست افراد یک جامعه، میزان عرضه و تقاضا را تعیین می‌کند. هر چه تقاضای یک جنس بیشتر باشد فعالیت اهالی آن کسب و کار نیز بیشتر می‌شود. عواملی مانند نداشتن تجربه کافی، کمبود سرمایه، نداشتن جایگاه مناسب و قراردادهای ضعیف می‌توانند زمینه‌ساز فروپاشی یک کسب و کار را ایجاد کنند. یادتان باشد، شما باید در کنار اهداف اقتصادی، هدف‌های اجتماعی نیز برای کارتان در نظر بگیرید.

 

کسب ثروت از طریق اینترنت

کسب و کار اینترنتی را می‌توان تازه نفس‌ترین سبک از تجارت به حساب آورد. در این نوع از کسب و کار، حضور فیزیکی برای انجام کارها به طور کامل حذف شده است. علاوه بر این شما برای کارتان نیازی به تهیه دفتر، مغازه یا انبار ندارید. در نتیجه می‌توانید از هزینه‌های زیادی چشم پوشی کنید و سود خالص کار خود را به میزان چشم‌گیری افزایش دهید. شما می‌توانید محصول خود را در تمام جهان به نمایش بگذارید و مغازه‌ای ۲۴ ساعته ایجاد کنید که در هر ساعت از شبانه روز به مشتریان خود خدمات را ارائه می‌دهد.
کسب و کار اینترنتی به مکان فیزیکی نیاز ندارد اما باید بسترهای مخصوص به آن را فراهم کنید. برای شروع این کسب و کار باید یک کامپیوتر و اینترنت داشته باشید که با توجه به زندگی در قرن ۲۱، تقریبا در هر جایی می‌توانید این دو ابزار را پیدا کنید.

افراد زیادی در کشور خودمان کسب و کار اینترنتی موفقی به راه انداختند. مثلا سامانه درخواست تاکسی آنلاین – اسنپ یا تپ سی – سامانه رزرو هتل و بلیط – علی بابا – کتابخانه‌های آنلاین – طاقچه، کتابراه، فیدیبو – نمونه‌هایی موفق از این دست هستند. پوشش اینترنت در جهان روز به روز در حال افزایش است. اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند. ۶۹ درصد این افراد در طول ۹۰ روز دستکم یک خرید اینترنتی انجام می‌دهند و این مساله از گستردگی و پتانسیل‌های فعالیت در این بازار خبر می‌دهد. زمینه‌های زیادی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی وجود دارند. مثلا می‌توانید در ساخت اجتماع‌های آنلاین، خرید و فروش، حراج کالاهای مختلف، تبلیغات اینترنتی، ارائه خدمات تخصصی، انتقال اطلاعات و اخبار، تهیه و ارائه نرم‌افزارهای کاربردی، فیلم و موسیقی، سرمایه‌ گذاری و غیره فعالیت قدرتمندی داشته باشید.

نظرتان در مورد کسب و کار خانگی چیست؟

کسب و کار

کسب و کار خانگی که به آن فعالیتی در حوزه منزل هم گفته می‌شود خدمتی است که در محل سکونت افراد انجام می‌شود. فعالیت خانگی معمولا با استفاده از امکانات و وسایل منزل ایجاد می‌شود و افراد خانواده، وابستگان، دوستان و آشنایان در آن مشارکت می‌کنند. در این فعالیت، خانواده با تولید یک محصول و سپس توزیع و فروش آن به تامین معیشت و درآمد یک خانواده یا بیشتر می‌پردازد.

نقش کسب و کار خانگی در پیشرفت جامعه

کسب و کارهای خانگی از تاثیرگذارترین فعالیت‌های اقتصادی در همه جوامع به ویژه کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود. در این نوع کسب و کار، افراد می‌توانند بسیار راحت‌تر از شغل‌های دیگر کسب درآمد کنند به همین دلیل در زمینه کاهش بیکاری کمک حال دولت‌ها به شمار می‌روند. خدمات خانگی جدا از ایجاد شغل برای افراد جویای کار، به نوآوری در تولید محصول یا خدمات نیز منجر می‌شوند. برای ایجاد کارآفرینی در منزل به هزینه‌ زیادی نیاز ندارید. می‌توانید با یک دستگاه رایانه و اینترنت اولین شغل خانگی خود را راه‌اندازی کنید.

کسب و کارهای پردرآمد در ایران را بشناسید

همه دوست دارند شغل پردرآمدی داشته باشند تا بهتر زندگی کنند. اما چه فعالیت‌هایی پردرآمد محسوب می‌شوند؟ با برنامه‌ریزی و مدیریت درست می‌توان از هر شغلی به درآمد خوبی رسید. با این حال، شغل‌هایی در ایران وجود دارند که پتانسیل‌های درآمدی بالایی در وجودشان نهفته است. در نظر داشته باشید که کسب و کارهای پر درآمد، نیازهای اصلی مردم را هدف قرار داده‌اند. برای داشتن فعالیت پردرآمد باید خود را به تخصص مجهز کنید تا در کنار داشتن علاقه و انگیزه به درآمد دلخواهتان برسید.

وقتی اسم شغل‌های پر درآمد می‌آید بسیاری به شاخه‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و غیره فکر می‌کنند اما کسب و کارهایی وجود دارند که بدون نیاز به تحصیلات عالی نیز می‌توان به آنها پرداخت. فعالیت در صنعت گردشگری یکی از همین زمینه‌ها است.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از آثار تاریخی، باستانی و سرشار از ظرفیت‌های طبیعی برای گردشگری است. حتی بیابان‌های ایران برای خیلی از خارجی‌ها جذاب است و دوست دارند به ایران سفر کنند تا این بیابان‌ها را از نزدیک ببینند. به همین دلیل، شغل راهنمای تور از فعالیت‌های بسیار پردرآمد به شمار می‌رود. آمار گردشگران خارجی به ایران در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. با کمی هوشمندی می‌توانید یک استارت آپ مناسب برای راهنمایی گردشگران ایجاد کرده و علاوه بر خودتان زمینه‌ اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم کنید.

غیر از شغل‌های بالا وکالت، فعالیت و سرمایه گذاری در بورس، کشاورزی و دامپروری، برنامه نویسی و توسعه‌دهنده وب، تدریس مجازی، بازاریابی، راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و پرورش قارچ نیز می‌تواند از کسب و کارهای پردرآمد در ایران باشد.

https://khanesarmaye.com/business/#gref

loader

لطفا شکیبا باشید ...