0

رژیم غذایی در دیابت بارداری؟

دیابت بارداری رژیم غذایی دیابت بارداری رعایت رژیم غذایی در بارداری پیشگیری از دیابت بارداری خطرات دیابت بارداری عوارض دیابت بارداری
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/10

من باردارم و دیابت بارداری دارم میخوام بدونم چه رژیم غذایی رو باید داشته باشم ممنون میشم جواب بدین

رژیم غذایی در دیابت بارداری؟

2 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

اگر دچار دیابت بارداری شده‌اید، تغذیهٔ شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دیابت زمانی به وجود می‌آید که بدن نمی‌تواند انسولین را به شکل مؤثری تولید یا مصرف کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و به سلول‌ها اجازه می‌دهد قندی را که در خون شما هست و گلوکز نام دارد به سوختی قابل استفاده تبدیل کنند. تجمع مقدار زیادی گلوکز در خون به معنای این است که سلول‌های بدنتان سوخت مورد نیازشان را دریافت نمی‌کنند و قند خون بالا می‌تواند برای شما و جنین در حال رشد مضر باشد. بنابراین، مهم است که برای کنترل آن تلاش کنید و یکی از راهکارهای شما داشتن رژیم غذایی خوب و مناسب است. در این مطلب می‌توانید با یک تغذیهٔ مناسب برای دیابت در دوران بارداری آشنا شوید.

کنترل قند خون

یکی از راه‌های کنترل سطح قند خون دنبال کردن یک برنامهٔ غذایی خاص است. شاید بهتر باشد به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بتواند رژیم غذایی‌ ویژهٔ شما را بر اساس وزن، قد، سطح فعالیت فیزیکی و نیازهای جنین در حال رشدتان و همچنین سطح عدم تحمل بدنتان نسبت به گلوکز طراحی کند. بهتر است از پزشک بخواهید سلیقهٔ غذایی شما را تا حد ممکن در نظر بگیرد.

اگر تغییرات رژیمی برای حفظ قند خون شما در محدودهٔ سالم کافی نباشد، ممکن است لازم باشد انسولین نیز تزریق کنید. اگر پزشکتان تزریق انسولین را تجویز کند باید دوباره به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی‌تان متناسب با آن تعدیل شود.

متخصص تغذیه با تعیین تعداد کالری‌های مورد نیازتان در هر روز شروع خواهد کرد. سپس به شما یاد می‌دهد چطور مواد غذایی را اندازه‌گیری کنید و چگونه مقدار صحیح پروتئین، کربوهیدرات و چربی را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. او همچنین عادت‌های غذایی فعلی شما را ارزیابی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی دریافت می‌کنید.

رژیم دیابت بارداری

وقتی شما دچار یکی از عارضه‌های دوران بارداری می‌شوید، تغذیهٔ شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نکات زیر می‌تواند راهنمایی‌هایی برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب در بارداری برای شما باشد:

حجم غذای خود را تقسیم کنید: طیف وسیعی از غذاها را بخورید و کالری‌ها و کربوهیدرات‌ها را به شکل یکنواختی در طول روز پخش کنید. پزشکان توصیه می‌کنند که هر روز سه وعده با حجم کم تا متوسط و دو تا چهار میان‌وعده، از جمله یک میان‌وعدهٔ بعد از شام داشته باشید.

مصرف کربوهیدرات را مدیریت کنید: برنامهٔ وعده‌های غذایی شما بهتر است حاوی کربوهیدراتی کمتر از معمول همیشگی‌تان باشد. بهتر است که کربوهیدرات‌های پیچیده یعنی آنهایی را که شامل فیبر هم هستند نیز در وعده‌های غذایی بگنجانید و خوردن آنها را در سراسر روز پخش کنید. در تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌ها پروتئین کم‌چربی را با کربوهیدرات‌ها همراه کنید. پروتئین کمک می‌کند که احساس سیری بیشتری داشته باشید، ‌انرژی‌تان را حفظ کنید و کنترل بهتری روی قند خون خود داشته باشید.

وعده‌های غذایی را جا نیندازید: زمان خوردن وعده‌های غذایی و مقدار غذایی را که در هر وعده می‌خورید ثابت نگه دارید. اگر چیزهایی که می‌خورید همیشه به شکل یکنواختی در طول روز پخش شود و جا بگیرد، قند خونتان ثبات بیشتری خواهد داشت.

صبحانهٔ خوبی بخورید: احتمال عدم تعادل سطح قند خون در صبح‌ها بیشتر از هر زمان دیگری است. برای نگه داشتن قند خون در محدودهٔ سالم باید مصرف کربوهیدرات‌ها شامل نان، سرلاک، میوه و شیر را محدود کنید، پروتئین دریافتی خود را یعنی تخم‌مرغ، پنیر، کرهٔ بادام‌زمینی و آجیل‌ها را بیشتر کنید و احتمالاً از میوه و آب‌میوه به طور کامل پرهیز کنید.

مصرف فیبر را مد نظر قرار دهید: مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه، نان‌های تهیه شده از غلهٔ کامل و سرلاک، نخود، لوبیا و دیگر حبوبات خشک‌شده را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. این غذاها شکسته شده‌اند و آهسته‌تر از کربوهیدرات‌های ساده جذب می‌شوند و همین ممکن است به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون شما بعد از وعده‌های غذایی کمک کند.

مصرف قند را کنترل کنید: مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی قندهای ساده هستند، مثل نوشابه، آب‌میوه، چای‌های طعم‌دار و آب‌های طعم‌دار و بیشتر دسرها را محدود کنید یا به طور کامل از آنها پرهیز کنید. این مواد می‌توانند قند خون را به سرعت افزایش دهند. از پزشکتان دربارهٔ مصرف خوردنی‌های شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی در صورت نیازتان به خوردن مواد غذایی شیرین سؤال کنید.

مصرف شیر را کمتر کنید: شیر لاکتوز بالایی دارد و لاکتوز یک قند ساده است. بنابراین، لازم است شیر مصرفی‌تان را محدود کنید و منبع جایگزینی برای کلسیم پیدا کنید. اگر به دنبال یک نوشیدنی جدید هستید، آب گازدار با چند قطره لیمو یا پرتقال را امتحان کنید.

افزایش متوسط سطح فعالیت نیز راه خوبی برای کمک به طبیعی نگه داشتن سطح قند خون است که شاید بهتر باشد که در این مورد هم یعنی دربارهٔ مقدار و شدت ورزش مناسب خود با پزشک صحبت کنید.

چه قدر احتمال دارد که من به دیابت بارداری مبتلا شوم؟ 


داشتن هر یک از شرایط زیر می‌تواند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت بارداری شود:

- داشتن اضافه وزن.
- سابقه ابتلا به دیابت بارداری در گذشته.
- سابقه به دنیا آوردن نوزادی با بیش از 4 کیلوگرم وزن.
- ابتلای خواهر، بردار، پدر یا مادربه دیابت نوع دوم.
- داشتن شرایط پیش از دیابت، به این معنا که گلوکز خون شما بسیار بالا است اما هنوز آن قدر بالا نیست که به عنوان ابتلا به دیابت تشخیص داده شود.
- مرتبط بودن با یکی از نژاد‌های آفریقایی-آمریکایی، آمریکایی-هندی، آمریکایی-آسیایی، اسپانیایی-لاتین یا جزایر آمریکایی اقیانوس آرام.
- ابتلا به نوعی اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS

آزمایش دیابت بارداری


پزشکان برای تشخیص دیابت بارداری از آزمایش خون استفاده می‌کنند. آزمایش خون همیشه در آزمایشگاه یا در کلینیک پزشک شما انجام می‌شود و برای ارزیابی به لابراتوار فرستاده می‌شود.

آزمایش غربالگری تحمل گلوکز: در این تست یکی نوشیدن شیرین به شما داده می‌شود و یک ساعت بعد، میزان قند خون شما آزمایش می‌شود. این آزمایش می‌تواند در هر ساعتی از روز انجام شود و در صورتی که نتایج ان آزمایش، بالاتر از میزان طبیعی باشد، احتمالا نیاز به انجام تست تحمل گلوکز دهانی می‌باشد.

آزمایش تحمل گلوکز دهانی: شما باید 8 ساعت قبل از انجام این آزمایش ناشتا باشید. ناشتا به این معناست که هیچ چیزی به جز آب نخورید و نیاشامید. در صورت نیاز، پزشک شما در مورد سایر اقدامات لازم قبل از آزمایش به شما توضیح خواهد داد. گلوکز خون شما یک بار قبل از شروع تست اندازه‌گیری می‌شود. سپس به شما یک شربت شیرین داده می‌شود و قند خون شما یک ساعت بعد، دو ساعت بعد و احتمالا سه ساعت بعد نیز مجددا آزمایش می‌شود. پزشک شما با استفاده از نتایج این آزمایش می‌تواند تعیین کند که شما به دیابت بارداری مبتلا هستید یا خیر.

عوارض دیابت بارداری روی جنین 


در صورتی که شما به دیابت بارداری مبتلا باشید و به علت عدم کنترل این وضعیت، قند خون شما بالا باشد، قند خون نوزاد شما نیز بالا خواهد رفت و پانکراس نوزاد شما مجبور است که برای کنترل گلوکز اضافی، انسولین تولید کند. گلوکز اضافی در خون نوزاد شما، به صورت چربی ذخیره می‌شود. عدم درمان یا عدم کنترل مناسب دیابت بارداری می‌تواند مشکلات زیر را برای کودک شما ایجاد کند:

- به دنیا آمدن با بدنی بزرگتر از حالت عادی.
- داشتن افت قند خون بلافاصله بعد از تولد.
- داشتن مشکلات تنفسی که احتمال مرگ کودک قبل از زایمان یا بلافاصله بعد از زایمان را بالا می‌برد.
همچنین ممکن است کودک شما با زردی به دنیا بیاید. در صورت ابتلا به زردی، پوست نوزاد و سفیدی چشمان او، زرد خواهند بود. البته زردی بعد از مدتی برطرف می‌شود اما ممکن است در این مدت نیاز باشد که نوزاد زیر نور مخصوصی خوابانده شود. دادن مقدار زیادی از شیر مادر به کودک نیز می‌تواند به برطرف کردن زردی کمک کند.

عوارض دیابت بارداری بر روی مادر 


ابتلا به دیابت بارداری می‌تواند احتمال بروز مشکلات زیر را افزایش دهد:

- بالا رفتن فشار خون و وجود مقادیر بیش از حد پروتئین در ادرار (دفع پروتئین).
- نیاز به انجام جراحی (سزارین) برای به دنیا آوردن کودک، چرا که کودک شما بیش از حد بزرگ است.
- ابتلا به افسردگی.
- ابتلا به دیابت نوع دوم و مشلاتی که این بیماری به خود به همراه می‌آورد.

درمان دیابت حاملگی 


درمان دیابت حاملگی ، شامل اقداماتی می‌شود که برای نگه داشتن میزان قند خون شما در محدوده‌ی مورد نظر، انجام می‌شوند. پزشک شما به شما یاد می‌دهد که چگونه با استفاده از روش‌های زیر قند خون خود را کنترل کنید:

- خوردن غذای سالم
- انجام فعالیت فیزیکی
- تزریق انسولین در صورت لزوم

 

https://m.madarsho.com/diet-for-gestational-diabetes-in-pregnancy

https://drgholampour.ir/%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D8%AF/

0
3 سال پیش توسط: علی عرب بالاجلینی

منظور از دیابت بارداری چیست؟

از جمله اختلالات خاصی که در دوران بارداری برای خانم ها صورت می گیرد، مربوط به دیابت حاملگی است.

در مواردی که در طول دوران حاملگی خانم ها با مشکلاتی چون بالا رفتن میزان قند خون مواجه شوند، به دیابت دوران بارداری مبتلا شده اند که البته این مشکل بیشتر در ماه های آخر برای این افراد اتفاق می افتد.

در سه ماهه دوم ممکن است، دیابت بارداری شکل گیرد، همچنین خانم ها در سه ماهه آخر بارداری خود و بعد از ماه هفتم بیشتر از ماه های ابتدایی درگیر این بیماری می شوند.

معمولا دیابت بارداری در 24 هفتگی به بعد ایجاد می شود، این بیماری از هفته 24 تا 28 بارداری در بین خانم ها بیشتر شکل می گیرد و این افراد را درگیر مشکلات شدیدی می کند.

دیابت دوران بارداری شیوع مختلفی در مناطق دارد و ممکن است، در یک محیط افراد بیشتری به این بیماری مبتلا گردند. در برخی از کشورها که افراد نکات مهم برای پیشگیری از دیابت را کمتر رعایت می کنند، امکان اینکه به دیابت بارداری مبتلا شوند، بیشتر از دیگر مناطق است و این افراد با مشکلات بیشتری مواجه می گردند.

دیابت بارداری با خطرات زیادی همراه است

دیابت بارداری با خطرات زیادی همراه است و این نوع مشکلات و خطرات دیابت دوران بارداری تنها برای مادر نمی باشد، بلکه به همان میزان که خانم ها را درگیر می کند، برای جنین نیز خطرات زیادی به وجود می آورد و سلامتی جنین را از همان بدو تولد در معرض مشکل قرار می دهد.

این دیابت در مواردی به وجود می آید که بدن خانم ها نتواند، میزان کافی از هورمونی که انسولین نام دارد، را برای بدن تأمین کند و بعد از کمبود این هورمون عوارض این نوع بیماری ایجاد می شود.

در مواردی که بدن انسولین خیلی پایینی را به نسبت آن میزانی که برای بدن ضرورت دارد، تأمین کند مسلما قند خون بالا می رود و در مواقعی که این میزان از قند خون درمان نشود، یا تحت کنترل قرار نگیرد، این امکان وجود دارد که مادر و نوزاد درگیر مشکلاتی شوند.

دیابت بارداری با خطرات زیادی همراه است

دیابت بارداری با خطرات زیادی همراه است

خانم هایی که باردار هستند و درگیر دیابت دوران حاملگی می شوند، لازم است، غذاهای خاصی را مصرف کنند و این افراد از غذاهایی که برای آنها ضرر دارد، به طور کامل پرهیز کنند.

تا اینجا با مبحث منظور از دیابت بارداری چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست در دیابت بارداری چه بخوریم چه نخوریم با ما همراه باشید.

2 تا 5 درصد زنانی که باردار می شوند در ماه های آخر دوران بارداری خود دیابت دارند

با توجه به تحقیقات مختلف مشخص شده است که حدود 2 تا 5 درصد زنانی که باردار می شوند، در ماه های آخر دوران بارداری خود دیابت دارند و این دیابت مختص حاملگی آنها می باشد. دیابت دوران بارداری در خانم هایی که حامله هستند، ایجاد می شود و بعد از دوران بارداری ممکن است، علائم و نشانه های آن همچنان ادامه یابد.

دیابت بارداری در مواردی ایجاد می شود که بدن دیگر انسولین را نتواند تولید کند و قسمت لوزالمعده در خانم ها همانند گذشته قادر نیست، انسولین را آزاد کند و قند خون را به بدن نمی رساند.

بدن خانم های باردار به دلیل شرایط خاص مقدار هورمون بیشتری را می تواند تولید کند و این افزایش هورمون ها مسلما در خانم ها وزن را افزایش می دهد و بدن همانند گذشته قادر نیست که انسولین را مورد استفاده قرار دهد و مقاومت نسبت به انسولین در بدن بیشتر می شود.

در خانم هایی که بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار دارند و به نوعی دارای عوامل خطر برای این نوع دیابت می باشند، امکان اینکه درصد بیشتری از آنها به دیابت بارداری مبتلا شوند، افزایش می یابد، یکی از عوامل خطر ساز و زمینه ای که باعث می شود، خانم های باردار بیشتر به دیابت دوران بارداری مبتلا می گردند، مربوط به چاقی است.

خانم هایی که چاق هستند، درصد بالاتری به دیابت دوران بارداری مبتلا می شوند و این افراد را بیشتر درگیر می کند.

چاقی و وزن زیاد خطرات زیادی را برای سلامتی خانم ها به وجود می آورد و این مشکل می تواند آنها را در معرض مشکلات بیشتری قرار دهد، حفظ وزن و جلوگیری از آن در خانم ها حائز اهمیت است.

2 تا 5 درصد زنانی که باردار می شوند در ماه های آخر دوران بارداری خود دیابت دارند

2 تا 5 درصد زنانی که باردار می شوند در ماه های آخر دوران بارداری خود دیابت دارند

آیا بررسی دیابت حاملگی و آگاهی از این نوع بیماری اهمیت دارد؟

از شایع ترین بیماری هایی که در دوران بارداری ایجاد می شود و به عنوان یک اختلال متابولیک شناخته می شود، مربوط به دیابت بارداری است که شیوع آن در حد زیادی است.

متأسفانه در کشور ایران نیز بیماری دیابت شیوع زیادی دارد و در خیلی موارد مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند.

در خانم هایی که عوامل خطرساز بیشتری وجود دارد، احتمال ابتلا به دیابت نوع بارداری در آنها افزایش می یابد.

بیماری دیابت دوران بارداری عوارض خیلی خاصی دارد و در خیلی مواقع مادر و جنین را به شدت درگیر می کند و این افراد را در معرض خطرات زیادی قرار می دهد.

آیا بررسی دیابت حاملگی و آگاهی از این نوع بیماری اهمیت دارد؟

آیا بررسی دیابت حاملگی و آگاهی از این نوع بیماری اهمیت دارد؟

تا اینجا با مبحث آیا بررسی دیابت حاملگی و آگاهی از این نوع بیماری اهمیت دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست در دیابت بارداری چه بخوریم چه نخوریم با ما همراه باشید.

چه عواملی خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری را افزایش می دهد؟ دلایل مهم ایجاد دیابت بارداری کدام موارد می باشند؟

خیلی از افرادی که به دیابت دوران بارداری مبتلا می شوند، به این مسأله دقت می کنند که چه عواملی به وجود آورنده این نوع بیماری است و در چه افرادی این نوع بیماری بیشتر ایجاد می شود تا راحت تر بتوانند از شکل گیری این بیماری در خود جلوگیری کنند.

موارد زیادی به عنوان عوامل زمینه ساز برای دیابت دوران بارداری شناخته می شود و شناخت این موارد مهم به افراد کمک می کند که از مواردی که ایجاد کننده دیابت بارداری می باشد، بیشتر اطلاع یافته و به نتیجه مناسب برای پیشگیری و درمان این نوع بیماری دست یابند.

یکی از عواملی که به شدت در خانم ها می تواند دیابت دوران بارداری را ایجاد کند مربوط به سن خانم ها می باشد، خانم هایی که در سنین بالاتری باردار می شوند، ممکن است که بیشتر از خانم های دیگر در دوران بارداری خود تجربه دیابت را داشته باشند، افرادی که در سنین بالاتر از سی سالگی باردار شوند، درصد بالاتری به دیابت حاملگی مبتلا می گردند و در معرض خطرات این نوع بیماری خاص قرار می گیرند.

خانم هایی که در سنین مناسب چون بیست تا سی سالگی باردار می شوند، اگر مراقبت های مهم را برای سلامتی خود و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی انجام دهند، مشکلی برای بارداری ندارند و در خیلی موارد بدون ایجاد دیابت دوران بارداری از این بیماری در امان هستند و سلامتی خود و فرزندشان را تضمین می کنند.

چاقی

از عوامل خیلی مهم و تأثیر گذار بر دیابت دوران بارداری مربوط به چاقی است، خانم هایی که چاق هستند، بیشتر در معرض دیابت دوران بارداری قرار دارند، زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشند، اگر برای درمان این بیماری خود اقدام نکنند و وزن خود را کاهش ندهند، در طول بارداری خود بیشتر به دیابت دوران بارداری مبتلا می گردند.

چاقی

چاقی

همان طور که اشاره شد چاقی از عوامل خیلی مهمی است که بر دیابت تأثیر دارد و خانم های چاق را بیشتر درگیر می کند. در خانم هایی که وزن زیادی دارند، در طول بارداری مشکلات بیشتری شکل می گیرد و خانم ها در معرض خطرات خاصی چون دیابت دوران بارداری قرار دارند.

افرادی که بیشتر از نود کیلوگرم وزن داشته باشند، بیشتر از دیگر افراد به دیابت دوران بارداری مبتلا می شوند و این خانم ها مبتلا به دیابت می شوند.

وزن های بیشتر از نود کیلوگرم برای خانم ها مشکلات خاصی ایجاد می کند

وزن های بیشتر از نود کیلوگرم برای خانم ها مشکلات خاصی ایجاد می کند و این افراد در معرض خطرات خاصی از جمله دیابت قرار می گیرند. افراد چاق تنها درگیر دیابت نمی شوند، بلکه دیابت تنها یکی از بیماری های خطرناکی است که به وسیله افزایش وزن و چاقی در خانم ها شکل می گیرد.

چاقی به عنوان یک بیماری خطرناک که افراد را در معرض سکته و… قرار می دهد، شناخته می شود و در صورت درمان نکردن این نوع بیماری و کاهش ندادن وزن افراد به مشکلات خاصی دچار می شوند.

دیابت دوران بارداری در خیلی مواقع در خانم های چاق بیشتر از افراد دیگر به وجود می آید و خانم هایی که اضافه وزن دارند، نه تنها قبل از بارداری درگیر بیماری های بیشتری می شوند، در طول بارداری نیز سلامت خود و جنین شان را در معرض خطر قرار می دهند و به بیماری خاصی چون دیابت در این دوران مبتلا می شوند.

خانم هایی که قبل از دوران بارداری خود بیماری دیابت دارند و این افراد دچار دیابت نوع دوم هستند، بیشتر از دیگر خانم ها در معرض دیابت دوران بارداری قرار می گیرند.

بیماری های زمینه ای به ویژه دیابت نوع دوم به عنوان یک عامل مهم در ارتباط با دیابت دوران بارداری شناخته می شود و این افراد را در معرض خطرات می گذارد.

خانم هایی که اختلال تحمل گلوکز دارند

خانم هایی که اختلال تحمل گلوکز دارند، بیشتر از دیگر خانم ها در دوران بارداری خود به بیماری دیابت مبتلا می شوند و این افراد با مشکلات زیادی در این دوران مواجه می گردند.

فشار خون بالا نیز از جمله مواردی است که به عنوان عامل خطر ساز در خانم های باردار شناخته می شود و افرادی که بیماری فشار خون بالا دارند و این بیماری را قبل از بارداری خود کنترل نکنند، بیش از خانم های دیگر در معرض بیماری دیابت در دوران بارداری خود می باشند.

خانم هایی که در حاملگی قبلی خود سابقه آنامالی جنینی دارند، بیشتر از دیگر خانم ها در معرض دیابت هستند و به این نوع بیماری دچار می شوند.

خانم هایی که اختلال تحمل گلوکز دارند

خانم هایی که اختلال تحمل گلوکز دارند

آیا دیابت دوران بارداری نشانه های خاصی برای تشخیص دادن دارد؟

متأسفانه دیابت دوران بارداری علامت های خاصی ندارد که خانم ها بتوانند این نوع علائم را شناسایی و برای درمان به پزشک مراجعه کنند. دیابت نوع بارداری همانند دیگر انواع دیابت با توجه به علائم خاصی مشخص نمی شود.

همه خانم های باردار برای بررسی دیابت دوران بارداری در طول حاملگی خود لازم دارند که تشخیص مناسب را از طریق متخصصان این حرفه انجام دهند و برای آنها آزمایشات و بررسی های خاص صورت گیرد.

استفاده از غربالگری دیابت و در نظر گرفتن این شیوه مناسب به افراد کمک می کند که در زمان خاصی از بیماری خود اطلاع یابند و درمان را از روش های مختلف انجام دهند.

خوشبختانه دیابت قابل درمان است، اما کنترل این بیماری و جلوگیری از میزان قند خون مد نظر بیشتر متخصصان می باشد تا از این طریق خانم ها بتوانند در شرایط بهتری زایمان را انجام دهند و در طول دوران بارداری سلامتی مادر و جنین تهدید نشود.

یکی از علائم دیابت بارداری که در خیلی از خانم های باردار مشاهده می شود، مربوط به خستگی است که این افراد در طول روز خستگی زیادی را تجربه می کنند و حتی با وجود استراحت این میزان از خستگی در افراد رفع نمی شود.

حالت تهوع

حالت تهوع از جمله مواردی است که به عنوان یک نشانه خاص در دیابت بارداری شناخته می شود و افرادی که دیابت بارداری دارند، حتی بعد از چند ماه اول این ویژگی تهوع در آنها کاهش نمی یابد و همچنان این حس را تجربه می کنند.

حالت تهوع

حالت تهوع

تشنه بودن از جمله علائمی است که در خانم های بارداری که دیابت دوران حاملگی دارند، بیشتر تجربه می شود و این احساس در خانم ها وجود دارد. این تشنگی به شکل غیر معمول ادامه دارد و این نشانه در آنها کاهش نمی یابد.

تکرر ادرار از جمله مواردی است که از نشانه های اصلی دیابت بارداری شناخته می شود و این احساس در افراد همچنان ادامه دارد.

خانم هایی که دچار دیابت دوران بارداری می شوند، عفونت های شدیدی را در ناحیه مثانه تجربه می کنند و این نوع عفونت آنها را در شرایط سختی قرار می دهد.

تاری دید از نشانه های دیگر دیابت بارداری است و در افرادی که به این نوع دیابت دچار می شوند، این مشکل همچنان ادامه دارد.

علامت دیگری از دیابت بارداری مربوط به قند زیاد در خون است.

علامت های شایعی که در دیابت بارداری وجود دارد، در خانم هایی که باردار هستند، اما دیابت ندارند، نیز تجربه می شود

به همین دلیل تشخیص دادن علامت هایی که دیابت بارداری دارد، سخت تر است و این علائم را خانم های باردار می توانند به راحتی تشخیص دهند، بلکه با توجه به مراجعه به متخصص و انجام دادن آزمایش این کار در نظر گرفته می شود و سنجش قند خون بررسی خواهد شد.

پرخوری

پرخوری از مواردی است که به عنوان علامت خاص دیابت در دوان بارداری شناخته می شود و خانم هایی زیادی هستند که به دلیل این نوع از دیابت تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. انسولین تأثیرات زیادی بر بدن دارد و یکی از این موارد مهم افزایش دادن اشتها در افراد است.

تشنگی زیاد باعث می شود که خانم های باردار نیاز به استفاده از آب بیشتری داشته باشند و علت این مسأله رقیق شدن گلوکز و دریافت بیشتر آب می باشد.

با مصرف کردن آب به میزان زیاد ممکن است، زنان باردار نیاز به تخلیه ادرار دارند، زیرا تمایل زیادی به تخلیه ادرار پیدا می کنند و این مورد از مهم ترین علامت های بارداری است.

پر ادراری از علامت های مهم بارداری است که در خانم های بارداری که مبتلا به دیابت نیز می باشند، این مشکل مشاهده می شود و علت این مسأله مربوط به افزایش حجم ادرار است که کلیه برای تخلیه این نوع ادرار تلاش دارد، قند اضافی را از این طریق از بدن دور کنند.

با انجام دادن آزمایش های مهم برای دیابت، می توان از میزان قند خون و مقدار گلوکز ادرار اطلاع یافت.

در مواردی که وزن افراد به شکل غیر طبیعی در دوران بارداری افزایش می یابد، اما این نوع تغییرات وزنی در حد زیادی می باشد و از نیم کیلوگرم در ماه های اول بارداری بیشتر است، نیاز می باشد، به متخصص مراجعه شود و در ارتباط با دیابت بارداری و… اطلاعات خاصی دریافت شود.

پرخوری

پرخوری

تا اینجا با مبحث آیا دیابت دوران بارداری نشانه های خاصی برای تشخیص دادن دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست در دیابت بارداری چه بخوریم چه نخوریم با ما همراه باشید.

عوارض اصلی دیابت دوران بارداری کدام موارد می باشند؟

دیابت دوران بارداری عوارض زیادی دارد و در خیلی موارد خطر پره اکلامپسی را افزایش می دهد و افراد را به شدت درگیر می کند.

اکلامپسی نیز از جمله عوارض دیابت حاملگی در خانم ها است.

در مواردی که خانمی مبتلا به دیابت دوران بارداری باشد و این بیماری را کنترل نکند، امکان اینکه در حین به دنیا آمدن جنین، مجرای زایمانی صدمه ببیند، افزایش یافته و خطراتی را برای خانم ها به همراه دارد، زیرا مادری که به دیابت حاملگی مبتلا باشد، به دلیل بزرگ بودن جنین در زمان زایمان خود اذیت می شود و مجرای زایمانی آنها آسیب می بیند.

در مواردی که مادری به دیابت دوران بارداری مبتلا باشد، عفونت های باکتریایی در این افراد بیشتر رخ می دهد و این بیماری در آنها شیوع بیشتری دارد.

در مادرانی که در دوران بارداری خود دیابت دارند، ممکن است، این نوع بیماری عوارض خاصی را برای بیماران نیز در پی داشته باشد که البته یکی از موارد ایجاد دیابت چاقی است و خیلی از افراد چاق که وزن خود را کاهش نمی دهند و باردار می شوند، بیشتر از دیگران در معرض چاقی هستند.

جثه جنین در نوزادانی که مادر مبتلا به دیابت بارداری دارند، در حد زیادی افزایش می یابد و این افراد را در زمان زایمان درگیر می کند.

در جنینی که مادر مبتلا به دیابت می باشد، ممکن است، قند خون در حد زیادی کاهش

یابد و نوزاد با کاهش شدید میزان قند خون در بدن مواجه شود.

عوارض اصلی دیابت دوران بارداری کدام موارد می باشند؟

عوارض اصلی دیابت دوران بارداری کدام موارد می باشند؟

دیابت حاملگی دارای عوارض زیادی است

دیابت حاملگی دارای عوارض زیادی است که در خانم هایی که وزن زیادی دارند و چاق هستند، این عوارض بیشتر مشاهده می شود.

دیابت بارداری برای خانم ها دارای عوارض زیادی است، همچنین در نوزاد نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

یکی از عوارض زیاد دیابت دوران بارداری مربوط به افزایش دادن فشار خون در مادر می باشد.

این بیماری می تواند مایع دور جنین را تا میزان زیادی افزایش دهد و به عباررت دیگر پلی هیدرآمینوس را در جنین تشدید کند.

ماکروزومی

ایجاد ماکروزومی یا همان بزرگ تر از حد شدن جثه جنین نیز از عوارض دیابت دوران بارداری است.

به جنین در حین زایمان فشار بیشتری می آید و همان طور که اشاره شد برای مادر نیز مشکلاتی را به همراه دارد که از جمله آسیب رساندن به مجرای زایمانی می باشد.

جنینی که به دنیا می آید با مشکلات تنفسی در همان ماه های اول مواجه است.

زردی خون از عوارض دیگر دیابت دوران بارداری در نوزاد می باشد که در هفته های اول بعد از تولد باید زیر نظر متخصص بوده و از دستگاه های خاصی برای کاهش این میزان زردی استفاده کرد.

کلسیم خون در نوزاد به میزان زیادی کم می شود، از این طریق نوزاد از بدو تولد درگیر کاهش کلسیم و هیپوگلسیمی می شود.

وزن جنین در خیلی موارد افزایش می یابد و جنین در شرایط سختی می تواند به دنیا بیاید که برای مادر و فرزند مشکلاتی را به همراه دارد.

تولد زودرس از جمله موارد دیگری است که در خانم های بارداری که مبتلا به دیابت دوران بارداری هستند، این مسأله بیشتر مشاهده می شود.

عوارض دیگر دیابت در دوران بارداری مربوط به ایجاد دیابت نوع دوم است که در این افراد بعد از بارداری خود ممکن است، دیابت نوع دوم شکل بگیرد.

ماکروزومی

ماکروزومی

درمان دیابت حاملگی از چه طریقی امکانپذیر است؟ آیا درمان خاصی برای این نوع بیماری وجود دارد؟

مسلما در دوران بارداری خانم هایی که دیابت دارند، نمی توانند از داروهایی که به راحتی قند خون را پایین می آوردند استفاده کنند و مصرف هر نوع دارو مشکل دارد، زیرا مصرف داروهای خاص در این افراد منع دارد و ممکن است، برای جنین و مادر خطراتی را به همراه داشته باشد.

خانم های باردار به آسانی نمی توانند برای درمان بیماری های خود اقدام کنند، زیرا در صورت مصرف دارو جنین در معرض خطر قرار می گیرد و متخصصان به خانم های باردار پیشنهاد می کنند که در ماه های اول بارداری از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی جلوگیری کرده و اگر نسبت به بارداری خود آگاه هستند، پزشکان را در جریان قرار دهند تا با توجه به بارداری آنها درمان انجام پذیرد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

اولین مورد مهم در خانم های حامله ای که به دیابت دوران بارداری مبتلا هستند، این است که رژیم غذایی مناسبی را برای دیابت خود رعایت کنند و برنامه غذایی خاصی را به کار برند تا در معرض خطراتی برای خود و جنین قرار نگیرند.

در خانم های باردار نیاز می باشد که انرژی لازم برای بدن تأمین شود و در سه ماهه اولی که خانم ها باردار هستند، نیاز به مصرف کمتری انرژی برای بدن دارند، اما در سه ماهه آخر دوران بارداری میزان مصرف انرژی باید بیشتر باشد.

با توجه به بزرگ شدن جنین نیاز به صرف انرژی بیشتری برای خانم ها می باشد تا این افراد بتوانند میزان انرژی لازم برای بدن خود و جنین را تأمین کنند و جنین در معرض کمبود ویتامین و… نباشد.

بر اساس تحقیقات مختلفی مشخص شده است که دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر زیادی دارد و این افراد در معرض خطرات قرار می گیرند و رسیدن تمامی مواد غذایی مناسب و دور شدن مادر از استرس به سلامت نوزاد کمک می کند تا از این طریق نوزاد با جسم سالم متولد شود و زندگی خود را بدون بیماری های زمینه ای ادامه دهد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب

در مواردی که خانم ها رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند، اما دیابت در این افراد کاهش نیابد نیاز به درمان های دیگری است.

بهترین و ساده ترین درمانی که برای دیابت حاملگی شناخته می شود، مربوط به استفاده از رژیم غذایی کامل و خاص می باشد.

خانم هایی که با رژیم غذایی بتوانند بیماری دیابت دوران حاملگی خود را کنترل کنند، در شرایط بهتری قادرند سلامتی خود و جنین را تضمین کرده و نیازی به در نظر گرفتن درمان دارویی نیست.

درمان دارویی

درمان دارویی می تواند هدف آخر در درمان دیابت دوران بارداری است و در خیلی مواقع اگر بیماری دیابت از همان ابتدا تشخیص داده شود، خانم ها با استفاده از برنامه غذایی مناسب و در نظر گرفتن ورزش های خاص بدون مصرف دارویی می توانند، دیابت خود را کنترل کرده و از این طریق به درمان دست یابند.

در ماه های اولی که خانم ها دیابت بارداری دارند، لازم است، رژیم غذایی خاصی را در نظر بگیرند تا میزان قند خون در آنها کاهش یابد و به کمتر از 95 برسد.

کاهش میزان قند خون به افراد کمک می کند که در شرایط بهتری دوران دیابت بارداری خود را سپری کنند و درمان را به دست آورند. در این موارد اگر میزان دیابت در خانم ها کمتر نشود، نیاز به تزریق انسولین است و خانم هایی که باردار هستند، می توانند انسولین و تزریق این ماده مهم را به کار برند تا راحت تر بیماری خود را درمان کنند.

 

https://drsalimiclinic.com/%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%86%D9%87-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85/#2_%D8%AA%D8%A7_5_%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C_%DA%A9%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%D9%85%DB%8C_%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D8%A7%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D8%AE%D8%B1_%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D8%AE%D9%88%D8%AF_%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA_%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

 

 

loader

لطفا شکیبا باشید ...