0

صندلی ارگونومیک چیست؟

صندلی دیسک کمر صندلی ارگونومیک خرید صندلی ارگونومیک صندلی مناسب افراد دیسک کمری صندلی ارگونومیک برای دیسک کمر تاثیر صندلی ارگونومیک بر سلامتی
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/9

من کارمند هستم و بیشتر روزم را روی صندلی میشینم و متاسفانه به دیسک کمر مبتلا شده ام میخوام بدونم صندلی ارگونومیک چیست و چه تاثیری بر سلامتی و راحتی افرادی که دیسک کمر دارند میگذارد ممنون

صندلی ارگونومیک چیست؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

صندلی ارگونومیک چیست و چه اهمیتی دارد؟

صندلی ارگونومیک چیست و چرا ارگونومیک بودن یک صندلی، از اهمیت بالایی برخوردار است ، در واقع صنعتی شدن و یکجا نشین بودن با گذشت زمان مشکلات فراوانی برای سلامتی نیروهای کاری که نیاز به یکجا نشینی برای انجام فعالیت های خود داشتند بوجود آورد. اهمیت استفاده از تجهیزاتی که به افزایش سلامتی بدن کمک می کند مورد توجه بسیاری از طراحان تجهیزات اداری قرار گرفت و به تولید  صندلی ارگونومیک انجامید. تولید این نوع از صندلی ها زمانی یک نیاز احساس شد که بسیاری از کارکنانی که طولانی مدت در یکجا و در طول سال های کاری خود می نشستند دچار مشکلات و آسیب های زیادی در ستون فقرات خود شدند.متخصصان بهداشت محیط و طراحان تجهیزات اداری با بررسی های متفاوت به این نتیجه رسیدند که با تغییر در بسیاری از لوازم اداری می توانند محیط کار را سالم و امن تری برای کارکنان فراهم کنند و بدین ترتیب بهره وری آنها را نیز بالا ببرند.

کار در یک دفتر به طور معمول مستلزم گذراندن زمان زیادی در حالت نشستن روی صندلی اداری است – موضعی که استرس را به ساختارهای ستون فقرات اضافه می کند. بنابراین ، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات  کمر و ستون فقرات ، داشتن صندلی اداری که ارگونومیک باشد ، از کمر پشتیبانی کند و وضعیت خوبی را برای بدن ایجاد کند ، مهم است. همیشه این نوع صندلی ها به تعداد زیادی، برای استفاده در دفتر کار وجود دارد. هیچ یک از صندلی های اداری لزوما بهترین نیستند ، اما مواردی وجود دارد که که در انتخاب یک صندلی ارگونومیک خوب بسیار مهم است، برای درک بهتر موضوع با گلدسیت همراه باشید.

ویژگی های خاص صندلی ارگونومیک

  • محل نشستن یا نشیمنگاه صندلی

این بخش از صندلی در دو مدل سفت و نرم تولید می شود. در صندلی های اداری از  نمونه سخت و سفت استفاده می شود تا حرکت عضلات پایین تنه را کم کند و به این شکل آسیب کمتری به ستون فقرات می رسد. در طراحی محل نشستن در صندلی ها یک اندازه استاندارد برای عمق محل نشستن در نظر می گیرند که بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر می باشد

  • ارتفاع صندلی

در طراحی های امروزی با استفاده از دسته تنظیم در صندلی ها ارتفاع آن برای هر شخص قابل تنظیم است و این شرایط باعث می شود تا هر فرد با هر شرایط قدی بتواند بهترین استفاده را از صندلی خود انجام دهد.

  • بخش پشتی صندلی

این بخش از صندلی چون مستقیما با عضلات کمر در ارتباط است به شکلی طراحی می شود که بین ۱۰ تا ۳۰ درجه  تغییر می کند تا بهترین حالت برای نشستن فرد در طول مدت کار فراهم شود.

  • پایه های صندلی

برای راحتی حرکت در طراحی های پایه های صندلی از چرخ استفاده می شود.

  • عرض و عمق صندلی

صندلی باید از عرض و عمق کافی برخوردار باشد تا بتواند از هر کاربر راحت پشتیبانی کند. معمولاً ۱۷-۲۰ اینچ عرض استاندارد صندلی است. عمق (از جلو تا پشت صندلی) باید به اندازه کافی باشد تا کمر کاربر با پشتی صندلی متناسب باشد به طوریکه تقریباً بین ۲ تا ۴ اینچ بین پشت زانوها و صندلی فضا باقی بماند. شیب صندلی رو به جلو یا عقب نیز باید قابل تنظیم باشد.

  • جنس صندلی

جنس روکش صندلی و کفی صندلی اداری باید به اندازه کافی نرم باشد تا در مدت زمان طولانی راحت بتوانید روی آن بنشینید.

  • دسته

دسته های صندلی استاندارد اداری باید قابل تنظیم باشد. آنها باید اجازه دهند که بازوهای کاربر راحت باشد و شانه ها شل شوند. آرنج و ساعد باید استراحت کنند و ساعد در هنگام تایپ نباید بازو را به عقب فشار دهد.

  • چرخ

هر سبک صندلی ارگونومیک باید به راحتی بچرخد تا کاربر بتواند بدون فشار به مناطق مختلف میز کار خود برسد.

چه نکاتی در تهیه صندلی ارگونومیک باید رعایت شود

در تهیه صندلی ارگونومیک موارد خاصی هست که باید مورد توجه قرار گیرد و بهترین کار اینست که از تولیدکنندگان این نمونه میز و صندلی اداری راهنمایی بخواهید.بخاطر اینکه آنها به صورت تخصصی با در نظر گرفتن تمام شرایط افرادی که قرار است از صندلی ها استفاده کنند اقدام به تولید آن نموده اند.

  • صندلی ارگونومیک را با توجه به شرایط مکان، شغل و بدن فردی که قرار است از آن استفاده کند خریداری کنید.
  • باید صندلی مورد استفاده ارتفاع، تکیه گاه و دسته قابل تنظیم داشته باشد
  • جنس روکش صندلی از نمونه ای باشد که گردش هوا در آن جریان داشته باشد و مانع عرق کردن فرد در زمان استفاده طولانی مدت شود.
  • چرخ هایی که در پایه ها استفاده می شود بی صدا باشند و حرکت روان و راحتی داشته باشند
  • تکیه گاه صندلی مناسب با شکل کمر و ستون فقرات ساخته شده باشد
  • طراحی به شکلی انجام شده باشد که مانع گردش خون مناسب در زانو ها نشود

۱.‌ حالت نشستن صحیح

در استفاده از صندلی اداری، اصولی کلی وجود دارد که باید تحت هر شرایطی مورد توجه قرار گیرد. در صندلی اداری ارگونومیک ، کاربر این امکان را دارد که با تنظیم قسمت‌های مختلف صندلی، حالت نشستن خود را به شکل مطلوب در بیاورد. بنابراین، با رعایت نکات زیر می‌توانید حداکثر بهره را از صندلی استاندارد خود ببرید.

 

  • کتف‌ها و دست‌ها باید روی دسته‌های صندلی و با زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار بگیرند.
  • پشتیبانی کافی از کمر صورت بگیرد. در صورت لزوم می‌توانید از یک کوسن برای پشتیبانی بهتر کمک بگیرید.
  • پاها نباید حالت آویزان داشته باشند؛ بلکه باید با راحتی تمام و با زاویه‌ی ۹۰ درجه روی زمین قرار بگیرند.

۲.‌ کمک به گردش بهتر خون

صندلی‌های اداری استاندارد، قابلیت تنظیم بر اساس قد افراد را دارند. با این قابلیت، پاها با زاویه‌ی ۹۰ درجه روی زمین قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که گردش خون به خوبی صورت بگیرد و پای شما به اصطلاح خواب نرود.

حالت صحیح نشستن که بالاتر به آن اشاره شد کمک می‌کند روی کار خود تمرکز بهتری داشته باشید و احساس خستگی نکنید. بنابراین، اگر از صندلی ارگونومیک استفاده می‌کنید، سعی کنید همیشه قبل از شروع به کار، ارتفاع آن را متناسب با قد خود تنظیم کنید.

۳. کاهش فشار روی کمر و گردن

اگر شغل شما به نوعی است که زمان زیادی از روز را صرف نشستن روی صندلی می‌کنید، برای اینکه در انتهای روز احساس کمردرد و گردن‌درد نداشته باشید، باید یک صندلی اداری ارگونومیک باکیفیت را برای خود تهیه کنید. این صندلی‌ها به دلیل داشتن پشتی و بالش گردن کمک شایانی را به ستون فقرات شما می‌کنند. پشتی این صندلی‌ها با پر کردن گودی کمر، انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ می‌کنند و بالش قسمت گردن امکان استراحت گردن را فراهم کرده و احتمال خشک شدن و درد گرفتن آن را کاهش می‌دهند.

۴.‌ راحتی

یک صندلی اداری ارگونومیک با امکان تنظیم قسمت‌های مختلف مانند ارتفاق و پشتی، حتی برای کارمندان ادارات که ساعات زیادی را ملزم به نشستن پشت میز هستند راحتی و کاهش فشار را به ارمغان می‌آورد. قطعا به عنوان یک کارمند متعهد دوست دارید تمام‌وقت با تمرکز بالا به انجام امورات محوله بپردازید. بنابراین، توصیه می‌شود در اسرع وقت نسبت به تهیه‌ی یک صندلی اداری ارگونومیک استاندارد اقدام کنید تا با افزایش بهره‌وری خود شانس ترفیع و ارتقاء رتبه را برای خود قائل شوید.

با توجه به آن‌چه ذکر شد، صندلی اداری شما، چه از نوع مدیریتی و چه از نوع صندلی کار با رایانه، در صورتی که طراحی درستی داشته باشد، می‌تواند ضمن حفظ سلامتی در افزایش تمرکز شما هنگام کار نقش به‌سزایی داشته باشد.

https://goldsit.ir/%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%88%D9%85%DB%8C%DA%A9/

https://rainochair.com/fa/%D9%85%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D9%8A-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%84%D9%8A-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%88%D9%85%D9%8A%D9%83/

loader

لطفا شکیبا باشید ...