0

چه روش هایی برای درمان کیست مویی وجود دارد؟

کیست مویی درمان کیست مویی درمان کیست مویی با لیزر درمان کیست مویی با جراحی درمان کیست مویی مقعدی عفونت کیست مو
ثبت شده 3 سال پیش توسط کوثر نازاریان ویرایش شده در 1400/3/10

کیست مویی یک بیماری مقعدی دردناکه که اگه درمان نشه باعث عفونت میشه لطفا بگید چه روشهایی برای درمان کیست مویی وجود داره ممنونم

چه روش هایی برای درمان کیست مویی وجود دارد؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: کوثر نازاریان

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چه چیزی است ؟

کیست مویی که به آن سینوس پیلونیدال یا پایلونیدال هم گفته می شود به زبان ساده اگر بخواهیم آن را توضیح بدهیم یک نوع حفره ای یا شکاف بسیار کوچکی است که در قسمت انتهای ستون فقرات شکل می گیرد و عمدتا دلیل اتفاق افتادن آن نیز جمع شدن یک سری مواد زائد چرک دار است .البته در بعضی از موارد این شکاف پایینتر هم نیز دیده می شود که در واقع همان شکل است . همین مواد زائد به مرور تبدیل به خارش و سوزش هایی عجیب و بی موقعی ای تبدیل می شوند که در نهایت شخص بیمار شده را دچار عفونت های مقعدی می سازد.

 

اما چرا به کیست مویی دچار می شویم ؟

هنوز دلیل اصلی اینکه چرا افراد به این بیماری دچار می شوند مشخص نشده است . چرا که در بسیاری از آزمایشات صورت گرفته دلایل های افراد بیمار با یکدیگر یکی نبودند و عدم شباهت وقوع این بیمار باعث شد دلیل اصلی آن هنوز کشف نشود . البته با این حال علم پزشکی تا حدود قابل قبولی دلایلی را مشخص کرده است که عمدتا می توانند علت اصلی وقوع این بیماری باشند.

دلیل اصلی که بسیار حائز اهمیت است زیاد نشستن بود . اگر به تاریخچه این بیماری در کتب های پزشکی رجوع کنیم متوجه می شویم که کیست مویی از زمان جنگ جهانی و قبلتر از آن به شکل های گوناگونی وجود داشته اند . اما با پیشرفت و تمدن در سبک زندگی این بیماری شدت یافته است . با توجه به تاریخچه آن و اطلاعات بیماران در درسترس پزشکان متوجه شدند هرچقدر افراد بیشتر بشنیندد خطر دچار به این مرض برای آنها بیشتر است .

سینوس پیلونیدال همان کیست مویی است؟

یکی از سوالاتی که برای افراد زیادی پیش می آید,این است که آیا کیست مویی همان سینوس پیلونیدال (پایلونیدال) است یا تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در جواب شما باید بگوییم که این دو مورد تقریبا یکی هستند و تنها در زبان فارسی به آن کیست گفته می شود.

اما چرا نشستن باعث کیست مویی می شود؟

زیاد نشستن یک احتمال است و شاید دلیل اصلی آن چیز دیگری باشد اما باز با این حال دلیل خوبی نیز وجود دارد که می توان تا حدودی آن را تایید کرد. زمانی که شما زیاد بنشینید قاعدتا تحرک بدنتان کم می شود و وقتی که زیاد غذا بخورید به علت نوع نشستن احساس رفتن به توالت کمتر است چرا که بیشتر افراد در حالت ایستاده به علت جاذبه بدن مواد زائد را زودتر به مقعد می رساند ولی در حالت نشسته این اتفاق دیرتر رخ می دهد . سپس این مواد زائد ممکن است در قسمت از بدن آنباشته شوند .البته این مقدار آنقدر ناچیز است که شاید زمان زیادی ببرد تا به اندازه قابل دیدن برسد.

پس با زیاد نشستن های امروز خودتان آن را مقایسه نکنید . برای درک واقعی زیاد نشستن بهتر است رانندگان کامیون ها را در نظر بگیرید. آنها ممکن است یک بار را در چند روز و روزانه تا 15 یا شاید بیشتر بخواهند رانندگی کنند .این مقدار زیاد نشستن در دفع مواد زائد آنقدر کندی ایجاد می کند که پزشکان آن را دلیل اصلی بروز کیست مویی می دانند.

جای نشستن خشک وضع را بدتر می کند

بله درست خواندید . جای نشستن هم تاثیر و بروز این اتفاق را تشدیدتر می سازد . به عبارتی زیاد بنشینید و جایتان هم راحت نباشد خطر دچار شدن به این بیماری در شما افزایش می یابد . بهتر است تا یک ساعت بعد از هر وعده غذایی راه بروید و چند فعالیت پرتجرک انجام دهید . قطعا تحرک کافی ، هوای آزاد و جای نرم برای نشستن خطر ابتلا به کیست مویی را به شدت کاهش می دهد . این یک بیماری نادری است که با افزایش مدت زمان زیاد رخ می دهد و در صورتی که به آن دچار شده اید باید به سبک زندگی چند وقت اخیر خود بیشتر فکر کنید.

بیماری های خانوادگی یا ارثی

بیماری های ارثی هم کم تاثیر در ابتلا به کیست مویی نیستند و از بین خانواده هایی که افرادی به این بیماری دچار شده اند جای تعجب نیست که سایر افراد نیز به کیست مویی مبتلا شوند . همانطور که در بالا گفته شد علت اصلی و دقیق وقوع این بیماری مشخص نیست اما در بین خانواده ها و اقوامی که نسبت نزدیک با شخص بیمار داشته اند دیده شده که در قبلتر بعضی از آنها به این بیماری دچار بوده اند.

آیا شما هم به بیماری کیست مویی دچار شده اید ؟

هر بیماریی یکسری علائم مشترک دارند که پزشکان به محض دیدن آن می فهمند که نوع و درجه آن چیست . کیست مویی معمولا یک حالت بیرونی دارد و پزشک با اولین معاینه به درستی متوجه بیماری شما خواهد شد . برای اینکه بدانید چقدر کیست مویی شما حاد است یا خیر باید حتما به صورت حضوری نزد یک دکتر متخصص بیماری های آنورکتال یا با نام فارسی آن بیماری های نشیمنگاهی بروید . کلینیک تخصصی آنورکتال با کادری از پزشکان متخصص بیماری کیست مویی شما را درمان می کنند که می توانید از طریق شماره های سایت تماس گرفته و وقت قبلی بگیرید.

علائم و نشانه های کیست مویی

سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی در روزهای اولی که به وجود می‌آید، ممکن است احساس نشود و فرد هیچ گونه درد و یا سوزشی در آن منطقه حس نکند. اما کم کم با رشد موهای آن ناحیه علائم شدید تر و غیر قابل تحمل تر می‌گردند. این بیماری جزء بیماری های شایع ناحیه انتهای ستون فقرات می‌باشد. اگر بیماری پیشرفته شود علائمی همچون درد و سوزش، خروج چرک و عفونت از توده ایجاد شده، احساس درد و ناراحتی به هنگام نشستن طولانی مدت و یا احساس ناراحتی به هنگام اجابت مزاج دیده می‌شود. علایمی که به آن اشاره شد در فصول گرم سال همچون تابستان‌ها به دلیل گرمی هوا و تعریق بدن بیشتر احساس می‌شوند و آزار دهنده تر اند.

در موارد نادری که عفونت بسیار شدید شده باشد ممکن است فرد دچار تب و لرز گردد که در این صورت حتما مراجعه به پزشک الزامی می شود.

آیا کیست مویی درمان دارد ؟

حال که با این بیماری آشنا شدیم بهتر است بدانیم که به راحتی این بیماری قابل درمان است . اولین گزینه ی مناسبی که برای درمان کیست مویی می توانید انتخاب کنید درمان با لیزر است . جراحی با لیزر به دلیل اینکه هیچگونه عوارضی ندارد به سرعت شخص بیمار بدون بیهوشی درمان می شود. معمولا در گذشته این نوع عمل با استفاده از چاقو یا ابزار های تیز انجام می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی کیست مویی با لیزر در کمتر از یک ساعت به راحتی قابل درمان است .

درمان کیست مویی با لیزر چه مزایایی دارد ؟

هر عمل جراحی بدون شک دارای یک سری عوارض و یک سری مزیت های خاص خودش است . با این حال شایدخوب است بدانید عمل جراحی با لیزر مزیت های بیشتری دارد تا عوارض به همین علت می خواهیم مزایای آن را بررسی کنیم .

1-عمل جراحی کیست مویی با لیزر هیچگونه درد یا خونریزی چه قبل و چه بعد از عمل ندارد . جراحی لیزر به گونه ای است که قسمت چرک و مویی که از حفره خارج شده است را از بین می برد و بعد با استفاده از ابزارهای پزشکی محل زخم را تمیز می کنند . با این توضیحات احتمال خونریزی اصلا وجود ندارد مگر اینکه زخم در حالتی باشد که خیلی عمیق یا شکاف آن خیلی بزرگتر باشد.

2-عمل جراحی لیزر بدون بی هوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود و به طور معمول 20 دقیقه تا یک ساعت (بسته به نوع حفره آن ) زمان میبرد . در این حالت نیازی به بی هوشی نیست.

3-کیست مویی نیازی به مراقبت های خاص بعد از عمل ندارد و تنها یک سری توصیه های پزشکی است که باید آنها را رعایت کرد . احتمال دارد تا چند روز بعد از عمل محل زخم را پانسمان کنید تا شکاف ایجاد شده بهبود یابد . این دستور العمل های پاسنمان هم پزشک متخصص به شما خواهد گفت.

درمان خانگی کیست مویی

استفاده از روش های درمان خانگی و داروهای گیاهی صرفا سبب کاهش علائم و التهاب ناشی از این بیماری می‌شود. توصیه می‌شود که برای درمان قطعی به پزشک متخصص کیست مویی مراجعه شود تا درمان قطعی صورت پذیرد. در ادامه به توضیح برخی از روش‌های درمان خانگی می‌پردازیم.

روغن کرچک
روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می‌توان از آن به عنوان پماد موضعی در محل رویش کیست مویی استفاده نمود. این امر سبب می‌شود التهابات و عفونت‌های به وجود آمده در ناحیه انتهایی ستون فقرات از بین بروند و تا حد زیادی درد و سوزش ناشی از عفونت‌ها کاهش یابد.

زردچوبه
زردچوبه به تنهایی خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توان از آن برای بهبود التهابات و کاهش درد استفاده نمود. علاوه بر آن می‌توان زردچوبه را همراه با شیر و آب ترکیب کرد و خمیر به دست آمده را به صورت موضعی بر روی کیست مویی قرار دهید تا عوارض کاهش یابند. این عمل را چندین بار در هفته و به صورت مداوام تکرار کنید تا نتیجه مطلوب سریعتر حاصل گردد.

عسل
عسل یک ماده ضد عفونی کننده است که خوردن آن از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند. استعمال موضعی این ماده خوراکی نیز سبب کاهش التهاب و درد خواهد شد. موم زنبور هم اگر با اندکی حرارت ذوب شود بعد از خنک شدن به عنوان موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نشستن در آب نمک
نمک به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد سبب از بین رفتن عوارض کیست مویی همچون التهاب و عفونت شود. توصیه می‌گردد روزی یک الی دو بار به مدت 15 دقیقه در تشت آب گرمی که در آن مقداری نمک ریخته اید بنشینید تا شاهد کم شدن عوارض این بیماری شود.

خوردن شنبلیله
همه‌ی سبزیجات به دلیل داشتن فیبر فراوان خاصیت بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر آن خوردن شنبلیله به تنهایی سبب تسکین دردهای ناشی از کیست مویی می‌شود. توصیه می‌گردد از دم کرده تخم شنبلیله روزی دو الی سه بار بنوشید. مداومت در این کار سبب تسکین درد و کاهش رنجش ناشی از بیماری می‌شود
.

https://clinicanorectal.com/pilonidal-sinus-treatment/

loader

لطفا شکیبا باشید ...