0

برنج تازه بهتر است یا برنج کهنه؟

برنج برنج دور دم بهترین برنج ایرانی برنج تازه برنج کهنه برنج هندی
ثبت شده 3 سال پیش توسط علی عرب بالاجلینی ویرایش شده در 1400/3/9

ممنون میشم کمکم کنید بدانم بهترین برنج چه نوع برنجی است

برنج تازه بهتر است یا برنج کهنه؟

1 جواب

0
3 سال پیش توسط: fsddff766

شایعاتی که در مورد مضرات برنج کهنه گفته می شود کاملا اشتباه است زیرا اگر فاکتور قیمت را کنار بگذاریم آنگاه برنج کهنه به مراتب از برنج نو بهتر است.

عصراسلام: هر چقدر از زمان تبدیل شالی به برنج سفید می گذرد، برنج کاملا جا افتاده می شود و از مضرات آن کاسته می شود. همچنین به پخت بسیار مطلوبی می رسد.

 

برخی از افراد فکر می کنند که برنج مانند بعضی از مواد خوراکی و غذایی در طول زمان فاسد شده و یا کیفیت خود را از دست می دهد ولی کاملا اشتباه فکر می کنند.

 

اصولا برنج ایرانی هر چقدر بیشتر در انبار مناسب (خشک و خنک) بماند آنگاه کیفیت پخت به مراتب بالاتری پیدا می‌کند. زمانی که حداقل سه ماه از تاریخ تبدیل شالی به برنج سفید می گذرد نتیجه مطلوبی در هنگام پخت برنج حاصل می‌گردد.

 

اگر برنج را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا کرم و شپشک نزند، با خیال راحت می‌توان تا دو سال از آن برنج استفاده کرد.

 

برنج تازه

 

برنج تازه دارای مقداری آب است که در طی زمان با خشکاندن و ماندن در انبار تبخیر می‌گردد. کهنه شدن برنج فرآیند پیچیده‌ای شامل تغییر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن است. نشاسته، پروتئین و لیپیدها ترکیبات مهم برنج هستند که بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارند. 

 

به همین دلیل باید مدت زمانی بگذرد تا برنج تازه بتواند دارای قدی مطلوب شود. دانه برنج خشک، در هنگام پختن افزایش حجم پیدا می‌کند. معمولا از یک پیمانه برنج باکیفیت سه پیمانه پس از پخت به دست می‌آید، در حالی که نمی‌توان این میزان را از یک پیمانه برنج تازه انتظار داشت. از آنجا که وزن برنج تازه در طی زمان کاهش می‌یابد، برنج کهنه و خشک، کیفیت و ارزش بیشتری دارد.

 

برنج تازه محصولی است که وزنی بسیار بیشتر از برنج خشک دارد زیرا برنج به عنوان یک خشکبار هر چه کهنه تر شود وزن آن کمتر می شود. به همین دلیل این نوع از برنج به دلیل وزن  بالا برای افرادی که به اقتصاد خانواده اهمیت می دهند محصول مناسبی نمی‌باشد ،اما برای اینکه بتوان به عنوان یک محصول نوبرانه آن را مصرف کرد، مانعی وجود ندارد و می توان برای رفع ذائقه و تفنن گاها در فصل برداشت از آن در سبد غذایی خود استفاده کرد.

 

برنج مناسب برای پخت در واقع برنجی است که حداقل دو ماه از زمان تولید و یا به عبارت بهتر عملیات برداشت آن گذشته باشد و به این برنج برنج سه ماهه نیز گفته می شود.

 

برنج تازه محصولی است رطوبت زیاد در آن باعث می شود که برخی از خواص مهم برنج مثل قد کشیدن و خوش پخت شدن نتوانند به خوبی خود را نشان دهند. در این حالت اگر به برنج تازه برداشت شده حداقل دو ماه الی سه ماه زمان استراحت داده شود، می توان از این محصول یک برنج خوشپخت، خوش عطر و خوش طعم را تهیه کرد که با نام برنج دو ماهه یا برنج سه ماهه شهرت دارد.

 

در واقع و به عبارت بهتر برنج را باید در فاصله زمانی مشخصی مصرف نمود تا بتوان از آن بهترین کیفیت های ممکن را برداشت کرد. این فاصله باید حداقل ۲ ماه پس از برداشت و حداکثر یک سال باشد.

 

مزایای خرید برنج تازه برداشت شده

 

برنج تازه محصولی است که در برخی از شاخصه ها بسیار عالی است. برای مثال این برنج به دلیل تازه بودن طعمی عالی داشته و به همین دلیل مشتریان زیادی که علاقه مند به چشیدن طعم برنج نو دارند از این محصول استفاده می کنند. همچنین برنج به عنوان یک خشکبار در طول مدت برخی از خواص و ویژگی های مهم خود را از دست می دهد.

 

عطر اولین شاخصه ای است که با ماندگاری بالای برنج از دست می رود. البته عطر برنج تا حدود دو و گاها سه سال در برنج باقی می ماند، اما بیشترین میزان عطر برنج مربوط به زمان تازه بودن و پس از پوست گیری است.

 

برنج تازه همچنین ظاهر شفافی داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد با توجه به ظاهر آن شیفته آن شده و آن را خریداری می کنند. این برنج به دلیل اینکه وزن بیشتری دارد دارای قیمت پایین تری نیز بوده و به همین دلیل می توان این شاخصه را به عنوان یکی از مزایای خرید برنج تازه قلمداد نمود.

 

معایب خرید برنج تازه برداشت شده

 

برنج تازه برداشت شده محصولی است که در بسیاری از شاخصه ها منحصر بفرد است و برای استفاده از آن باید آشپز توانایی بود. برای مثال این برنج به دلیل تازه بودن حالت نرمی دارد و همین مساله باعث در هم رفتگی و در اصطلاح شفتگی برنج می شود.

 

بدین ترتیب اگر فرد آشپز از توانایی کافی برخوردار نباشید نمی تواند از این محصول غذای خوبی را تهیه کند. همچنین کسانی که در کار تهیه غذا فعالیت دارند، هرگز نمی توانند از این محصول غذای مناسبی را تهیه کنند.

 

برنج تازه محصولی است که وزنی بسیار بیشتر از برنج خشک دارد زیرا برنج به عنوان یک خشکبار هر چه کهنه تر شود وزن آن کمتر می شود. به همین دلیل این نوع از برنج به دلیل وزن  بالا برای افرادی که به اقتصاد خانواده اهمیت می دهند محصول مناسبی نمی باشد ،اما برای اینکه بتوان به عنوان یک محصول نوبرانه آن را مصرف کرد، مانعی وجود ندارد و می توان برای رفع ذائقه و تفنن گاها در فصل برداشت از آن در سبد غذایی خود استفاده کرد.

 

برنج کهنه

 

برنج کهنه در مقابل برنج نو قرار دارد. در واقع برنج کهنه برنجی است که در سال گذشته به عنوان برنج نو شناخته می شده و با گذشت یکسال از برداشت آنه به برنج کهنه تبدیل شده است. به عبارت بهتر این محصول به برنجی گفته می شود که برای سال زراعی گذشته باشد و یا وقتی برنج تازه بالا می آید به برنج های قبلی برنج کهنه می گویند.

 

برنجی که اکثر ما از طریق بازار فروش معمولی تهیه کرده و برای انواع پخت و پز خود مورد استفاده قرار می دهیم برنج کهنه است.

 

برنج کهنه محصولی است که طول عمر معینی دارد و برنج هایی که چندین سال از تولید آنها گذشته باشد قطعا برنجی تاریخ گذشته و منقضی خواهد بود، و با برنج کهنه به کلی متفاوت است. این نوع از برنج نسبت به برنج تازه کیفیت های کیفی بهتری دارد و تقریبا در تمام پخت و پزها کاربرد دارد.

 

مزایای خرید برنج کهنه

 

برنج کهنه برنجی است که با استفاده از آن می توان انواع غذاها را تهیه کرد. شاید عطر کمتر نسبت به برنج تازه تنها موردی باشد که بتوان از این محصول انتظار داشت. اما یکی از مهمترین مزایای این برنج خوش پخت بودن آن است. در واقع برنجی که توانسته پس از مدت معینی به برنج کهنه تبدیل شود تمامی رطوبت مضر خود را از دست داده و به درجه ای رسیده است که می توان از آن هر نوع غذایی را، با هر تکنیک پختی تهیه کرد.

 

برنج کهنه بسته به نوع برنج کیفیت مختلفی دارد. برای مثال اگر برنج از نوع عطری باشد در نتیجه با کهنه شدن برنج تنها قسمتی از عطر برنج کاهش می یابد و مابقی عطر برنج که در دانه های خشک قرار دارد با پختن برنج دوباره منتشر می شود.

 

برنج کهنه محصولی است که به دلیل از دست رفتن رطوبت اضافی طعمی خاص و واقعی دارد. و می توان از این محصول برای موارد غذایی و تولید شیرینی استفاده کرد.

 

معایب خرید برنج کهنه

 

برنج کهنه محصولی است که حداقل یک سال از عمر آن گذشته است و از آنجائیکه عمر برنج به دو الی سه سال محدود می شود در نتیجه می توان گفت در صورت خرید برنج کهنه نمی توان آن را برای مدت طولانی نگهداری و یا مورد استفاده قرار داد زیرا در این صورت کیفیت های متعدد برنج از دست رفته و دیگر نمی توان از آن غذای مناسبی تهیه کرد.

 

برنج کهنه از آنجائیکه یک محصول غذایی است همواره مورد تهدید حشرات برنج است و از آنجائیکه حشرات برنج عموما در محصولات تاریخ گذشته و فاسد آن رشد پیدا می کنند در نتیجه در صورت شیوع این حشره در برنج دیگر نمی توان از آن استفاده کرد زیرا این حشره به محض ورود به برنج شروع به تخم گذاری کرده و در مدت کوتاهی تمام برنج ها را درگیر می کند.

 

برنج کهنه یک محصول است که اگر در شرایط مناسب نگهداری شود می تواند تا بیش از سه سال هم کیفیت خود را حفظ کند.

 

 

عطر برنج خام 

 

عطر برنج خام، ارتباط مستقیمی با مدت زمانی که از برداشت آن می گذرد دارا می باشد. برنجی که تازه برداشت شده است و تازه است، دارای عطر بیشتری می باشد. اگر همین برنج را مدتی نگهداری کنید و سپس آن را ببویید حس می کنید که عطر آن نسبت به زمان برداشت اش کم تر شده است ؛ برنج همان برنج است ، اما به علت تبخیر آب و رطوبت درونی آن ، عطر آن مقداری متفاوت تر می شود و کاهش می یابد.

 

تفاوت برنج کهنه با برنج تازه برداشت شده و راه‌های تشخیص آن

 

برنج کهنه با برنج تازه تفاوت هایی دارد و برای همین می توان در زمان خرید و حین مصرف برنج به آنها توجه کرد. اگر برنجی را خرید کرده و مورد استفاده قرار دادید، و پس از پخت در هم رفتگی آن را مشاهده کردید این برنج احتمالا برنج نو است. اما در حالت کلی برنج کهنه سلامت بیشتری نسبت به برنج نو دارد.

 

 

و اگر در شرایط مساعد از آن نگهداری شود می توان تا سه الی چهار سال نیز آن را مورد استفاده قرار داد اما به این نکته باید توجه داشت که نگهداری برنج کهنه با توجه به اینکه نیمی یا یک سوم از عمر آن سپری شده کاری سخت است.

 

برنج تازه با برنج کهنه در شکل های ظاهری نیز تفاوت هایی دارند همانطور که گفته شد رنگ برنج تازه شفاف است اما رنگ برنج کهنه تیره و برنجی که رنگی بین این دو حالت را داشته باشد بهترین کیفیت را دارد. با توجه به تاریخ تولید روی بسته برنج، گرده هایی که روی برنج قرار داشته و همچنین خشکی کامل دانه های برنج خشک می توان، آن را تا حدودی تشخیص داد.

http://www.asrislam.com/fa/news/19122/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%DA%A9%D9%87%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

loader

لطفا شکیبا باشید ...